Gå til innhold

ekstremt avhengig


Lostinparadise

Anbefalte innlegg

jeg er utrolig avhengig av pepsi max... og jeg h a t e r det. Men skjønner ikke hvordan jeg skal klare å slutte! En liten (egentlig ganske stor) del av meg vil heller ikke slutte.. Men det er så mye som bekymrer meg, og da vil jeg i hvertfall kutte ut pepsien. 

 

Er det noen tidligere pepsiholikere her som kan gi meg et råd?:(

Endret av Lostinparadise
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste rådet er slutt å kjøp det. 

Har samme problem med sjokolade. Fordelen må  er at nå som jeg er gravid blir jeg skikkelig syk av sjokolade. 

Selvkontroll! Slutt å kjøp pepsi (mørk brus i det hele tatt). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Fiberhusk skrev:

Eneste rådet er slutt å kjøp det. 

Har samme problem med sjokolade. Fordelen må  er at nå som jeg er gravid blir jeg skikkelig syk av sjokolade. 

Selvkontroll! Slutt å kjøp pepsi (mørk brus i det hele tatt). 

Er helt tom nå, og skal ikke kjøpe.... Gruer meg bare til smertehelvetet begynner o.o Ganske dårlig kombinasjon sammen med prøvelesning :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes to metoder. Begge innebærer litt ubehag og mønstring av viljestyrke.

1. Ikke før flaska til munnen. 2. Ikke kjøp mer Pepsi max. (2 er enklest).

Så enkelt, men likevel vanskelig jeg vet. Men det finnes dessverre ingen andre metoder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Perelandra skrev:

Drikk kaffe i stedet for. Da slipper du hodepinen.

takk for tipset:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Gullik skrev:

Det finnes to metoder. Begge innebærer litt ubehag og mønstring av viljestyrke.

1. Ikke før flaska til munnen. 2. Ikke kjøp mer Pepsi max. (2 er enklest).

Så enkelt, men likevel vanskelig jeg vet. Men det finnes dessverre ingen andre metoder.

 

hehe, ja, rart at noe så enkelt kan føles helt umulig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Lostinparadise skrev:

takk for tipset:) 

Smertene skyldes abstinenser for koffein. Drikker du kaffe vil du dermed slippe plagene. Hvis du savner noe med kullsyre kan du eventuelt drikke farris eller annet boblevann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har måttet avvennes fra nesespray, og sukkeravhengighet. Ja det er grusomt, men tror det skal gå fint for deg :) Bare du er innstilt på det. Drikk te istedet! 

Endret av Fiberhusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drikk vann! 

Anonymkode: bf62b...77b

Vann blir ikke det samme. Følelsen av å drikke brus og vann er helt ulik.

Edit - Jeg koser meg ikke med et glass vann slik jeg kan gjøre med brus. En kopp kaffe eller te, et glass kullsyrevann eller saft kan derimot erstatte litt av den gode følelsen som brusen gir.

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Perelandra skrev:

Vann blir ikke det samme. Følelsen av å drikke brus og vann er helt ulik.

sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag usøtet "Iste"-Vanlig te, hell dette oppi flasker og la det avkjøles til du setter det inn i kjøleskap. Kan legge i natreen, suketter om du ikke liker usøtet te. Ta ett glass når du har skikkelig lyst på brus.

Vann tilsatt sitron? -Ha det tilgjengelig, drikk når du er tørst,eller når "cravingen" starter :)

Er selv litt for glad i brus, nå kjøper jeg bare 1 flaske hver fredag. Kunne gjerne drikke det hver eneste dag :fnise: 
Samtidig så bruker jeg jo nikotin, men er på nedtrapping nå -igjen- Og rett og slett nekter meg selv å gå på butikken idag... Har 2 sigaretter igjen og jeg kjenner at jeg stresser allerede..Bare det å vite at jeg snart er tom og vet at jeg nekter meg selv å dra å kjøpe ny pakke... (Jeg sprakk rett etter jul, etter mye passiv røyking fra venner! :(  Da hadde jeg faktisk vært røykfri i 6mnd, nå har jeg egentlig lyst å bare fortsette med skvipet og jeg vet jeg klarer det igjen, jeg bare....Psykisk vil jeg ikke gi slipp) 
Så nå har jeg;
3 tyggispakker, 1 pakke pulverpadder (lakris drops) og usøtet te + vann med kullsyre og sitron, jeg klarte det før, jeg skal klare det igjen! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er avhengig av Pepsi Max, men har ingen planer om å slutte. EN last må man vel for f.... ha lov til å ha her i livet.

Sluttet å røyke for 5 år siden, så den lasten kvittet jeg meg med. Drikker nesten ikke alkohol, kanskje bare to ganger i året, så den lasten er nesten borte. Men brus, noe så harmløst men godt, det akter jeg faktisk å fortsette med.

Hvorfor skal man ikke få ha noen gleder her i livet egentlig? Nå må jeg ta en slurk av brusglasset mitt.... :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

Etter at jeg flyttet inn hos samboeren min sluttet jeg med brus automatisk uten og legge merke til det engang. Nå kjøper vi brus hvis vi har spysjuka for det hjelper på kvalmen.

Han drikker masse vann, så ble plutselig natulig for meg å siden han hele tiden satt et glass vann på bordet foran meg. Hvis du gjør noe konstant i 8 uker sitter det sier mange forskere. Det gjelder hvis du skal legge til en ny vane, men også hvis du skal legge av deg en uvane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er avhengig av sjokolade men har ikke spist en eneste en siden nyttår du kan klare det TS :)

Anonymkode: 1dc38...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sluttet for en måned siden å drikke Pepsi Max. Og jeg var avhengig. Kunne lett drikke halvannen liter om dagen, og drakk omtrent aldri vann. Ikke smakte vann godt, ikke mettet det som brus gjorde og ikke var det like "kos" å drikke.  
Men så fikk jeg øynene opp for at brus faktisk er skadelig. Syreskader på tennene, aspartam som ikke er særlig bra for kroppen er bare noen av tingene. Jeg la også merke til at brusen faktisk gjorde meg mer søtsugen og sulten en liten stund etter inntak. Og i tillegg er det dyrt. 

Så jeg sluttet tvert. Brus ble byttet ut med vann, og i tillegg kunne jeg drikke kaffe/te etter behov. Lastet ned en app på mobilen som heter "how long" som teller antall dager siden jeg drakk brus. Jeg startet også å fortelle de rundt meg at jeg ikke drakk brus lengre, og var svært bevist på å nevne dette når jeg ble tilbudt brus. Ved å si det høyt fikk jeg også nevnt det for meg selv enda en gang at jeg ikke drikker brus lengre. 

Den tredje dagen uten brus var verst. Hadde hodepine grunnet mangel på koffein, men fikk døyvet det med litt kaffe. Men merket også at vann startet å smake godt. Som en motvekt på brus-nedgangen lot jeg meg selv også spise litt ekstra sjokolade iblant for å ha noe godt som "trøst". 

Nå er det som sagt 1 måned siden siste glasset med brus. Har kommet meg gjennom to pizza-kvelder med venner, og en spillkveld uten brus. Og merker at jeg ikke tenker på at "nå hadde det vært godt med et glass brus" lengre. Bor også med to andre brus-oholikere, så det er full tilgang til å drikke.

Mine tips er:
- Les om skadene med å drikke brus. Da med fokus på sukkerfri brus. 
- Tenk på hvorfor du vil slutte (liker ikke å være avhengig av noe, utgifter, skade på kropp osv)
- Ha en motivasjonsfaktor som holder deg gående (som min sjokolade).
- Husk å drikke vann slik at du får i deg nok væske. 
- Ikke overanalyser det å slutte. Bare gjør det, og stopp opp og tenk deg om når er på vei til gamle vaner med å ta deg et glass brus.
- Ikke ha den filosofien at brus-stopp nå betyr brus-stopp resten av livet. Vet det er en demotivasjon for meg. Derfor er det kun brusstopp frem til jeg ikke føler det suget mot brusen. Etterhvert blir jeg å drikke brus til fredagstacoen og pizza sånn som "alle" gjør. 

Lykke til :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Knask skrev:

Jeg sluttet for en måned siden å drikke Pepsi Max. Og jeg var avhengig. Kunne lett drikke halvannen liter om dagen, og drakk omtrent aldri vann. Ikke smakte vann godt, ikke mettet det som brus gjorde og ikke var det like "kos" å drikke.  
Men så fikk jeg øynene opp for at brus faktisk er skadelig. Syreskader på tennene, aspartam som ikke er særlig bra for kroppen er bare noen av tingene. Jeg la også merke til at brusen faktisk gjorde meg mer søtsugen og sulten en liten stund etter inntak. Og i tillegg er det dyrt. 

Så jeg sluttet tvert. Brus ble byttet ut med vann, og i tillegg kunne jeg drikke kaffe/te etter behov. Lastet ned en app på mobilen som heter "how long" som teller antall dager siden jeg drakk brus. Jeg startet også å fortelle de rundt meg at jeg ikke drakk brus lengre, og var svært bevist på å nevne dette når jeg ble tilbudt brus. Ved å si det høyt fikk jeg også nevnt det for meg selv enda en gang at jeg ikke drikker brus lengre. 

Den tredje dagen uten brus var verst. Hadde hodepine grunnet mangel på koffein, men fikk døyvet det med litt kaffe. Men merket også at vann startet å smake godt. Som en motvekt på brus-nedgangen lot jeg meg selv også spise litt ekstra sjokolade iblant for å ha noe godt som "trøst". 

Nå er det som sagt 1 måned siden siste glasset med brus. Har kommet meg gjennom to pizza-kvelder med venner, og en spillkveld uten brus. Og merker at jeg ikke tenker på at "nå hadde det vært godt med et glass brus" lengre. Bor også med to andre brus-oholikere, så det er full tilgang til å drikke.

Mine tips er:
- Les om skadene med å drikke brus. Da med fokus på sukkerfri brus. 
- Tenk på hvorfor du vil slutte (liker ikke å være avhengig av noe, utgifter, skade på kropp osv)
- Ha en motivasjonsfaktor som holder deg gående (som min sjokolade).
- Husk å drikke vann slik at du får i deg nok væske. 
- Ikke overanalyser det å slutte. Bare gjør det, og stopp opp og tenk deg om når er på vei til gamle vaner med å ta deg et glass brus.
- Ikke ha den filosofien at brus-stopp nå betyr brus-stopp resten av livet. Vet det er en demotivasjon for meg. Derfor er det kun brusstopp frem til jeg ikke føler det suget mot brusen. Etterhvert blir jeg å drikke brus til fredagstacoen og pizza sånn som "alle" gjør. 

Lykke til :tommelsmil:

takk for masse gode tips!<3 Gleder meg til å ikke være avhengig av noe lenger, hater den følelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Million skrev:

Jeg er avhengig av Pepsi Max, men har ingen planer om å slutte. EN last må man vel for f.... ha lov til å ha her i livet.

Sluttet å røyke for 5 år siden, så den lasten kvittet jeg meg med. Drikker nesten ikke alkohol, kanskje bare to ganger i året, så den lasten er nesten borte. Men brus, noe så harmløst men godt, det akter jeg faktisk å fortsette med.

Hvorfor skal man ikke få ha noen gleder her i livet egentlig? Nå må jeg ta en slurk av brusglasset mitt.... :)

slik tenkte jeg før, men pepsi er ikke en glede lenger - det er en avhengighet. Jeg bruker alt for masse penger og ikke minst tid på noe så tåpelig som brus, og jeg orker ikke det lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sprekker og kjøper brus og har drukket litt, eller helst ikke drukket noe, så hell brusen ut i vasken. Ja jeg vet, bortkastede penger osv, men til slutt blir det så utrolig irriterende å kaste bort pengene. 

 

Jeg røykte før, og hver gang jeg sprakk og kjøpte en pakke, ga jeg bort hele røykpakken, eller kastet resten om jeg var alene. Fra jeg bestemte meg til jeg var helt ferdig med å sprekke var det gått en måned, har ikke røyket siden :)

Anonymkode: 8ccfe...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...