Gå til innhold

Endringer i PPU utdanningen, snart ferdig med bachelor og ekstra år, hva gjør jeg!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! Nå håper jeg det er noen som kan hjelpe meg med erfaring/råd/etc.

Sitter her på siste året av bacheloren. Har tatt en bachelor i idrett hvor jeg valgte å ta en årsenhet i engelsk siste året (v60 valgrie studiepoeng). Fra før har jeg en årsenhet i norsk. Jeg jobber som vikarlærer ved siden av studiene, er ofte en god del å gjøre. Ifjor hadde jeg ansvaret for 15 gymtimer på videregående med planlegging, undervisning, prøver og vurderinger/karaktersetting pga lærer som var sykmeldt ved siden av studier. I år vikarierer jeg i alle fag bortsett fra krl, naturfag og musikk i en klasse på storskolen i barneskolen. Planen er å ta PPU nå til høsten på deltid. Det er i hvert fall det jeg har tenkt. Og jobbe som vikarlærer ved siden av, men helst mer fast vikariat. Jeg skal også flytte med mitt barn til Oslo området for å komme nærmere slekt/familie. Ser nå at regjeringen har gjort endringer i PPU opptakskravene fra og med undervisningsåret 2017, hvor det er krav om mastergrad for å komme inn. Det vil si at opptakene nå til høsten vil være siste sjanse for oss som ikke har mastergrad, ennå.

Mine spørsmål er:

- jeg er jo ikke ferdig med bachelorgraden før til våren, hva skriver man i søknaden nå i april?

- hvor vanskelig er det å komme inn på PPU deltid? Og hvor vanskelig er det å komme inn på heltid?

- Vil det være lurere å ta det heltid enn deltid? Med tanke på å jobbe ved siden av? (må jo forsørge barn/betale huslån/mat på bordet)

- Hvor vanskelig er det å få et mer fast vikariat når man er lærer uten godkjenning?