Gå til innhold

Falaffel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri klar å lage falaffel, men hummus klarte jeg glatt første gangen. Spørsmål: Kan jeg bruke hummus som utgangspunkt til å lage Falaffel?

Anonymkode: d300f...4ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, men det er jo ikke SÅ langt unna. Bare mer fast masse enn hummus. Kanskje oppskriften din er feil? Det tok litt tid før jeg fikk dreisen på det. Min oppskrift har en liten del av kikertene rå. Dvs de er ikke kokt, bare godt oppbløtt. I tillegg bruker jeg aldri kikerter på glass eller boks. Det blir altfor mykt og ender med at falafelen aldri henger sammen. Til nød blander jeg i litt om jeg har et åpnet glass stående.

Anonymkode: 128af...2a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Whoops skrev:

Det var meg over.. kom borti anonym-knappen :)

Lyst å legge ut oppskriften din? :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Mine blir fine. Kokte eller bløtede kikerter + litt havremel

Åh, det er disse små gode bollene som nesten smaker som kjøtt?

Hvilket krydder bruker du i?

Oppskrift mottas med stor takk! :hjerte:

Anonymkode: b4926...0ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men det er jo ikke SÅ langt unna. Bare mer fast masse enn hummus. Kanskje oppskriften din er feil? Det tok litt tid før jeg fikk dreisen på det. Min oppskrift har en liten del av kikertene rå. Dvs de er ikke kokt, bare godt oppbløtt. I tillegg bruker jeg aldri kikerter på glass eller boks. Det blir altfor mykt og ender med at falafelen aldri henger sammen. Til nød blander jeg i litt om jeg har et åpnet glass stående.

Anonymkode: 128af...2a9

Hei. Takk for tips. Skal prøve uten å koke etter bløtlegging av kikerter. Da blir det nok andre boller :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh, det er disse små gode bollene som nesten smaker som kjøtt?

 

Hvilket krydder bruker du i?

Oppskrift mottas med stor takk! :hjerte:

Anonymkode: b4926...0ef

Ja. Bruker kikerter og litt havremel, også blir det ekstra godt hvis man tar linser og koriander i tillegg. Krydderet har jeg ikke helt  peiling på enda, men chili og spiskumin kan man sjelden gå feil med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Herr Heftig skrev:

Ja. Bruker kikerter og litt havremel, også blir det ekstra godt hvis man tar linser og koriander i tillegg. Krydderet har jeg ikke helt  peiling på enda, men chili og spiskumin kan man sjelden gå feil med.

Tusen takk! Du er en engel!   :engel:

Anonymkode: b4926...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppskrift er i hodet, men det blir noe sånt :)

Men jeg bløter opp større porsjoner med kikerter, koker det meste av dem og lar resten være rå. Kjører de sammen i food processor. Jeg liker at falafel er litt spicy, så jeg bruker, i tillegg til koriander, litt chilipepper og noen kløfter hvitløk. Så er det salt og pepper og gjerne litt revet sitronskall.. om jeg har. Justerer konsistensen med kikertmel. Stek i olje og ikke rot for mye med dem, pass på at de har fått en god skorpe under før du snur dem forsiktig. Lag bare noen få om gangen og legg dem gjerne over i en ildfast form og la dem stå i stekeovnen litt etterpå.

Og ikke lag dem for store. Mye lettere å håndtere om de er mindre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Whoops skrev:

Min oppskrift er i hodet, men det blir noe sånt :)

Men jeg bløter opp større porsjoner med kikerter, koker det meste av dem og lar resten være rå. Kjører de sammen i food processor. Jeg liker at falafel er litt spicy, så jeg bruker, i tillegg til koriander, litt chilipepper og noen kløfter hvitløk. Så er det salt og pepper og gjerne litt revet sitronskall.. om jeg har. Justerer konsistensen med kikertmel. Stek i olje og ikke rot for mye med dem, pass på at de har fått en god skorpe under før du snur dem forsiktig. Lag bare noen få om gangen og legg dem gjerne over i en ildfast form og la dem stå i stekeovnen litt etterpå.

Og ikke lag dem for store. Mye lettere å håndtere om de er mindre.

Åååå, tusen takk for tips. Dette skal jeg også følge :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Du er en engel!   :engel:

Anonymkode: b4926...0ef

Takk fra meg òg :smilyblomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Whoops skrev:

Min oppskrift er i hodet, men det blir noe sånt :)

Men jeg bløter opp større porsjoner med kikerter, koker det meste av dem og lar resten være rå. Kjører de sammen i food processor. Jeg liker at falafel er litt spicy, så jeg bruker, i tillegg til koriander, litt chilipepper og noen kløfter hvitløk. Så er det salt og pepper og gjerne litt revet sitronskall.. om jeg har. Justerer konsistensen med kikertmel. Stek i olje og ikke rot for mye med dem, pass på at de har fått en god skorpe under før du snur dem forsiktig. Lag bare noen få om gangen og legg dem gjerne over i en ildfast form og la dem stå i stekeovnen litt etterpå.

Og ikke lag dem for store. Mye lettere å håndtere om de er mindre.

Aldri tenkt på ettersteking. God idé :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men det er jo ikke SÅ langt unna. Bare mer fast masse enn hummus. Kanskje oppskriften din er feil? Det tok litt tid før jeg fikk dreisen på det. Min oppskrift har en liten del av kikertene rå. Dvs de er ikke kokt, bare godt oppbløtt. I tillegg bruker jeg aldri kikerter på glass eller boks. Det blir altfor mykt og ender med at falafelen aldri henger sammen. Til nød blander jeg i litt om jeg har et åpnet glass stående.

Anonymkode: 128af...2a9

 

1 time siden, Azajtsev skrev:

Hei. Takk for tips. Skal prøve uten å koke etter bløtlegging av kikerter. Da blir det nok andre boller :smilyblomst:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Herr Heftig skrev:

Mine blir fine. Kokte eller bløtede kikerter + litt havremel

Ok, takk :smilyblomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men det er jo ikke SÅ langt unna. Bare mer fast masse enn hummus. Kanskje oppskriften din er feil? Det tok litt tid før jeg fikk dreisen på det. Min oppskrift har en liten del av kikertene rå. Dvs de er ikke kokt, bare godt oppbløtt. I tillegg bruker jeg aldri kikerter på glass eller boks. Det blir altfor mykt og ender med at falafelen aldri henger sammen. Til nød blander jeg i litt om jeg har et åpnet glass stående.

Anonymkode: 128af...2a9

:roser: Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Egiett skrev:

Hva spiser dere som tilbehør til falafel? Har vurdert å prøve å lage det :)

Jeg liker det med en god salat og f.eks. tzatziki eller hummus. Mange spiser det i pita. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker oppskrift fra Veganmisjonen, blir knall hver gang :)

Anonymkode: 5becf...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...