Gå til innhold

Hvilke stemningsstabiliserende medisiner går du på? Humørsvingninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva dere som sliter med kraftige humørsvingninger/har diagnosen bipolar lidelse bruker av stemningsstabiliserende medikamenter og hvordan syns dere disse fungerer? Hvilke bivirkninger fikk dere osv? Bruker dere noen andre medisiner i tillegg? 

Anonymkode: 2d1a6...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Zoloft og Lamictal. + Tenormin for migrene.

Jeg har det ganske fint med dem, og merker ikke noe særlig til bivirkninger. (Er kanskje litt fjern nå og da, men det hjelper godt hvis jeg har kontroll på døgnrytmen min.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lamictal og seroquel. Fungerer veldig bra og jeg er heldig som ikke har noen bivirkninger :) med mindre jeg glemmer å ta medisinen ;)

Anonymkode: db2e1...402

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lamictal mot depresjoner og fluanxol mot tankekjør og bekymringer. Av bivirkninger merker jeg at jeg mister kortidshukommelsen av lamictalen og blir litt trøtt og mathungrig av fluanxolen. Men sover godt og humøret er jevnere. Og livslysten har kommet tilbake etter en større nedtur før jul.

Anonymkode: 3ac4a...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lithium og zoloft, ingen andre medisiner som har hatt effekt på meg, lithium for svingninger og zoloft for depresjon, har i tilleg atarax mot uro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, Snillekamille skrev:

Lithium og zoloft, ingen andre medisiner som har hatt effekt på meg, lithium for svingninger og zoloft for depresjon, har i tilleg atarax mot uro :)

Hvor alvorlig er svingningene dine? Lamictal og Orfiril har ikke fungert på meg, Abilify fikk jeg enorme bivirkninger av (fysiske), så jeg greide ikke fortsette på dem og Seroquel spiser jeg som en hest av og jeg nekter å gå på den fordi jeg ønsker ikke gå opp i vekt. Man får Lithium i pilleform, sant? Ingen alvorlige bivirkninger? Har du vært/er du manisk til tider? 

Anonymkode: 2d1a6...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bipolar type 2, så har ikke vært "manisk" men har store svingninger. men grunnen til at jeg går på lithium er jo at lamictal ikke fungerte i det hele tatt, og ingen av antidepressivaene har fungert, så har prøvd litt av hvert, og funnet ut at det fungerer ganske greit :)

kommer i pilleform ja, men de er ganske store :huh: bivirkninger er jo høyst individuelt, så det blir litt vanskelig å svare på, jeg har bare fått lithiumsskjelvingene da. Men man må ta blodprøver ofte for å sørge for at nivået er greit, hvis det er for høyt har jeg hørt man kan få problemer med nyrene.

fikk sykt nattesvette av zoloft de første månedene, men nå har det heldigvis gitt seg litt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar Brintellix + Lamictal. Syns ikke jeg har fullgod effekt, ble deprimert i vinter likevel.

Anonymkode: 79b8d...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere. Ser at mange går på Lamictal men denne fungerte ikke for meg så jeg kommer ikke til å be om å få begynne på den igjen. Kan dog hende den fungerer på høyere dose, det meste jeg fikk var 75mg. Hvilken dose har dere? 

Er det ikke mye styr med Lithium, med tanke på blodprøvekontroll osv? 

Anonymkode: 2d1a6...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seroquel, men jeg har sluttet nå pga bivirkninger.. Gikk vel opp ca 20 kg på under et år.. Slet veldig med søvnen i begynnelsen når jeg sluttet, men nå går det faktisk veldig greit :)

Anonymkode: c51a0...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

75 mg Lamictal var da veldig lav dose? Ikke rart du ikke hadde effekt! Jeg står på 150 mg. Har vært oppe i 200 mg, men begynte å merke bivirkninger så trappet ned til 150 for å se om bivirkningene forsvant. Jeg har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse.

Anonymkode: e52c3...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

75 mg Lamictal var da veldig lav dose? Ikke rart du ikke hadde effekt! Jeg står på 150 mg. Har vært oppe i 200 mg, men begynte å merke bivirkninger så trappet ned til 150 for å se om bivirkningene forsvant. Jeg har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse.

Anonymkode: e52c3...1aa

Hvilke bivirkninger merket du da? Jeg er livredd for hudutslett fordi jeg sliter så mye med kviser som jeg gjør fra før, går på et strengt hudpleieprogram og har endelig begynt å se resultater, så redd for at det skal gå i grus.. Og hvor lang tid tok det å trappe opp til 150 mg? 

Jeg har utrolig lyst til å prøve Lithium fordi jeg har lest så mye positivt om det, men regner man må være direkte alvorlig syk for å få det og jeg blir ikke sett på som alvorlig syk selv om jeg føler meg slik. :( Humøret har jeg nada kontroll over, det svinger så kraftig at jeg greier ikke holde tritt med meg selv og jeg er for det meste deprimert. Men i løpet av en dag kan jeg bli overlykkelig i en times tid og plutselig krasje i veggen. 

Anonymkode: 2d1a6...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble svimmel, ustødig og skjelven på hendene på 200 mg Lamictal. Det har blitt litt bedre nå når jeg trappet ned til 150, men ikke helt borte. Men det er ikke verre enn at jeg lever med det. Jeg begynte på 25 mg, og økte med 25 mg hver 2. uke helt opp til 200 mg, så det tok en stund kan du si. Opptrappingen skal skje svært sakte på denne medisinen på grunn av risiko for hudutslett og bivirkninger (det var hvertfall det legen min sa, og han er overlege på psykiatrisk avd). 

Anonymkode: e52c3...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seroquel. Bipolar type 2 og muligens borderline-problematikk og posttraumatisk stress. Jeg spiser som en hest, men det er verdt det. For jeg blir mer stabil av medisinene. Og jeg var i utgangspunktet skeptisk til om medisiner kunne ha noen effekt på meg i det hele tatt.

Lamictal fungerte ikke for meg..

Anonymkode: d0eca...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8. februar 2016 at 17.54, AnonymBruker skrev:

Takk for svar dere. Ser at mange går på Lamictal men denne fungerte ikke for meg så jeg kommer ikke til å be om å få begynne på den igjen. Kan dog hende den fungerer på høyere dose, det meste jeg fikk var 75mg. Hvilken dose har dere? 

 

Anonymkode: 2d1a6...0e7

Syns 75 mg var lavt. :) Tok du serumkonsentrasjon? Hvis serumnivået var under terapeutisk område så er det ikke rart om du ikke hadde effekt.

Jeg var helt oppe i 600 mg (epilepsidosering, men for affektiv lidelse), men fikk endel bivirkninger blant annet utslett. Tar 300 mg nå. 

Anonymkode: 79b8d...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg har nettopp begynt med lamictal startpakke 25 mg.mot humørsvingniger. Er i tillegg i teapi.  Skal doble hver 14 dag. Har eupf type borderline. 

Anonymkode: ae8f4...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...