Gå til innhold

Folkehøyskole eller bilsertifikatet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt å gå et år på folkehøyskole, men dessverre har jeg valgt en av de dyrere linjene slik at det ikke blir like lett med tanke på økonomien.

Jeg ble 18 år i fjor, og har hatt god tid å ta kjøretimer og billappen, men har dessverre ikke kommet så langt. Planen min for i år var å ta lappen rundt mai-juni. Nå når jeg har tenkt på folkehøyskole i tillegg, blir det ekstra mye utgifter (tilsammen ca 60-70 000 kr for lappen og fhs).

Jeg har flere alternativ:

1. Ta et jobbår og prioritere å ta lappen

2. Dra på folkehøyskole og vente enda et år med å ta lappen

3. Slite med å betale både lappen og folkehøyskole

Jeg føler ganske mye press på meg i forhold til å ta sertifikatet. Noen sier jeg har god tid, men de fleste sier det er best å få det unnagjort. Jeg vet altså ikke hva jeg skal prioritere... Noen synspunkt her?

Anonymkode: 405bd...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor du på bygda og har bruk for lappen, eller har du planer om å bo i en av de større byene hvor kollektivnettet er godt utbygd? Skal du f.eks bo og jobbe på et lite sted er det ganske greit å ha lappen, men skal du studere i Oslo er det ikke noe problem å vente. 

Anonymkode: dc0b6...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor du på bygda og har bruk for lappen, eller har du planer om å bo i en av de større byene hvor kollektivnettet er godt utbygd? Skal du f.eks bo og jobbe på et lite sted er det ganske greit å ha lappen, men skal du studere i Oslo er det ikke noe problem å vente. 

Anonymkode: dc0b6...beb

Jeg har egentlig ikke noen som helst planer om hva jeg vil.. Men jeg vet at når jeg får lappen kommer jeg ikke til å ha egen bil, så da får jeg bare kjørt når jeg er hjemme og får lånt bil der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta opp studielån til året på folkehøgskole. Og velg evt en billigere linje/skole dersom pengene fra Lånekassen ikke dekker kostnadene ved året. Så tar du lappen nå i vår.

Anonymkode: 5e1cc...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta opp studielån til året på folkehøgskole. Og velg evt en billigere linje/skole dersom pengene fra Lånekassen ikke dekker kostnadene ved året. Så tar du lappen nå i vår.

Anonymkode: 5e1cc...25e

Har valgt en skole jeg vil gå av forskjellige grunner. Ikke bare bare å finne en annen skole/linje som oppfyller akkurat samme krav. 

Anonymkode: 405bd...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får studielån/stipend til folkehøgskole, så det bør være mulig å få til begge deler. Bor du fortsatt hjemme med foreldrene dine, og er de i så fall villig til å øvelseskjøre med deg? I så fall vil jeg anbefale å ta lappen før du flytter hjemmefra. Om du synes det er vanskelig å prioritere nå, kan det i hvert fall fort bli det senere, mens du er student og kanskje ikke har mulighet til å øvelseskjøre med noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også hørt at jeg også har god tid til å ta lappen, men føles ikke slikt!! Blir 20 i år, og kunne gjerne tatt lappen mens jeg gikk på vgs, men siden jeg må betale hele lappen selv, har jeg ikke hatt råd.... så planen min er å få tatt lappen nå, i år, i det jeg slutter av studiet jeg går på, nå til påska. Vil helst bli fort ferdig med den lappen, ellers får jeg ikke den før jeg kanskje er ferdig med å studere! Så jeg ville valgt å ta den fortest som mulig, men skjønner det kan være vanskelig å både ta lappen og fhs, men kan godt være det er verdt det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ventet med lappen. Er selv 23 og har ikke lappen, men det er fordi jeg bor i en by og ikke har behov for det. Skal jeg derimot flytte hjemover blir det mer aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok prioritert folkehøgskole først, dersom dette er noe du har bestemt deg for å gjøre uansett. Det er ofte slik at når man begynner å jobbe og tjene egne penger, blir det lite fristende å begynne på skole igjen. Jeg følte det i hvertfall slik. Er liksom så vant til å ha litt ekstra penger og å kunne kose meg, at det å gå på skole igjen og leve på stipend ikke lenger er like aktuelt :P Jeg vet at folkehøgskole er utrolig spennende, men det å leve godt økonomisk er utrolig befriende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en deltidsjobb nå, eventuelt kan få deg en nå i tillegg til i sommerjobb, så skal du klare å ta lappen før folkehøgskolen begynner om du får øvelseskjørt en del. Jeg tok hele lappen i løpet av siste halvår på vgs ved intense kjøretimer og god hjelp til øvelseskjøring flere dager i uken. Brukte alle sparepengene pluss første sommerjobbslønning på det. 

Når du begynner på fhs får du dekket de fleste kostnadene via Lånekassen, så betaler du resterende via det du tjener opp i løpet av sommeren/ekstra støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info så får en ca 100 000 i støtte til folkehøgskole uavhengig av hvilken linje du velger. Noen linjer kan koster opp til 140 000 kroner på grunn av alle reisene de foretar seg, og de resterende pengene må dekkes ut av egen lomme. Jeg ville nok valgt jobbår med lappen om jeg kunne valgt igjen da jeg mistrivdes voldsomt på min fhs. 

Anonymkode: 20c4a...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange gode fhs også, men vil anbefale å se på flere alternativer om det koster mye.

Anonymkode: 20c4a...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FHS! Er 24 og skal ta lappen nå som jeg har et frisemester fra studiet(fordi jeg er litt lei av å være student). Hvis du ikke trives på fhs kan du bare slutte etter en mnd eller to og du må ikke betale for hele året på de fleste fhs. Hvis du uansett må betale lappen selv er det ikke mye vits i å stresse med det. Hvis du bor hjemme og har familie og venner som kan øvelseskjøre med deg er det jo en annen sak. Kan du ikke f.eks. få låne penger av noen i familien? Forskudd på arv? 

Anonymkode: 601ab...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes TS burde ta lappen så fort som mulig. Det er lettere jo yngre hun er, dessuten blir det dyrere for hvert år. Har inntrykk av at mange kvinner dropper lappen fordi de skal studere i byene, men når de skal etablere seg med mann og unger  utenfor byen noen år ned i løypa ender man opp med å måtte ta lappen i voksen alder (med det det medfører av økte priser og stress/inntektstap pga fri fra jobb etc...).

Endret av Aule
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...