Gå til innhold

Sparer du til pensjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, The Lost Dreamer skrev:

Vent hæ? Spare til pensjon? Trodde man fikk penger av staten eller noe når man ble pensjonist (etter alle de pengene man betaler hver måned liksom i løpet av hele livet)

Hva skjer om man ikke sparer?

Joda, du får penger av staten. Men om du synes det er nok tli å leve for, må du selv bestemme. Er du vant til høy inntekt, og har lyst til å reise og kose deg når du blir gammel, er det lurt å spare selv også. Tenk på det som lønn. Joda, du får lønn i alle jobber, men hvor mye lønn...? Samme med pensjon. 

Anonymkode: 923c9...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, vi sparer i eiendom (inkludert boligen vi bor i).  Betaler inn ca 20.000-30.000 de fleste månedene, men tar også ut penger derfra når vi trenger det, så totalen per år blir nok nærmere 250.000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grei lønn, men langt unna nedbetalt bolig.

4000 i måneden er omkring 50.000 i året. Etter 40 år i arbeid vil det være omkring 2 millioner kroner. Hvis jeg pensjonerer meg når jeg er 67 og lever til jeg er 87 blir det ca 100.000 kroner i året til pensjon, med andre ord ikke rare summen. Sannsynligvis sparer jeg alt for lite.

Anonymkode: 53eb4...704

Her er det vel noe feil..?

i et 40 års perspektiv med å spare 4000kr har du hatt et innskudd på rundt 2 millioner. bør vel klare rundt 5-6% i året og lande på totalt 4 til 5 millioner kroner på bok når du går av med pensjon.

ikke at du kommer langt med 5 mill om et brød koster 500kr om 40 år..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer du til pensjon? Tja, har langstiktig sparing som går til pensjon, såfremt det ikke skjer uventede ting i livet som krever en større sum. 

Hvor mye sparer du?  400 pr mnd + 300 annenhver mnd (Kommer fra slektning). Har et mål om at sparesummen vil øke etterhvert. 

Hvor/hvordan sparer du? Fond i SMN og DNB.

Hvor gammel var du da du begynte sparingen? Var ca 20 år. 

Anonymkode: 97be0...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

4000 i måneden?? Har du nedbetalt bolig? veldig god lønn?

Anonymkode: 742a8...2ab

En trenger hverken spesielt god lønn eller nedbetalt bolig for å spare 4000 i måneden. Ikke akkurat store summen.. trodde du at det var 40000 ?

Anonymkode: 2540c...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Lost Dreamer
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du f.eks. i tyveårene nå er det ingen som vet hvor mye du får i pensjon om 40 år. I verste fall er det knapt nok til å overleve dersom du ikke har spart opp penger på egenhånd. Det er umulig å stole på vinglete regjeringer og hvem vet hva som skjer med økonomien til Norge. Oljesektoren (som Norge har gjort seg veldig avhengig av) har jo fått en kjempeknekk siste året. 

Eller var det bare et ironisk innlegg :).

Anonymkode: 94209...004

Jeg er bare 17  år så dette var ikke ironisk, for jeg vet liksom ikke noe om dette, men tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gjør ikke det.... burde nok gjøre det, men foreløpig har jeg prioritert nedbetaling av boliglån fremfor sparing.
Har sjekket "Min pensjon" og ser at jeg vil sitte igjen med en ganske grei sum uansett etter å ha jobbet mange år i privat bedrift med meget god pensjonsordning. Nå jobber jeg i staten og har det vel egentlig ganske greit der også.

Har planer om å være gjeldsfri lenge før pensjonsalder, så da vil jo pengene jeg får strekke litt lengre også.

Er pensjonist om 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En trenger hverken spesielt god lønn eller nedbetalt bolig for å spare 4000 i måneden. Ikke akkurat store summen.. trodde du at det var 40000 ?

Anonymkode: 2540c...d4c

For noen er 4000 i sparing til pensjon mye. Mange har studielån, huslån, husleie og andre faste utgifter. Noen vil nok også spare litt, og da å skulle spare ekstra til pensjon er vanskelig. 

Anonymkode: b3046...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, MarteM skrev:

Sparer du til pensjon? Ja

Hvor mye sparer du? 1000 kr 

Hvor/hvordan sparer du? Globalt indeksfond

Hvor gammel var du da du begynte sparingen? 23 år 

Jeg er student, men ferdigutdannet om ett år og regner med å få spart mer da. 

Men sparer du ved sien av til bolig også, eller har du det?

3 timer siden, Trollkarlen skrev:

Sparer ikke og har ikke tenkt å begynne. Det er rett og slett ikke verdt det.

Hva er det som ikke er verdt det?

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En trenger hverken spesielt god lønn eller nedbetalt bolig for å spare 4000 i måneden. Ikke akkurat store summen.. trodde du at det var 40000 ?

Anonymkode: 2540c...d4c

Det er vel kanskje vanlig å spare til buffer, korttidssparing/forbruk og langtidssparing også, å da blir det fort en del tusenlapper.

Anonymkode: 742a8...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men sparer du ved sien av til bolig også, eller har du det?

Hva er det som ikke er verdt det?

Det er vel kanskje vanlig å spare til buffer, korttidssparing/forbruk og langtidssparing også, å da blir det fort en del tusenlapper.

Anonymkode: 742a8...2ab

Jeg har bolig allerede. Betaler ikke noe ekstra på den utover nedbetalingsplanen og resten av min faste sparing består av 1000 kr til buffer, så jeg sparer ikke fryktelig mye totalt. Men så er jeg jo student da.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noen er 4000 i sparing til pensjon mye. Mange har studielån, huslån, husleie og andre faste utgifter. Noen vil nok også spare litt, og da å skulle spare ekstra til pensjon er vanskelig. 

Anonymkode: b3046...b30

Om noen med vanlig inntekt (ca 30,000 i mnd etter skatt, pluss minus noen tusen) ikke går med 4000 i overskudd per mnd, vil jeg si at de har tatt på seg for dyre faste utgifter relativt til inntekt. 

 

Anonymkode: 2540c...d4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sparer ca 1000 kr i mnd. i fond. Begynte da jeg var 28. Prioriterer å betale ned ekstra på boligen, men vil sikkert spare mer om noen år. 

Anonymkode: 43045...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om noen med vanlig inntekt (ca 30,000 i mnd etter skatt, pluss minus noen tusen) ikke går med 4000 i overskudd per mnd, vil jeg si at de har tatt på seg for dyre faste utgifter relativt til inntekt. 

 

Anonymkode: 2540c...d4c

Det er jo ikke det at de ikke vil gå i overskudd, men at de ikke kan avse 4000 kr til pensjonssparing. 

30 000 minus skatt er ikke allverden om man har husleie/boliglån på la oss si 7000 + studielån på 2000. Videre skal man ha mat på bordet, strøm skal betales, det samme med media (telefon, tv, internett), aktivitet til barn, transport osv. 

Anonymkode: b3046...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 500 kr i mnd i aksjefond. Begynte da jeg var 29. Kommer til å øke summen om et par år tenker jeg 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, sparer 500 i mnd i pensjonsfond i Gjensidige. Har planer om å øke når jeg får betalt ned 100-200 000 til på boliglånet, og når jeg vet at jeg har jobb etter doktorgraden.

Er 32 nå, begynte å spare for 4 mnd siden.

Anonymkode: 3ae6d...7d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, icom skrev:

Her er det vel noe feil..?

i et 40 års perspektiv med å spare 4000kr har du hatt et innskudd på rundt 2 millioner. bør vel klare rundt 5-6% i året og lande på totalt 4 til 5 millioner kroner på bok når du går av med pensjon.

ikke at du kommer langt med 5 mill om et brød koster 500kr om 40 år..

 

5-6% årlig avkastning var dessverre noe du fikk i "gamle dager", nå er det nullrenter og negativ realavkastning som gjelder. Det betyr at man må spare mye mer til pensjon enn det man trengte før. 4000 i måneden er sannsynligvis alt for lite, å spare i måneden for å være sikret en komfortabel alderdom.

Anonymkode: 53eb4...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...