Gå til innhold

Dere som har født barn over gjennomsnittet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi var på vekstkontroll her om dagen. Baby var da 12% over gjennomsnittet. Er det noen som har født baby rundt dette? Og hvor mye veide h*n ved fødsel? Og føder man før av den grunn?? 

Anonymkode: 6fba0...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mange kg mener de babyen veier da? Min ble estimert til 4,5 kg, men var nesten 4,2 kg. Husker ikke hvor mange % det utgjorde jeg men.

Endret av Yvelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsten her ble estimert til 8% over og veide over 5kg da han kom en uke på overtid etter at jeg hadde kranglet meg til å bli satt igang. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Yvelia skrev:

Hvor mange kg mener de babyen veier da? Min ble estimert til 4,5 kg, men var nesten 4,2 kg. Husker ikke hvor mange % det utgjorde jeg men.

De sa bare 12% over gjennomsnittet.. Det var i uke 35

8 minutter siden, Snooks skrev:

Minsten her ble estimert til 8% over og veide over 5kg da han kom en uke på overtid etter at jeg hadde kranglet meg til å bli satt igang. 😊

Takk for svar :) var det vondt å føde han? Var han lang eller bare god og rund? 

Anonymkode: 6fba0...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det vondt å føde et barn. Hva slags spørsmål er det? 

Anonymkode: 62076...a23

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er snittet da? 3600 på gutter? 

Jeg har født 3 barn på 3200, 3600 og 3960. Alle var like vonde å få ut. 

Anonymkode: d88d5...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

de vekstestimatene stemmer ikke alltid altså... jeg fikk beskjed om at minstemannen min var 10-15% under gjennomsnittet, og ut kom en gutt på 50cm og 3500gram....

ellers er det hodeomkretsen og hvor brede skuldre babyen har som spiller noen rolle for hvor vanskelig det er å få ungen ut... altså, selvfølgelig veier babyen 10kg så spiller det også en rolle, men som til vanlig så er det hodet og skuldrene som er det som er vanskeligst å få ut....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekten har ikke så mye å si, det er hodeomkretsen som teller. Eldste hadde størst hodeomkrets (39 cm, han veide 4,1 kg) og ble i tillegg tatt med tang (den tar ekstra plass rundt hodet) og det var den klart verste fødselen. De to andre var enkle selv om de også var større enn snittet (4,3 og 3,9 kg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De sa bare 12% over gjennomsnittet.. Det var i uke 35

Takk for svar :) var det vondt å føde han? Var han lang eller bare god og rund? 

Anonymkode: 6fba0...f94

Snittet er på 3500 gr, så 12% til blir 3920 gr til termin altså. 

Jeg har født to små gutter 2100 og 2400 gr, og fødslene var vonde. Tror egentlig ikke størrelsen har så mye å si. Riene er like vonde uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine var ca 15% over snittet, og den første fødselen var ille, mens den andre var "etter boka", så akkurat det estimatet er ikke noe å legge så mye vekt på. For min del var det riene og prosessen før barnet kom ut som avgjorde hva som var mest vondt - altså hvor lang tid det tok, intensitet på riene osv, ikke størrelsen på barna.

Anonymkode: f9622...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Susa skrev:

Snittet er på 3500 gr, så 12% til blir 3920 gr til termin altså. 

Jeg har født to små gutter 2100 og 2400 gr, og fødslene var vonde. Tror egentlig ikke størrelsen har så mye å si. Riene er like vonde uansett.

Tror riene er like vonde ja, men selve utdrivningsfasen kan jo trekke ut om babyen er stor (evt. hodet/skuldre tar mer plass), og at det sånn sett kan oppleves verre.

Min mormor beskriver i hvert fall sin andre fødsel som den verste - da fordi babyen var så stor (og hadde stort hode). Sjansen for å revne øker jo også... klart det må gjøre vondere enn om man ikke revner. Selve strekken i vevet blir jo også større.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble spådd at min kom til å være ca 5000 g. Helsesøster sa til meg at det ikke var noe vondere å føde en stor baby. Det er hodet som er størst og det er vondt uansett, så om baby er lang eller rund har ikke det så mye å si. Om det ble en ekstra vond fødsel så måtte det skyldes andre faktorer.

 

Fikk foresten er gutt på 3820 g og 54 cm. 

Anonymkode: 38f69...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min ble estimert til 3,2 i uke 38 (estimert pga seteleie). Ved keisersnitt i uke 39 var han 3870, så estimatet stemte ganske dårlig. Ta estimatet med en liten klype salt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig i at størrelsen på hodet teller mer enn vekt. Etter hodet var ute, kjente jeg ikke noe smerte da resten av kroppen kom ut på neste rie. Selve utdrivningsfasen var også rene himmelen sammenlignet med åpningsriene .. Urk.

Men selvfølgelig, ved tangforløsning etc så kan jeg tenke meg den siste biten ikke er så hyggelig.

Anonymkode: 10625...872

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Snooks skrev:

Minsten her ble estimert til 8% over og veide over 5kg da han kom en uke på overtid etter at jeg hadde kranglet meg til å bli satt igang. 😊

Over 5 kg???!!! Gud hjelpe meg. Er det umodent å spørre hvordan i helsike du fikk han ut?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var jenta mi estimert til å være 26% over snitt og forventingene lå rundt 4000gr. Men ut kommer ei perfekt prinsesse på 3600gr. 

Så estimat er ikke en fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Maleficenta skrev:

Over 5 kg???!!! Gud hjelpe meg. Er det umodent å spørre hvordan i helsike du fikk han ut?

Da kan jeg liker gjerne spørre hvordan man føder små barn, for min erfaring tilsier at store barn sier plopp, mens små er vanskelige. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Silfen skrev:

Da kan jeg liker gjerne spørre hvordan man føder små barn, for min erfaring tilsier at store barn sier plopp, mens små er vanskelige. ;)

Ja ikke vet jeg. Jeg har ikke født.. Du har mer erfaring på det området :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...