Gå til innhold

Brintellix?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Er det noen her som har erfaring med medisinen Brintellix? 

Jeg sliter med angst og tilbakevennende depresjon. Jeg har slitt i over 10 år nå. Jeg har prøvd Zoloft, Wellbutrin, Cipralex og Effexor, men alle de overnevnte bortsett fra Wellbutrin ødelegger sexlivet mitt totalt. Jeg klarer simpelthen ikke å oppnå orgasme whatsoever. Jeg vet at sikkert mange vil kalle dette en bagatell, men jeg har et veldig godt sexliv til samboeren min, og dette er en av veldig få lyspunkter i hverdagen min og jeg vil ikke ofre dette. 

En av tingene jeg sliter med vedrørende min depresjon er at jeg aldri har ork, energi, eller ser meningen med å gjøre helt enkle ting f.eks. som å tømme oppvaskmaskinen. Det føles som om jeg konstant har en tung regnsky over meg. Jeg pleide å være kreativ. Spilte fiolin, malte og tegnet. Jeg var flink på skolen og fikk meg lett venner. Nå har jeg ingen venner.  Jeg har så lyst til å finne glede i ting igjen.

Jeg vet at mange av dere er anti til antidepressiva, men jeg trenger mer hjelp enn meg selv og samtaleterapi. Mange av dere vil sikkert foreslå trening og endring av kosthold, men det er helt meningsløst for meg akkurat nå. Jeg klarer såvidt å gå på butikken og handle mat i mine dårlige perioder. 

Jeg har forsøkt å kutte ut sukker, gluten, stivelse og koffein, men det nytter ikke når jeg allerede såvidt klarer å spise noe som helst. Jeg vil bare ha det bra, gå på jobb og skaffe meg venner som normale folk. I tillegg er jeg utrolig ensom. 

Psykiateren min har nå foreslått denne nye medisinen fordi den skal ha færre seksuelle bivirkninger. Er det noen som har erfaringer med den?

Hilsen desperat ung kvinne

 

Anonymkode: bb03f...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har nå gått på Brintellix i litt mer enn et halvt år. Fordelen med Brintellix er at det normalt sett ikke trengs opptrapping eller ndtrapping. Den har foreløpig få bivirkninger, men det kan ha sammenheng med at den er relativt ny medisin. Jeg fikk Brintellix fordi den ikke fremprovoserer epilepsi like mye som andre SSRI-er og den gir ingen forlenget QT-tid.

Jeg hadde "uvanlige drømmer" som bivirkning de to første ukene. Virkningen er at jeg er lettere til sinns, har mer energi og derfor sover bedre om natten. Jeg har forsøkt Cipralex, Fevarin og Efexor tidligere og Brintellix er den medisinen som har hjulpet meg best. Jeg har tilbakevendende depressiv lidelse med alvorlige depresjonsperioder hvert 3. år og det gjenstår å se om Brintellix klarer å holde meg unna depresjonen om to år.

Anonymkode: 89f40...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nå gått på Brintellix i litt mer enn et halvt år. Fordelen med Brintellix er at det normalt sett ikke trengs opptrapping eller ndtrapping. Den har foreløpig få bivirkninger, men det kan ha sammenheng med at den er relativt ny medisin. Jeg fikk Brintellix fordi den ikke fremprovoserer epilepsi like mye som andre SSRI-er og den gir ingen forlenget QT-tid.

Jeg hadde "uvanlige drømmer" som bivirkning de to første ukene. Virkningen er at jeg er lettere til sinns, har mer energi og derfor sover bedre om natten. Jeg har forsøkt Cipralex, Fevarin og Efexor tidligere og Brintellix er den medisinen som har hjulpet meg best. Jeg har tilbakevendende depressiv lidelse med alvorlige depresjonsperioder hvert 3. år og det gjenstår å se om Brintellix klarer å holde meg unna depresjonen om to år.

Anonymkode: 89f40...683

Tusen takk for svar :) Kan jeg spørre om du har merket noen seksuelle bivirkninger? Og en annen ting, har du hatt problemer med å bite tenner eller bite tennene hardt sammen? Jeg fikk det av SSRI og SNRI noe som førte til kraftig hodepine.

Anonymkode: bb03f...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytter litt. Må da være flere som har prøvd?

Anonymkode: bb03f...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg tar Brintellix. Det er den snilleste antidepressivaen hva gjelder bivirkninger som jeg har prøvd i hvert fall. Ingen seksuelle bivirkninger heller.

Anonymkode: 322c4...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Annonse

Den er veldig god til å være med på å reparere kognitiv svikt etter langvarig og dyp depresjon. 

Normaliserende effekt- Man får tilbake personligheten (på godt og vondt) i motsetning til andre antidepressiva som kan gjøre at du forandrer deg. 

Den er helt super mot depressive tanker.

Den gir motivasjon. 

Anonymkode: 6ad91...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er svært ny, så du vil ikke finne mange som har erfaring med den her i landet. Om du leser engelsk greit så kan dette være er greit startsted: https://www.drugs.com/comments/vortioxetine/for-depression.html

Personlig er jeg skeptisk til den pga det at den er så ny på markedet, og at den blir markedsført som et "vidundermiddel". Det dukker og opp poster her og der på forum som gjør at jeg får inntrykk av at den blir snikreklamert for. Det er godt mulig preparatet er godt, og det er et av de midlene jeg er mest nysgjerrig på å prøve ut selv om noen år om jeg fortsatt trenger antidepressiva (går pr dags dato på Cipralex og Buspar), men for øyeblikket velger jeg å la det være. For meg, er ikke risikoen verdt det.

Anonymkode: 23848...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...