Gå til innhold

Stort hus,mye gjeld/Lite hus, lite gjeld.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva foretrekker folk her inne?

Kjøper mange folk unødvendig stort hus kun for å vise det litt frem?

Holder et hus på 110kvm til 2 unger?

Må man ha 150-200kvm+?

Anonymkode: da540...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Planløsning er mye å si mtp valg av bloig, med god planløsning kan jeg fint ha en mye mindre bolig.

Anonymkode: e613b...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en drømmeverden hadde det vært fint med et stooort fint og nytt hus. men som det er nevnt her allerede, så har planløsning alt og si egentlig. jeg vil heller ha et mindre hus og mer penger i hverdagen enn et stort hus og lite eller ingen penger til overs i hverdagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva foretrekker folk her inne?

Kjøper mange folk unødvendig stort hus kun for å vise det litt frem?

Holder et hus på 110kvm til 2 unger?

Må man ha 150-200kvm+?

Anonymkode: da540...db6

Vi har foretrukket å bo rimelig men enkelt, kanskje litt trangt. Vi har akkurat plass nok. Bor i en selveierleilighet i et firemanns-rekkehus. Har bodd her i ti år. Har lite boutgifter sett i forhold til andre jeg kjenner som sitter med eneboliger osv. Bor på 80 kvm, tre soverom, og har et barn bare. Det tredje soverommet er brukt av meg først som hobbyrom, så som kombinert hobby/pc rom.

Ingen av oss har særlig høy inntekt, så det passer oss bra å ikke bo seg ihjel :)

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jo an å begynne smått, og siden oppgradere når gjelda har krympet og egenkapitalen vokst. Hvor stor leilighet trenger en tobarnsfamilie? Hvor mye større hus trenger en?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beror på flera faktorer som planlegging, finns det källare och/eller vind(loft)? Bod eller garage i tillägg?

vi bor 2 vuxna och 2 barn på 120 kvm, men har både källare med vaskestue och 30 kvm extrarummet, och loft för förvaring. Dock inget garage. Ett hus på 150 utan loft eller förvaring hade nog blivit lika litet som vårt nuvarande.

sen spelar det ju roll hur gammalt huset är och hur mycket dyrt underhåll som behövs om det går bra ekonomiskt med ett dyrare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me kjøper for fremtiden, altså litt større en det vi trenger akkurat nuh..

Anonymkode: a582f...237

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite hus :)

Mindre å vaske, mindre å vedlikeholde, mer tid til viktigere ting. Billigere, får mer for pengene, kan bo mer sentralt feks, eller kjøpe nyere. Mindre plass betyr mindre shopping, færre møbler osv. Massevis av fordeler! 

Men selvsagt, kjøp det antall rom som trengs også i den mest trolige fremtiden. Det er dyrt å kjøpe/selge, så å begrense antall kjøp/salg kan være fornuftig. 

 

Og som nevnt over, planløsning har alt å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6. februar 2016 at 16.10, AnonymBruker skrev:

Hva foretrekker folk her inne?

Kjøper mange folk unødvendig stort hus kun for å vise det litt frem?

Holder et hus på 110kvm til 2 unger?

Må man ha 150-200kvm+?

Anonymkode: da540...db6

Det viktigste er at det er sentralt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor på 117 kvadratmeter og er fire i familien. Det går helt fint - faktisk er de eneste gangene jeg synes det blir lite, når barna har barnebursdager. Vi kan ikke ha mer enn ca 10 gjester før det blir for fullt...

Vi har jo mer enn nok lån på denne boligen også (det gir oss økt livskvalitet å bo sentralt), men vi reiser mye på ferie og spiser endel ute og slikt, noe vi ikke kunne unnet oss hvis vi måtte være mer sparsomme på grunn av høyt boliglån.

Anonymkode: 5527c...d6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 120 omtrent, med to barn. Selvsagt er det tider hvor jeg skulle ønske at vi hadde hatt mer plass,  da med tanke på en stue til ungene etterhvert og to bad, men vi greier oss fint med den ene stua og det ene badet. Det positive er at vi har råd til å eie dette, litt uavhengig av hvordan rentene stiger. Og det vil bli nedbetalt i grei tid. Det positive med ett mindre hus er jo og at man kan bygge litt på etterhvert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med stort hus og lite gjeld :)

Jeg eier et på ca 180 kvm, men jeg synes ikke at dette er noe særlig stort hus. hus fra 2012 som kostet i overkant av 2 millioner. Viktig med egeninnsats slik at man sparer endel penger og slipper unna med alt for mye gjeld. Minuset er at det tar lengre tid da.

Leser at sentralt er så veldig viktig som bosted, kan ikke si meg enig i dette, og det tar meg ikke mange minuttene å komme til det sentrale strøk.

Anonymkode: 1798a...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bor smått og har lite gjeld! Vi elsker det, små og store! Lite gjeld= frihet! Noe som gjør livet mye bedre enn stort hus!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passe hus på 150m2. Når vi kjøpte det så følte vi det var riktig tid for å bosette seg en plass vi skal bo i mange år. Nå er vi fortsatt bare 2, men siden det koster mye å kjøpe og selge ble det prioritet nummer en å finne huset og plassen vi vil bo på "resten av livet". Nå aner ikke jeg hva folk her inne ser på som stort eller lite lån, men det viktigste for alle bør vel være at det passer hver enkelt sin økonomi:) jeg syns vi har et akkurat passe lån:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har stort hus (ca 350kvm) men ikke så mye gjeld. 

Lite gjeld pga vi solgte rekkehuset vi hadde med et veldig bra overskudd så vi hadde en stor egenkapital da vi kjøpte huset vårt. 

Eneste dumme er at jeg får spader av å vaske huset, det tar lang tid! Vaskehjelp er under vurdering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset vårt er 140m2, ingen barn. Vil gjerne ha et litt større hus hvis vi skal ha mer enn ett barn. Ikke fordi huset ikke er stort nok til 2, men fordi jeg nok har blitt vant til å ha god plass og liker å planlegge, og syns det er kjekt med to gjesterom og hjemmekontor, så fremt økonomien vår tillater det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To voksne og et barn, 112 kvm rekkehus. Vi har lite utgifter på bolig og har alltid penger til overs til sparing, reiser og annen moro. Synes vi er heldige i forhold til mange vi kjenner som bor seg i hjel og ikke kan unne seg noe ekstra.

Anonymkode: e8029...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite hus og mindre lån er det jeg ville gått for. Ville brukt penger på andre ting, som hage, lysthus, drivhus og grillstue. Man trenger ikke søke for å sette opp en bygning som en mindre enn 15 kvm. Og må legge til at å bo seg i hjel fører til mindre trivselsfaktor. Barna vil sikkert sette pris på at dere har råd til kino og et friere valg av fritidsaktiviteter. Heller det enn enda en ekstra tv-stue som ofte bare virker passiviserende. Men et stort hus kan ha sine fordeler. Jeg ville for eksempel hatt et hobbyrom, kanskje mørkerom og et rom til trening hvis arealet tillot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...