GĂ„ til innhold

Hoste som aldri gir seg 😰


Fiberhusk

Anbefalte innlegg

Jeg er desperat, hÄper kanskje noen har erfaringer og noen gode rÄd. Har tatt opp dette med legen min, men fÞler bare at jeg stanger hodet i veggen og kommer ingen steder. 

Jeg hoster, nesten hele tiden. TÞrrhoste. Jeg rÞyker ikke, men vokste opp med rÞyk rundt meg hele barndommen og ungdomstiden. Usikkert om moren min sluttet Ä rÞyke under hele graviditeten, da hun gikk med meg. 

Jeg har ikke astma, og ingen allergier som jeg har fÄtt pÄvist. Neste steg er Ä sjekke huset for mugg. Ellers aner jeg virkelig ikke hva jeg kan gjÞre. Hiver etter pusten ofte, men dette er ikke pga. dÄrlig kondisjon, da jeg har slitt med dette tross veldig god form. 

I 2013 hadde jeg en veldig kraftig lungebetennelse. Den varte lenge, jeg brukte cosylan men det hjalp ikke nevneverdig. Siden da har jeg hostet... 

Noen som har opplevd liknende? Hva kan det vÊre? Hva bÞr jeg be legen sjekke? Tror jeg skal bli gal :icon_frown:

Har forresten tatt rÞntgen av lungene pga. dette problemet. Ingen ting pÄvist. 

Endret av Fiberhusk
Tilleggsinformasjon
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

Jeg har slitt med en voldsom tÞrrhoste (vÊrre enn mange nÄr de klager over tÞrrhoste) siden jeg var litem, bittelitt syk og en tÞrrhoste uten like. Har ikke funnet hoste medisin som funker. Jeg vurderer Ä sjekke meg for astma. Kanskje en ide for deg om du ikke har gjort det? Kanskje legen kan gi deg en medisin som du kan bruke nÄr det blir for ille, og det gÄr utover pusten. Selv sliter jeg veldig med pusten nÄr jeg har perioder med hoste. FÞler vdd anstrengelse (gÄ en stund) at jeg har redusert lungekapasitet. 

Anonymkode: a5636...03f

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg hadde dette problemet i nesten hele 2014. Det startet med at jeg var syk, med feber og slikt, sÄ vidt jeg husker. Og jeg ble frisk igjen, bortsett fra hosten som hang i mÄned etter mÄned. Jeg gikk til legen til slutt, og da ble jeg henvist videre til en lungelege. Det har kanskje du ogsÄ vÊrt siden du har tatt rÞntgen? Jeg tok allergitester, og det viste seg at jeg reagerte pÄ bÄde det ene og det andre. Legen konkluderte med at det enten var allergiutlÞste astmasymptomer eller "uspesifisert langvarig hoste", som ikke var helt uvanlig. Da fant man aldri noen Ärsak, men mest sannsynlig var det pÄ grunn av en eller flere infeksjoner i luftveissystemet. PÄ grunn av dette var jeg spent pÄ ny vÄr og pollensesong. Men hosten forsvant faktisk, etter rundt ett Är. Og jeg har ikke hatt noen symptomer pÄ allergi mot pollen eller noen av de andre tingene jeg ikke tÄler. Jeg har ogsÄ vokst opp i et rÞykfylt hjem. Lungelegen mente det kunne vÊre Ärsaken til at jeg lett fÄr plager i luftveiene, selv om jeg aldri har rÞyket selv. Han fortalte ogsÄ at passiv rÞyking som barn kan resultere i at man utvikler astma som voksen.

Anonymkode: ced83...20b

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Du har min dypeste medfĂžlelse!

Jeg slet med tÞrrhoste en liten uke, og holdt pÄ Ä bli GAL. Fikk ikke sove. Noskapin tabletter, ikke mikstur, hjalp. Virket pÄ en slags "lokalbedÞvende" mÄte (hemmet hosterefleksen?), sÄ ikke én hostekule trigget ny hoste. Du har sikkert prÞvd alt mulig av remedier, men om i tilfelle at du ikke har prÞvd, sÄ nevner jeg det. Cosylan har jeg ogsÄ prÞvd, uten noen effekt. Noskapin-miksturen prÞvde jeg ved en senere anledning, men syntes den virket bare en kort stund.

:klem:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har slitt med en voldsom tÞrrhoste (vÊrre enn mange nÄr de klager over tÞrrhoste) siden jeg var litem, bittelitt syk og en tÞrrhoste uten like. Har ikke funnet hoste medisin som funker. Jeg vurderer Ä sjekke meg for astma. Kanskje en ide for deg om du ikke har gjort det? Kanskje legen kan gi deg en medisin som du kan bruke nÄr det blir for ille, og det gÄr utover pusten. Selv sliter jeg veldig med pusten nÄr jeg har perioder med hoste. FÞler vdd anstrengelse (gÄ en stund) at jeg har redusert lungekapasitet. 

Anonymkode: a5636...03f

Astma har jeg ikke, men jeg vurderer Ä spÞrre legen om Ä sjekke pÄ nytt, eller om det finnes noe medisin (som du sier her) som kan hjelpe. 

Har samme fÞlelse som deg med pusten. HÄper det blir bedre for deg ogsÄ snart :)

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde dette problemet i nesten hele 2014. Det startet med at jeg var syk, med feber og slikt, sÄ vidt jeg husker. Og jeg ble frisk igjen, bortsett fra hosten som hang i mÄned etter mÄned. Jeg gikk til legen til slutt, og da ble jeg henvist videre til en lungelege. Det har kanskje du ogsÄ vÊrt siden du har tatt rÞntgen? Jeg tok allergitester, og det viste seg at jeg reagerte pÄ bÄde det ene og det andre. Legen konkluderte med at det enten var allergiutlÞste astmasymptomer eller "uspesifisert langvarig hoste", som ikke var helt uvanlig. Da fant man aldri noen Ärsak, men mest sannsynlig var det pÄ grunn av en eller flere infeksjoner i luftveissystemet. PÄ grunn av dette var jeg spent pÄ ny vÄr og pollensesong. Men hosten forsvant faktisk, etter rundt ett Är. Og jeg har ikke hatt noen symptomer pÄ allergi mot pollen eller noen av de andre tingene jeg ikke tÄler. Jeg har ogsÄ vokst opp i et rÞykfylt hjem. Lungelegen mente det kunne vÊre Ärsaken til at jeg lett fÄr plager i luftveiene, selv om jeg aldri har rÞyket selv. Han fortalte ogsÄ at passiv rÞyking som barn kan resultere i at man utvikler astma som voksen.

Anonymkode: ced83...20b

SÄ bra at du fikk komme til spesialisten! Er flott med gode svar fra fagfolk. Jeg fikk ikke henvisning til lungespes.,men fastlegen har spesialisering innen astma og lungesykdom, sÄ han sjekket smÄting selv og mente at jeg var frisk og rask. Men, jeg vurderer Ä gÄ privat hvis han ikke mener det er grunnlag for Ä henvise meg neste gang, det har jeg gjort flere ganger. Veldig frustrerende Ä holde pÄ sÄnn her :dry:

Jeg skjÞnner jo at Ä vokse opp i rÞyktÄke er ille. For det var tett tÄke i hjemmet mitt. Jeg har alltid reagert kraftig pÄ rÞyk, tÄler det ikke. SÄ jeg kunne Þnske jeg vokste opp i en litt mer opplyst tid enn tidlig Ättitallet, der alle de voksne lo av meg da jeg sa jeg ble dÄrlig av rÞyk, og nektet Ä lufte bilen mens fire voksne damper lÞs og ett barn (meg) sitter og ikke fÄr puste. For en tid! :ph34r: er litt ergerlig over det, og har vel nevnt det for min mor noen ganger, som fremdeles ignorerer at jeg blir dÄrlig av rÞyk, mens hun tenner opp ved siden av meg. :P

Uansett! Takk for fint svar! Fikk litt mer input og tanker om hva jeg kan gjÞre :)

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

12 timer siden, Zenobia skrev:

Du har min dypeste medfĂžlelse!

Jeg slet med tÞrrhoste en liten uke, og holdt pÄ Ä bli GAL. Fikk ikke sove. Noskapin tabletter, ikke mikstur, hjalp. Virket pÄ en slags "lokalbedÞvende" mÄte (hemmet hosterefleksen?), sÄ ikke én hostekule trigget ny hoste. Du har sikkert prÞvd alt mulig av remedier, men om i tilfelle at du ikke har prÞvd, sÄ nevner jeg det. Cosylan har jeg ogsÄ prÞvd, uten noen effekt. Noskapin-miksturen prÞvde jeg ved en senere anledning, men syntes den virket bare en kort stund.

:klem:

Takk for tipset! Tror jeg har noen slike liggende faktisk, fÄr lese om de er trygge for gravide :fnise: har ikke brukt et eneste medikament siden jeg ble gravid, og savner jo cosylan litt, selvom den ikke hjalp sÄ veldig annet enn fÞrste gang jeg tok den. Blir bare ekstremt ruset av morfinen... 

Takk igjen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Cosylan!

Anonymkode: 407f1...ee2

Les innlegget mitt igjen :fnise: Funker ikke verneverdig, og nÄ er jeg gravid og kan dermed ikke ta cosylan. 

Edit - verneverdig?? Nevneverdig mente jeg jo :laugh:

Endret av Fiberhusk
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg hadde tÞrrhoste i 1,5 Är fÞr den plutselig forsvant. Fikk fÞrst cosylan og bronkyl av fastlegen, men det hjalp ikke. Ble sÄ henvist til lungespesialist, hvor de mÄlte bÄde lungekapasitet og sjekket for astma og allergier. Ingen utslag. Jeg ga til slutt opp Ä finne ut av det, og etter lang tid gikk det over av seg selv. Flere Är senere kom hosten tilbake, og folk i omgangskretsen ba meg til stadighet gÄ til legen, noe jeg ikke gadd da jeg fÞlte jeg ikke ble tatt pÄ alvor sist gang (ble ikke henvist til lungespesialist fÞr fastlegen hÞrte meg hoste. Lungespesialisten trakk bare pÄ skuldrene pga. ingen funn, og fikk meg til Ä kjenne meg som en hypokonder) Etter Ä ha hostet i 1 Är eller mer ble jeg gravid, og hosten forsvant. Jeg har dessverre ingen rÄd til deg, annet enn at det nok kan vÊre lurt Ä be om henvisning til spesialist. 

Anonymkode: 66800...2be

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg ble verre igjen etter jeg ble gravid :dry:

Fant Noskapintablettene, og det er visstnok et enormt fy-fy Ă„ ta det under svangerskap.
SĂ„ her sitter jeg med lunger som truer med Ă„ flytte ut av kroppen. Smerten er helt forferdelig, og stakkars blodige halsen... :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Unnskyld, men jeg trodde det sto "Hore som aldri gir seg" i overskriften. Haha uff a meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

HÞres ut som du burde vÊrt hos lungespesialist, evt. Þre-nese-hals? Kommer an pÄ hvor problemet sitter. Hva med jobb, har du et yrke hvor du kan vÊre eksponert for noe? F eks frisÞr, baker, etc.

Anonymkode: 2b8dd...9d5

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

14 minutter siden, Alja skrev:

Unnskyld, men jeg trodde det sto "Hore som aldri gir seg" i overskriften. Haha uff a meg.

Haha, leser stadig feil pÄ overskrifter selv. "Stygg hud" ble "stygg hund" i hodet mitt her om dagen :fnise:

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er pÄ en mÄte litt godt Ä hÞre at det er flere som har hoste, uten at det nÞdvendigvis er noe alvorlig. Selv har jeg hostet siden 2012, uten at det tyder pÄ at noe er "galt" med meg. Jeg har tatt rÞntgen av lungene,  sjekket for astma og allergier, tatt ultralyd av hjertet, vÊrt hos Þre- nese- halsspesialist, og sjekket huset for muggsopp.  Det var muggsopp i huset,  og vi brukte et par hundre tusen pÄ oppussing uten at jeg ble bedre. NÄ har jeg pÄ en mÄte slÄtt meg til ro med at jeg mÄ leve med hosten, men det er litt ubehagelig Ä ikke vite hvorfor den er der.

Ser noen nevner noskapin. For meg fjernet den bare evnen til Ä hoste, ikke trangen. SÄ det var veldig ubehagelig!  

Anonymkode: e6cef...690

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er pÄ en mÄte litt godt Ä hÞre at det er flere som har hoste, uten at det nÞdvendigvis er noe alvorlig. Selv har jeg hostet siden 2012, uten at det tyder pÄ at noe er "galt" med meg. Jeg har tatt rÞntgen av lungene,  sjekket for astma og allergier, tatt ultralyd av hjertet, vÊrt hos Þre- nese- halsspesialist, og sjekket huset for muggsopp.  Det var muggsopp i huset,  og vi brukte et par hundre tusen pÄ oppussing uten at jeg ble bedre. NÄ har jeg pÄ en mÄte slÄtt meg til ro med at jeg mÄ leve med hosten, men det er litt ubehagelig Ä ikke vite hvorfor den er der.

Ser noen nevner noskapin. For meg fjernet den bare evnen til Ä hoste, ikke trangen. SÄ det var veldig ubehagelig!  

Anonymkode: e6cef...690

Samme som meg og cosylan, siden den skal dempe den fysiske trangen til Ä hoste. Man mÄ dermed huske selv Ä hoste opp slim en gang i mellom slik at man ikke skal fÄ forverret infeksjon i lungene. Men den virker ikke lenge av gangen uansett, sÄ var mer som en innsovningshjelp. ForelÞpig har jeg hatt null effekt av noskapin og den andre som jeg ikke husker navnet pÄ i farten, men nÄ fÄr jeg ikke ta noen medisiner uansett :icon_frown:

Veldig greit Ä hÞre at flere sjekket huset! Da kan jeg kanskje slÄ meg til ro med at om vi hadde hatt sopp, og fjernet dette, ville jeg uansett hostet. SÄ kanskje jeg bare skal klype legen i armen og si at han fÄr sende meg videre igjen :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

NÄ gir jeg opp snart... 

Det er vel straks tre uker nÄ, med hosten. Sover omtrent ikke (fremdeles!) og har snakket med legen. 

Fikk fullstendig forbud mot Ä ta noe som helst. OgsÄ cosylan, som han fÞrst trodde var helt forbudt for gravide, til han dro frem legemiddelboken sin og leste at det var greit i smÄ doser. Men han sa bare Nei. Det fikk jeg ikke lov til! 

Tok prÞver av alt mulig, men ingen utslag. FÞler at jeg har influensa! Men det har jeg ikke. Ingen feber heller, forsÄvidt. 

Hvis noen har opplevd liknende og har noen trÞstende ord, sÄ kunne jeg virkelig trengt det nÄ... Jeg er helt utslitt og nÄ skal jeg snart pÄ jobb igjen. Har bare lyst til Ä grÄte... 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Har fastlegen din henvist deg til nÊrmeste lungepoliklinikk? Hvis ikke det, burde du kreve en henvisning dit. Det er bare tull at en fastlege skal hjelpe deg med lungene dine nÄr det tydelig at du ikke blir bedre med tid. PÄ lungepoliklinikken kan de ta helt andre prÞver enn pÄ et fastlegekontor. Er du ikke villig til Ä vente finnes det private lungeleger. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
×
×
  • Opprett ny...