Gå til innhold

For sen husleie, ingen penger - hva gjør vi??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger råd, og går rett på sak (deler opp i avsnitt som en artikkel, så det blir mer lettlest):

Jeg har en samboer med noe økonomisk trøbbel fra sin fortid, som han (og jeg) jobber med å bli kvitt. Ting går sin gang, og vi ser resultater.

HUSLEIEPROBLEMER

Men akkurat denne måneden har det skjært seg.

Vi har husleie på 15.000 i måneden, hvor vi betaler 7500 kroner hver. Jeg overfører alltid min del til han, så overfører han til huseier noen dager etterpå når han har fått lønna (som er på dagen husleia skal være inne).

I går spurte jeg litt tilfeldig "husket du å betale husleia på tirsdag"?

Så blir han stille og jeg skjønner med ÈN gang at det har han ikke.

FOR LITE PENGER

Han har visst 4000 kroner for lite for sin del, og har ikke fortalt meg det siden han vet det er så viktig for meg å få inn husleia til riktig tid. Han liker ikke at hans problemer blir mine.

Jeg synes det er mye viktigere enn andre regninger, siden dette går utover en enkeltperson.

Han ville ikke bekymre meg, og har prøvd å ordne dette opp på egen hånd med å undersøke om han får forskudd på neste lønn, feriepenger og lignende.

KONTAKTET FORELDER HAN HAR DÅRLIG FORHOLD TIL

Jeg blir irritert fordi han ikke har fortalt meg noe, siden jeg ikke fikk noen sjanse til å rette opp.

Hadde jeg visst dette hadde jeg utsatt å betale strømregninga og mat, sånn at husleia går inn. Det var jo selvfølgelig for sent, og jeg sitter ikke med nok penger på kontoen min til å betale de tusenlappene.

Han har nå ringt sin far, som han ikke har et nært forhold til pga ting som skjedde i barndommen, og spurt han om et lån.

Han vil selvfølgelig hjelpe siden han vil ha kontakt med sønnen sin igjen, men har litt dårlig råd selv. Vet at det var veldig ubehagelig for han å ta kontakt med faren og spørre om noe slikt, så jeg er takknemmelig for det.

PRØVDE Å OVERTREKKE KREDITTKORTET

Jeg har selv prøvd å overtrekke kredittkortet mitt, men det gikk ikke. Grensen er veldig lav, og jeg vet jeg kan be om å øke den, men det vet jeg at jeg ikke bør (jeg kjenner meg selv). Dessuten kan det ta lang tid.

Huseier har ikke kontaktet oss ennå. Enten så har han ikke lagt merke til det, eller så venter han og ser om den er like rundt hjørnet.

Jeg får dårlig samvittighet! Og jeg vet at samboeren min også har det, fordi han vet hva det gjør med meg.

Så jeg lurer på HVA kan vi gjøre?? Må liksom ha pengene så fort som overhode mulig.

 

DYRT BARNEBIDRAG

En ekstrating som kanskje kan ha noe å si; Han har et barn som han betaler barnebidrag på.

Barnet bor delvis hos oss. Bidraget går via Nav. De trekker han 5000 kroner, selv om han ikke har noe å leve for etterpå.

Det er dette som gjorde at han ikke fikk sjansen til å betale husleie denne måneden, siden de ble snappet før penga nådde kontoen hans.

RÅDET OM Å POLITIANMELDE NAV

Han har leid et finansbyrå for å få hjelp til økonomisk orden og nedbetaling, og de sier at han kan politianmelde Nav for å ha tatt så mye fra han hver måned de siste årene, for det er visst ikke lovlig.

Det er visst en regel at man skal ha minst så, så mye å leve for etter barnebidraget. Han sitter jo med null kroner. Nei, han sitter med minus, etter at de har vært der.

FLERE UKERS BEHANDLINGSTID

For et par uker siden sendte han klage til Nav, som måtte sendes til Kirkenes. Det skulle ta tidligst tre uker før han får svar. Og hva om det ikke er et hjelpende svar, men heller en beskjed om mer papirer eller noe så det tar enda tre uker?

Jeg er i hvert fall bekymret over hvor lenge de skal drive å trekke han før de slutter.

SNART MER INNTEKT

Må skyte inn at neste måned blir bedre, da han har fått 1000 timer ekstra jobb den måneden (han jobber allerede normalt). Det er DENNE måneden som er ganske krise.

Jeg jobber også en del (er ung, så jobber på minstelønn, så det utgjør ikke så mye lønn selv om jeg jobber minst 120 prosent hver måned) for å ha mer å leve for, og for å kanskje ha en liten nødpott.

Jeg vet at teksten ble lang, men håper at oppdelingen gjorde den mer lesbar. Jeg er bare så desperat etter råd!

- Hilsen kjempestressa og bekymret

Anonymkode: e5fbb...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil forresten ikke ha noen overfladiske råd om å dumpe han!

- TS

Anonymkode: e5fbb...fd8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du selv bør få mer innsikt og kontroll over hans økonomi. At du må gå å dobbeltsjekke at han faktisk har betalt husleia, bare for å finne ut at han har "rotet vekk" 4000 så dere ikke har råd, fungerer ikke som voksen.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dessverre ikke gi deg råd bortsett fra jeg har vært i en situasjon der samboer hadde et stor økonomisk rot før jeg kom inn i bildet. Etter og ha prøvd og ordne opp i 8 år ga jeg opp. I starten viste det resultat av de tingene jeg fiksa, bla. betalte jeg ut ganske mye penger i dumme kredittkort gjeld han hadde. Gang på gang rota han det til og jeg betalte. Jeg orka ikke mer tilslutt og fant ut at jeg kunne ikke redde han fra det kaoset han laget. Jeg hadde tilslutt brukt over 100 000 av mine sparepenger for hans rot. For og redde meg selv gjorde jeg det slutt.

Anonymkode: ff830...92f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva du trenger råd til? Det er ikke en særlig kjekk situasjon, men som du skrev helt øverst så har han hatt et trøblete forhold til økonomi, så denne burde du se komme. Du sier du ikke vil ha overfladiske råd som å "dumpe ham", men det er faktisk et råd jeg har tenkt å gi... Ikke nok med at han manglet 4000 kr, som eg ganske mye, men at han løy til deg. Hvor gamle er dere? Hvor lenge har han hatt økonomiske problemer?

Anonymkode: efdb8...c7c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et annet råd er rett og slett flytte til et sted hvor dere faktisk har råd til å betale husleien...

Anonymkode: efdb8...c7c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring huseier med en gang. Vær ydmyk og forklar og spør om dere kan betale det siste for denne mnde neste mnde. (det blir jo en bedre mnde om jeg skjønte det rett.)

Anonymkode: 5a9e5...1bc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 000 mnd og dere leier. Gosj. Jeg har enebolig og betaler langt mindre enn det og har huslån. Dere må flytte til noe billigere. Ikke lev over evne. Shoppestopp og kun tenke på husleia. Den er viktigst her!!

Anonymkode: 69cc7...b12

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, daemonia skrev:

Det første dere bør gjøre er å forklare situajonen til huseier. Vær ærlig. Det er lettere å få forståelse om dere tar initiativ enn om huseier må ta den første kontakten og purre! 
Får han låne penger av faren sin så er det supert! 

Det andre dere bør gjøre er å finne billigere bosted. 15000 kroner i måneden for dere to? Og han har gjeld og sitter med 0 igjen hver måned? Dette er typisk Luksusfelle-problem. Flytt! 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et annet råd er rett og slett flytte til et sted hvor dere faktisk har råd til å betale husleien...

Anonymkode: efdb8...c7c

Vi er avhengig av et sted med to soverom siden vi er tre personer, men i det siste har vi sett litt på byens billigste alernativer for å spare noen måneder. Det billigste vi finner er små hybler med delt bad til 7000 kroner mnd. 15 kvm blir fort trangt for tre personer, men jeg er villig til å leve dritt en kort stund for å få samlet inn litt. Han er enig, men nekter å bo et sted med delt bad når han har et lite barn.

Billigere enn dette finner vi ikke. Vi bor i ei skikkelig billig leilighet til å være vår by. De fleste med to soverom koster rundt 20.000 mnd, og de med ett soverom koster rundt 15.000.

Ikke alle bor i byer med et lett boligmarked.

- TS

Anonymkode: e5fbb...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har laget en så lang avhandling at jeg orker ikke lese siste to avsnitt. 

Du er temmelig naiv når du vet at han har betalingsproblemer, og DU overfører husleiepengene dine til han. Her skulle det vært motsatt, også fordi dette kan se ut som en inntekt han har, når kreditorerene ser på hans bankaktivitet. 

Å ikke betale husleie er å be om å bli satt på gaten. Å heller ikke ta kontakt med utleier er å vise at man ikke er moden for eller villig til å prøve å ordne opp. Huseier får dermed enda et kort på hånden i prosessen med å kaste dere ut. 

Å finne på å bruke et finasieringsbyrå! Til å få orden på egen økonomi er å gå rett i fella. Har du googlet og sett hva dette innebærer av utgifter langt inn i fremtiden? De tar seg nemlig godt betalt, usedvanlig godt betalt, for den jobben de gjør. En advokat tar bare brøkdeler av betalingene finansfirmaene lurer til seg av godtroende kunder. Klokkene burde begynt å ringe når de påstår at Nav bør politianmeldes. Hva tror du TV2 hjelper deg kom frem til når det jalt å søke hjelp hos disse firmaene? 

Det er noe som heter, som man reder så ligger man.....(du mener vi ikke skal rådgi deg om å dumpe han, men da får du jammen ordne opp selv, og ikke forvente en resept på fremgangsmåten for å rydde opp i det problemet du har og holder på å bli kvelt i.)

Anonymkode: 6fe21...550

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor betale så mye før bosted? Her betaler vi 4.5 hver og det er med TV og Internett.

Her har vi også pengeproblemer. Han har endel gjeld. Jeg har ikke så mange timer med jobb ennå. Så denne måneden er hard. Men vi har fryseren full så der klarer vi oss. Ellers kan det hende jeg i hvert fall må ringe og få utsettelse på en regning. 

Siden han har trekk så overføres beløp til meg så jeg betaler regninger og leie. På den måten sitter man sjelden med for lite.

Anonymkode: a0083...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, herremann skrev:

Jeg synes du selv bør få mer innsikt og kontroll over hans økonomi. At du må gå å dobbeltsjekke at han faktisk har betalt husleia, bare for å finne ut at han har "rotet vekk" 4000 så dere ikke har råd, fungerer ikke som voksen.

Jeg har like mye kontroll som han har. Har fått fullmakt til å åpne alle brev til han, og jeg har kontakt med hans finansperson.

Og han har jo ikke "rotet vekk" 4000 kroner når det er Nav om har tatt dem før han fikk dem på konto :P
 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt hva du trenger råd til? Det er ikke en særlig kjekk situasjon, men som du skrev helt øverst så har han hatt et trøblete forhold til økonomi, så denne burde du se komme. Du sier du ikke vil ha overfladiske råd som å "dumpe ham", men det er faktisk et råd jeg har tenkt å gi... Ikke nok med at han manglet 4000 kr, som eg ganske mye, men at han løy til deg. Hvor gamle er dere? Hvor lenge har han hatt økonomiske problemer?

Anonymkode: efdb8...c7c

Han har ikke løyet, bare unngått å si noe for å ikke bekymre meg. Men jeg har sagt at det ikke er det jeg ønsker, og han har unnskyldt seg og ser det fra min side.

Å ditche mennesker fordi de har det vanskelig synes jeg er en uvane.

TS

Anonymkode: e5fbb...fd8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er avhengig av et sted med to soverom siden vi er tre personer, men i det siste har vi sett litt på byens billigste alernativer for å spare noen måneder. Det billigste vi finner er små hybler med delt bad til 7000 kroner mnd. 15 kvm blir fort trangt for tre personer, men jeg er villig til å leve dritt en kort stund for å få samlet inn litt. Han er enig, men nekter å bo et sted med delt bad når han har et lite barn.

Billigere enn dette finner vi ikke. Vi bor i ei skikkelig billig leilighet til å være vår by. De fleste med to soverom koster rundt 20.000 mnd, og de med ett soverom koster rundt 15.000.

Ikke alle bor i byer med et lett boligmarked.

- TS

Anonymkode: e5fbb...fd8

Har vansker for å tro på dette her... I hvilken by bor dere? Det burde være fullt mulig å finne en leilighet med 2 soverom til 10-11 000.

Anonymkode: efdb8...c7c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har penger til deler av husleia, altså 11 000? Betal så disse med det samme til utleier. Ring også og forklar situasjonen og lag en plan for når de resterende pengene skal betales, 

Dere må også finne et annet sted å bo. 15 000 er ekstremt dyrt. Er det mulig å spørre i hvilken byboere bor i? Kan dere flytte utgav byen og til et billigere sted, og heller ha større avstand til jobb? 

Anonymkode: d756f...67f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er avhengig av et sted med to soverom siden vi er tre personer, men i det siste har vi sett litt på byens billigste alernativer for å spare noen måneder. Det billigste vi finner er små hybler med delt bad til 7000 kroner mnd. 15 kvm blir fort trangt for tre personer, men jeg er villig til å leve dritt en kort stund for å få samlet inn litt. Han er enig, men nekter å bo et sted med delt bad når han har et lite barn.

Billigere enn dette finner vi ikke. Vi bor i ei skikkelig billig leilighet til å være vår by. De fleste med to soverom koster rundt 20.000 mnd, og de med ett soverom koster rundt 15.000.

Ikke alle bor i byer med et lett boligmarked.

- TS

Anonymkode: e5fbb...fd8

Mener du delt bad eller soverom? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har like mye kontroll som han har. Har fått fullmakt til å åpne alle brev til han, og jeg har kontakt med hans finansperson.

Og han har jo ikke "rotet vekk" 4000 kroner når det er Nav om har tatt dem før han fikk dem på konto :P
 

Han har ikke løyet, bare unngått å si noe for å ikke bekymre meg. Men jeg har sagt at det ikke er det jeg ønsker, og han har unnskyldt seg og ser det fra min side.

Å ditche mennesker fordi de har det vanskelig synes jeg er en uvane.

TS

Anonymkode: e5fbb...fd8

Altså...

Nei om du ikke vil dumpe ham så får du ha lykke til videre. Du er bra naiv, nesten som om jeg tror dette kan være trolling. Vær klar over at dette kommer til å skje mange ganger, og at det er DU som kommer til å sette i gjeld pga ham. Du svarte heller ikke hvor gamle dere er, og hvor lenge han har hatt problemer.

Anonymkode: efdb8...c7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: Ta kontakt med husvert NÅ! De fleste husverter vil være forståelsesfulle om leia er for sen en sjelden gang, men han kommer til å få dere i vranghalsen umiddelbart om dere bare dropper å betale uten å si fra! For alt hn vet er dere kanskje konk og har aldri tenkt å betale mer... Si ifra, beklag veldig, betal hver eneste tusenlapp dere har akkurat nå, og gi en plan for når resten kommer.

Punkt 2: Du overtar betaling av husleia. Han overfører til deg, du betaler husvert.

Punkt 3: Flytt til et billigere sted. Om så dere må bo mer usentralt eller mye mindre, dere MÅ bo billigere inntil dere har klart å spare opp en skikkelig buffer. 3 månedslønninger bør man ha tilgjengelig som buffer. Hadde dere hatt penger i bakhånd hadde dere bare kunnet lånt fra egen konto og siden betalt tilbake. 15.000 i måneden er ekstremt dyrt for folk som ikke har god økonomi.

Anonymkode: 283b5...2fd

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som utleier selv hadde jeg virkelig satt pris på å få en telefon så tidlig som mulig, hvor leietaker hadde forklart tingenes tilstand. Med den rette mengden med ydmykelse hadde jeg ikke hatt noe imot å få 4000 mindre denne gang, og 4000 mer neste måned. Nesten som et lån. Så lenge det ikke var noe som skjedde flere ganger, så hadde det ikke vært noe problem. Men det er klart, om husverten deres er totalavhengig av den leieinntekten, da blir det noe annet. Spør ihvertfall, det er ihvertfall bedre å gjøre det nå enn om et par uker, når husverten er skikkelig forbannet. 

Det ordner seg, men dere må få kontroll over økonomien. Jeg er også enig med de andre her som sier at det er en meget høy leiepris der dere bor. Dere burde vurdere ganske sterkt å flytte til en billigere plass. 

Uansett; lykke til :)

Anonymkode: fbc59...161

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre er inne på: Kontakt huseier og forklar.

Anonymkode: 0e8da...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...