Gå til innhold

"Må" man feire fastelavn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både jeg og mannen slanker oss. Vi har en femåring. Er det obligatorisk med boller med krem i morgen? Kan vi forvente at de andre barna i bhg snakker om det på mandag? Flere som dropper det?

Anonymkode: a902f...535

Jeg syns det er noe stort tull og helt ærlig vet jeg ikke hvorfor vi feirer fastelavn hehe :D 
Eneste barndomsminne jeg har om dette er at vi kjøpte Fastelavensris av Frelsersarmeen, de var jo riktig pene med fargede fjær... og vi spiste noen kjedelige boller fylt med krem og kanskje litt syltetøy, vanskelig å spise og smakte utrolig kjedelig. Var vi heldige fikk vi også berlinerboller, sånne med sukker eller melis på...


Nei, bare noe feitegreier... jeg skal ikke ha fastelavnsboller i morgen- med mindre vi blir invitert til noen som serverer det :)

Anonymkode: cf8fc...5f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke fastelavn bare et barnehagefenomen som ingen andre bryr seg om? Med alle unntakene for pedagogtetthet i barnehagene så griper de virkelig etter halmstrå.

Anonymkode: 8dad6...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Både jeg og mannen slanker oss. Vi har en femåring. Er det obligatorisk med boller med krem i morgen? Kan vi forvente at de andre barna i bhg snakker om det på mandag? Flere som dropper det?

Anonymkode: a902f...535

Jeezz...nei tror ikke det. Vi har ikke fått med oss slikt. Barnehagen får jo fikse de fjærene.

Anonymkode: 38d7d...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier barnet ditt når de spør i barnehagen om flagget vaiet pent i vinden i dag, siden der er jo offisiell flaggdag? Og om Bidos'en smakte til middag? 

Anonymkode: 7c6cc...3c7

Ikke alle samer er reindriftssamer og har reinsdyr som naturlig festmat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier barnet ditt når de spør i barnehagen om flagget vaiet pent i vinden i dag, siden der er jo offisiell flaggdag? Og om Bidos'en smakte til middag? 

Anonymkode: 7c6cc...3c7

Da svarer barnet mitt at vi feiret bursdagen til tante Ingrid og det ble nevnt at det var samenes dag også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må jo ikke feire, men man kan hvis man vil. Her skal det bakes i morgen, men det gjør vi stort sett hver søndag, men i morgen blir det boller. :) Vet de skal bake i barnehagen og, barna prater jo om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastelaven har vi aldri feiret, sønnen på 12 har heller aldri etterlyst fastelavensboller. Er opptatt av tradisjoner, men akkurat den tradisjonen har vi ikke noe særlig forhold til hverken jeg eller samboeren min. For de som ikke har lyst å bake boller, men har dårlig samvittighet kan man jo fint bare ta ungene med ut og stikke innom et sted der ungene kan få kjøpe seg en bolle. De fleste barna er dessuten ikke særlig glad i krem så det er sikkert ikke dem i mot å heller kunne velge mellom sjokoladebolle eller skillingsbolle.

Anonymkode: bb143...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Edit: Legger til, jeg har aldri sagt man må feire fastelavn, det er opp til hver enkelt. Jeg har sagt jeg syntes foreldres slanking er en dårlig unnskyldning for at et barn ikke skal få fastelavnsbolle og at man må forvente at ungen hører om det i barnehagen

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er det dummeste jeg har hørt :fnise:
Jeg har aldri opplevd at verken barnehagetanter, eller ungene der har snakket om fastlavens og hva slags boller de hadde :P

Og forresten "foreldrenes slanking skal ikke gå ut over barna". Seriøst? Foreldrene er jo de som bestemmer kostholdet i huset, det er faktisk ikke synd på de barna som ikke blir stappet fulle i sukker og usunnheter. 
Jeg gir en STOR thumbs up til foreldrene jeg og ønsker de lykke til med slankingen! :)
Barna har bare fordeler av å spise mindre sukker og mer sunt :)

Anonymkode: e5985...fb7

Jeg har opplevd det. Så jeg forventer det. Om du ikke feirer fastelavn er det opp til deg, men da må du ta et valg. På samme måte som at noen ikke går på ski, eller går i kirken til jul er det noe du må kunne se for deg at ungen hører snakk om det i barnehagen. Det betyr ikke at det er feil, men du må kunne forvente at ungen hører om det. Man kjenner ungen sin best og vet om han/hun vil føle seg utenfor og "rar" eller om han/hun takler det.

Og foreldres slanking er ikke det samme som et normalt kosthold. Her i huset er det også et medisinsk kosthold, men det er faktisk spsifisert at dette ikke er noe barna ta del i. For barn skal ha et normalt kosthold, ikke et slankekosthold. Det betyr ikke at slankekostholdet nødvendigvis er skadelig, men at det ikke skal gå ut over barna i den form at man ikke får ta del i det andre barn får ta del i. En ekstra bolle er ikke problemet, det er hverdagen som betyr noe. Mindre sukker er bra, men jeg syntes ikke foreldrenes matproblem skal gå utover ungen. Som sagt ikke neo problem med sunt kosthold, men et kosthold med slankefokus er ikke bra for barn.

Endret av VinterSnø
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stringfellow1

 jeg hadde i alle fall ALDRI fastelavnsboller da jeg vokste opp.
 men jeg var vel med på å lage dette EN GANG i heimkunnskap på barneskolen eller ungdomsskolen.
 det ble aldri snakket om dette på skolen heller, så vidt jeg kan huske i alle fall.
 men dette kan muligens variere en del fra skole til skole da?
 enkelte mennesker er kanskje mer ivrig på å feire denne dagen, enn andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, VinterSnø skrev:

Da svarer barnet mitt at vi feiret bursdagen til tante Ingrid og det ble nevnt at det var samenes dag også. 

Da svarer barnet mitt i barnehagen at vi hadde fiskeboller til middag istedet for fastelavensboller. 

Anonymkode: 7c6cc...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke at noen feira det i det hele tatt, jeg...annet enn at noen spiser en bolle eller noe.

Anonymkode: 98ed9...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Kamikatze skrev:

Ikke alle samer er reindriftssamer og har reinsdyr som naturlig festmat.

Ikke alle feirer fastelaven heller. Same shit.

Anonymkode: 7c6cc...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faster der også da kanskje? Hva sier barna deres i barnehagen når det snakkes om de har fastet? Det følger jo med fastelaven. :sarkasme:

Anonymkode: 7c6cc...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da svarer barnet mitt i barnehagen at vi hadde fiskeboller til middag istedet for fastelavensboller. 

Anonymkode: 7c6cc...3c7

Det er ikke noe galt i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis årsaken til at dere ikke vil feire fastelaven er slanking så mener jeg det er feil å droppe det. 

 

Jeg har slanket meg i snart 1.5 år. I begynnelsen unngikk jeg absolutt alt, men hadde stor glede av å lage god NAT til andre og se de spise det. Jeg passer alltid på å ha et fristende alternativ til meg selv, slik at jeg også kan kose meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fastelavn er jo en gavepakke til slankere. Det er et siste fett måltid, for å få fart på forbrenningen, før fasteperiodens sult tar over.

Når det er sagt, er det liten vits i å feite seg på fastelavn, om en ikke faster. Vi begynner å få en tradisjon her til lands med å feire religiøse høytiders frynsegoder (halloweentigging, julebukking, og julegavemottak, påskeegg og fridager) uten at en har noen som helst annen tilknytning til religion enn forakt for dem. Folk er rare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ingenting, man velger selv hva man vil feire.

Vi feirer nesten ingen sånne dager, bortsett fra bursdager og jul, og litt påske og 17.mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det finnes jo ingen lover som sier at man må feire noe som helst.

Men i dette tilfellet synes jeg hva dere pleier å gjøre er avgjørende. Har dere pleid å ha fastelavensboller på fastelavn, bør dere så absolutt ha det i år også, og ikke droppe det pga slanking!

Men har dere ikke pleid å ha det, lar dere være som før.

 

Selv er jeg oppvokst med fastelavensboller, og når jeg flytta ut, fant jeg ut at fastelaven var ett suupert påskudd for å invitere hele familien på kremboller og kakao.

Dette har blitt en kjempe fin tradisjon, som barna mine er oppvokst med, så jeg tror nok 5 åringen her hadde blitt veldig skuffet og lei seg, om jeg droppet det for å slanke meg.....

Anonymkode: f0864...349

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på slankern og koste meg med en bolle sammen med dattera mi. Fant oppskrift på nett med grovere boller. Ca 130 kcal i hver bolle. Det er jo et mellommåltid 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...