Gå til innhold

Uåpnet yoghurt i romtemperatur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Kom hjem fra butikken i går og det gikk litt fort i svingene, så  oppdaget jeg I dag at vi hadde satt firepakningen med tine yoghurt i skapet i stedet for kjøleskapet. Satte den i  kjøleskapet nå,men vil den fortsatt være spiselig?

Anonymkode: ea70c...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs litt på temperaturen i rommet, men følg den generelle regelen: LUKT, SE og SMAK. Virker det ok så er det ok. Jeg ville nok spist den opp raskt dog, da jeg antar at holdbarheten er redusert.

Anonymkode: cc73c...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ser du for deg kunne gå galt med den? :klo: 

Altså, dette er fermentert (bedervet) melk. Den blir ikke dårlig særlig raskt. Det er jo en grunn til at joghurt (og rømme, og kefir og ost) er gode på smak i ukes og månedsvis etter best-før datoen på pakken. Og den grunnen er 1. De er i en lukket beholder. 2. Den bakterien som bederver den er tilsatt med vitende vilje. Om den bederver den bittelitt mer blir joghurten bare bedre. 

Anonymkode: f65eb...fe2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva ser du for deg kunne gå galt med den? :klo: 

Altså, dette er fermentert (bedervet) melk. Den blir ikke dårlig særlig raskt. Det er jo en grunn til at joghurt (og rømme, og kefir og ost) er gode på smak i ukes og månedsvis etter best-før datoen på pakken. Og den grunnen er 1. De er i en lukket beholder. 2. Den bakterien som bederver den er tilsatt med vitende vilje. Om den bederver den bittelitt mer blir joghurten bare bedre. 

Anonymkode: f65eb...fe2

 Vil bare være på den sikre siden. Litt kjedelig om jeg skulle i min uvitenhet gi ungene magetrøbbel fordi jeg gir dem fordervet mat og meieriprodukter. Takk for forklaring☺

Anonymkode: ea70c...2d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva ser du for deg kunne gå galt med den? :klo: 

Altså, dette er fermentert (bedervet) melk. Den blir ikke dårlig særlig raskt. Det er jo en grunn til at joghurt (og rømme, og kefir og ost) er gode på smak i ukes og månedsvis etter best-før datoen på pakken. Og den grunnen er 1. De er i en lukket beholder. 2. Den bakterien som bederver den er tilsatt med vitende vilje. Om den bederver den bittelitt mer blir joghurten bare bedre. 

Anonymkode: f65eb...fe2

Forsåvidt sant, men det meste blir jo homogenisert etter fermentering. Da forsetter ikke produktet å surne. 

 

Jeg hadde fint spist yogurten så lenge den luktet og smakte som vanlig. Men vil tro holdbarheten på den er vesentlig redusert, så spis den de neste kommende dagene :)

Anonymkode: 07cdd...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

+ ja, jeg ville satt den i kjøleskapet. Lunken yoghurt smaker ikke noe særlig (jeg har prøvd)

Anonymkode: 7ce10...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forsåvidt sant, men det meste blir jo homogenisert etter fermentering. Da forsetter ikke produktet å surne. 

 

Jeg hadde fint spist yogurten så lenge den luktet og smakte som vanlig. Men vil tro holdbarheten på den er vesentlig redusert, så spis den de neste kommende dagene :)

Anonymkode: 07cdd...79a

Jepp  skal få til det😊 Takk for svar

Anonymkode: ea70c...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...