Gå til innhold

Tror dere legemiddelbransjen er korrupt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er egentlig ikke en konspirasjonsteoretiker. Det er egentlig ingen konspirasjonsteorier jeg tror så særlig mye på, men i det siste har jeg begynt å tenke på om legemiddelbransjen kan være korrupt. Med så mye kunnskap vi har i dag synes jeg det er merkelig det ikke finnes en kur mot kreft (annet enn stråling og cellegift som faktisk er kreftfremkallende) eller Alzheimers syndrom eller vaskulær demens.

Jeg har begynt å tenke at tenk hvis det faktisk er funnet kur mot både kreft og noen typer demens, men at disse ikke får komme fram i lyset? Jeg tror legemiddelbransjen er en kynisk bransje som kun vil tjene penger, og selvsagt tjener de mer penger på at noen er dement i 20 år og må ha forskjellige typer medisiner eller at noen har kreft og må ha flere år med rådyr cellegiftbehandling i tillegg til smertestillende, kvalmestillende o.l.

Jeg lurer på hva dere andre tror? Tror dere legemiddelbransjen er så kynisk eller tror dere den bare vil at alle skal bli friske så fort som mulig selv om de taper milliarder på at folk ikke har kreft eller demens? 

Jeg ønsker en skikkelig debatt rundt dette og ikke masse tull. 

Anonymkode: 44838...163

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ikke sånn at de sitter på mirakelmedisinen gjemt i en skuff men det må lønne seg å forske fram ny medisin og det er også et spørsmål om man får tatt patent på det. Det er vanskeligere å ta pantent på "naturmidler" og derfor lønner det seg heller ikke; de skal jo tjene penger også. En patent varer jo i et visst antall år og med en gang perioden er over så kan konkurrenter begynne å lage det samme- liknende og man vil merke det på økonomien.

Det tar veldig mange år å utvikle en ny medisin og det er forsøk som skal gjøres og det skal også inspiseres i alle ledd. Jeg tror også det satses mer på vestlig medisin da det er her pengene ligger. Jeg tror ikke det er lett for bransjen å være korrupt da den blir fulgt nøye med på og det er strenge krav for hvordan driften skal foregå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kynisk er den utvilsomt. Korrupt, som i at den bevisst holder tilbake livsviktige medisiner for å maksimere profitt på mange års lidelse, har jeg ingen grunn til å tro at den er. Det ville naturligvis kommet ut, nettopp fordi bransjen er så kynisk og preget av intens og skruppelløs konkurranse som den er. Legemiddelindustrien er ikke en enhetlig, fast størrelse, den består av tusenvis av firmaer og millioner av mennesker.

Det siste spørsmålet du stiller er forøvrig påfallende ledende og unyansert, selv om det kanskje ikke er meningen. Det er ikke enten slik at de er veldedige altruister eller holder tilbake mirakelkurer. Legemiddelindustrien er nok profittjagende kynikere, men det er ikke til å komme unna at nettopp profittjaget er en svært viktig årsak til at vi i dag kan kurere og lindre pasienter som ellers ville hatt det langt verre. Jeg beundrer ikke Pfizer eller GlaxoSmithKline og anser dem ikke som moralsk overlegne, jeg er overbevist om at de motiveres langt mer av penger enn av medmenneskelighet. Bransjen har definitivt sine skyggesider, men den fungerer på den minst dårlige av måtene jeg realistisk kan se for meg at den kunne virket.

Anonymkode: f6487...6c9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller meste er korrumpert på ett eller annet vis, og egoismen og hensynet til egen fortjeneste motiverer nok de fleste store legemiddelselskapene mer enn hensynet til pasienten.

Det sagt, så har legemiddelbransjen nettopp for å tjene penger skapt produkter som gjør at diabetes ikke er en dødsdom, som gjør at vi kan behandle sykdommer, vaksiner som forhindrer sykdommer, og mye mer.

Om det fantes en mirakelkur mot kreft hadde ikke selskapene holdt den hemmelig. De ville solgt den for å tjene penger. Ideen om at det holdes hemmelig kurer mot kreft er populær i pseudo-vitenskapelige kretser. Det er mange som f.eks. tror at det bare er big pharma som holder igjen cannabis-olje som en harmløs mirakelkur mot kreft. Det er nok en del vitenskap, og ti deler ønsketenkning.

Korrumpert, for all del. Opptatt av profitt, for all del. Det var de som utviklet betong igjen på 1800-tallet også. Skal vi derfra slutte å stole på "big concrete", fordi de gjorde det for å tjene penger? Jeg har i alle fall vært i nok betong-bygg og kjørt over nok betong-broer til at jeg har en viss tro på betongens verdi.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er egentlig ikke en konspirasjonsteoretiker. Det er egentlig ingen konspirasjonsteorier jeg tror så særlig mye på, men i det siste har jeg begynt å tenke på om legemiddelbransjen kan være korrupt. Med så mye kunnskap vi har i dag synes jeg det er merkelig det ikke finnes en kur mot kreft (annet enn stråling og cellegift som faktisk er kreftfremkallende) eller Alzheimers syndrom eller vaskulær demens.

Jeg har begynt å tenke at tenk hvis det faktisk er funnet kur mot både kreft og noen typer demens, men at disse ikke får komme fram i lyset? Jeg tror legemiddelbransjen er en kynisk bransje som kun vil tjene penger, og selvsagt tjener de mer penger på at noen er dement i 20 år og må ha forskjellige typer medisiner eller at noen har kreft og må ha flere år med rådyr cellegiftbehandling i tillegg til smertestillende, kvalmestillende o.l.

Jeg lurer på hva dere andre tror? Tror dere legemiddelbransjen er så kynisk eller tror dere den bare vil at alle skal bli friske så fort som mulig selv om de taper milliarder på at folk ikke har kreft eller demens? 

Jeg ønsker en skikkelig debatt rundt dette og ikke masse tull. 

Anonymkode: 44838...163

Jeg tror at dersom noe firma hadde en faktisk kur mot kreft, ville de tatt patent på den og blitt styrtrike. Eller enda styrtrikere.

Anyway, kombinasjonen kirurgi, cellegift og stråling kurerer faktisk ganske mange mennesker for kreft, og overlevelsesratene er gått opp.

Og jeg tror ikke de tjener noe særlig på at folk er demente.

Så jo, jeg tror sannelig at du er en liten konspirasjonsteorietiker, likevel.

Er legemiddelbransjen korrupt? Å, ja, det er den definititvt, og den trenger å holdes i ørene, og gjerne en god del strengere enn det gjøres i dag. Men den er ikke korrupt på den måten du antyder.

Jeg kan anbefale deg en ganske lettlest bok om temaene legemiddelbransje, lansering av nye medikamenter, statlig kontroll og korrupsjon: Ben Goldacre: "Bad Pharma" Han skrev en annen bok om forskning på ville veier for noen år siden, som heter "Bad Science", og har et nettsted med samme navn.

Goldacre er lege, skeptiker og formidler av vitenskap på samme måte som f.eks Neil de Grasse Tyson er formidler av astronomi. Han gjør det lett forståelig også for folk som ikke har noen medisinsk utdannelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreft begynner psykisk. Og den kan ofte reverseres av bra kosthold, nok bevegelse, gode tanker, frisk luft, mulig man må ha miljøforandring, en forandring av vaner, stake ut ny kurs i livet, bli kjent med nye folk, utvikle seg selv ( hvis man har stagnert ), bruke sine evner osv. Det psykiske og det fysiske henger sammen.

Helse er kompleks, men kroppen har en uvurdelig evne til å heale seg selv over tid. Men dette hører man selvsagt aldri om fra leger og legemiddelindustrien, da de lever av frykt og stress rundt sykdommer. Mange kreftbehandlinger tar livet av folk , ikke sykdommen. Cellegift f.eks, kan ofte ødelegge mer enn den kurerer. Den ødelegger ikke bare kreftceller, men også mange friske celler og skader immunforsvaret. Det er en ekstrem påkjenning for kroppen. Alle har kreftceller i kroppen, men det er når de blir aktive at det er farlig. Mange kan som sagt reverseres av seg selv over tid. Men hva skjer når noen får kreft : det blir hysteri rundt det, man får beskjed om å fjerne det så fort som mulig! Hvis ikke spreer det seg...Kreftceller som har blitt akitve , har brukt laaang tid, så det er ingen stress med å måtte fjerne de! Stress er heller ikke bra for kroppen, det kan faktisk øke kreftfaren...Man må puste dypt, tenke rolig, ta et steg av gangen. Tenke helhetlig helse, ta vare på den psykiske og fysiske biten, spisie sunt og næringsrikt, bevege seg regelmessig, sove nok og godt. Så kan man f.eks spe på med enkelte urter som kan reversere krefcellene, og mye mat kan hjelpe. Men ofte må man jobbe med psyken, hvordan man tenker, hva man tenker osv. Frisk luft, da oksygen er livsviktig, samme med kosthold som er basisk. Har man for mye syre i kroppen, lever kreften i beste velgående og kan utvikle seg, derfor er det viktig å spise mest mulig basisk. Legemidler gir syre f.eks!

Jeg har lest mye om helse, og en ting er sikkert. Legemiddelindustrien hadde ikke tjent noe hvis folk begynte å ta ansvar for helsa selv, dvs tro på at de selv kan kureres. Nå mener jeg ikke at alle kan bli friske da helse som sagt er komplekst, men at legene sitter på alle svarene, er langt fra sannheten.

Bruk ditt eget hode til å finne kunnskap. Mye der ute er korrupt definitivt! Jeg vil påstå at mange legemidler tar mer liv enn de hjelper, da de har bivirkninger, spesielt over tid. Men dette kommer sjelden frem. Samme med overbehandling av pasienter pga rutinesjekker, leger, sykepleiere og kirurger som må ha jobber...Hele systemet vårt! Er bygd opp sånn. Dette tenker vi aldri over her i Norge da vi har så og si gratis helsehjelp, men det er definitivt mange ting vi aldri hører om i kulissene, som skader mer enn det gavner helsen vår.

Vær selv våken!

Anonymkode: 87f7a...4d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kreft begynner psykisk. Og den kan ofte reverseres av bra kosthold, nok bevegelse, gode tanker, frisk luft, mulig man må ha miljøforandring, en forandring av vaner, stake ut ny kurs i livet, bli kjent med nye folk, utvikle seg selv ( hvis man har stagnert ), bruke sine evner osv. Det psykiske og det fysiske henger sammen.

Helse er kompleks, men kroppen har en uvurdelig evne til å heale seg selv over tid. Men dette hører man selvsagt aldri om fra leger og legemiddelindustrien, da de lever av frykt og stress rundt sykdommer. Mange kreftbehandlinger tar livet av folk , ikke sykdommen. Cellegift f.eks, kan ofte ødelegge mer enn den kurerer. Den ødelegger ikke bare kreftceller, men også mange friske celler og skader immunforsvaret. Det er en ekstrem påkjenning for kroppen. Alle har kreftceller i kroppen, men det er når de blir aktive at det er farlig. Mange kan som sagt reverseres av seg selv over tid. Men hva skjer når noen får kreft : det blir hysteri rundt det, man får beskjed om å fjerne det så fort som mulig! Hvis ikke spreer det seg...Kreftceller som har blitt akitve , har brukt laaang tid, så det er ingen stress med å måtte fjerne de! Stress er heller ikke bra for kroppen, det kan faktisk øke kreftfaren...Man må puste dypt, tenke rolig, ta et steg av gangen. Tenke helhetlig helse, ta vare på den psykiske og fysiske biten, spisie sunt og næringsrikt, bevege seg regelmessig, sove nok og godt. Så kan man f.eks spe på med enkelte urter som kan reversere krefcellene, og mye mat kan hjelpe. Men ofte må man jobbe med psyken, hvordan man tenker, hva man tenker osv. Frisk luft, da oksygen er livsviktig, samme med kosthold som er basisk. Har man for mye syre i kroppen, lever kreften i beste velgående og kan utvikle seg, derfor er det viktig å spise mest mulig basisk. Legemidler gir syre f.eks!

Jeg har lest mye om helse, og en ting er sikkert. Legemiddelindustrien hadde ikke tjent noe hvis folk begynte å ta ansvar for helsa selv, dvs tro på at de selv kan kureres. Nå mener jeg ikke at alle kan bli friske da helse som sagt er komplekst, men at legene sitter på alle svarene, er langt fra sannheten.

Bruk ditt eget hode til å finne kunnskap. Mye der ute er korrupt definitivt! Jeg vil påstå at mange legemidler tar mer liv enn de hjelper, da de har bivirkninger, spesielt over tid. Men dette kommer sjelden frem. Samme med overbehandling av pasienter pga rutinesjekker, leger, sykepleiere og kirurger som må ha jobber...Hele systemet vårt! Er bygd opp sånn. Dette tenker vi aldri over her i Norge da vi har så og si gratis helsehjelp, men det er definitivt mange ting vi aldri hører om i kulissene, som skader mer enn det gavner helsen vår.

Vær selv våken!

Anonymkode: 87f7a...4d1

At legemiddelfirma kan være korrupt og ha skitne metoder for å få det som de vil kan godt hende, men den type argumentasjon som du kommer med over her er livsfarlig med tanke på kreftbehandling. Ja, man skal tenke selv, men man kan ikke selv tenke seg til hvilken behandling som fungerer best ved sykdommer som tar liv som kreft. Derimot er det veldig mange som bruker ekstremt mye penger på spekulative behandlinger for å bli friske av kreft når de har fått beskjed om at de ikke kan bli friske av naturvitenskapen.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kreft begynner psykisk. Og den kan ofte reverseres av bra kosthold, nok bevegelse, gode tanker, frisk luft, mulig man må ha miljøforandring, en forandring av vaner, stake ut ny kurs i livet, bli kjent med nye folk, utvikle seg selv ( hvis man har stagnert ), bruke sine evner osv. Det psykiske og det fysiske henger sammen.

Helse er kompleks, men kroppen har en uvurdelig evne til å heale seg selv over tid. Men dette hører man selvsagt aldri om fra leger og legemiddelindustrien, da de lever av frykt og stress rundt sykdommer. Mange kreftbehandlinger tar livet av folk , ikke sykdommen. Cellegift f.eks, kan ofte ødelegge mer enn den kurerer. Den ødelegger ikke bare kreftceller, men også mange friske celler og skader immunforsvaret. Det er en ekstrem påkjenning for kroppen. Alle har kreftceller i kroppen, men det er når de blir aktive at det er farlig. Mange kan som sagt reverseres av seg selv over tid. Men hva skjer når noen får kreft : det blir hysteri rundt det, man får beskjed om å fjerne det så fort som mulig! Hvis ikke spreer det seg...Kreftceller som har blitt akitve , har brukt laaang tid, så det er ingen stress med å måtte fjerne de! Stress er heller ikke bra for kroppen, det kan faktisk øke kreftfaren...Man må puste dypt, tenke rolig, ta et steg av gangen. Tenke helhetlig helse, ta vare på den psykiske og fysiske biten, spisie sunt og næringsrikt, bevege seg regelmessig, sove nok og godt. Så kan man f.eks spe på med enkelte urter som kan reversere krefcellene, og mye mat kan hjelpe. Men ofte må man jobbe med psyken, hvordan man tenker, hva man tenker osv. Frisk luft, da oksygen er livsviktig, samme med kosthold som er basisk. Har man for mye syre i kroppen, lever kreften i beste velgående og kan utvikle seg, derfor er det viktig å spise mest mulig basisk. Legemidler gir syre f.eks!

Jeg har lest mye om helse, og en ting er sikkert. Legemiddelindustrien hadde ikke tjent noe hvis folk begynte å ta ansvar for helsa selv, dvs tro på at de selv kan kureres. Nå mener jeg ikke at alle kan bli friske da helse som sagt er komplekst, men at legene sitter på alle svarene, er langt fra sannheten.

Bruk ditt eget hode til å finne kunnskap. Mye der ute er korrupt definitivt! Jeg vil påstå at mange legemidler tar mer liv enn de hjelper, da de har bivirkninger, spesielt over tid. Men dette kommer sjelden frem. Samme med overbehandling av pasienter pga rutinesjekker, leger, sykepleiere og kirurger som må ha jobber...Hele systemet vårt! Er bygd opp sånn. Dette tenker vi aldri over her i Norge da vi har så og si gratis helsehjelp, men det er definitivt mange ting vi aldri hører om i kulissene, som skader mer enn det gavner helsen vår.

Vær selv våken!

Anonymkode: 87f7a...4d1

Du har rett i at legemidler også tar liv men er du klar over hvor provoserende resten av innlegget blir for folk som har kreft, har hatt eller har kjære de har mistet i kreft? Du begynner innlegget med "Kreft begynner psykisk". Helt utrolig å komme med en slik påstand.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, visp skrev:

Du har rett i at legemidler også tar liv men er du klar over hvor provoserende resten av innlegget blir for folk som har kreft, har hatt eller har kjære de har mistet i kreft? Du begynner innlegget med "Kreft begynner psykisk". Helt utrolig å komme med en slik påstand.

Er du klar over hvor mange feilbehandlinger som finnes der ute, men som aldri blir snakket om fordi vi legger all makt i hendene på leger og helsevesen? Operasjoner som aldri skulle vært utført, som har ført til nye ubalanser?

Det jeg skrev var ingen provokasjon til de som har kreft eller de som har mistet sine nære i kreft. Det var en påminnelse om at vi alle må selv følge med på vår helse, og at VI SELV har mye mer makt over den, enn leger og legemiddelindustrien prøver å få oss til å tro!

Anonymkode: 87f7a...4d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du klar over hvor mange feilbehandlinger som finnes der ute, men som aldri blir snakket om fordi vi legger all makt i hendene på leger og helsevesen? Operasjoner som aldri skulle vært utført, som har ført til nye ubalanser?

Det jeg skrev var ingen provokasjon til de som har kreft eller de som har mistet sine nære i kreft. Det var en påminnelse om at vi alle må selv følge med på vår helse, og at VI SELV har mye mer makt over den, enn leger og legemiddelindustrien prøver å få oss til å tro!

Anonymkode: 87f7a...4d1

Hvilke hender syns du vi skal legge makten i? Jeg har sett endel mennesker dø av kreft og det er ikke mye hjelp i å be et menneske som er dødsyk om å følge med på egen helse, om det var alternativet ditt til helsevesenet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, tally skrev:

At legemiddelfirma kan være korrupt og ha skitne metoder for å få det som de vil kan godt hende, men den type argumentasjon som du kommer med over her er livsfarlig med tanke på kreftbehandling. Ja, man skal tenke selv, men man kan ikke selv tenke seg til hvilken behandling som fungerer best ved sykdommer som tar liv som kreft. Derimot er det veldig mange som bruker ekstremt mye penger på spekulative behandlinger for å bli friske av kreft når de har fått beskjed om at de ikke kan bli friske av naturvitenskapen.

I noen tifeller kan ,an selv tenke hva som kan være bra for en å gjøre. Men vi er vokst opp med at "legene har svarene", og det stemmer ikke alltid! Det jeg skrev hadde heller ingenting med spekulative innen alternativ bransjen. Det jeg skriver er at ALLE kan selv følge med på helsen sin, prøve å forstå symptomer, ikke gå å få behandling for enhvert symptom, da rota til symptomet ofte ligger mye dypere, og det tar lenge sjelden hensyn til. De fjerner symptomer. Vi må lytte mer til kroppen selv!

Anonymkode: 87f7a...4d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode og reflekterte svar :) Dere hjelper meg til å se sider av det som jeg ikke har tenkt på.

Jeg mener selvsagt innleggene utenom dette vrølet om at kreft er psykisk :) 

TS

Anonymkode: 44838...163

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, visp skrev:

Hvilke hender syns du vi skal legge makten i? Jeg har sett endel mennesker dø av kreft og det er ikke mye hjelp i å be et menneske som er dødsyk om å følge med på egen helse, om det var alternativet ditt til helsevesenet.

Jeg sier ikke at vi ikke trenger leger. Vi kan alle bli syke å trenge hjelp. Men vi kan bli bedre på å forebygge egen helse, og prøve å forstå symptomer, før det kommer så langt som en alvorlig lidelse. Det er og sjokkerende hvor fort en lege kan sette en pasient på et legemiddel, som igjen får konsekvenser for vedkommendes videre helse. Det er sånne ting som aldri blir snakket om, da leger fortsatt har all makten. Vi må lære oss til å vite at vi selv også sitter på makten over egen helse. Igjen : det trenger ikke være noens feil at de blir alvorlig syke, selv de sunneste kan få kreft, men at vi må bli flinkere på å prøve å forstå kroppen vår hvis/når den er i ubalanse.

 

Anonymkode: 87f7a...4d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legemiddelindustrien gjør folk passive og som slaver av et system, istedenfor at folk selv tar kontroll og makt over egen helse.

Anonymkode: 87f7a...4d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier ikke at vi ikke trenger leger. Vi kan alle bli syke å trenge hjelp. Men vi kan bli bedre på å forebygge egen helse, og prøve å forstå symptomer, før det kommer så langt som en alvorlig lidelse. Det er og sjokkerende hvor fort en lege kan sette en pasient på et legemiddel, som igjen får konsekvenser for vedkommendes videre helse. Det er sånne ting som aldri blir snakket om, da leger fortsatt har all makten. Vi må lære oss til å vite at vi selv også sitter på makten over egen helse. Igjen : det trenger ikke være noens feil at de blir alvorlig syke, selv de sunneste kan få kreft, men at vi må bli flinkere på å prøve å forstå kroppen vår hvis/når den er i ubalanse.

 

Anonymkode: 87f7a...4d1

Jeg er enig med deg i det jeg har uthevet men du satt liksom standarden da du bastant sa at kreft starter psykisk. Hva med dypt deprimerte mennesker? Skal de bli fortalt at de får kreft om de ikke tar seg sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er legemiddelindustrien opptatt av å tjene mest mulig penger. Og ved at en medisin har bivirkninger som trenger nye medisiner osv er jo en måte å tjene penger på. 

Kan du nevne en industri for meg hvor hovedformålet ikke er å tjene mest mulig penger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har begynt å tenke at tenk hvis det faktisk er funnet kur mot både kreft og noen typer demens, men at disse ikke får komme fram i lyset?

Hvorfor skulle de holde slike medisiner skjult? Et firma som klarer å lage gode medisiner mot slike ting vil tjene enorme summer. Når de kurerer en persons kreft eller demens står det millioner av andre i kø for å få samme medisiner, og denne køen vokser hver eneste dag. De vil aldri slippe opp for personer å selge medisinene til, så de vil være sikret profitt til menneskeheten forsvinner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Operasjoner som aldri skulle vært utført, som har ført til nye ubalanser?

Ubalanser i hva?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til å bli en zika virus vaksine å når den kommer velger jeg å la vær akuratt som jeg gjorde med H1N1 vaksinen.

Anonymkode: 2a256...566

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Helse er kompleks,

Anonymkode: 87f7a...4d1

Derfor overlater man det også til folk som har peiling, ikke karmagærninger.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...