Gå til innhold

Jeg slutta å røyke, men savner det...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg slutta for 11 dager siden, men savner det å ta seg en røyk hele tiden! Jeg har sluttet før også, klarte da 2 mnd. Jeg har ikke abstinenser eller noen andre "plager" jeg bare savner røyken!! Hvordan holder dere eks-røykere ut??? 

Anonymkode: dfafc...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er i nedtrappingsfasen pga en operasjon om noen uker. Røkte ca 15 om dagen, dobbelt om jeg tok en fuktig kveld. Jeg har brukt e-cigs med nikotin i denne fasen, og må nå over på damp uten nikotin. Savner å røyke hele tiden. Ser virkelig ikke at jeg noen gang kommer til å bli helt sigarettfri - for jeg elsker å røyke! Men vet jo ikke - det er 3 uker til operasjonen, og jeg må være nic-fri i 4-8 uker etter, så kanskje jeg har endra mening til da. Men det som holder meg oppe nå er tanken på den første røyken jeg får lov å ta etter operasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ca 8 måneder siden jeg sluttet å røyke, og jeg savner det også. Ikke like mye som de første månedene, men noen ganger. For at jeg skal slutte å savne det, så pleier jeg å stå nære noen som røyker. Det lukter skikkelig vondt, og da har jeg ikke like lyst lenger.

Jeg tror ikke lysten til å røyke noensinne blir helt borte, men jeg tror ikke jeg kommer til å begynne igjen heller. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med det er det du savner? Er det det sosiale ved røykepauser? Er det det å ha noe å gjøre med hendene i visse situasjoner? Er det det å ha noe å gjøre med munnen? Er det smaken/lukten? Eller hva?

Finn ut nøyaktig hva det er du savner, så er det lettere å finne ting å erstatte savnet med. 

Anonymkode: 6546d...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet også og røyke, og etter et par uker var ikke suget der. Men jeg savnet "gjengen" på jobb, jeg savnet vanen og rutinen. Og idiotisk nok så følte jeg at det å røyke var en del av min identitet, og at jeg mista en del av meg selv. Jeg gjorde ingenting spesielt, annet enn å passe på at jeg ikke sprakk. Fordi jeg ønsker ikke de utgiftene, lukta, avhengigheten eller noe lengre. 

Fire år etter kommer fortsatt litt savn i blant. Spesielt ute på bistro eller sene sommerkvelder med fest. Eller på ferie i utlandet hvor det røykes mye mer rundt meg. Men jeg klarer å holde stand og har aldri angret på at jeg lot være festrøyken. 

Vær heller ærlig med hva du savner, da kan du dekke hullet. Savner du noe sosialt rundt det? Så forsøk å finn en annen sosial arena til små pauser. Brukte du å røyke mens du snakket i telefonen med venner? Forsøk å ha noe annet å fikle med mens du ringer. Om du finner ut HVA og HVORFOR du savner røyken, så blir det lettere å erstatte også.

Men jeg anbefaler på det sterkeste å IKKE erstatte med eSig eller snus. Det er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste om du ikke har nikotinabstinenser.

Anonymkode: 0ca87...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Som flere sier her så må du identifisere hva det er du savner, og hvordan du kan fylle dette behovet. Jeg holder ut fordi jeg var lei av dårlige lunger, dårlig ånde, vond lukt og penger ut av vinduet. Dessuten tror jeg aldri at jeg egentlig har likt å røyke.

Snus er ekkelt og uhygienisk, så det ville jeg unngått. Stolte eksrøykere som har byttet til snus synes jeg bare er merkelig.

Endret av Raindrops
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Det jeg savner er ikke noe av det dere nevner. Jeg jobber med ekstremt sosiale og pratsomme mennesker. (Selv er jeg introvert). Jeg savner mine pauser fra dem. Jeg savner å ha en grunn til å gå å sitte for meg selv en 5-7 minutter et par ganger om dagen. Nå sier jo alle at jeg ikke trenger pauser lengre, siden jeg ikke røyker. Hvis jeg forsøker å si at jeg trenger en pause, gir de klart utrykk for at det er unødvendig, siden vi alltid "har så mye å gjøre". Men, når det kommer til røyking skjønner alle at da må man jo få pause... 

Hjemme savner jeg ikke røyken i det hele tatt, bare på jobb! Gode ideer til å løse dette? Jeg vil jo ikke fornærme mine kollereger med å si at jeg faktisk trenger pause, fra dem!

 

 

Anonymkode: dfafc...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...