Gå til innhold

Forventer dere at far er med å betaler for graviditeten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man har store utgifter knyttet til graviditeten, synes jeg det er rimelig at mannen betaler for noe av det. Har stort sett betalt klær og slikt selv, men har ikke brukt så voldsomt mye. Har lånt litt av venninner og kjøpt brukt og billig. Kjøpte bl a en kjole på Finn til bryllup. 

Det som har kostet mye for min del, har vært behandling hos kiropraktor og fysio pga rygg- og bekkenplager. Dette bruker vi fellespenger på, og selvsagt alt utstyr til amming osv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, ss82 skrev:

Hvis man har store utgifter knyttet til graviditeten, synes jeg det er rimelig at mannen betaler for noe av det. Har stort sett betalt klær og slikt selv, men har ikke brukt så voldsomt mye. Har lånt litt av venninner og kjøpt brukt og billig. Kjøpte bl a en kjole på Finn til bryllup. 

Det som har kostet mye for min del, har vært behandling hos kiropraktor og fysio pga rygg- og bekkenplager. Dette bruker vi fellespenger på, og selvsagt alt utstyr til amming osv.

Har man store utgifter bør man tenke hvorfor man har så store utgifter og om det er nødvendig. Ting du nevner er nødvendig og da syns jeg han kan bidra økonomisk men ikke om det er snakk om klær og kremer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har selv bestemt seg for å gi meg "gravidbidrag". Jeg får 800 kr i måneden av ham som jeg kan bruke på gravidirelaterte ting, enten det er gravidklær til meg selv, klær til babyen, eller så kan jeg unne meg feks en manikyr for å føle meg fresh. Han er ikke typen til å gå i butikker selv og kjøpe inn klær til babyen fordi han har ikke peiling på slikt, så det er mye bedre at jeg gjør det selv. Så da gir han meg dette bidraget slik at jeg ikke skal ta alle kostnadene selv. Vi er jo to om dette så synes det er en selvfølge at vi skal spleise på ting. I tillegg er han jo veldig snill da :hjerter_rundt:

De større innkjøpene som vogn, seng, bilstol osv spleiser vi på også selvfølgelig. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Riskrem skrev:

Mannen min har selv bestemt seg for å gi meg "gravidbidrag". Jeg får 800 kr i måneden av ham som jeg kan bruke på gravidirelaterte ting, enten det er gravidklær til meg selv, klær til babyen, eller så kan jeg unne meg feks en manikyr for å føle meg fresh. Han er ikke typen til å gå i butikker selv og kjøpe inn klær til babyen fordi han har ikke peiling på slikt, så det er mye bedre at jeg gjør det selv. Så da gir han meg dette bidraget slik at jeg ikke skal ta alle kostnadene selv. Vi er jo to om dette så synes det er en selvfølge at vi skal spleise på ting. I tillegg er han jo veldig snill da :hjerter_rundt:

De større innkjøpene som vogn, seng, bilstol osv spleiser vi på også selvfølgelig. 

Det syntes jeg hørtes veldig fint ut! Man er jo to om det og det virker liksom ikke helt riktig at jeg skal stå for alt alene. 

 

Dere som mener at mannen ikke skal betale noe, betaler ikke mannen deres for prevensjon heller? Er det også bare kvinnen som skal betale for?

Anonymkode: 9e1b9...0d8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det syntes jeg hørtes veldig fint ut! Man er jo to om det og det virker liksom ikke helt riktig at jeg skal stå for alt alene. 

 

Dere som mener at mannen ikke skal betale noe, betaler ikke mannen deres for prevensjon heller? Er det også bare kvinnen som skal betale for?

Anonymkode: 9e1b9...0d8

Jeg mener han skal betale noe. Han kan f eks betale mer for ting til barnet til gjengjeld. 

 

Jeg betaler selv for prevensjonrn jeg bruker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Far var selvfølgelig med å betalte på nye klær og annet jeg trengte. Det synes jeg du fint kan be han om. Dette er jo ekstra klær du ellers ikke hadde hatt bruk for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Jeg mener han skal betale noe. Han kan f eks betale mer for ting til barnet til gjengjeld. 

 

Jeg betaler selv for prevensjonrn jeg bruker

Det syntes jeg er helt helt feil. Du blir ikke gravid av deg selv, det er i hans interesse at du ikke blir gravid når dere ikke ønsker det. Uke bare må du utsette kroppen din for hormoner, og han slipper unna, men du skal i tillegg stå for alle utgiftene for prevensjon. Det virker hanske  urimelig...

 

ts

Anonymkode: 9e1b9...0d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri hatt noen felles konto eller oversikt over hvem som har betalt hva osv, stresser ikke med det. 

Jeg synes ikke graviditeten kostet så mye,egentlig. Vi hadde en privat UL, den betalte han. Ellers synes jeg det er mye grusomt gravidtøy å få kjøpt her i Norge, så jeg kjøpte kun bukser, truser og bher. Kunne bruke egne klær som skjørt, lange topper og gensere, stretchy kjoler osv. Så ikke poenget med å bruke så mye penger på klær for den korte perioden magen er stor (og ja, den var stor :p) krem(er!) har ingen effekt, men er vel kun for egen komfort så det kjøpte jeg også selv. 

Følte ikke akkurat at han skulle kjøpe ting jeg trengte i forbindelse med graviditet, men utstyr og klær til barnet har vi begge kjøpt. 

Anonymkode: 94cd6...424

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Snublefella skrev:

Jiiikes..jeg fatter ikke at folk orker å ha delt økonomi. Ihvertfall ikke når man lever sammen som en familie. Sitte å regne på hvem som skylder hvem penger osv... Kan faktisk ikke tenke meg noe mer uromantisk enn det

Samme her, det høres fryktelig slitsomt ut. Men så har ikke alle folk et like avslappet forhold til økonomi, enkelte må nesten ha delt for å ikke havne i konflikt med hverandre. Her i huset har vi felles, alt av hus og bil etc er i begges navn og det er aldri snakk om hvem som skal kjøpe husholdningsartikler eller ting til barna.

Anonymkode: 9aa46...c0b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Harlekin skrev:

Det hadde ikke falt meg inn å be faren om å betale for svangerskapet! Det er bare smålig. Du trenger ikke kremer og dill, bare et par nye bukser, ev. noen topper. Det blir ikke dyrt. Alvorlig talt.

En ny kjole trenger heller ikke være dyrt, dersom du ikke har noe du kan bruke fra før.

Det som er smålig er vel hvis far ikke vil være med å spleise på merutgiftene begges barn skaper, men overlater problemet til henne alene? Man er to om å lage barn.

Jeg brukte ikke så mye på klær, kanskje rundt 2500-3000 og det hadde jeg ikke behov for å be mannen bidra til. Måtte ha klær både til sommer og vinter, fra 37 grader til minus 10, ferie i varme strøk, julehøytid, finere anledninger osv. Å bruke så lite var kun mulig fordi det ikke er kleskrav på jobben, og jeg kunne skifte til koseklær hjemme. Ingen av plaggene er aktuelle for gjenbruk, jeg er litt petit og kler store/løse klær svært dårlig. 

Anonymkode: 369fe...d11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jokkmokk skrev:

Jeg tenker nå er et fint tidspunkt å ta opp delt økonomi som tema.

For meg er det rimelig uhørt når man har forpliktet seg med barn sammen i et parforhold. 

 

 

Det er ikke gitt at felles økonomi fikser alt! Den ene tjener ofte mer enn den andre, så da trenger man en avtale på hvordan det løses.

Et annet alternativ er å øke lik innbetaling til felleskonto hver måned, og definere flere utgifter som felles. F.eks alt barnerelatert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det syntes jeg hørtes veldig fint ut! Man er jo to om det og det virker liksom ikke helt riktig at jeg skal stå for alt alene. 

 

Dere som mener at mannen ikke skal betale noe, betaler ikke mannen deres for prevensjon heller? Er det også bare kvinnen som skal betale for?

Anonymkode: 9e1b9...0d8

Følte aldri noe behov for å be han om å kjøpe noe, tenkte helt ærlig ikke noe over det. Kjøper jo klær o.l til meg selv ellers, hadde ikke noe problem med å dra kortet selv etterhvert som jeg trengte noe. 

Innkjøp til baby har vi derimot delt på, han har vel egentlig betalt mest her, bilstoler osv. Med mindre man har veldig ulike lønninger synes jeg det blir fjasete og styrete og be han kjøpe ditt og datt. Fikser det like greit selv. Han betaler jo ofte hvis vi er ute og spiser, kino osv, så jeg tenker at alt i alt går det opp i opp. Men det er oss da :)

Anonymkode: 94cd6...424

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har kostet meg mye mer, nye BH er (må jo ha mer enn en) nye gensere, bukser, truser, kremer mot strekkmerker, ny treningstights, nye treningsBHer, nye treningst-tsjorter...

 

TS

Anonymkode: 9e1b9...0d8

Oi! Du er dyr i drift, frøken! Mye av dette kan du vel arve eller låne av familie eller svigerfamilie? Husk at dette er ikke klær du kommer til å bruke utenom svangerskapet, så jeg vil anbefale deg å kjøpe ting brukt. BH-er og truser kan jeg forstå, men det koster jo ikke all verden. Ikke invester i masse klær du ikke kommer til å bruke! Min søster kjøpte et par romslige kjoler på HM som hun brukte gjennom hele svangerskapet. Unødvendig å kjøpe masse bukser, ettersom du ikke kommer til å passe dem neste måned uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betalte det meste til "meg" selv☺ men jeg fikk meg en liten shopperunde til å kjøpe noen kjoler og skjørt/topper når magen begynte å bli for stor til mine vanlige klær og jeg trengte litt mer å velge i. Hans oppfordring :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig forventer jeg det. Vår økonomi er felles, så mannen bidrar med sin andel gjennom at vi betaler med felleskontoen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jokkmokk
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, vi har snart to barn sammen og kun delvis delt økonomi med en felleskonto. Vi betaler inn et fast trekk hver måned. I perioder hvor vi har tjent ulikt, reflekteres dette med ulik innbetaling (forholdsmessig etter inntjening). 

Det fungerer utmerket for oss, og begge foretrekker å ha egne penger som kan brukes på det vi selv ønsker. Selvsagt økte fellestrekket etter at vi fikk barn, og barnets behov prioriteres. 

Anonymkode: bfdb5...118

Jeg synes fortsatt det er forskjell på "delvis delt" - det kan bety så mye. 

At man tar høyde for å betale etter evne, og justerer etter behov er ikke "delt økonomi" i praksis - det er en såogsi form for felles økonomi slik jeg ser det sålenge ikke den ene har vesentlig høyere forbruk enn den andre totalt sett.

Det du beskriver for meg er i praksis delt økonomi, siden dere tross alt justerer etter inntektsnivå og betalingsevne.

Jeg kaller vår ordning for felles økonomi, men i praksis er det i sum det samme som deres ordning siden vi tross alt jo deler likt på utgifter. Eneste forskjell er at vi ikke finregner på noe, alt går til det samme og vi kontrollerer ikke hva den andre bruker sålenge det er innafor rimelige grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjøpte gravidklær på finn og penkjole på eBay. Det dyreste jeg kjøpte var vel ammebh, de ble kjøpt til full pris. Noen kroner ekstra ble det jo, men gidder ikke finregne på utgiftene. Det jevner seg alltids ut i lengden.

Anonymkode: 1a233...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg aldri forventet av samboer. Mine klær, mitt ansvar. Ting til babyen hadde jeg derimot forventet at vi delte på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jokkmokk
11 minutter siden, ViljaH skrev:

Det er ikke gitt at felles økonomi fikser alt! Den ene tjener ofte mer enn den andre, så da trenger man en avtale på hvordan det løses.

Et annet alternativ er å øke lik innbetaling til felleskonto hver måned, og definere flere utgifter som felles. F.eks alt barnerelatert.

Jeg synes ikke det er noen god løsning, og det kalles ofte å gå i kvinnefella.

Menn tjener ofte mest, kvinner oftest minst - og klassisk er at kvinner bruker penger på familierelaterte ting og husholdning mens mannen bruker pengene på eiendom og verdiskaping, samt bil.

Dette viser forskning, og i alt for mange tilfeller kommer kvinner veldig dårlig ut av dette.

Klart det er viktig å ha en avtale - men mitt standpunkt(muligens ikke forskjellig fra ditt) er at kvinnen ikke skal bli stående uten noe og ta ulempene ved delt økonomi.

Når det er sagt har lenge jeg tjent mest, og opplever selv delt økonomi som en selvfølge når vi har barn sammen - vi begynte ordentlig med delt økonomi når vi kjøpte vår første bolig.

Men det forutsetter nok en delt forståelse av ca hvor forbruksnivået skal ligge også. Dog, om vi hadde hatt delt økonomi synes jeg likevel ikke det hadde vært OK at jeg hadde kjøpt meg vesker til 15.000 og han dyre hobbyrelaterte ting til samme summer når de pengene tross alt kunne vært prioritert til noe annet viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Belladonna skrev:

Oi! Du er dyr i drift, frøken! Mye av dette kan du vel arve eller låne av familie eller svigerfamilie? Husk at dette er ikke klær du kommer til å bruke utenom svangerskapet, så jeg vil anbefale deg å kjøpe ting brukt. BH-er og truser kan jeg forstå, men det koster jo ikke all verden. Ikke invester i masse klær du ikke kommer til å bruke! Min søster kjøpte et par romslige kjoler på HM som hun brukte gjennom hele svangerskapet. Unødvendig å kjøpe masse bukser, ettersom du ikke kommer til å passe dem neste måned uansett.

BH-er er noe av det dyreste jeg kjøper. Har kommet til en størreslse hvor jeg ikke finneer noen som passer under 800 kr

Anonymkode: ea261...99d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...