Gå til innhold

Leie ut leilighetet på Majorstuen


yvonnew278

Anbefalte innlegg

jeg ha en 3-roms leilighet på Majorstuen som skal leies ut,stille og rolig gate, men ikke i den flotteste bygården. Selve leiligheten er veldig pen, fin oppusset, veldig stille, lite trafikk.  Er det lett å leie ut på dagens boligmarked? Hvordan kan jeg få en god leietaker så fort som mulig? Hva bør jeg passe på når jeg skal leie ut? Alle god råd tas imot med takk! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det tror jeg du får ganske fint til :P

Annonser på Facebook og Finn. Det tar nok ikke lange tiden før du hører noe.

Møt personen før du avgjør. Eventuelt søk personen opp på nettet om det er noen som ikke bor i Oslo. Du får et fort inntrykk om hvordan personen er. Du som huseier vil jo ha noen som er betalingsdyktig og stabil.

Du kan kreve referanser fra tidligere huseiere, så får du vite om det er en bra leietaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn av meg la ut bilder og kontaktinformasjon i en offentlig facebookstatus på sin leilighet, denne ligger på Frogner og leieS ut for 25k. Jeg tror det tok 4-5 dager fra statusen på face var lagt ut, til de hadde leietaker.

Anonymkode: 048f4...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er lett å leie ut, med rett pris på rett objekt. Oslo er nok i en særstilling med høyt press på leiemarkede uansett.

Min anbefaling er å først gå igjennom "ønskes leid" på finn.no og andre slike portaler. Der kan du i ro og mak se an de som ønsker å leie, og kontakte de du synes er aktuelle. Å annonsere en leilighet kan ofte føre til en massiv mengde henvendelser på mail/telefon, selv Facebook om du legger ved fullt navn. 

Bruk en skikkelig kontrakt fra f.eks leieboerforeningen/forbrukerrådet, sjekk referanser, ha mer enn en måneds depositum på skikkelig depositumskonto, og dokumenter leilighetens tilstand før du overlater den til leietagere.

Det kan ofte være lurt å unngå å sette leieprisen i det øvre leiet, slik at du får flere potensielle leietagere å velge imellom, og fordi de som gjerne "strekker seg litt" for å bo fint fort kan måtte flytte. Noen hundrelapper mindre er vel verdt det om du slipper å skifte leietagere årlig, om ikke oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ville også krevd referanser og ellers virkelig sett an personen(e) så fordomsfullt som mulig. Det er synd på folk som sliter med å få leie noe, men noe så viktig som din egen leilighet er ikke noe å drive veldedighet med. På den andre siden vil du nok havne i en såpass høy prisklasse at det ikke er de aller mest håpløse tilfellene som kommer til å melde seg, men husk uansett på å være kjempekresen!

Anonymkode: 4c983...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...