Gå til innhold

Gifter meg med ei fra Bahai religionen, jeg er ateist


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gifter meg meg i sommer, men er uaikker på vielsesprosessen. Hun tilhører Bagai religionen, imens jeg er ateist. Hun holder på å ordne med en slags Bahai "prest" til oss men jeg skjønner ikke hvordan dette skal foregå i praksis, for hun sa at det eneste jeg trenger å gjøre er å sitere noe fra deres tro, noe som går ut på "Gud er stor" eller noe. Dette blir jo helt feil for meg, da jeg ikke tror på noen Gud.

har dere noen bedre kunnskap om Bahai og kan forklare meg hvordan vi kan gjøre dette uten at jeg må sitere noen løfter til en Gud jeg ikke tror på?

 

Anonymkode: 0f7f1...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke best å spørre henne/ han? Dersom du ikke kan ta opp dette med vedkommende, så vet jeg ikke om dette forholdet er liv laga. Tenk når dere møter faktiske problemer i hverdagen og ingen av dere tørr snakke om det

Anonymkode: 110bb...6b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gifter meg meg i sommer, men er uaikker på vielsesprosessen. Hun tilhører Bagai religionen, imens jeg er ateist. Hun holder på å ordne med en slags Bahai "prest" til oss men jeg skjønner ikke hvordan dette skal foregå i praksis, for hun sa at det eneste jeg trenger å gjøre er å sitere noe fra deres tro, noe som går ut på "Gud er stor" eller noe. Dette blir jo helt feil for meg, da jeg ikke tror på noen Gud.

har dere noen bedre kunnskap om Bahai og kan forklare meg hvordan vi kan gjøre dette uten at jeg må sitere noen løfter til en Gud jeg ikke tror på?

 

Anonymkode: 0f7f1...7bc

Da min baha'i venninne gifta seg med mannen sin (som ikke er baha'i), var de først på tinghuset og så hadde de baha'i-seremoni rett før festen. Da var det en vigsler fra hennes religion som holdt en liten tale med baha'i visdomsord og syn på ekteskapet, før de ga hverandre løfter. Hvis jeg ikke husker feil, hadde de vært med å skrive disse løftene selv. Kan ikke huske at det var snakk om Gud i de løftene, det handlet mest om å ta vare på hverandre i gode og onde dager, være gode og lojale mot hverandre osv. 

Men hvis man skal se stort på dette, så tenker jeg at om du så gir et løfte til en gud du ikke tror på, så gjør det ingenting. Da vil det bety mye for henne, mens det er tomme ord for deg siden du ikke tror på guden likevel. Det du da gjør er å vise henne at du forplikter deg til HENNE og det synes jeg er viktigere enn om Gud er med eller ikke. Det er ikke som ved dåp, hvor man lover å oppdra ungen i den kristne troen (hvilket de fleste ikke gjør, og sånn sett lyver). 

Jeg synes du skal spørre henne hvordan det foregår, jeg. Dere finner sikkert fram til noe dere begge synes er fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Surriball skrev:

Da min baha'i venninne gifta seg med mannen sin (som ikke er baha'i), var de først på tinghuset og så hadde de baha'i-seremoni rett før festen. Da var det en vigsler fra hennes religion som holdt en liten tale med baha'i visdomsord og syn på ekteskapet, før de ga hverandre løfter. Hvis jeg ikke husker feil, hadde de vært med å skrive disse løftene selv. Kan ikke huske at det var snakk om Gud i de løftene, det handlet mest om å ta vare på hverandre i gode og onde dager, være gode og lojale mot hverandre osv. 

Men hvis man skal se stort på dette, så tenker jeg at om du så gir et løfte til en gud du ikke tror på, så gjør det ingenting. Da vil det bety mye for henne, mens det er tomme ord for deg siden du ikke tror på guden likevel. Det du da gjør er å vise henne at du forplikter deg til HENNE og det synes jeg er viktigere enn om Gud er med eller ikke. Det er ikke som ved dåp, hvor man lover å oppdra ungen i den kristne troen (hvilket de fleste ikke gjør, og sånn sett lyver). 

Jeg synes du skal spørre henne hvordan det foregår, jeg. Dere finner sikkert fram til noe dere begge synes er fint. 

Takk for svar:)

 Egenskrevne løfter høres veldig fint ut. Jeg kan dessverre ikke gå med på å gi løfte til noen Gud, da det går imot alt jeg tror på(eller ikke tror på, rettere sagt). Hvis hun elsker meg så vil hun aldri kreve noe sånt av meg heller, tenker jeg. Vil ikke at bryllupet og vielsen føles "fake" eller ikke riktig ut for min del..

Jeg skal se om jeg får tak i en Bahai vigsler og undersøke litt mer om hvordan vi kan gjøre dette her.

 

Anonymkode: 0f7f1...7bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal dere gifte dere, dere passer jo ikke sammen, er hun virkelig så pen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Evilposelos skrev:

Hvorfor skal dere gifte dere, dere passer jo ikke sammen, er hun virkelig så pen?

Så du mener man skal droppe en person bare fordi man tror på forskjellige ting/har forskjellige overbevisninger? Merkelig tankegang. Vi deler mye av de samme interessene, syn på ting generelt, er kun denne seremoni tingen vi er forskjellige på/har forskjellige tanker om.

Anonymkode: 0f7f1...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener man skal droppe en person bare fordi man tror på forskjellige ting/har forskjellige overbevisninger? Merkelig tankegang. Vi deler mye av de samme interessene, syn på ting generelt, er kun denne seremoni tingen vi er forskjellige på/har forskjellige tanker om.

Anonymkode: 0f7f1...7bc

Samme syn på ting har dere jo ikke, men kan hende dere ikke snakker om det. Hun tror på en gud, du gjør ikke. Hvor lenge har du kjent henne? Om det er veldig mange år, kanskje det går greit, men hvis ikke kommer det til å bli et problem seinere. Snakker hun i det hele tatt norsk eller et språk du kan godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Evilposelos skrev:

Samme syn på ting har dere jo ikke, men kan hende dere ikke snakker om det. Hun tror på en gud, du gjør ikke. Hvor lenge har du kjent henne? Om det er veldig mange år, kanskje det går greit, men hvis ikke kommer det til å bli et problem seinere. Snakker hun i det hele tatt norsk eller et språk du kan godt?

Du vet at det er ganske mange norske bahaier, eller folk som har bodd i Norge lenge? Og at det er mange ekteskap hvor en av partene er kristne og den andre ikke?

Og av alle religioner fruen måtte ha, så er kanskje bahai den mest tolerante religionen som er? Livsfilosofien går jo ut på å tilegne seg kunnskap, gjøre verden til et bedre sted og fred og fordragelighet mellom mennesker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Surriball skrev:

Du vet at det er ganske mange norske bahaier, eller folk som har bodd i Norge lenge? Og at det er mange ekteskap hvor en av partene er kristne og den andre ikke?

Og av alle religioner fruen måtte ha, så er kanskje bahai den mest tolerante religionen som er? Livsfilosofien går jo ut på å tilegne seg kunnskap, gjøre verden til et bedre sted og fred og fordragelighet mellom mennesker...

Jo men det virker ikke som TS snakker med dama si, derfor lurte jeg på om de snakket samme språk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut på meg som dere trenger å bli litt mer kjent med hverandre, for det virker ikke som dere kommuniserer så mye. Dette burde du jo spurt henne om og diskutert med lenge før dere forlovet dere. Skal man gifte seg med et annet menneske må man kjenne og kunne respektere dets livssyn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 7.2.2016 at 20.57, Evilposelos skrev:

Samme syn på ting har dere jo ikke, men kan hende dere ikke snakker om det. Hun tror på en gud, du gjør ikke. Hvor lenge har du kjent henne? Om det er veldig mange år, kanskje det går greit, men hvis ikke kommer det til å bli et problem seinere. Snakker hun i det hele tatt norsk eller et språk du kan godt?

Ehm, ja vi snakker flytende norsk begge to. Jeg kommuniserer selvfølgelig med henne,men tenkte å spørre om/gjøre litt research på egen hånd om de sakene her i tillegg - det skader vel ingen? Tenkte at kanskje det var noen her som har vært borti lignende.

Jo, vi har mye av det samme synet på ting selv om hun velger å tro på en gud eller tilhøre en religion. Grunnen til at religion kommer opp nå er pga ekteskap, det har ingenting med vårt hverdagsliv å gjøre eller at vi ikke er på bølgelengde på alle andre måter.

Anonymkode: 0f7f1...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.2.2016 at 18.23, Evilposelos skrev:

Hvorfor skal dere gifte dere, dere passer jo ikke sammen, er hun virkelig så pen?

Kanskje du skal gjøre noe annet enn å trolle/forpeste tråden her?

 

Anonymkode: 0f7f1...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...