Gå til innhold

For sen husleie, ingen penger - hva gjør vi??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vent, gjelder dette alle? Jeg bruker å sette inn husleien på partners konto og han betaler husleien. Han er 100% ufør, har det påvirkning på hans utbetalinger? At man kan se innbetalinger på 5000 i måneden til han, mener jeg? S:

 

Anonymkode: 88cf2...cec

Ja, dette ser ut som om han har en fast inntekt hver måned. Dere bør ha en felles konto i banken for husleie og regninger. Og så er det dette med å bo sammen under ordnede økonomiske forhold, som igjen betyr samboerkontrakt der økonomi også er listet opp.... Noe ts og bør ha. TS sin samber burde inngått frivillig å bli satt under administrasjon av Nav, om dette ikke bare er en oppfinnsom oppfunnet tråd. Hun er på den ene side en ung kvinne uten særlig livserfaring og på minstelønn, for så i neste avsnitt bruke ord og gi uttrykk for å være en godt voksen person, om en leser mellom linjene og kan sin tekstanalyse fra vgs. 

Anonymkode: 6fe21...550

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest UhuruPeak

Du bør såpass på "landsbygda" at det finnes dårlig med kollektivt utenfor sentrum men sentralt nok til at det koster 15000? Jeg bor i Ås. Her vokser også universitetet raskt. To soverom kan lett komme opp i 15000. Litt utenfor sentrum er det vanskelig å bo fordi det er lite kollektivt. Veldig likt deg altså. Men det finnes alternativer til 2 soverom  15000 til og med her. Hva med ett soverom? Jeg og min sønn sånn i fler år for å spare husleie. Det fungerer for tre pers også. Sov i stua! 35-40 kvm går fint. Da havner dere nede i 10000. Du er lite løsningsorientert! Ps: Nav kan skjønnsfastsette bidrag. Det er lovlig. Da legge ikke faktisk lønn til grunn og vedkommende kan bli trukket mer en h*n hadde blitt uten skjønnsfastsettelse .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de andre her. Ta kontakt med huseier med en gang, ikke vent. Det er kjempedumt. MEN, jeg synest det er HAN som skal ta kontakt og forklare seg, for det er faktisk han som har skapt problemer og du har jo lagt av nok penger for din del. 

Ellers burde dere ha en felles regningskonto som du har kontroll over og dere bør sette over penger til husleie lenge før husleien forfaller, så har dere bedre tid til å løse økonomiske problemer om de dukker opp i framtida.


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Florence skrev:

Det står delt bad, men hun la så stor vekt på at de har barnet hans der av og til, og at de derfor måtte ha en leilighet med to soverom. Det skjønner jeg veldig godt, og stusset derfor på hvorfor hun skrev delt bad fordi det er fullstendig latterlig av han å kreve at de har to bad. 

Det var snakk om delt bad med ei anna leiligheit ....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ang barnetrygd synes jeg 5000 høres helt vilt ut med mindre din samboer tjener utrolig godt. Jeg har barnet mitt 100%, og barnefar betaler bare 1500 i mnd. Han betaler ingenting av fritidsaktiviteter eller klær, og har selv valgt å ikke ha kontakt med barnet sitt. Så ja... 5000 høres feil ut.

Anonymkode: 864ab...d95

Jeg er enig i at 5000 høres altfor mye ut på en normalinntekt. Men det jeg gjetter på er tilfellet i denne saken, er at han (barnefaren) ikke betalte noe barnebidrag overhodet i starten, og bare droppet sine økonomiske forpliktelser. Da opparbeider man seg gjeld. Bidragsgjeld. Det som skjer til slutt når lang nok tid har gått, er at det offentlige trer inn og sørger for at bidragene blir betalt, inkludert de tidligere skyldige bidragene som ikke er betalt. Da blir det høyt trekk hver mnd, for man betaler på en måte dobbelt.

Jeg gjetter bare på dette altså, men det er ingen annen grunn til at trådstarters samboer skal betale så mye, for hun nevner ikke et ord om at han tjener så skrekkelig godt heller. Da hadde vel ikke husleien på 15000 vært noe problem, og de hadde ikke sittet så trangt i det.

Anonymkode: a63de...088

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes jo mange leiligheter til leie i Oslo som er billigere enn det dere leier for nå, men to soverom. F.eks denne http://m.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=70361491 

kunn 15 min inntil oslo s. 

 

Handler jo litt om å kunne tilpasse seg, og ja kanskje man en periode må bruke MYE mer tid på å pendle til jobb, men det vil jo lønne seg i lengden!

Anonymkode: 6eae4...ca0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere sjekket om dere kan få bostøtte? Om så om det bare er en liten 1000lapp, så hjelper jo det på :) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette ser ut som om han har en fast inntekt hver måned. Dere bør ha en felles konto i banken for husleie og regninger. Og så er det dette med å bo sammen under ordnede økonomiske forhold, som igjen betyr samboerkontrakt der økonomi også er listet opp....

Anonymkode: 6fe21...550

Når du skriver "ordnende økonomiske forhold" mener du da bare en økonomi som er ordnet og oversiktlig? Eller er det noe annet du sikter til? Vi bruker veldig lite penger, så det er ganske oversiktlig. Er som regel bare mat og transport vi bruker penger på.

Vi har også felles konto for felles utgifter, bortsett fra husleie. Eneste grunn til det er at det er mer tungvint at vi skal begge overføre til felles konto, sjekke at begge har satt inn 5000 og så overføre det en annen gang til husvert igjen. Å overføre 5000 fra meg og 5000 fra han tenker jeg kanskje virker litt mer uoversiktlig og rotete for huseier. Men får vel bruke den felles kontoen til det.

 

Anonymkode: 88cf2...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har neppe barnet mer enn maks samværsklasse 2, med det bidraget. Da kan dere fint klare dere med en to-roms. Barnet bruker soverommet når det er hos dere, så sover dere på sovesofa i stua når barnet er hos dere.

Jeg anbefaler for øvrig å sette inn boligannonse selv. Selv i de aller dyreste byene finnes det billige leiligheter til leie, men de annonseres ikke. 

For øvrig bør også husleie gå fra felleskonto.

Anonymkode: bc341...2a4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei en toroms med soveplass i stua, annonser selv, og selg tv, og evt x-box og lignende. 

Anonymkode: f328c...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du skriver "ordnende økonomiske forhold" mener du da bare en økonomi som er ordnet og oversiktlig? Eller er det noe annet du sikter til? Vi bruker veldig lite penger, så det er ganske oversiktlig. Er som regel bare mat og transport vi bruker penger på.

Vi har også felles konto for felles utgifter, bortsett fra husleie. Eneste grunn til det er at det er mer tungvint at vi skal begge overføre til felles konto, sjekke at begge har satt inn 5000 og så overføre det en annen gang til husvert igjen. Å overføre 5000 fra meg og 5000 fra han tenker jeg kanskje virker litt mer uoversiktlig og rotete for huseier. Men får vel bruke den felles kontoen til det.

 

Anonymkode: 88cf2...cec

Det går helt fint an å settenopp faste trekk fra egen konto og til felles konto hver måned. Får du det ikke til i egen nettbank få banken tilmå hjelpe deg. Det smarteste er å settenopp trekk dagen lønn/trygd kommer inn på konto, slik at pengene går automatisk ut, før du rekker å tenek på å bruke dem. 

Med ordnede økonomiske forhold, så mener jeg å gjøre det greit og oversiktelig over alle økonomiske forhold, slik at selv en "idiot" ( uttrykk lånt fra min mann) forstår og ser hvem som eier hva, hvem som har betalt hva av utgifter etc. Dør dene ene av oss, eller blir ufør og ute av stand til å redegjøre for egne interesser så er det enkelt og oversiktig over alt som må ordnes ved f.eks. et skifte eller en skilsmisse. Dette gjør både livet og forholdet mer klarert og enkelt, spør du meg. 

Anonymkode: 6fe21...550

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Takk for at noen som skjønner leiemarkedet i Norge kommenterer :) Det er svindyrt veldig mange steder i Norge, og uheldigvis bor jeg i en av de byene.

Ja, vi bor sentralt, men skal man ikke bo sentralt, må man ha bil. Det har ikke vi.

Du skjønner det at det er ikke alle som har et kollektivtilbud. Det er dyrt ute i distriktene også, så skal jeg gå lengre ut til de rimelige leilighetene, må jeg pensjonere meg. Det er kun pensjonister som bor der, siden det ikke finnes noe arbeidsmuligheter der.

Vi har med andre ord ikke så mange muligheter enn å konkurrere om en hybel, men sjansen er stor for at utleier velger en ung student.

Dette har ikke vært et problem tidligere. Han har betalt husleia hver gang, så denne situasjonen er litt spesiell.

Men vi har nå blitt enige om at vi setter autotrekk fra hans konto til min hver gang han får lønn, i håp om at det vil hjelpe.

Skal jeg kontakte huseier har jeg så lyst på en estimering om når jeg kan gi han manglene. Vil helst ikke at han skal vite vi har det trangt økonomisk :( Men en unnskyldning blir det om han merker han har fått dem eller ikke.

Hæ? Jeg skjønner ikke hva du mener/insinuerer? :klo:

Hvorfor skal man ikke tro på finansbyråer? Spesielt når det er et staten selv anbefaler? Har hørt veldig mye positivt om dette, og vi merker en klar forbedring i ting.

 

__________________


HVORFOR BRUKER DERE ENERGI PÅ Å KVERULERE?! NEI, det finnes ikke et billig leiemarked skjult i det dyre. Vi bor i en by med altfor mange mennesker i forhold til leiligheter! JA, vi har valgt å få økonomisk hjelp fra noen som kan dette, siden vi ikke vet hvordan vi gjør det selv. Og JA, både han og jeg vet at han har vært helt dust som har samlet opp denne gjelda og er en økonomisk nek. Dere trenger ikke si det!

Jeg var mer ute etter noen konstruktive råd! Om hva man bør gjøre. Noen insinuerer frekt at vi bør kontakte huseier. Det hadde jeg tenkt å gjøre når vi har pengene eller vet når vi har dem, sånn at jeg har et løfte å komme med. Skal uansett unnskylde.

Jeg så for meg mer økonomiske råd. F. eks. hvordan få tak i 4000 kroner? Har vi noen Nav-rettigheter i og med at mye av dette ligger på dem?

Anonymkode: e5fbb...fd8

Ta kontakt med personen som eier leiligheten med en eneste gang, det er første bud. Andre bud er å selge ting dere har av verdi. Dersom dette ikke fører frem må dere be om lån fra familie og venner, men husk nå for Guds skyld at dette skal betales tilbake og lag derfor en skriftlig avtale. 

 

Og til sist; dere TRENGER ikke to soverom - dette har dere simpelthen ikke råd til. Oppsummert: FLYTT.

Anonymkode: a4a12...49c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Chibi skrev:

Har dere sjekket om dere kan få bostøtte? Om så om det bare er en liten 1000lapp, så hjelper jo det på :) 
 

Man får ikke bostøtte når man bor over evne.

Anonymkode: a4a12...49c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Trådstarter: dere kan ikke vente et sekund lenger med å betale det dere har og kontakte husvert for en ordning med resten. Mitt forslag er at du ringer, og forteller at dere betaler det dere har nå og 1000/mnd ekstra hver måned til mangelen er betalt. Det er nemlig totalt utopisk å tro på at alt blir bedre neste måned.

Jeg har også snakket med en økonomisk rådgiver som skulle tilby å hjelpe. Det var bare piss fra a til å, utover de rådene du får gratis hver eneste uke på Luksusfellen. De er veldig enkle:

- ta ansvar for egne handlinger (anmelde NAV for å stjele? Mangler penger og stikker hodet i sanden mens man skylder på alt og alle)

- reduser utgifter (vil ikke ditt og vil ikke datt hører ikke sammen med at man ikke har råd til å betale forpliktelser en har påtatt seg)

- øk inntekten (denne vil gjøre magi for evnen til å gjøre opp for seg i en dyr leilighet)

- vær realistisk og lag budsjett (penger "forsvinner ikke fra konto" og "magisk ekstra inntekt" oppstår ikke neste måned uten at "mystisk utgift" ingen hadde tenkt på også like gjerne kan dukke opp).

Du er villig til å bo i en hybel med delt bad, han er ikke. Nå er jeg totalt enig i at dette ikke passer når man har ansvar for barn. Det er nå likevel hans barn som gjør at dere må bo dyrt, og jeg synes faktisk det er totalt urimelig at du skal dekke 50 % av boligen når den er all for dyr for deg. Du har vært utrolig grei, imøtekommende og tålmodig, nå er tiden inne for å stille krav. Han kan ikke styre fellesøkonomien. Hans gjeldsproblemer og bidrag er ikke ditt ansvar, og det bør du gjøre helt klart for han. Slik det er nå gjør du det mulig for han å bo i en bolig som er dyrere enn om han bodde alene, og da er det også rimelig at han forstår at rot i økonomien ikke aksepteres lenger. Dere kan ikke ha fellesøkonomi, dere bør være ansvarlig for hver deres del.

Jeg skal ikke rope om at dere må finne en billigere bolig eller at du bør gå fra han. Jeg mener derimot at du må forlange at han blir voksen og realistisk, og ta ansvar for sitt liv og sine valg. Dette betyr at man snakker om økonomi sammen, og slutter å gjemme problemer fordi en er redd for å bli stilt til ansvar. Jeg håper ikke du ender opp med å oppdage at din halvdel av husleien også er "forsvunnet fra konto". Her må alle kort på bordet.  Lag budsjett, og hold dere til det, korriger, og vær tidlig ute med å be om utsettelse hvis en måned blir vanskelig.

Lykke til.

PS: Det er forøvrig opplagt hvilken by dere bor i, så anonymiteten din er nok litt mindre enn du tror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Mis(s)Understood skrev:

Unnskyld meg, men jeg tok en rask runde på leiligheter til leie i alle universitetsbyene i Norge som ikke har togforbindelse, og det er sånn omtrent 2.

Både i Tromsø (som har det trangeste boligmarkedet) og i Haugesund er det mulig å finne sentrale leiligheter med 2 soverom til mindre enn de 15 tusen dere betaler i dag. Ikke så mye mindre, men en 1000 lapp her og en der blir mye penger i lengden.

 

Og så har du Bodø, Nesna, Alta, Narvik, Harstad, Hammerfest osv.

Alle disse stedene har universitet, men ingen tog. I Alta er det iallfall sinnsykt dyrt å leie og ræva kollektivtilbud.

Anonymkode: 976b8...b5a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke bostøtte når man bor over evne.

Anonymkode: a4a12...49c

Man taper ingenting på å prøve å sende en søknad :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎06‎.‎02‎.‎2016 at 15.26, Florence skrev:

Det står delt bad, men hun la så stor vekt på at de har barnet hans der av og til, og at de derfor måtte ha en leilighet med to soverom. Det skjønner jeg veldig godt, og stusset derfor på hvorfor hun skrev delt bad fordi det er fullstendig latterlig av han å kreve at de har to bad. 

Delt bad var ved å leie i hybelhus; der man altså deler bad med andre, ukjente hybelboere; IKKE at de to samboende voksne deler bad..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og så har du Bodø, Nesna, Alta, Narvik, Harstad, Hammerfest osv.

Alle disse stedene har universitet, men ingen tog. I Alta er det iallfall sinnsykt dyrt å leie og ræva kollektivtilbud.

Anonymkode: 976b8...b5a

Bodø har da tog. 

Det koster IKKE 15 000 å leie en leilighet i Alta, nå må du rulle inn. Ikke Narvik, Harstad og Bodø heller, og jeg kan ikke forestille meg at det er så dyrt i Nesna heller. 

Men for folk som sitter på ræva og forventer at leiligheter skal komme rennende på en fjøl kan det fort bli dyrt. Man må legge ut annonser selv! 

Anonymkode: 57cc7...60b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...