Gå til innhold

Forventer dere at far er med å betaler for graviditeten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har separat semi-økonnomi. Vi setter inn et fast beløp på en felleskonto som skal til mat og slikt, men ellers beholder vi lønna vår selv. Det koster en del og være gravid. Nye klær, kremer etc. Forventer dere at far skal være med på å betale for dette? Er litt usikker på om jeg liksom kan be han om det?

Anonymkode: 9e1b9...0d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har kostet meg 3 bukser (600,- til sammen), 2 gensere (300,-) større BH-er (fått av mamma). 

Det koster virkelig ikke en del å være gravid. Alt av undersøkelser etc er gratis, og når klær er kjøpt inn, så er det ikke mer før barnet kommer. 

Det blir opp til dere om han skal være med å betale på noe av det. Min mann kjøpte buksene for meg. 

Anonymkode: 7a150...aed

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var han med på å gjøre deg gravid, så skal han være med å betale det svangerskapet koster. Hvis ikke, så bør du betale selv.

Hvordan tenker dere å fordele utgiftene etter at barnet er født? 

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, skal dere virkelig ikke ha deøt økonomi når dere får barn?? Det må være fryktelig tungvindt

Anonymkode: 11084...61d

Vi har ikke barn enda da, det kan jo være vi finner ut at det blir tungvindt etterhvert...

 

TS

Anonymkode: 9e1b9...0d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftige klær som gravidbukse og ammebh kanskje, men ikke en helt ny garderobe.

Kremer som du egentlig bruker for egen velvære, og som du kanskje bruker i stedet for andre kremer, nei. 

Anonymkode: 2e95f...c4a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har samme type økonomideling som dere. Jeg ber ikke om betaling pga gravidklær, kremer eller andre "personlige" ting, men kostnader til ultralyd eller utstyr til babytiden (ammepute, pumpe osv) tar vi av felleskontoen (eventuelt med ekstrainnskudd ved store innkjøp). Jeg kjøper jo ingen nye vanlige klær under graviditeten, så jeg har tenkt at det går litt opp i opp.

I tillegg fikk jeg en fantastisk fødselsgave av mannen etter førstemann, så føler på ingen måte at det blir skjevfordeling i sum. 

Anonymkode: bfdb5...118

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har kostet meg 3 bukser (600,- til sammen), 2 gensere (300,-) større BH-er (fått av mamma). 

Det koster virkelig ikke en del å være gravid. Alt av undersøkelser etc er gratis, og når klær er kjøpt inn, så er det ikke mer før barnet kommer. 

Det blir opp til dere om han skal være med å betale på noe av det. Min mann kjøpte buksene for meg. 

Anonymkode: 7a150...aed

Det har kostet meg mye mer, nye BH er (må jo ha mer enn en) nye gensere, bukser, truser, kremer mot strekkmerker, ny treningstights, nye treningsBHer, nye treningst-tsjorter...

 

TS

Anonymkode: 9e1b9...0d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jokkmokk
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har kostet meg mye mer, nye BH er (må jo ha mer enn en) nye gensere, bukser, truser, kremer mot strekkmerker, ny treningstights, nye treningsBHer, nye treningst-tsjorter...

 

TS

Anonymkode: 9e1b9...0d8

Jeg tenker nå er et fint tidspunkt å ta opp delt økonomi som tema.

For meg er det rimelig uhørt når man har forpliktet seg med barn sammen i et parforhold. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravid klærne mine kjøpte jeg selv.. Fornyet jo ikke hele garderoben.. Kjøpte 3 bukser som jeg byttet mellom. Noen topper og gensere :) Ikke så store kostnader det. 

Utstyr til babyen spleiset vi på da, eller kjøpte litt hver :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jiiikes..jeg fatter ikke at folk orker å ha delt økonomi. Ihvertfall ikke når man lever sammen som en familie. Sitte å regne på hvem som skylder hvem penger osv... Kan faktisk ikke tenke meg noe mer uromantisk enn det

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler for gravide-klær og kosttilskudd selv (er jo ikke så mye annet), det er ikke snakk om store summer i det hele tatt. Klær hadde jeg kjøpt uansett og gravide-klær får jeg vel kanskje bruk for senere også! Når det kommer til utstyr til baby ol. så betaler vi såklart begge to men det blir liksom noe helt annet. 

Anonymkode: 9e449...ac3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Jokkmokk skrev:

Jeg tenker nå er et fint tidspunkt å ta opp delt økonomi som tema.

For meg er det rimelig uhørt når man har forpliktet seg med barn sammen i et parforhold. 

 

 

Vel, vi har snart to barn sammen og kun delvis delt økonomi med en felleskonto. Vi betaler inn et fast trekk hver måned. I perioder hvor vi har tjent ulikt, reflekteres dette med ulik innbetaling (forholdsmessig etter inntjening). 

Det fungerer utmerket for oss, og begge foretrekker å ha egne penger som kan brukes på det vi selv ønsker. Selvsagt økte fellestrekket etter at vi fikk barn, og barnets behov prioriteres. 

Anonymkode: bfdb5...118

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har kostet meg mye mer, nye BH er (må jo ha mer enn en) nye gensere, bukser, truser, kremer mot strekkmerker, ny treningstights, nye treningsBHer, nye treningst-tsjorter...

 

TS

Anonymkode: 9e1b9...0d8

Bare tull at du trenger så mye! To bukser er mer enn nok. Kjøp singletter tilpasset ikke-gravide, og bruk cardigans/vanlige løse gensere over. Gensere er stort sett stretchy og du kan fint bruke de over magen. Truser kan jeg skjønne, men det er jo uansett forbruksvare hvor du helt sikkert hadde kjøpt vanlige truser iløpet av disse 9 månedene, så det er ingen ekstra-utgift. Og du klarer deg fint med å bruke den vanlige trenings-bh'en, evt kjøpe EN ny. Og EN ny t-skjorte. Med mindre du har lagt på deg veldig mye kan du fortsatt bruke treningstights lenge, de er jo elastiske. Evt kjøpe EN ny. 

Og kremer mot strekkmerker hjelper ikke, det er genetisk og lite du får gjort noe med. Det er altså noe du VELGER å kjøpe (akkurat som treningsklærne, du kan jo gå tur og trene slik nå i disse månedene, det er altså ikke noe du MÅ ha.) 

Anonymkode: 1958b...780

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har vi felles økonomi for her ble det mange ekstra utgifter gjennom graviditeten. 70 kr til ul eller annen oppfølging ukentlig, annenhver i starten. Mye kjøring, parkering etc ved oppfølging. Ikke noe særlig til klær da jeg brukte det samme som jeg brukte til vanlig med unntak av to bukser. Uendelig mange urinprøveglass, div. til blodsukkermåling. Medisiner. Pluss en god del til.

Et barn er felles så hadde krevd halvparten av alt med unntak av kremer for det er bare bortkastet egen luksus.

Anonymkode: 0ee84...05c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Graviditeten kostet jo ikke noe særlig; folat, 3 bukser på salg, noen ammebher, to kjoler og et par topper - ikke hadde jeg bruk for alt heller.

Brukte treningsklærne jeg hadde fra før av. Brukte ingen andre kremer enn kokosoljen jeg alltid bruker. 

Dessuten var det han som betalte tidlig ultralyd, hvis jeg ikke husker helt feil. Og det va han som alltid måtte på butikken når jeg fikk lyst på ditt og datt. Tror jeg hadde litt økt matbudsjett en periode! :ler:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis har vi felles økonomi for her ble det mange ekstra utgifter gjennom graviditeten. 70 kr til ul eller annen oppfølging ukentlig, annenhver i starten. Mye kjøring, parkering etc ved oppfølging. Ikke noe særlig til klær da jeg brukte det samme som jeg brukte til vanlig med unntak av to bukser. Uendelig mange urinprøveglass, div. til blodsukkermåling. Medisiner. Pluss en god del til.

Et barn er felles så hadde krevd halvparten av alt med unntak av kremer for det er bare bortkastet egen luksus.

Anonymkode: 0ee84...05c

Ja det har det blitt her også altså, det baller på seg. Nå skal jeg i bryllup for eksempel, da MÅ jeg ha en finkjole også... Syntes egentlig at han kan være med på å betale litt, jeg ofrer tross alt hele kroppen min...

 

TS

Anonymkode: 9e1b9...0d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det har det blitt her også altså, det baller på seg. Nå skal jeg i bryllup for eksempel, da MÅ jeg ha en finkjole også... Syntes egentlig at han kan være med på å betale litt, jeg ofrer tross alt hele kroppen min...

 

TS

Anonymkode: 9e1b9...0d8

Nei du ingenting.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Chibi skrev:

Nei du ingenting.

Hun  kanskje ikke, men det er da vanlig å stille opp i bryllup med en fin kjole man føler seg vel i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei TS!

jeg tenker du må se litt ann.. personlig saker som undertøy og kremer bør du dekke selv. jeg syns det samme gjelder klær. 

evt tidlig ultralyd og lignende en må betale selv, bør dere dele på :) og ting til amming f.eks. bør dere også dele :) pumpe o.l. 

jeg forventer ihvertfall ikke at min samboer betaler for nye klær jeg evt trenger.. eller kremmer.. eller bind etter fødsel... men ting som er til barnet bør deles.. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...