Gå til innhold

For sen husleie, ingen penger - hva gjør vi??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

du kan få gratis gjeldsrådgivning hos kommunen. Høres ut som galskap å skulle betale et firma for dette.

har ham bidragsgjeld siden han betaler så mye? Dere må jo kontakte nav i forhold til dette. En skal ha et minimumsbeløp å leve av etter husleie og trekk. Anmeldelse tror jeg ikke nytter. Antakelig er den han som ikke har sendt inn dokumentasjon på at han har lavere inntekt og høyere utgifter enn nav har beregnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 6. februar 2016 at 13.21, AnonymBruker skrev:

Vi er avhengig av et sted med to soverom siden vi er tre personer, men i det siste har vi sett litt på byens billigste alernativer for å spare noen måneder. Det billigste vi finner er små hybler med delt bad til 7000 kroner mnd. 15 kvm blir fort trangt for tre personer, men jeg er villig til å leve dritt en kort stund for å få samlet inn litt. Han er enig, men nekter å bo et sted med delt bad når han har et lite barn.

Billigere enn dette finner vi ikke. Vi bor i ei skikkelig billig leilighet til å være vår by. De fleste med to soverom koster rundt 20.000 mnd, og de med ett soverom koster rundt 15.000.

Ikke alle bor i byer med et lett boligmarked.

- TS

Anonymkode: e5fbb...fd8

Hvor i Norge bor egentlig du? Jeg og kjæresten min bor i en splitter ny leilighet(vi flyttet inn sommeren 2013, og de første som bor her. Leier av en privatperson) 5 min med bussen fra Oslo sentrum. 2-roms 50kvm med balkong på 15kvm, betaler 11500kr ink ALT. Til og med delvis møblert med ny sofa, TV, stuebord, kjøkkenbord og stoler og tvbenk. Og selvfølgelig hvitevarer.. Jeg kjenner ingen i Oslo som leier til de prisene du oppgir i forhold til størrelse på leil. Og dette er OSLO, Norges dyreste by å bo i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og så har du Bodø, Nesna, Alta, Narvik, Harstad, Hammerfest osv.

Alle disse stedene har universitet, men ingen tog. I Alta er det iallfall sinnsykt dyrt å leie og ræva kollektivtilbud.

Anonymkode: 976b8...b5a

Vel.. både Bodø og Narvik har tog da ;)

Hensikten var å ta to av de største universitetsstedene utenom de stedene TS nevnte, og undersøke litt hva leieprisene lå på der, ikke å leke detektiv for å kle av TS i offentlighet på et forum.

At det er mange tidligere høgskoler som har fått seg en universitetstittel er jo en annen sak, men den skal ikke diskuteres i denne tråden fordi det er milevis utenfor trådens tema.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Banks skrev:

Hvor i Norge bor egentlig du? Jeg og kjæresten min bor i en splitter ny leilighet(vi flyttet inn sommeren 2013, og de første som bor her. Leier av en privatperson) 5 min med bussen fra Oslo sentrum. 2-roms 50kvm med balkong på 15kvm, betaler 11500kr ink ALT. Til og med delvis møblert med ny sofa, TV, stuebord, kjøkkenbord og stoler og tvbenk. Og selvfølgelig hvitevarer.. Jeg kjenner ingen i Oslo som leier til de prisene du oppgir i forhold til størrelse på leil. Og dette er OSLO, Norges dyreste by å bo i. 

Oslo er IKKE norges dyreste by å bo i...! Hvertfall ikke når det gjelder leiemarkedet! :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.2.2016 at 13.05, AnonymBruker skrev:

DYRT BARNEBIDRAG

 

En ekstrating som kanskje kan ha noe å si; Han har et barn som han betaler barnebidrag på.

Barnet bor delvis hos oss. Bidraget går via Nav. De trekker han 5000 kroner, selv om han ikke har noe å leve for etterpå.

Det er dette som gjorde at han ikke fikk sjansen til å betale husleie denne måneden, siden de ble snappet før penga nådde kontoen hans.

RÅDET OM Å POLITIANMELDE NAV

Han har leid et finansbyrå for å få hjelp til økonomisk orden og nedbetaling, og de sier at han kan politianmelde Nav for å ha tatt så mye fra han hver måned de siste årene, for det er visst ikke lovlig.

Det er visst en regel at man skal ha minst så, så mye å leve for etter barnebidraget. Han sitter jo med null kroner. Nei, han sitter med minus, etter at de har vært der.

FLERE UKERS BEHANDLINGSTID

For et par uker siden sendte han klage til Nav, som måtte sendes til Kirkenes. Det skulle ta tidligst tre uker før han får svar. Og hva om det ikke er et hjelpende svar, men heller en beskjed om mer papirer eller noe så det tar enda tre uker?

Jeg er i hvert fall bekymret over hvor lenge de skal drive å trekke han før de slutter.

 

Anonymkode: e5fbb...fd8

Finansbyrå? Hvorfor skal dere kaste bort penger på dette?

Les inne hos Nav, https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/Barnebidrag/Barnebidrag

I høyre kolonne er det noe som heter 'Regelverk'. Gå inn der og les.

Maks 25% av bruttolønn skal gå til barnebidrag.

 

Og ang husleien, her må dere jo kontakte husverten og si i fra!!!

Anonymkode: 1279e...bff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samboeren har rett til å sitte igjen med 6814 kr/mnd til underhold og 5073 kr/mnd til boligutgifter, dvs 11887 kr/mnd etter å ha betalt bidrag. Dersom han sitter igjen med mindre enn det, må han jo klage på bidragsfastsettelsen. Nytter naturligvis ikke å,skulle saksøke NAV for at han selv ikke har passet på.

Anonymkode: bc341...2a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe langvarig løsning med kreditt, men du kan åpne konto i skandiabanken på nettet og søke kontokreditt. Pengene blir tilgjengelig med en gang. Hvertfall mye bedre enn å trekke over kredittkorte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Altså, ikke sett over penger til han. Han skal sette over penger til deg. Er det en tillitserklæring fra din side? 

* Han må høres med nav om bidraget er rett. 5000 for en unge når ham har samvær og tydeligvis ikke så veldig bra økonomi, høres helt vanvittig ut! Eller er det bidragsgjeld han betaler på? Da stiller det seg jo litt annerledes...

* På finn.no finner jeg 650 leiligheter i de 5-6 største byene i Norge og random andre plasser jeg la inn i søkefeltet med husleie på 12 000, 60-100 kvm og 2 soverom.

* Og selvfølgelig, snakk med utleier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med husverten.

Alle kan gå på en smell så snakk med verten så er sjansene gode for at ting kan ordne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Evilposelos skrev:

Det er ikke noe langvarig løsning med kreditt, men du kan åpne konto i skandiabanken på nettet og søke kontokreditt. Pengene blir tilgjengelig med en gang. Hvertfall mye bedre enn å trekke over kredittkorte

Bare en komplett idiot anbefaler kontokreditt framfor kredittkort. Man handler det man trenger ellers på kredittkortet og bruker pengene ellers til å betale ting man ikke kan trekke på kortet og får på den måten mange dager rentefritt lån før rentene begynner å løpe. På kontokreditt løper rentene med det samme.

Hos Skandiabanken er forøvrig kontokredittrenta 15,95 mens renta på kredittkortet er 14,96, i hvert fall på prislista.

Anonymkode: 0efdc...e78

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som alle sier så er det ofte greit for huseier om man sier ifra og legger seg litt flat:) men dere må virkelig lage en langsiktig plan på økonomien deres så dere har inntekter og utgifter som passer bedre sammen. Vi leier ut til ei med veldig ustabil inntekt, så vi får noen ganger husleien hver måned, av og til kan det ta 3måneder og av og til kommer den på forskudd. Men dette er greit for oss så lenge hun sier ifra. Hun har leid her lenge å vi er ikke avhengige av leien, og vi får alltid pengene til slutt. det er mange som leier ut  som er behjelpelige om dere er åpne om deres situasjon, spesielt hvis dere har bodd der over lengere tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.2.2016 at 13.05, AnonymBruker skrev:

RÅDET OM Å POLITIANMELDE NAV

Han har leid et finansbyrå for å få hjelp til økonomisk orden og nedbetaling, og de sier at han kan politianmelde Nav for å ha tatt så mye fra han hver måned de siste årene, for det er visst ikke lovlig.

 

Anonymkode: e5fbb...fd8

 

Punkt 1. Som (som mange andre har nevnt allerede), kontakt huseier. Går helt sikkert greit dersom dere pleier å betale punktlig til vanlig.

Punkt 2. Finansbyrå? Hva må dere betale for dette? 

Punkt 3. Flytt et billigere sted (og si opp finansbyrået). Det er vanskelig å betale ned gjelda med 5000 i bidrag + 15000 i husleie + utgifter til dette byrået. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan går det, trådstarter? Har du snakket med huseier ennå, har dere funnet en måte å skaffe pengene på?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du må ha kontroll over alle regninger og husleie som betales. Eller så kan han ha ansvaret, men må vise deg at det er betalt noen dager før det skal være betalt. Det kan hende det er lurt, så han "venner" seg til å betale. 

2. Nå vet ikke jeg hvor gammalt barnet hans er, men samboeren min betaler minste bidrag for barnet sitt. Han har ikke så høy inntekt og har ganske mange andre utgifter når det gjelder barnet. Vet ikke nøyaktig hva han betaler, men det er under 2000,- og hvis det hadde vært mer hadde han ikke hatt råd til å leve. Så ville arrangert et møte med NAV hvor du er med så han kan få orden på det. 

3. Du er en veldig snill samboer, men ikke la deg rote deg altfor langt ned i økonomien hans. 

Anonymkode: 9a53a...b5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...