Gå til innhold

Rentefritak Lånekassen. Dokumentasjon


Alvea

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal søke om rentefritak for en periode (sommer 2014 til påsken 2015) på grunn av lav inntekt. 

Krav til dokumentasjon er: "Bekreftelse fra arbeidsgiver som viser perioden du har hatt fulltidsarbeid og hvor mye du har hatt i brutto månedsinntekt i perioden"

Hvordan innhenter jeg denne informasjon? Bekreftelsen fra arbeidsgiver skal være grei å få dokumentasjon på, men hva brutto månedsinntekt i perioden var aner jeg ikke hvordan og hvor jeg skal finne. Hvor innhenter jeg dette? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må vente til du har endelig likning for 2014 og 2015. Gjerne sammen med siste lønnslippene i 2015 og i 2014. 

Sånn apropos så er det et krav at du har hatt lav inntekt ved fulltidsarbeid i minst 12 måneder sammenhengende.

sommer 14 til påske 15 virker som mindre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mao. så skal jeg betale renter for denne perioden? 

Dette blir hardt å svelge kjenner jeg ;p Etter utdanningen min hadde jeg studentjobben min og tjente rundt 4-5000 i mnd. Så fikk jeg noen måneders vikariat der jeg steg veldig i lønn, noe jeg ikke vil kategorisere som lav inntekt. Men dette var kun fra mars til slutten av sepmtember. I denne perioden betalte jeg avdrag på studielånet. Så ble jeg uten arbeid og har vært det frem til dags dato. 

Kan det hende at de ser hele perioden under ett? Altså sommer 2014 og ut 2015? Meldte meg ikke arbeidsledig før 1. jan 2016 pga at jeg uansett ikke hadde krav på dagpenger eller noe. Så sett sammenhengende har jeg jo hatt lav lønn hele peridoen? 

Dette skaper hodebry kjenner jeg. Aner ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Alvea skrev:

Hei!

Jeg skal søke om rentefritak for en periode (sommer 2014 til påsken 2015) på grunn av lav inntekt. 

Krav til dokumentasjon er: "Bekreftelse fra arbeidsgiver som viser perioden du har hatt fulltidsarbeid og hvor mye du har hatt i brutto månedsinntekt i perioden"

Hvordan innhenter jeg denne informasjon? Bekreftelsen fra arbeidsgiver skal være grei å få dokumentasjon på, men hva brutto månedsinntekt i perioden var aner jeg ikke hvordan og hvor jeg skal finne. Hvor innhenter jeg dette? 

 

Kan du ikke bare ta kopier av lønnsslippene dine for de aktuelle månedene, da? Det er vel dokumentasjon god nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spare på lønnsslippene? Ja, det trodde ihvertfall jeg var vanlig. Jeg har alltid spart på en lønnsslipp i ca ett år, før de makuleres. Da har jeg mulighet til å gå tilbake og sjekke ting o.l., eller å ta kopier for å dokumentere f.eks ved søknad om lån hos diverse instanser. Eller for å gå tilbake og sjekke ting, dokumentere ting. Sånn som du trenger nå.

Du bør skaffe deg et lite hjemmearkiv. F.eks. en mappe med glidelås rundt i A4 størrelse, der kan du lagre alle nødvendig papirer som har med lønn og jobb å gjøre, pluss evt annet osv.

Jeg kjøpte en slik tykk svart mappe hos Clas Ohlson en gang. Den har glidelås rundt så papirene ikke faller ut. Inni der har jeg alle betalte regninger (på høyre side i mappen) og alle ubetalte regninger (på venstre side i mappen), pluss alle lønnsslipper for det siste året som jeg har fått på papir. Etter ca et år er bunken så tykk at jeg luker ut de nederste og eldste og makulerer de. Dette gjelder både betalte regninger og gamle lønnsslipper. Inni samme mappe har jeg også bankkodebrikken min. Den ligger alltid der, aldri noe annet sted, så jeg har orden i sysakene og aldri mister den.

Kjenner jeg blir skikkelig nervøs ved tanken bare, å skulle legge kodebrikken litt rundt omkring så hvem som helst kunne rote den vekk eller ta den. Nei, den må ligge på sin faste plass; i regningsmappen i skrivebordsskuffen min!

 

Endret av Million
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for gode svar hittil :) 

Jeg har lært. Jeg har egentlig et system der jeg sparer på alle viktige papirer. Trodde ikke lønnslippene var noe å samle på, frem til nå da.. 

Skal begynne å spare på disse fremover.

Men er det andre måter å innhente denne informasjonen på når jeg har vært så dum å ikke spare på de. Kan arbeisgiver ha? Eller kan ligningen fra 2014-2015 bruker? Der vil jo inntekten stå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvangivelsen kan vel brukes. Der står inntekt. Men trengte ikke du for første del av 2015 også? Den ligningen har du jo ikke fått ennå, kun for 2014.

PS! Ligningen for 2015 er ikke klar/legges ut 31. mars.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Alvea skrev:

Tusen takk for gode svar hittil :) 

Jeg har lært. Jeg har egentlig et system der jeg sparer på alle viktige papirer. Trodde ikke lønnslippene var noe å samle på, frem til nå da.. 

Skal begynne å spare på disse fremover.

Men er det andre måter å innhente denne informasjonen på når jeg har vært så dum å ikke spare på de. Kan arbeisgiver ha? Eller kan ligningen fra 2014-2015 bruker? Der vil jo inntekten stå.

 

Arbeidsgiver kan sikkert hjelpe deg med kopier, utskrifter fra systemene sine eller liknende. De har i alle fall alle opplysningene i systemene sine.

Eller så kan du ganske enkelt ringe lønningskontoret og si "Hei, jeg har fått beskjed om at jeg trenger "Bekreftelse fra arbeidsgiver som viser perioden du har hatt fulltidsarbeid og hvor mye du har hatt i brutto månedsinntekt i perioden". Kan dere skrive en slik til meg? Tusen takk!" Vanskeligere trenger du ikke gjøre det. 

Anonymkode: abacf...173

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok dumt at du ikke meldte deg arbeidsledig før, for det gir rett til rentefritak. For å få rentefritak pga. lav inntekt må du ha fulltidsarbeid, og det har du jo ikke når du er uten jobb.

Anonymkode: 21748...700

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...