Gå til innhold

"Må" man feire fastelavn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Både jeg og mannen slanker oss. Vi har en femåring. Er det obligatorisk med boller med krem i morgen? Kan vi forvente at de andre barna i bhg snakker om det på mandag? Flere som dropper det?

Anonymkode: a902f...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreldres slanking skal ikke gå utover barna. Du kan forvente at det snakkes om i barnehagen. Du kan til og med forvente at barnhage tantene spør hvilken type fastelavnsbakst dere hadde. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn på 12 år. Vi har aldri laget fastelavensboller. For å være helt ærlig vet jeg omtrent ikke hva det er engang. Det har aldri vært en "ting" i vårt hus :)

Anonymkode: e5985...fb7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en sønn på 12 år. Vi har aldri laget fastelavensboller. For å være helt ærlig vet jeg omtrent ikke hva det er engang. Det har aldri vært en "ting" i vårt hus :)

Anonymkode: e5985...fb7

Egentlig samme her... :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvang i å feire noe som helst, og slett ikke tvang vedr boller. Hvis du vil kan dere jo pynte fastelavensris, hvis han da ikke har med seg fra barnehagen som de har lagd der. Kjøp en berlinerbolle kun til ungen da, hvis du føler han MÅ få en bolle denne dagen.

Ellers tenker jeg at mange for eksempel velger å la være å bake til jul, mens andre kjører alle sju slagene. Det kan være mange grunner til at noen ikke har kaker; noen liker ikke bake, noen vil ikke ha for mye sukker i hus. Tror ikke fastelaven er en stor greie for ungene egentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere må ingenting, men hvis en bolle hver med krem ødelegger slankekuren har dere større problemer. Slanker meg selv jeg, men det stopper meg ikke i å nyte en kakebit i blant. Det gjør absolutt ikke noe utslag på slankingen med én fastelavensbolle, men det kan gjøre ungen deres veldig glad å gjøre litt stas på dagen.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, VinterSnø skrev:

Foreldres slanking skal ikke gå utover barna. Du kan forvente at det snakkes om i barnehagen. Du kan til og med forvente at barnhage tantene spør hvilken type fastelavnsbakst dere hadde. 

Det er det dummeste jeg har hørt :fnise:
Jeg har aldri opplevd at verken barnehagetanter, eller ungene der har snakket om fastlavens og hva slags boller de hadde :P

Og forresten "foreldrenes slanking skal ikke gå ut over barna". Seriøst? Foreldrene er jo de som bestemmer kostholdet i huset, det er faktisk ikke synd på de barna som ikke blir stappet fulle i sukker og usunnheter. 
Jeg gir en STOR thumbs up til foreldrene jeg og ønsker de lykke til med slankingen! :)
Barna har bare fordeler av å spise mindre sukker og mer sunt :)

Anonymkode: e5985...fb7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, VinterSnø skrev:

Foreldres slanking skal ikke gå utover barna. Du kan forvente at det snakkes om i barnehagen. Du kan til og med forvente at barnhage tantene spør hvilken type fastelavnsbakst dere hadde. 

Hva sier barnet ditt når de spør i barnehagen om flagget vaiet pent i vinden i dag, siden der er jo offisiell flaggdag? Og om Bidos'en smakte til middag? 

Anonymkode: 7c6cc...3c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bolle med krem hver ødelegger ikke slankekuren, men det blir ikke akkurat bare tre boller når man baker. Og jeg vil ikke ha mer i hus. 

 

Ts

Anonymkode: a902f...535

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En bolle med krem hver ødelegger ikke slankekuren, men det blir ikke akkurat bare tre boller når man baker. Og jeg vil ikke ha mer i hus. 

 

Ts

Anonymkode: a902f...535

Kan du ikke gi bort resten da? Sikkert noen som blir glade for det :jepp: Eller invitere noen på kaffe? :) 

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bolle med krem er mektig og ikke godt, umulig å spise uten at det blir søl. Vi får besøk i morgen og gir dem vannbakkels med hjemmelaget vaniljekrem og bær i stdet, lettere å lage ferre vannbakkels enn boller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i gården er det også slanking på gang, men det hindrer ikke århundrets fastelavensfeiring. Jeg lager fastelavensboller og kakao til barna, resten av bollene går i fryseren. Kjekt å tine opp som kveldskos til barna :)

Men du må, selfølgelig, ingenting. 

Anonymkode: 1c3c2...471

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lag en tiendedel av bolleoppskriften og lag kun til barnet. Da får dere testet viljestyrken deres skikkelig også, når ungen mesker seg med deilige boller så kan dere ta dere en gulrot hver eller noe. :P 

Endret av Salka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slanker oss ikke her, men jeg lager likevel stort sett sunnere varianter av bakst. Man kommer langt med å finne alternativer til hvetemel og sukker, og det smaker like godt. Ser ikke poenget med å proppe barn full i sukker når man kan lage så mye godt som er mye bedre for kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honeyblossom

Man "må" ikke, men dersom barnet ditt ønsker det syns jeg du skal gjøre det. Du kan bare lage en mindre deig så det ikke blir så altfor mange og så kan du og mannen la vær å spise.

Da jeg vokste opp bakte vi aldri boller til fastelavens. Vi fikk alltid fastelavnsris istedenfor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både jeg og mannen slanker oss. Vi har en femåring. Er det obligatorisk med boller med krem i morgen? Kan vi forvente at de andre barna i bhg snakker om det på mandag? Flere som dropper det?

Anonymkode: a902f...535

Selvsagt må man ikke, men at foreldrene er på slankekur er ingen grunn. Barna slanker seg jo ikke. Det går fint an å gi barna boller uten at dere må gafle i dere selv.

Anonymkode: d0599...5c3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...