Gå til innhold

"Må" man feire fastelavn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, det må du. Hvis ikke kommer påskeharen og binder deg fast i en stol og truer i deg en hel pakke med Freia påskeegg om dagen helt frem til etter påske! Spiser du ikke drar han frem hagla. Påskeharen er nemlig ikke nådig! Så ville heller spist en bolle eller to da ass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts

Vi droppa det. Ungen har ikke spurt etter det, og jeg kan ikke huske om vi har hatt boller tidligere år. Har ingen ordentlig tradisjon på dette. Jeg syns det fort blir for mye sukker, f.eks bursdager, besøk, kinotur osv. I tillegg til det vanlige lørdagsgodtet, jul, påske, is på sommeren. Det blir for mye sukker både for stor og liten.

Anonymkode: a902f...535

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Vi droppa det. Ungen har ikke spurt etter det, og jeg kan ikke huske om vi har hatt boller tidligere år. Har ingen ordentlig tradisjon på dette. Jeg syns det fort blir for mye sukker, f.eks bursdager, besøk, kinotur osv. I tillegg til det vanlige lørdagsgodtet, jul, påske, is på sommeren. Det blir for mye sukker både for stor og liten.

Anonymkode: a902f...535

Vi droppet det også, fikk ikke tid rett og slett, dessuten hadde jeg glemt å kjøpe kremfløte og syltetøy. :P Men 4-åringen sov hos mormor og fikk vafler til frokost pluss en tur i svømmehallen, så jeg tipper han ble fornøyd. ;)

Anonymkode: 5098c...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noen som vet hvorfor en "feirer" fastelaven i det hele tatt...? Godt med boller, men det er vel egentlig ikke noen spesiell feiring for de fleste.

Ikke ha dårlig samvittighet for at dere droppet bollene TS!

Anonymkode: 43da0...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det egentlig noen som vet hvorfor en "feirer" fastelaven i det hele tatt...? Godt med boller, men det er vel egentlig ikke noen spesiell feiring for de fleste.

Ikke ha dårlig samvittighet for at dere droppet bollene TS!

Anonymkode: 43da0...977

De gangene vi husker på å "feire" så er det for å ha en unnskyldning for å spise boller. ;)

Anonymkode: 5098c...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Lost Dreamer

Man må aldri gjøre en dritt her i verden, alt er i grunn frivillig:fnise:

Nei men altså, har aldri feira det på noen måte og aldri opplevd det som et problem på bhg og skole. Veit faktisk ikke hva det er engang.

Men det at dere foreldre slanker dere burde ikke gå utover barna da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det egentlig noen som vet hvorfor en "feirer" fastelaven i det hele tatt...? Godt med boller, men det er vel egentlig ikke noen spesiell feiring for de fleste.

Ikke ha dårlig samvittighet for at dere droppet bollene TS!

Anonymkode: 43da0...977

Fastelavn er de tre siste dagene før fastetiden begynner.

Anonymkode: 479f7...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, så klart man ikke må det! Men hvis du bekymret deg så fælt for bolleløse unger hadde det jobikke vært verre enn å kjøpe en bolle på 7-eleven og krem på spray. Problem løst. Men ungen klarer seg fint uten og. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere i bursdager da? Sitter ungene og spiser på gullerøtter for at dere ikke skal sitte igjen med masse fristende kakerester etterpå? Får barnet aldri bolle? Slanker dere ungen også?

Hva med å lage en liten porsjon, gi han 2 boller og fryse resten i poser på 2-3 stk. Da kan han få boller i ny og né uten at du trenger å bake 120 boller og spise 117 av dem :)

Anonymkode: 0293e...f6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan kjøpe en bolle på butikken som du sprayer krem i :)

Anonymkode: 0293e...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Strawberrygirl skrev:

Jeg er på slankern og koste meg med en bolle sammen med dattera mi. Fant oppskrift på nett med grovere boller. Ca 130 kcal i hver bolle. Det er jo et mellommåltid 😊

Regnet du med kremmen og slikt da?

Anonymkode: e5985...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fastelavn er de tre siste dagene før fastetiden begynner.

Anonymkode: 479f7...eea

Og hvor mange av de som spiser fastelavensboller er det som faktisk faster..? Nei, fastelaven er nok bare for å spise boller for de aller fleste, og noe man kan droppe om man ønsker det.

Anonymkode: 43da0...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvor mange av de som spiser fastelavensboller er det som faktisk faster..? Nei, fastelaven er nok bare for å spise boller for de aller fleste, og noe man kan droppe om man ønsker det.

Anonymkode: 43da0...977

I kristne kirker er det ikke vanlig å faste på samme måte som muslimer gjør. Det er allikevel mange som markerer fastetiden på andre måter, for eksempel ved ha mer fokus på bønn, å leve enkelt og hjelpe andre mer, mange katolikker spiser ikke animalske produkter under fasten. Fastetiden er for å minnes Jesu 40 dagers faste i ørkenen, og selv om det ikke er vanlig å faktisk faste de 40 dagene, betyr det ikke at det ikke markeres av de kristne.

For all del, dropp bollene hvis det er det du vil. Fastelavnsfeiring er som noen andre nevnte tidligere enda en koselig del av en høytid folk har plukket opp uten å ha en tilknytning til religionen den tilhører.

Anonymkode: 479f7...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg visste ikke at det var fastelaven før i dag... 

Man MÅ ikke. Personlig hadde jeg ikke lagt merke til det. Jeg anser det ikke for å være en viktig dag og jeg hadde hatt null problemer med å droppe det selv om jeg hadde et barn i huset. Barn må ikke på liv og død få bolle med krem. Hvis barnet har et sterkt ønske om det og i det hele tatt vet hvilken dag det er så kan vel du gå på et bakeri og kjøpe EN bolle.

Men nå er vel den dagen over likevel. :P

Anonymkode: 6e2ef...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det må man ikke. Vi overlevde fint uten en eneste bolle, ingen krem, men vi hadde syltetøy (tyttebær) som tilbehør til middagen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastelaven er tull og tøys. Fatter ikke alle som sier: det er bare fastelaven, bursdag, morsdag,farsdag,jul,påske,halloween osv en gang i året, så da skeier vi ut med matgilde og sukkerfest! Er det rart folk er feite? Dere bruker jo enhver unnskyldning for å ETE!

Anonymkode: 60c14...a47

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest hockeyfrue

Jeg visste ikke at noen feiret fastelavn en gang jeg. Ingen jeg kjenner har vokst opp med å spise fastelavnsboller eller feiret det på annen måte, og jeg kan heller ikke huske snakk om det verken i barnehagen eller på skolen. Smakte fastelavnsboller for første gang i dag, ble jo kvalm etter en halv bolle. Som en over her sier er det ikke rart vi bare blir tjukkere og tjukkere, enhver anledning brukes som en unnskyldning til å dytte i seg masse usunt... Mine (fremtidige) barn kommer nok aldri til å få fastelavnsboller her hjemme, så jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for å droppe det, TS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regnet du med kremmen og slikt da?

Anonymkode: e5985...fb7

Nei, det er utenom da 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...