Gå til innhold

Boutgift - Eie vs leie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eier.

24.000/mnd i avdrag og renter, litt ekstra i mnd for å bli ferdige noen år før tiden.

enebolig( med utleie hybel) kjøpt for 5,6 for to år siden, i Stavanger- Så sikkert ikke verdt like mye nå, men skal uansett ikke flytte de nærmeste ti år.

kommunale avgifter er ca 16.000 i året. Villa forsikring ca 8000 i året.  Tv og nett ca 1150/mnd.Kommer nok til å måtte bruke 500 000 de nærmeste årene på oppgraderinger som MÅ tas,gammelt hus.  Ikke billig å eie! Leieboeren som betaler 9000 i måneden tror at han dekker hele lånet vårt, og at vi kan leve som grever ;-) 

Anonymkode: 00755...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye betaler du i boutgift?

Eier eller leier du?

Hvordan type bolig og størrelse er det?

Anonymkode: 427ee...3a5

Mye rare måter å regne boutgifter på her..

Hvis du eier så bør vel Boutgift bør vel være fellesutgifter, vedlikehold og renter og skatter/kommunale avgifter. Nedbetaling på boliglån er ikke en boutgift, det er sparing. Eventuelle leieinntekter og skattefradrag kan trekkes fra. For å få et fornuftig regnestykke  på eie/leie må man også regne renter på egenkapitalen som en del av boutgiftene.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier hus på 120 kvm, betaler i overkant av 10 000 i mnd på boliglån.

Anonymkode: 7f735...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leier,midt i byen. Ca 70kvm, alt inkl (tv strøm Internett varmt vann) 9250,-

Anonymkode: c781c...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier 95 Kvam. Leier ut 40 av de kvm, bor selv på resten. Får inn 18 000 i leie. Betaler 4000 for å bo.

Anonymkode: 0b9eb...7c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eier 95 Kvam. Leier ut 40 av de kvm, bor selv på resten. Får inn 18 000 i leie. Betaler 4000 for å bo.

Anonymkode: 0b9eb...7c7

18.000 i leie for 40 kvadrat?! Det var da voldsomt. Trodde ikke det fantes noen steder i Norge med så høye leiepriser (i Oslo sentrum så ligger vel 40 kvadrat på rundt 10.000 i måneden) 

Anonymkode: f8bf6...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier rekkehus, 4 roms 100m2.

Ca 18000 i mnd i lån og felleskostnader 

Anonymkode: fa581...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

18.000 i leie for 40 kvadrat?! Det var da voldsomt. Trodde ikke det fantes noen steder i Norge med så høye leiepriser (i Oslo sentrum så ligger vel 40 kvadrat på rundt 10.000 i måneden) 

Anonymkode: f8bf6...c1e

yup, det er to separate hybler på ca. 20 kvm hver, midt i Oslo. Ganske nice :) 

Anonymkode: 0b9eb...7c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier leilighet på 75 kvm alene. Har nedbetalt lånet, så betaler kun 3 000 i felleskostnader (inkluderer ting som dugnad, interenett og kabeltv)

Anonymkode: c5826...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady Mondegreen

Eier en liten leilighet på 50 kvadratmeter og betaler i underkant av 6000 i måneden for lån og fellesutgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

yup, det er to separate hybler på ca. 20 kvm hver, midt i Oslo. Ganske nice :) 

Anonymkode: 0b9eb...7c7

Sykt. 9000 kr for 20 kvm. Kjekt å høre hvordan utleiere gnir seg i hendene. Du betaler selv 4000 kr i boutgifter og får inn 18 000 kr....

Vel. Jeg leier hybel på 25 kvm 15 minutter (med buss) utenfor Bergen sentrum. Deler dusj og toalett med 3 andre, men ellers er det alt-i-ett, en søt liten kjøkkenkrok, høyt opp under taket, utsikt over hele Bergen og god skapplass.. Betaler 3300 kr i måneden og det inkluderer kabel-tv, internett (fiber) og varmtvann i dusjen + vaskeri. :) Strøm kommer utenom, men er vel i gjennomsnitt 150-200 kr i måneden og da er det godt og varmt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, lillsunshine skrev:

Sykt. 9000 kr for 20 kvm. Kjekt å høre hvordan utleiere gnir seg i hendene. Du betaler selv 4000 kr i boutgifter og får inn 18 000 kr....

Vel. Jeg leier hybel på 25 kvm 15 minutter (med buss) utenfor Bergen sentrum. Deler dusj og toalett med 3 andre, men ellers er det alt-i-ett, en søt liten kjøkkenkrok, høyt opp under taket, utsikt over hele Bergen og god skapplass.. Betaler 3300 kr i måneden og det inkluderer kabel-tv, internett (fiber) og varmtvann i dusjen + vaskeri. :) Strøm kommer utenom, men er vel i gjennomsnitt 150-200 kr i måneden og da er det godt og varmt. 

Det lyser bitterhet lang vei av slike kommentarer. Ja jeg er veldig fornøyd med denne ordningen. Jeg har jobbet ræva av meg for å komme dit jeg er i dag, og er stolt av hva jeg har oppnådd i min alder.

Anonymkode: 0b9eb...7c7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det lyser bitterhet lang vei av slike kommentarer. Ja jeg er veldig fornøyd med denne ordningen. Jeg har jobbet ræva av meg for å komme dit jeg er i dag, og er stolt av hva jeg har oppnådd i min alder.

Anonymkode: 0b9eb...7c7

At du har jobbet mye for å komme dit du er i dag (hva en det måtte ha å si), rettferdiggjør ikke at du likevel skal kunne ta så mye for skarve 20 kvm i Oslo. Jeg kan ikke skjønne hva slags standard som kan rettferdiggjøre 9000 kr for 20kvm. For all del, det er sikkert marked for det nå, men det er fremdeles vilt mye for en så liten plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, lillsunshine skrev:

At du har jobbet mye for å komme dit du er i dag (hva en det måtte ha å si), rettferdiggjør ikke at du likevel skal kunne ta så mye for skarve 20 kvm i Oslo. Jeg kan ikke skjønne hva slags standard som kan rettferdiggjøre 9000 kr for 20kvm. For all del, det er sikkert marked for det nå, men det er fremdeles vilt mye for en så liten plass. 

Markedet rettferdiggjør det selvsagt. Det er hverken for mye, lite, eller 'sykt'. det er akkurat det de leilighetene er verd på det åpne markedet. 

Anonymkode: 0b9eb...7c7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11.000,- 100 kvm vertikaldelt enebolig. Leier. Vi er 2.

Anonymkode: a0a43...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borettslagleilighet på 45 kvm med parkeringsplass i Bergen. 
Betalte 2.2 for den. 

Betaler 8900 i mnd for renter + avdrag (Hvorav 4000 er avdrag), blir noen tusenlapper per mnd ekstra fra oktober av da avdragsfriheten min går ut. 
Fellesutgifter på 2600

Anonymkode: 0fb44...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier alene, ca 200 kvadrat (endel skråtak så det beregnes kun ca 150) enebolig, stor tomt uti gokk, ca tre kvarters kjøring med bil til to byer. Betaler 5300kr i lån pr mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...