Gå til innhold

Kjøttfri mandag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har innført det eller som tenker på det? :) en vegetarisk dag i hverdagen? :)

Jeg syns at konseptet er kjempefint. Vi må jo ikke ha fisk eller kjøtt hver eneste dag i uka. Lagde egentlig bare forumet bare i tilfelle noen aldri hadde hørt om det før og kunne tenkt seg det :rolleyes: 

Anonymkode: 51f01...c80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker tanken på å spise mindre kjøtt. Jeg har utilsiktet havnet på noe sånt fordi jeg trengte en god matplan, og med et tema for hver ukedag ble det ganske lett (for meg) å få både variasjon og struktur på middagene. Det blir da to faste kjøttmiddager pr uke, samt én med fisk. Hver uke lager jeg en stor gryte med suppe eller gryterett som holder for to dager (jeg har tolv slike oppskrifter som jeg roterer gjennom, og bare to av dem inneholder kjøtt. Resten har riktignok buljong, men der setter jeg strek for hvor flink jeg synes jeg trenger å være). Én dag i uka, som oftest lørdag, er det aldri kjøtt/fisk, fordi det er enten cheese on toast (og kjøttpålegg i dette har jeg kommet fram til er unødvendig) eller pannekaker med søtt fyll. Den siste dagen er åpen for eksperimentering og innfall, og det er hipp som happ om jeg lager noe med kjøtt, fisk, skalldyr, vegetar, eller snapper noe fra frysedisken. Frokost og lunsj har ofte, men ikke alltid, elementer av kjøtt/fisk, mens kveldsmaten i all hovedsak ikke har det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen fast dag i uka, men prøver å få til minst en dag. Da blir det som regel gryteretter med linser eller kikerter. Har en del sånne varer stående i tilfelle jeg ikke gidder å handle. Synes det er godt, og blir ikke like fort skjemt som kjøttretter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren latskap blir det mange kjøttfrie middager i uka. Kjøtt er dyrt og må tilberedes, det gidder jeg ikke. Spiser som regel toast med ost eller en pose suppe av ernæringspulver,  de gangene jeg gidder å lage mat er det som regel vegetar så slipper jeg de ekle frysevarene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøttfri mandag og synes det funker kjempefint - ettersom jeg har faste dager i uka dedikert til forskjellig mat, gjør det matplanlegging sååå mye lettere fordi jeg må finne noe som passer med den dagen (er selvfølgelig ikke helt rigid, men funker bra som en pekepinn).

I stor grad lager jeg det samme som jeg pleier å gjøre ellers i uka, men erstatter kjøtt med kikerter, bønner eller linser. Funker fjell, er rimelig og smaker kjempegodt! F.eks i morgen blir det indisk inspirert gryterett med ris som smaker kjempegodt. Å spise mindre kjøtt er ikke vanskelig, men det krever litt mer planlegging for å ikke bli lei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har innført det eller som tenker på det? :) en vegetarisk dag i hverdagen? :)

Jeg syns at konseptet er kjempefint. Vi må jo ikke ha fisk eller kjøtt hver eneste dag i uka. Lagde egentlig bare forumet bare i tilfelle noen aldri hadde hørt om det før og kunne tenkt seg det :rolleyes: 

Anonymkode: 51f01...c80

Tja, Mandag suger jo uansett, så hvorfor ikke gjøre den kjøttfri på toppen av alt? Man ville knapt merke forskjell.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Mann 42 skrev:

Tja, Mandag suger jo uansett, så hvorfor ikke gjøre den kjøttfri på toppen av alt? Man ville knapt merke forskjell.

Jeg vil nå si at kjøttfri mandag vil gjøre mandagen bedre ;) muligheten til å utforske flere måter å bruke grønnsaker på :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser vegetar flere ganger i uken :) Alt fra supper, gryteretter, salater og pai til lasagne, grønnsakskarbonader og pizza. Veldig enkelt å lage alle de tradisjonelle middagsrettene om til vegetar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser også vegetar jevnlig. Siden jul har vi bare kjøpt inn en hel kylling til middag av kjøttmat. Men hadde noe vilt greier i fryseren etter julehandelen som vi snart har spist opp.

Så nei, er ikke noe problem. OG jeg spiser lavkarbo!

Men vi har noen såkalte kjøtterstattninger, soyaprodukter altså.

 

Tips:

- istede for kjøttdeig i pasta, ha store hvite bønner i, eller canneolibønner.

- fake kjøttdeig til taco, etc.

- veg. lasagne, istede for kjøttdeig, ha i godt stekt aubergine.

- grønnsaker er generellt god å gratinere med fløte eller tomat, masse krydder og ost.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser kjøttfritt flere dager i uken uten å tenke over det (og latskap). 

Spesielt vegetarlasagne! Det er digg. Ikke så mye ost, og bruker søtpotet i stedet for pasta. Mmmm. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kraula skrev:

Spiser kjøttfritt flere dager i uken uten å tenke over det (og latskap). 

Spesielt vegetarlasagne! Det er digg. Ikke så mye ost, og bruker søtpotet i stedet for pasta. Mmmm. 

På hvilken måte er en rett uten pasta, lasagne? Det er noe forferdelig galt her :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7. februar 2016 at 22.26, Pringle skrev:

Jeg liker tanken på å spise mindre kjøtt. Jeg har utilsiktet havnet på noe sånt fordi jeg trengte en god matplan, og med et tema for hver ukedag ble det ganske lett (for meg) å få både variasjon og struktur på middagene. Det blir da to faste kjøttmiddager pr uke, samt én med fisk. Hver uke lager jeg en stor gryte med suppe eller gryterett som holder for to dager (jeg har tolv slike oppskrifter som jeg roterer gjennom, og bare to av dem inneholder kjøtt. Resten har riktignok buljong, men der setter jeg strek for hvor flink jeg synes jeg trenger å være). Én dag i uka, som oftest lørdag, er det aldri kjøtt/fisk, fordi det er enten cheese on toast (og kjøttpålegg i dette har jeg kommet fram til er unødvendig) eller pannekaker med søtt fyll. Den siste dagen er åpen for eksperimentering og innfall, og det er hipp som happ om jeg lager noe med kjøtt, fisk, skalldyr, vegetar, eller snapper noe fra frysedisken. Frokost og lunsj har ofte, men ikke alltid, elementer av kjøtt/fisk, mens kveldsmaten i all hovedsak ikke har det.

Jeg ble nesten litt nysgjerrig på disse tolv oppskriftene jeg :laugh: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, Mann 42 skrev:

På hvilken måte er en rett uten pasta, lasagne? Det er noe forferdelig galt her :)

Haha, vel, "lasagne" bør jeg vel skrive. Fortsatt sykt digg!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kraula skrev:

Haha, vel, "lasagne" bør jeg vel skrive. Fortsatt sykt digg!  

Har du oppskrift? :) 

Anonymkode: 2fe43...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kraula skrev:

Haha, vel, "lasagne" bør jeg vel skrive. Fortsatt sykt digg!  

 

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du oppskrift? :) 

Anonymkode: 2fe43...ef5

Ja, fortell, hvordan gjør du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du oppskrift? :) 

Anonymkode: 2fe43...ef5

Klart det! Ish iallfall. Det er ikke sånn kjempefancy.

2 timer siden, Mann 42 skrev:

 

Ja, fortell, hvordan gjør du det?

Ingredienser:
- søtpoteter
- cherry tomater i fleng
- cottage cheese
- vanlig ost
- løk
(- brokkoli)
(- paprika)
(- parsinakk)

1. Tar det meste grønt jeg har i kjøleskapet når jeg først begynner, så det har også hendt at det har vært litt grønkål i også. Det var helt greit, men ikke akkurat kjempeviktig.
2. Skjærer opp søtpotetene i små runde "pletter" og legger et lag med søtpotet helt nederst. Ikke skjær de for tykke! :) Dekker bunn så godt man kan. 
3. Cottage cheese og oppskjært cherry tomat blir neste lag (jeg er lat og gidder ikke lage saus, ellers ville jeg ha gjort det som dette laget).
4. Oppskjært løk (gjerne brunet i pannen først om du foretrekker det), gjerne sammen med eventuell paprika.
5. Nytt lag søtpoteter.
6. Nytt lag cottage cheese og cherrytomater. 
(7. Brokkoli og parsinakk om du bruker det).
8. Vanlig ost!

I ovnen i 50 minutter på ca 190-200 grader. Sjekk litt underveis, siden ingen ovnen er like. :P 

Det blir sånn cirka slik (har en stor/to små ildfaste former). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er allerede "veggis" så kjøttfri mandag ble innført for lenge siden her i huset. Vi har også suppe tirsdag (suppe som er vegetar) og en vegetarrett som er mer tidskrevende på lørdager. 

Veganmisjonen.com og trinesmatblogg.no har gode vegetar/vegan oppskrifter :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.2.2016 at 11.03, Mann 42 skrev:

På hvilken måte er en rett uten pasta, lasagne? Det er noe forferdelig galt her :)

Med søtpotet blir det vel mer en Moussaka, ikke lasagne vil jeg si :)

Har og lyst å ha mer kjøttfrie middager, men kan man da bruke egg? Jeg har fått en stor kjørlighet for pai, og pai kan man jo putte i masse grønnskaer og en savner ikke kjøttet.

Har av og til brukt kidney bønner eller kikerter i gryteretter for å erstatte kjøtt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fredsmegleren skrev:

Er allerede "veggis" så kjøttfri mandag ble innført for lenge siden her i huset. Vi har også suppe tirsdag (suppe som er vegetar) og en vegetarrett som er mer tidskrevende på lørdager. 

Veganmisjonen.com og trinesmatblogg.no har gode vegetar/vegan oppskrifter :) 

Fiser du mye som veggis? Hva har du som niste?

Anonymkode: 7eb50...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...