Gå til innhold

Staffordshire bull terrier- oppdret i Rogaland?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nåen som har navn påoppdrettere på Staffordshire bull terrier i Rogaland? Jeg har sett på canis.no men de fleste der har ikke oppdatert sidene sine på lang tid. Er de fleste gått over til facebook? Googlet har jeg selvsagt også, men det hjalp meg heller ikke mye. Blir veldig takknemmlig for svar :)

Anonymkode: 6aff7...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med en rase som staff, som et utsatt for en god del sykdom, hadde jeg ikke villet begrenset søket til bare en liten del av landet.
Har ingen oppdrettere å anbefale, men vær svært nøye med helsa til foreldredyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helse er selvsagt viktig, men jeg visste faktisk ikke at staffen var så utsatt for sykdom. Ut i fra det jeg har lest så er det hudsykdom/allergi og hd de kan slite mest med. Har jeg gått glipp av noe? Jeg har tidligere hatt en engelsk bulldog og gjør ikke  den "feilen" igjen. Det var et bommkjøp helsemessig og desverre veldig dårlig research fra min side. Jeg sjekket ikke godt nok opp i stamtavlen, som viste seg å være falsk.

Opplys meg gjerne, jeg trenger all den innfo jeg kan få før jeg går til innkjøp av nytt familiemedlem.

Anonymkode: 6aff7...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere sykdommer på staff, men det er det du nevner selv som jeg tenker mest på. Det som er med HD og hudproblemer på rasen er at det er så utbredt. Når en så stor andel av rasen er rammet er det vanskelig å finne kombinasjoner som ikke er rammet et eller annet sted i slektleddene (man må sjekke status på onkler, tanter, halvsøsken osv.), og da blir det mye sjansespill om man får en frisk hund eller ikke.

Anbefaler deg å lese RAS (Rasespesifikke Avls-Strategier) fra både Sverige og Norge, spesielt avsnittene under helse: 
Norske RAS: http://www.norskterrierklub.no/Userfiles/Sites/files/SBT_RAS2014_2015.pdf
Svenske RAS: http://www.skk.se/Global/Dokument/RASdokument/RAS-staffordshire-bullterrier.pdf?epslanguage=sv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...