Gå til innhold

Håndvask og hygiene, er jeg for nøye?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen er uenige om en ting, og jeg lurer på hvem som har rett. 

Jeg føler ikke at jeg er hysterisk med vasking, jeg mener det er sunt å utsettes for en fornuftig mengde bakterier og skitt, både som barn og voksen. MEN...nå i disse influensatider synes jeg det er fornuftig å vaske seg på hendene når man kommer hjem etter å ha vært ute, for eksempel på butikken. Jeg synes også det er greit å ta en håndvask etter å ha vært ute og blitt skitten på fingrene, tatt i sand eller jord eller rotet i bilen. IHVERTFALL før man skal dulle med babyen. Ungen tar jo hendene i munnen og øynene hele tiden og er bare et par uker gammel.

Mannen er av en annen oppfatning. Han gidder ikke/glemmer å vaske hendene etter butikkbesøk eller utearbeid.

Er det jeg som er for nøye?

 

Anonymkode: 63a70...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blomsterert
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og mannen er uenige om en ting, og jeg lurer på hvem som har rett. 

Jeg føler ikke at jeg er hysterisk med vasking, jeg mener det er sunt å utsettes for en fornuftig mengde bakterier og skitt, både som barn og voksen. MEN...nå i disse influensatider synes jeg det er fornuftig å vaske seg på hendene når man kommer hjem etter å ha vært ute, for eksempel på butikken. Jeg synes også det er greit å ta en håndvask etter å ha vært ute og blitt skitten på fingrene, tatt i sand eller jord eller rotet i bilen. IHVERTFALL før man skal dulle med babyen. Ungen tar jo hendene i munnen og øynene hele tiden og er bare et par uker gammel.

Mannen er av en annen oppfatning. Han gidder ikke/glemmer å vaske hendene etter butikkbesøk eller utearbeid.

Er det jeg som er for nøye?

 

Anonymkode: 63a70...0cd

Trodde det var helt vanlig å vaske hendene i situasjonene du nevner jeg. Og ihvertfall når en har en baby! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, herremin. Her syns jeg ikke du overdriver. Helt greit å forlange at man vasker hender etter å ha vært ute nå i disse sykdomstider. Og normalt å vaske av seg skitt etter man har blitt møkkete. Er det normalt å gå rundt med møkk og skitt på hendene?!

Barn tåler jo selvfølgelig en del, men akkurat når baby bare er noen uker gammel så skal hn faktisk ikke ha f.eks feber. Influensa er jo da ganske uheldig. Jeg ville krevd håndvask!

Anonymkode: f12af...281

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe som skal være en del av hverdagen, så flott at du tar grep. Særlig med baby i hus. I USA er det nesten en norm å ikke ta babyer i hendene, utenom foreldre osv såklart. 

Jeg har selv pushet på med håndvask etter dobesøk hjemme, etter flere ÅR med mas er det endelig gått inn. Det var verdt hvert mas!!

Anonymkode: 71101...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan formidler man dette da, uten å virke belærende? Jeg synes det er skikkelig ubehagelig å måtte minne voksne mennesker på å vaske hendene, men vil jo ikke at babyen skal bli syk heller da :/ 

ts

Anonymkode: 63a70...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mannen ikke er enig med deg, så er han vel ikke enig med oss andre i tråden som igjen er enig med deg? 

Derfor trenger du litt mer dokumentasjon om håndvask. Gå inn på fhi.no så finner du at din praksis rundt håndvask får støtte, særlig i influensatiden. 

Anonymkode: e6c61...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt usikker på om jeg er enig i å være nøye med håndvask etter å ha vært ute og rotet i bilen eller i hagen. Men jeg er enig i at man bør vaske fingrene når man har vært på butikken og trålet rundt i forkjølelsesvirus. Og DEFINITIVT etter dobesøk. Jeg synes dog man bør være litt forsiktig med å være for forsiktig, for å si det sånn... Med tanke på at det synes å være en sterk sammenheng mellom lav eksponering for bakterier og dritt det første leveåret, og økt andel atopi, astma og allergi (barn som vokser opp med to eller flere husdyr har markant lavere andel allergi og astma, og barn som vokser opp i dritt i u-land har nesten aldri allergi og astma).

Anonymkode: 56687...4d2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg gjør når jeg kommer hjem , er håndvask . Influensa tid eller ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de aller fleste i tråden så vasker jeg hendene straks jeg kommer hjem, uansett hvor jeg har vært og hva jeg har gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i hus får alle beskjed om å vaske hendene før de kommer i nærheten av babyen........

Anonymkode: 75f47...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker aldri hendene rett etter at jeg kommer hjem. Er ikke mye syk av den grunn. Men etter dobesøk, selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville laget en plakat ala sånn de har på skolen, med håndvask-regler. Husker vi hadde det i klasserommet, i hvert fall. Den var noe barnslig, men det går kanskje an å gjøre noe stiligere ut av det, som feks man får veggpynt med "husregler" "hytteregler" og andre veggord-greier... 

Anonymkode: ed410...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vel helt normalt å vaske hendene etter man kommer utenfra og inn, etter dobesøk og før man lager mat/spiser! For en gris!

Anonymkode: 65949...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...