Gå til innhold

"Likegyldighetssprøyte"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er det, egentlig? Hvilket stoff er det, hva heter det? Hørte noen som fikk det da de f.eks skulle ta gastroskopi, og de ble i skikkelig godt humør og hadde null bekymringer. Jeg tenker, det kan da ikke være vanlig beroligende, eller? Man blir ikke glad av det? Noen som vet noe om hva dette her er?

Anonymkode: e15e8...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det heter likeglad sprøyte. Det er ikke den som gis før gastroskopi, men før operasjoner. 

Ved gastroskopi får man beroligende midler rett i blodåren, og blir sløv og sløvet. Ingenting kjennes særlig morsomt ut, og du blir for sløv til å le av alt, særlig av å svelge et gastroskop i slangeform. 

Hvilke medisiner som brukes varierer etter som hva og hvem som utfører de ulike medisinske prosedyrene. Men det er i hovedsak beroligende og narkosemidler som brukes. 

Anonymkode: 43dc9...9b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan der gi meg noe navn eller navn på virkestoff? Jeg vil gjerne lese om det

Anonymkode: e15e8...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det for 20 år siden, før jeg skulle opereres. I følge legen brukte de på den tiden en blanding av ulike beroligende og smertestillende. Ble skikkelig avslappet og ruset, for å si det rett ut. Når jeg skulle opereres for noen år siden igjen, så var det kun en Sobril, og det var ikke i nærheten av å matche likegladssprøyen. Tror ikke de gir sånne likegladssprøyter lengre.

Anonymkode: b92de...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er litt ulike kombinasjoner i disse. Jeg fikk ble svimmel og fikk skikkelig hjertebank og angst etter jeg fikk satt min, samtidig som jeg var helt "borte". Grusom opplevelse. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det var det jeg fikk under konisering. Var helt forferdelig, jeg ble så rusa av det, sånn supersvimmel og følte som at jeg først fløy opp til taket og så var jeg redd jeg skulle falle av bordet jeg lå på. Ordentlig ubehagelig. Pga mye smerter fikk jeg totalt tre doser av dette, og det er noe av det verste jeg har kjent. 

Anonymkode: 16a63...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan der gi meg noe navn eller navn på virkestoff? Jeg vil gjerne lese om det

Anonymkode: e15e8...c68

Hva trenger du navn og virkestoff til? 

Anonymkode: 43dc9...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått propofol mens jeg lå på operasjonsbordet og de ventet på kirurgen. Du blir helt fullstendig likegyldig og alt er bare velstand. For min del hadde jeg omtrent ikke trengt narkose , føltes det som .

Anonymkode: 2d629...688

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dormicum Roche
Hypnotikum. Sedativum
INJEKSJONSVÆSKE, oppløsning 1 mg/ml og 5 mg/ml: 1 ml inneh.: Midazolam. 1 mg, resp. 5 mg, natr. chlorid. 9 mg, resp. 5 mg, acid. hydrochloric. 25% 0,818 mg, resp. 4,088 mg, natr. hydroxid. q.s. ad pH 3,3, aqua ad iniect. ad 1 ml.

Anonymkode: b2444...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Propofol (det Michael Jackson døde av) og Ketamin er mye brukt. Dødsdigg begge deler, verdt å opereres for få det ;) 

Anonymkode: af159...32f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Propofol (det Michael Jackson døde av) og Ketamin er mye brukt. Dødsdigg begge deler, verdt å opereres for få det ;) 

Anonymkode: af159...32f

Tydeligvis delte erfaringer på dette om du ser lenger opp.

Anonymkode: 02037...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tydeligvis delte erfaringer på dette om du ser lenger opp.

Anonymkode: 02037...367

Jeg skrev lenger opp at det var så fælt, og bare for å forklare: Du vet den følelsen hvis du er ALTFOR full? Sånn at alt svimler for deg, samme om du har øynene oppe eller lukka, men spesielt den følelsen når man lukker øynene og føler at hele rommet snurrer. Den følelsen x 10! Og jeg synes det er svært ubehagelig å bli så full, så kan tenke deg hvor fælt det ble med den shotten der :P Etter de første 10-15 sekundene er det jo behagelig, men for meg veier det ikke opp. Jeg regner med at det er samme følelse som ved bruk av narkotika?

Anonymkode: 16a63...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De to siste gangene jeg har blitt operert har jeg ikke fått likegladsprøyte, kun en pille. Virker som de ikke gir sprøyte lenger.

Anonymkode: 76b0d...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På barn bruker vi mye midazolam (virkestoff), den finnes både i injeksjonsform, mixtur, rektalvæske, sprayes i nesen. Jeg tror at da jeg personlig opererte oppi nesen, gr. kronisk bihulebetennelse, så fikk jeg det og. Ble veldig pratsom husker jeg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...