Gå til innhold

Kilomererpris og bom


Gjest FarDareisMai

Anbefalte innlegg

Gjest FarDareisMai

Et spørsmål. Man kjører 380 km tilsammrn tur-retur, det er en relativt gjerrig dieselbil, bomutgifter tilsammen er ca 162 kr. Er det da riktig at bensinutgifter og bom da blir litt over 1000 kr tilsammen. Dette er ikke jobbsammenheng, men i fritid. Tallene er rundet av grovt. Hva sier dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville vært fornøyd med det, men hadde det vært jobb ville du vel fått 4,10 kr pr. Kilometer, altså 1558 + bompengene. 

 

Anonymkode: cbf71...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstod totalt jeg, eller? 

Men 1000 burde holde i massevis for å dekke drivstoff på turen. 

Anonymkode: cbf71...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FarDareisMai
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville vært fornøyd med det, men hadde det vært jobb ville du vel fått 4,10 kr pr. Kilometer, altså 1558 + bompengene. 

 

Anonymkode: cbf71...5a5

Skjønner. Grunnen til at jeg spør er at det er blitt konflikt blant noen jeg kjenner om det er så mye. Noen sier at det er ca 500 kr totalt, andre sier ca 1000 kr totalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke bare ordne opp i etterkant når dere vet hvor mye det blir? 

Jeg kjører samme distanse med en halv tank diesel, og fyller vel for rundt 600 for den halve tanken (alt etter pris på diesel selvsagt). 

Anonymkode: cbf71...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FarDareisMai
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere ikke bare ordne opp i etterkant når dere vet hvor mye det blir? 

Jeg kjører samme distanse med en halv tank diesel, og fyller vel for rundt 600 for den halve tanken (alt etter pris på diesel selvsagt). 

Anonymkode: cbf71...5a5

Det høres jo mer riktig ut ifølge mine utregninger. Altså, ca 5-600 kr for diesel pluss 162 kr i bom. 

 

De som mener at 1000 kr er mer riktig, hvordan regner dere det ut? Slitasje og forsikring i tillegg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, FarDareisMai skrev:

Et spørsmål. Man kjører 380 km tilsammrn tur-retur, det er en relativt gjerrig dieselbil, bomutgifter tilsammen er ca 162 kr. Er det da riktig at bensinutgifter og bom da blir litt over 1000 kr tilsammen. Dette er ikke jobbsammenheng, men i fritid. Tallene er rundet av grovt. Hva sier dere? 

Regn en liter diesel på mila. Dieselen koster mellom 12 og 15 kroner literen. Vær raus og si kr. 15/liter. Gang med 38 mil da kommer jeg til kr. 570,00. Pluss på bom =  732.00 kroner. Er der to i bilen som skal samme vei, deles utgiften på to. Men er dette kjøring for den som sitter på, så må passasjeren betale hele regningen. Skal vi så begynne å snakke om forsikring og slitasje på bilen, kan du plusse på opp til tusen lappen. Eller burde 750 kroner holde. Men det er situasjonsavhengig, spør du meg. 

Sånt bør og avtales på forhånd. 

Anonymkode: 4292c...96f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, FarDareisMai skrev:

Det høres jo mer riktig ut ifølge mine utregninger. Altså, ca 5-600 kr for diesel pluss 162 kr i bom. 

 

De som mener at 1000 kr er mer riktig, hvordan regner dere det ut? Slitasje og forsikring i tillegg? 

Ja. Stiller man egen bil til disposisjon og skal kjøre selv, bør man få noen ekstra slanter. 

Anonymkode: cbf71...5a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FarDareisMai
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Regn en liter diesel på mila. Dieselen koster mellom 12 og 15 kroner literen. Vær raus og si kr. 15/liter. Gang med 38 mil da kommer jeg til kr. 570,00. Pluss på bom =  732.00 kroner. Er der to i bilen som skal samme vei, deles utgiften på to. Men er dette kjøring for den som sitter på, så må passasjeren betale hele regningen. Skal vi så begynne å snakke om forsikring og slitasje på bilen, kan du plusse på opp til tusen lappen. Eller burde 750 kroner holde. Men det er situasjonsavhengig, spør du meg. 

Sånt bør og avtales på forhånd. 

Anonymkode: 4292c...96f

Tusen takk, det ser ut som en fair utregning. Det er tur for begge tos del, altså, en som eier bil, og en passasjer. Jeg har resonnert litt som at hvis man skulle betale for slitasje og etc for en slik tur, så ville det blitt litt som å invitere på spleiselag, og kreve at gjestene også betalte for vaskemidler, tørkepapir, slitasje på bestikk/tallerkener, slitasje på møbler, etc. For forsikring blir jo betalt uansett? 

 

Korriger meg eller gi meg deng hvis jeg er heeelt ut på viddene, altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FarDareisMai
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Stiller man egen bil til disposisjon og skal kjøre selv, bør man få noen ekstra slanter. 

Anonymkode: cbf71...5a5

Er ikke uenig, altså. Bare nysgjerrig på hvordan man kan få to så ulike resultater på en og samme tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring blir betalt, men det blir likevel slitasje på bilen og dermed utgifter. At man som passasjer betaler en hundrings ekstra burde være normalt på slike langturer. 

Jo mer en bil kjører, jo større verditap vil den ha også. 

Anonymkode: cbf71...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, FarDareisMai skrev:

Er ikke uenig, altså. Bare nysgjerrig på hvordan man kan få to så ulike resultater på en og samme tur. 

Nå skjønner jeg ikke hva du mener med to ulike resultater? 

Anonymkode: cbf71...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FarDareisMai
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forsikring blir betalt, men det blir likevel slitasje på bilen og dermed utgifter. At man som passasjer betaler en hundrings ekstra burde være normalt på slike langturer. 

Jo mer en bil kjører, jo større verditap vil den ha også. 

Anonymkode: cbf71...5a5

Fair enough. Interessant å høre flere synspunkter. Takk!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FarDareisMai
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå skjønner jeg ikke hva du mener med to ulike resultater? 

Anonymkode: cbf71...5a5

Altså, noen regnet på turen, de fikk nøyaktig 1010 kr på en kalkulator på nettet da tror jeg alt var tatt med. Noen andre regnet, og de sa at det ble rundt 550, med tanke på hvor mye drivstoff bilen faktisk brukte, pluss bom. Å legge til noe ekstra for bryet med å kjøre er jo også en fair ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forsikring blir betalt, men det blir likevel slitasje på bilen og dermed utgifter. At man som passasjer betaler en hundrings ekstra burde være normalt på slike langturer. 

Jo mer en bil kjører, jo større verditap vil den ha også. 

Anonymkode: cbf71...5a5

Man kan ikke belaste den som sitter på for utgifter en har ved å eie bilen, forsikre bilen m.m. det er utgifter som er der uansett om bilen står i ro eller blir kjørt. Når dette i tillegg er opplyst å være en turfor Både passasjeren og bileieren, så er det ikke riktig å plusse på forsikringsutgifter, blislitasje på at en person sitter i passasjersetet m.m. 

Man kan heller ikke bruke statens satser, eller for del pasientreiser sine takster fordi disse tar hensyn til både drivstoff, forsikring og alt annet ved bilhold. 

Man må se på utgifter som bensin og bom og dele på antall hoder i bilen. Bilen kjører jo strekket uansett om sjåføren kjører alene eller har med seg full bil. (Noen ville heller ikke tatt noe betaling i slike tilfeller.) 

Anonymkode: 4292c...96f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor mye drivstoff bilen bruker og prisen på drivstoffet, noe som kan gi ulike svar. Eller at man rett og slett regner feil antall kilometer. Eller kanskje de har regnet ut ved hjelp av satsene til kommunene? 

Skal man ha det nøyaktig, så får man starte full tank, kjøre tur/retur, etterfylle og så regne ut. Og da må man også ta med ulikheten i drivstoffprisen mellom de to fyllingene. 

Det enkleste er å bli enig om en pris, f.eks. ville nok jeg ha bedt om rundt 400 til 500 kr fra passasjer på en tilsvarende tur. Da er drivstoff og bompenger dekket, samt en liten slant med godtgjørelse for å stilen bilen til disposisjon og for å kjøre selve turen, 

Anonymkode: cbf71...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest FarDareisMai
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på hvor mye drivstoff bilen bruker og prisen på drivstoffet, noe som kan gi ulike svar. Eller at man rett og slett regner feil antall kilometer. Eller kanskje de har regnet ut ved hjelp av satsene til kommunene? 

Skal man ha det nøyaktig, så får man starte full tank, kjøre tur/retur, etterfylle og så regne ut. Og da må man også ta med ulikheten i drivstoffprisen mellom de to fyllingene. 

Det enkleste er å bli enig om en pris, f.eks. ville nok jeg ha bedt om rundt 400 til 500 kr fra passasjer på en tilsvarende tur. Da er drivstoff og bompenger dekket, samt en liten slant med godtgjørelse for å stilen bilen til disposisjon og for å kjøre selve turen, 

Anonymkode: cbf71...5a5

Antall kilometer og bom tror jeg er korrekt. Var noe feilkjøring, så kilometerantallet ble høyere enn det gps'en sa. Men det er nok satsene som er problemet. Er enig i at det beste er å bli enig på forhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FarDareisMai
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke belaste den som sitter på for utgifter en har ved å eie bilen, forsikre bilen m.m. det er utgifter som er der uansett om bilen står i ro eller blir kjørt. Når dette i tillegg er opplyst å være en turfor Både passasjeren og bileieren, så er det ikke riktig å plusse på forsikringsutgifter, blislitasje på at en person sitter i passasjersetet m.m. 

Man kan heller ikke bruke statens satser, eller for del pasientreiser sine takster fordi disse tar hensyn til både drivstoff, forsikring og alt annet ved bilhold. 

Man må se på utgifter som bensin og bom og dele på antall hoder i bilen. Bilen kjører jo strekket uansett om sjåføren kjører alene eller har med seg full bil. (Noen ville heller ikke tatt noe betaling i slike tilfeller.) 

Anonymkode: 4292c...96f

Er litt det jeg tenker. Er naturlig man betaler det det koster, men er denne finregningen med slitasje, forsikring og alt det der jeg stusser litt over. Men så har jeg ikke bil, og skal ta lappen senere, var klar over at det ikke er billig å ha bil, men fikk litt bakoversveis, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakoversveis for å betale litt for at du blir kjørt? Trodde det var vanlig å betale for seg utenom drivstoff og bom. En hundrings ekstra burde holde i massevis. Eventuelt spandere en matbit på sjåføren. 

Anonymkode: cbf71...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FarDareisMai
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Bakoversveis for å betale litt for at du blir kjørt? Trodde det var vanlig å betale for seg utenom drivstoff og bom. En hundrings ekstra burde holde i massevis. Eventuelt spandere en matbit på sjåføren. 

Anonymkode: cbf71...5a5

Selvsagt vil man jo dele på utgiftene, det er ikke noe problem å gjøre det. Men når en utregning (ikke min) blir ca 550 kr totalt, og en annen utregning blir 1010 kr totalt så er det naturlig å stusse litt. Derfor spør jeg, for å vite hva som er grunnlaget for utregningene. Er jo forskjell på å betale rundt 275-300 kr og å betale 500 kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...