Gå til innhold

Forventer dere at far er med å betaler for graviditeten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Maleficenta skrev:

Hvorfor det? Det er jo ikke bra å gafle i seg masse usunt dritt når man er gravid. 

Hvem har sagt at noen gafler i seg noe som helst? Bare ute etter å slenge ufinheter og starte krangel du? Dét gidder ikke jeg bruke tiden min på. Kanskje noen andre her gidder å krangle med deg :sprettoy:

Til din info, så har jeg gått ned siden jeg ble gravid. Nemlig fordi jeg IKKE har cravings på dritt. Jeg kunne derimot skrevet alt det sunne jeg craver, men valgte andre ord. Og det ser jeg ingen grunn til å beklage ovenfor deg heller. :sFun_sleeping:

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Fiberhusk skrev:

Hvem har sagt at noen gafler i seg noe som helst? Bare ute etter å slenge ufinheter og starte krangel du? Dét gidder ikke jeg bruke tiden min på. Kanskje noen andre her gidder å krangle med deg :sprettoy:

Til din info, så har jeg gått ned siden jeg ble gravid. Nemlig fordi jeg IKKE har cravings på dritt. Jeg kunne derimot skrevet alt det sunne jeg craver, men valgte andre ord. Og det ser jeg ingen grunn til å beklage ovenfor deg heller. :sFun_sleeping:

Hehe, ja hun er som regel ute etter å provosere, pleier å ignorere denne brukeren...

Anonymkode: 9e1b9...0d8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest summesumbi
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har separat semi-økonnomi. Vi setter inn et fast beløp på en felleskonto som skal til mat og slikt, men ellers beholder vi lønna vår selv. Det koster en del og være gravid. Nye klær, kremer etc. Forventer dere at far skal være med på å betale for dette? Er litt usikker på om jeg liksom kan be han om det?

Anonymkode: 9e1b9...0d8

Nei forventer ikke at far skal være med å betale for dette. Synes forøvrig  at dere har en fin løsning med felleskonto .  Kjøp klærne,og ting som har med personlig pleie selv. Du ville jo gjort dette likevel. Det kommer større utgifter f.eks bilsete, barnevogn,sprinkelseng som dere kan dele på senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at mange mener at man får stå for alle utgiftene selv, fordi man likevel ville kjøpt nye klær/eventuelt ikke trenger nye klær. Er det virkelig så vanskelig å sette seg inn i at andres situasjon ikke nødvendigvis er lik ens egen? Jeg kjøper ikke nye klær i nærheten av så ofte som mange andre her inne tydeligvis gjør. Jeg kjøper hovedsaklig nytt når det gamle blir ødelagt eller begynner å bli så slitt at jeg ikke vil bli sett ute i det. Altså er det svært liten sjanse for at jeg uansett ville ha brukt de pengene på klær om jeg ikke hadde vært gravid, og jeg er ikke den eneste som ikke har behov for å til stadighet fornye garderoben. Samtidig er det umulig for dere å vite om TS passer i de gamle klærne sine, kanskje har hun lite klær som kan passe til en gravid mage, kanskje har hun lagt på seg såpass at gamle klær ikke passer, det vet kun hun. Jeg er enig i at mannen i slike situasjoner burde sponse de nødvendige innkjøpene. Unødvendige innkjøpen av typen "kun fordi jeg har lyst på" er noe annet, og det syns jeg man kan stå for selv.

Anonymkode: 32263...eb4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fiberhusk skrev:

Hvem har sagt at noen gafler i seg noe som helst? Bare ute etter å slenge ufinheter og starte krangel du? Dét gidder ikke jeg bruke tiden min på. Kanskje noen andre her gidder å krangle med deg :sprettoy:

Til din info, så har jeg gått ned siden jeg ble gravid. Nemlig fordi jeg IKKE har cravings på dritt. Jeg kunne derimot skrevet alt det sunne jeg craver, men valgte andre ord. Og det ser jeg ingen grunn til å beklage ovenfor deg heller. :sFun_sleeping:

Jeg tror helt ærlig at cravings er bullshit. Ja mulig man fpr dilla på ting men det betyr ikke at man må ha det. Syns det er urimelig å kreve at en mann skal gå over fjell for å skaffe alt det den gravide har cravings på. Nei jeg er ikke ute etter å provosere. Jeg er for at fedre skal bidra til alt som har med barnet å gjøre. Ikke dekke økonomisk alt den gravide har lyst å kjøpe til seg selv som bare er til seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, summesumbi skrev:

Nei forventer ikke at far skal være med å betale for dette. Synes forøvrig  at dere har en fin løsning med felleskonto .  Kjøp klærne,og ting som har med personlig pleie selv. Du ville jo gjort dette likevel. Det kommer større utgifter f.eks bilsete, barnevogn,sprinkelseng som dere kan dele på senere. 

Nei jeg sitter å føler på at jeg ikke ville gjort dette hvis det ikke var for graviditeten. Jeg ville ikke kjøpt nytt fra topp til tå, om jeg hadde passet mine gammle klær. Jeg har vært flink og spart masse nå før denne graviditeten og ville aldri gått på en slik shoppingrunde om det ikke var for at jeg skal føde hans barn.

 

ts

Anonymkode: 9e1b9...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så mye dumme folk det finnes... du trenger bare 2 bukser? Ikke alle har uniform på jobb feks og må gå I private og gjerne en annen kleskose enn casual. Far behøver ikke bidra, men flott om han sponser en ting eller to ut av omsorg. Noen er tynne og spede og når magen kommer så må man større klær, handler ikke om å gale i seg. Folk er så sneversynte og tenker ikke akkurat langt...

Anonymkode: ac6ef...ce6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Maleficenta skrev:

Jeg tror helt ærlig at cravings er bullshit. Ja mulig man fpr dilla på ting men det betyr ikke at man må ha det. Syns det er urimelig å kreve at en mann skal gå over fjell for å skaffe alt det den gravide har cravings på. Nei jeg er ikke ute etter å provosere. Jeg er for at fedre skal bidra til alt som har med barnet å gjøre. Ikke dekke økonomisk alt den gravide har lyst å kjøpe til seg selv som bare er til seg selv.

Synes ikke det er så gærent å spørre om han gidder ta med en sitron på vei hjem fra jobb, når han uansett skal i butikken, jeg. Jeg gjør samme tjenester for han (selvom han ikke er gravid), så fair game. Men du synes kanskje det er smålig og ufint av meg, fordi jeg er gravid :skratte:

Og alle er helt sikker helt enige med deg. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg sitter å føler på at jeg ikke ville gjort dette hvis det ikke var for graviditeten. Jeg ville ikke kjøpt nytt fra topp til tå, om jeg hadde passet mine gammle klær. Jeg har vært flink og spart masse nå før denne graviditeten og ville aldri gått på en slik shoppingrunde om det ikke var for at jeg skal føde hans barn.

 

ts

Anonymkode: 9e1b9...0d8

Har dere  stor forskjell i inntekt? Jeg tenker at hvis han tjener mye mer og/eller dette gir stort innhogg i din buffer bør dere definitivt dele på utgiftene. 

Anonymkode: a97f1...07d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fiberhusk skrev:

Synes ikke det er så gærent å spørre om han gidder ta med en sitron på vei hjem fra jobb, når han uansett skal i butikken, jeg. Jeg gjør samme tjenester for han (selvom han ikke er gravid), så fair game. Men du synes kanskje det er smålig og ufint av meg, fordi jeg er gravid :skratte:

Og alle er helt sikker helt enige med deg. 

Hva om hun våkner midt på natta og får plutselig lyst på noe? Mannen kan fint lite gjøre noe med det. Klart han kan plukke opp noe på butikken men ikke når butikken er stengt

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står for det jeg sa. Jeg hadde ikke uniform på jobb, men klarte meg helt fint med 3 nye bukser (kjøpt på HM), samt noen løse topper, et par strømpebukser og et par tunikaer/kjoler. Kjøper man det på kjedebutikkene, blir det ikke dyrt. Jeg kjøpte også amme-BH-er. Jeg tror ikke jeg brukte mer enn et par tusen kroner til sammen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud så mye dumme folk det finnes... du trenger bare 2 bukser? Ikke alle har uniform på jobb feks og må gå I private og gjerne en annen kleskose enn casual. Far behøver ikke bidra, men flott om han sponser en ting eller to ut av omsorg. Noen er tynne og spede og når magen kommer så må man større klær, handler ikke om å gale i seg. Folk er så sneversynte og tenker ikke akkurat langt...

Anonymkode: ac6ef...ce6

Men man trenger ikke x antall ulike antrekk. Man har da vaskemaskin. Og man må jo ikke kjøpe det dyreste man finner. Da er det bedre at den gravide betaler for dette selv. Så kan han heller betale for sprinkelsenga eller stellebordet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest summesumbi
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg sitter å føler på at jeg ikke ville gjort dette hvis det ikke var for graviditeten. Jeg ville ikke kjøpt nytt fra topp til tå, om jeg hadde passet mine gammle klær. Jeg har vært flink og spart masse nå før denne graviditeten og ville aldri gått på en slik shoppingrunde om det ikke var for at jeg skal føde hans barn.

 

ts

Anonymkode: 9e1b9...0d8

Bare spør han. Drit i meningene her, hør med barnefar du om han kan hjelpe deg med noen gravidklær. Og det er ikke sikkert han tenker på det som urimelig men tvert i mot noe som er er hyggelig å gjøre for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, summesumbi skrev:

Bare spør han. Drit i meningene her, hør med barnefar du om han kan hjelpe deg med noen gravidklær. Og det er ikke sikkert han tenker på det som urimelig men tvert i mot noe som er er hyggelig å gjøre for deg. 

Om faren har lyst så må han for all del få lov. Men syns ikke det er rett av mor å kreve det

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal dele på utgiftene som kvinnen får i forbindelse med graviditeten.  Det er jo et felles barn, og hennes kropp det går ut over.

Her er samboer med på dekke kiropraktorbehandling, vitaminer, private legekontroller osv.

Klær har jeg kjøpt selv, men jeg synes ikke det hadde vært direkte urimelig om han var med å dekket det heller.

 

Han må også være med på å dekke inn mitt inntektstap i permisjonen (tjener mer enn nav utbetaler)

Og hvis kroppen min blir så ødelagt at plastisk kirurgi er eneste utvei for å føle meg vel igjen, så må han dekke halvparten av det.   Vi er forøvrig enig om at det er en grei løsning. 

Anonymkode: f482d...48d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes man skal dele på utgiftene som kvinnen får i forbindelse med graviditeten.  Det er jo et felles barn, og hennes kropp det går ut over.

Her er samboer med på dekke kiropraktorbehandling, vitaminer, private legekontroller osv.

Klær har jeg kjøpt selv, men jeg synes ikke det hadde vært direkte urimelig om han var med å dekket det heller.

 

Han må også være med på å dekke inn mitt inntektstap i permisjonen (tjener mer enn nav utbetaler)

Og hvis kroppen min blir så ødelagt at plastisk kirurgi er eneste utvei for å føle meg vel igjen, så må han dekke halvparten av det.   Vi er forøvrig enig om at det er en grei løsning. 

Anonymkode: f482d...48d

Spørsmålet er jo egentlig hvor mye at dette man egentlig trenger. Vanlige gravide uten for eksempel alvorlig bekkenløsning, trenger verken private legekontroller eller kiropraktor. Vitaminer, holder det ikke med det som heter Gravid + folat? Det koster ikke mange hundre kronene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro felleskortet på litt gravidklær, jeg hadde aldri kjøpt de klærne hvis jeg ikke var gravid, og jeg kunne jo bare bruke dem noen få mnd. Betalte mesteparten selv, men det spilte ikke noen stor rolle siden det ikke gikk så mye penger på den posten uansett.

Pappaen fikk værsågod betale 50/50 på alle andre gravidutgifter: folat, tran, ultralyd, akupunktur pga kvalme, urinprøveglass, halsbranntyggis/tabletter, lactulose pga forstoppelse, hemoridekrem, kiropraktortimer pga bekkenet, taxiturer når bekkenet streiket osv. Jammen ble det noen tusen etter hvert.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man uhorvelig mye utgifter som gravid, som noen av dere skisserer, synes jeg saken blir en annen. Ev. hvis den gravide tjener mye mindre enn mannen og da sitter igjen med veldig lite penger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest summesumbi
6 minutter siden, Maleficenta skrev:

 

15 minutter siden, Maleficenta skrev:

Om faren har lyst så må han for all del få lov. Men syns ikke det er rett av mor å kreve det

Ja er enig med deg. Jeg skrev tidligere at jeg synes det hører til under personlig utstyr. Men hun får jo et bedre svar av å spørre barnefar enn oss.☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...