Gå til innhold

Er det voldtekt om begge er fulle?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Belladonna skrev:

Hvis en av personene ikke har gitt samtykke eller ikke er i stand til å gi samtykke, er det voldtekt. Så enkelt er det. 

Hva om ingen har gitt samtykke eller er i stand til å gi samtykke men bare kjører på? Det er ikke så enkelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 2/7/2016 at 19.30, cheshirecat skrev:

Nei.. Når du er full er du fritatt fra alt ansvar. Uansett hva du gjør. Det er derfor jeg er full nesten hele tiden.

Jeg velger å tro at du bare tuller her:P Men hvis du mot all formodning mente det du sa, les §40 i denne lovteksten:) https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_1-4#KAPITTEL_1-4

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Hummels skrev:

Enig. Godt at de fleste blir henlagt. Ingen uskyldige skal bli dømt. Det ødelegger livet til den som blir uskyldig dømt. Da er det bedre at de skyldige går fri. 

Har ingen tall på det, men vet det er mange nok. For mange.

Okei, så du har ikke noe argument. Kanskje du burde gå og gjøre noe som ikke krever så mye tankekapasitet, dette ble litt for avansert for deg. Har hørt farmville er bra greier

Anonymkode: bee87...d66

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummels
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Okei, så du har ikke noe argument. Kanskje du burde gå og gjøre noe som ikke krever så mye tankekapasitet, dette ble litt for avansert for deg. Har hørt farmville er bra greier

Anonymkode: bee87...d66

Må man ha nøyaktige tall på det også? Er absolutt alle kvinner og jenter uskyldige? Nei.

Endret av Hummels
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, visp skrev:

Hva om ingen har gitt samtykke eller er i stand til å gi samtykke men bare kjører på? Det er ikke så enkelt.

Da er det vel ikke voldtekt? Hvis du mener at å "kjøre på" er at begge er med på det, vel og merke. Jeg tenker også det at dersom man er i stand til å si nei, men velger å ikke gjøre det, er det vel ikke voldtekt? Gi meg et eksempel, så kanskje jeg kan svare litt bedre :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om det ikke er vist noen tegn til vold på noen av personene involvert, eller noen tegn på overfall. Er det voldtekt om kvinnen hevder det, eller har begge skyld og ingen kan bli sendt til retten?

Anonymkode: 39912...ac2

Om begge samtykka. Nei. Om en av de ikke samtykka. Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Skjønner du ikke selv hvor ulogisk spørsmålet ditt er, TS? Voldtekt er når noen har sex med en som ikke ønsker å ha sex. Om en eller begge er ruset avgjør ikke om det var voldtekt.

Hvilke andre straffbare forhold mener du blir ikke- straffbare grunnet rus fra offer og gjerningsmann? Mord, tyveri, svindel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Belladonna skrev:

Da er det vel ikke voldtekt? Hvis du mener at å "kjøre på" er at begge er med på det, vel og merke. Jeg tenker også det at dersom man er i stand til å si nei, men velger å ikke gjøre det, er det vel ikke voldtekt? Gi meg et eksempel, så kanskje jeg kan svare litt bedre :)

Du skrev at "om en av personene ikke har gitt samtykke eller er istand til det så er det voldtekt og så enkelt er det". Hva tenker du er å gi samtykke? Er begge fulle så er det vel ikke akkurat noe samtykke som gis av noen, man setter vel bare igang. Jeg syns terskelen for at det skal være en voldtekt skal være stor for det er en såpass alvorlig ting å bli beskyldt for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Blondie65 skrev:

Skjønner du ikke selv hvor ulogisk spørsmålet ditt er, TS? Voldtekt er når noen har sex med en som ikke ønsker å ha sex. Om en eller begge er ruset avgjør ikke om det var voldtekt.

Hvilke andre straffbare forhold mener du blir ikke- straffbare grunnet rus fra offer og gjerningsmann? Mord, tyveri, svindel?

Jepp.

Hvis jeg er full og kjører bilen inn en folkemengde og dreper folk, er det ikke straffbart hvis de jeg kjører ned også var fulle.

Anonymkode: 73543...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Hummels skrev:

Må man ha nøyaktige tall på det også? Er absolutt alle kvinner og jenter uskyldige? Nei.

Det tallet er nok veldig lite i forhold til de skyhøye mørketallene når det kommer til voldtekter.

Anonymkode: 0d126...81e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp.

Hvis jeg er full og kjører bilen inn en folkemengde og dreper folk, er det ikke straffbart hvis de jeg kjører ned også var fulle.

Anonymkode: 73543...777

Eh jo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldtekt å sex uten samtykke er ikke det samme. Amnesty kjemper for gi sex uten samtykke lik straff.

Men per idag er det en mye mildere straff.

Anonymkode: 3ec97...8a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så vanskelig å forstå TS sitt spørsmål?

Hvis en person er for full til å gi samtykke til sex, men ellers ikke viser noen tegn til å motsette seg sexen eller sier nei, så kan denne personen like fult anmelde den andre personen for voldtekt neste morgen (hvor sannsynlig det er at personen blir dømt vet jeg dog ikke).  Så langt er vel alle enige?

Dersom begge personene er så fulle at de ikke kan gi samtykke, men ellers har frivillig sex, så kan begge neste morgen gå og anmelde den andre.  Kan man da teoretisk havne opp i en situasjon der begge blir dømt for å voldta den andre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, visp skrev:

Du skrev at "om en av personene ikke har gitt samtykke eller er istand til det så er det voldtekt og så enkelt er det". Hva tenker du er å gi samtykke? Er begge fulle så er det vel ikke akkurat noe samtykke som gis av noen, man setter vel bare igang. Jeg syns terskelen for at det skal være en voldtekt skal være stor for det er en såpass alvorlig ting å bli beskyldt for.

Hvis den ene ikke er i stand til å gi samtykke, så er det voldtekt. Man setter ikke i gang med noen som ligger der nesten bevisstløs. Gjør man det, så er det voldtekt fordi vedkommende ikke er i stand til å si ja eller nei.

Ofte så skjer ting bare uten at noen har stilt noe spørsmål, men når man faktisk klarer å delta aktivt i det som skjer, så har man samtykket.

 

Man kan være i stand til å gi samtykke selv om man er full, så spørsmålet til TS kan ikke besvares med ja eller nei.

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, visp skrev:

Du skrev at "om en av personene ikke har gitt samtykke eller er istand til det så er det voldtekt og så enkelt er det". Hva tenker du er å gi samtykke? Er begge fulle så er det vel ikke akkurat noe samtykke som gis av noen, man setter vel bare igang. Jeg syns terskelen for at det skal være en voldtekt skal være stor for det er en såpass alvorlig ting å bli beskyldt for.

Dette er jeg helt enig i. Jeg tenker mer på at er man så full eller ruset at man ikke er bevisst på situasjonen (at man er bevisstløs, sover, har svimt av), da er det voldtekt. Man er i stand til å si ifra dersom man er våken og kan kysse og tafse og generelt delta i sexen, tenker jeg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummels
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tallet er nok veldig lite i forhold til de skyhøye mørketallene når det kommer til voldtekter.

Anonymkode: 0d126...81e

Hva så? Det er umenneskelig å få uskyldige dømt! Heldigvis blir det meste henlagt hvis de ikke har bevis. Nettopp for å ikke la uskyldige bli dømt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, penny_ skrev:

Hvis den ene ikke er i stand til å gi samtykke, så er det voldtekt. Man setter ikke i gang med noen som ligger der nesten bevisstløs. Gjør man det, så er det voldtekt fordi vedkommende ikke er i stand til å si ja eller nei.

Ofte så skjer ting bare uten at noen har stilt noe spørsmål, men når man faktisk klarer å delta aktivt i det som skjer, så har man samtykket.

 

Man kan være i stand til å gi samtykke selv om man er full, så spørsmålet til TS kan ikke besvares med ja eller nei.

Ja, altså... selve HI var litt rart formulert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Belladonna skrev:

Dette er jeg helt enig i. Jeg tenker mer på at er man så full eller ruset at man ikke er bevisst på situasjonen (at man er bevisstløs, sover, har svimt av), da er det voldtekt. Man er i stand til å si ifra dersom man er våken og kan kysse og tafse og generelt delta i sexen, tenker jeg. 

Ja, da er vi enige. Trådet heter jo "Er det voldtekt om begge er fulle" så tok utgangspunkt i at begge befant seg på likt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, visp skrev:

Ja, da er vi enige. Trådet heter jo "Er det voldtekt om begge er fulle" så tok utgangspunkt i at begge befant seg på likt nivå.

Jepp :) Og i den forstand, er det ikke voldtekt tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som var involvert i situasjonen vet som regel om det skjedde en voldtekt eller ei. Ellers kan ikke andre vite det. Er dette virkelig så avansert?

2 personer sitter i en bil. Hvordan kan man vite hvem som kjørte? ......det var den som kjørte som kjørte. Men ut en beviser kan man ikke bevise ovenfor andre hvem som kjørte.

1100+ anmeldelser hvert år. 125 personer blir dømt. Mener du at disse 125 er løgnere alle sammen eller hvor tar du tallene dine fra?

Anonymkode: bee87...d66

Nja, det blir vel ikke så enkelt som bil-eksempelet ditt. Der er det jo tydelig hvem som kjørte. Men hvis to stykker har sex i fylla og begge to ønsker og er med på det der og da, men kvinnen i ettertid påstår at det var voldtekt, er vi mer i en gråsone. Det blir ikke så enkelt som te-videoen heller. Det blir mer som hvis den som har fått teen tar den i mot, takker og drikker den glad og fornøyd, men i ettertid påstår at teen ble tvunget ned i halsen på dem. Er det virkelig greit å påstå at det var voldtekt hvis begge parter (under påvirkning) var med på det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...