Gå til innhold

Er jeg egoist? Vil ikke bli påspandert ute


EvaLena

Anbefalte innlegg

Jeg er en dame som liker å betale for meg selv når jeg er ute og spiser med menn, eller at jeg spanderer på han.

Jeg liker svært lite å ta imot, men elsker å gi.

Har hatt noen diskusjoner med menn og venninner om akkurat dette temaet og vi blir vel aldri enige.

Er det egoistisk av meg å være sånn? Blir dere menn skuffet av damer som ikke vil ta imot? Hvordan er dere andre damer når dere er ute med menn?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også sånn, foretrekker å gi og ikke ta. Blir nesten sur om en mann blir fornærmet over at jeg ønsker å betale. Har faktisk havnet i noen krangler pga det også, fordi mennene har ment det er ydmykende at jeg "tror de ikke kan ta regningen". Handler ikke om det, handler bare om at når jeg har hatt det fint så tar jeg gledelig regningen , og generelt foretrekker jeg å betale for meg selv i alle relasjoner vennskap osv og hater å låne penger selvom jeg er blakk, da spiser jeg heller nudler enn å spørre noen andre om penger.

Anonymkode: 6082a...0fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Memorabilien

Nei, du er ikke egoistisk. Det er fint å kunne gi og motta, men det bør være en likevekt oppi det hele. Et eksempel kan være et forhold, der den ene er kommet ut i jobb, mens den andre fortsatt er student. Den som jobber, har mer penger og har råd til å betale. Likevel kan studenten føle det ubehagelig, og ville spandere for eks. drikken til kjæresten og seg selv, selv om han/hun har mindre penger.

Tenker at du har sunne verdier, og er oppriktig. Du trenger ikke ha dårlig samvittighet/føle deg egoistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så hadde jeg vel heller satt mer pris på at du ville betale selv kontra at man forventer at mannen skal betale.

Selvsagt så finnes det en balanse i det, men la oss heller si det sånn: Jeg spanderte på deg første gangen, også blei vi enig at du spanderer på meg neste gang? Eller man blir enig før man spiser at vi betaler 50% eller bare betaler for det man spiser selv.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, EvaLena skrev:

Jeg er en dame som liker å betale for meg selv når jeg er ute og spiser med menn, eller at jeg spanderer på han.

Jeg liker svært lite å ta imot, men elsker å gi.

Har hatt noen diskusjoner med menn og venninner om akkurat dette temaet og vi blir vel aldri enige.

Er det egoistisk av meg å være sånn? Blir dere menn skuffet av damer som ikke vil ta imot? Hvordan er dere andre damer når dere er ute med menn?

Du tilhører mindretallet ihvertfall, og du vokser i mine øyne, respekt!

 

For flertallet av dine medsøstre er omvendt, og liker IKKE å betale for seg. Jeg har vært på godt over hundre dater siste årene, og som mann så koster det penger...! Likestilling er det dårlig med på dette området gitt.. Deler ikke ut skyld her altså, jeg har råd til det, og ingen har tvunget meg til å betale. Men det forventes...

Den klassiske forsvarstalen fra damer som liker å bli påspandert er jo at "den som ber ut betaler". Eller; han var skikkelig "gentlemann da, åpnet dørene, dro frem stolen, og tok regninga." 

Jaja.., come to sugardaddy..

Jeg blir kvalm av enkelte.

Anonymkode: d3097...c79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på samme måten, men jeg unngår så godt jeg klarer å gå på date på restaurant fordi jeg synes det er så ubehagelig når regningen kommer da jeg er redd for at mannen skal tro at jeg forventer at han betaler.

Opplevde med eksen min at han ble sur første gang vi spiste ute, fordi jeg ville betale for meg selv. Han sa at han hadde mer penger enn meg fordi han var i full jobb mens jeg var student, og derfor var det naturlig at han betalte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå renner jeg ikke akkurat ned restauranter på dater jeg heller, men jeg er også av dem som foretrekker å betale for meg selv. Da kan jeg nemlig bestille det som passer meg uten å føle jeg må gjøre det billigst mulig for giveren ;) . For all del, jeg er uansett ikke av dem som nødvendigvis bestiller det dyreste, men jeg føler større frihet på den måten. 

En annen løsning er selvsagt: "Greit, du kan betale denne gangen, men neste gang vi spiser ute så skal jeg betale." Det forutsetter imidlertid at jeg skal spise med noen der det er ganske sikkert at det blir "en neste gang". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrakk også å betale selv da jeg var singel, både fordi jeg da kan bestille akkurat det jeg vil med god samvittighet og fordi enkelte tror de har kjøpt deg for kvelden og natta om de har betalt for måltidet ditt 😳

Mannen min og jeg betaler nå om hverandre. Det går opp i opp. 

Anonymkode: 9a064...f78

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du liker svært lite å ta imot, men elsker å gi. Om du møter en som er lik har du ett problem.

 

 

Anonymkode: cc131...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, EvaLena skrev:

Jeg er en dame som liker å betale for meg selv når jeg er ute og spiser med menn, eller at jeg spanderer på han.

Jeg liker svært lite å ta imot, men elsker å gi.

Har hatt noen diskusjoner med menn og venninner om akkurat dette temaet og vi blir vel aldri enige.

Er det egoistisk av meg å være sånn? Blir dere menn skuffet av damer som ikke vil ta imot? Hvordan er dere andre damer når dere er ute med menn?

Ikke egoistisk, men det gir uttrykk for personlighetstrekk jeg ville styrt unna. 

Du vil ikke forplikte deg til noe som helst og tar derfor ikke i mot. Men du vil ha kontroll over andre og vil at de skal kunne stå i takknemlighetsgjeld til deg, ved å spandere/gi til andre.  Faresignalene lyser gult. 

 

Anonymkode: ce52a...539

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regningen kan løses på 2 måter dersom dere ikke har avtalt dette før regningen kommer.

Begge plukker frem kortene sine og så ser man det og ler litt før man diskrete avtaler hvordan man fikser dette.

Man tar en stor scene ved bordet, med servitøren som blir ille berørt over å være vitne til kabalderet.

Den som har invitert har garantert ikke invitert til et sted hvor vedkommende ikke har sjanse til å betale, - glem den faktoren. Om det er et sted du vet du ikke har mulighet til å betale annet enn forretten så sier du det når du har sett i menyen, og så blir dere enige om hvordan dere løser det. Muligheten er altså å gå et annet sted, selv om bordet var bestilt flere dager i forveien.

Husk at blir du invitert/inviterer noen ut, så blir hverken du eller daten din prostituert eller billig selv om den andre parten insisterer på å ta regningen den gangen. Om det er viktig for daten din å betale så kan du jo bare svinge halve summen over til vedkommende etterpå, MobilPay og Vipps er oppfunnet. Ikke lag megaproblemer av noe som ikke behøver å være eller bli et kjempeproblem.

Noen er oppvokst med et verdisett som innebærer at de ønsker å vise at de setter pris på selskapet ved å ta regningen, for andre er det bare ikke noe problem å gjøre det, noen skriver det av på representasjonskontoen, noen liker å føle seg som den tradisjonelle mannen som tar regningen. Det er mange grunner, jeg listet bare noen ytterst få. Og det har heller aldri vært noe problem å smile og si "Tusen takk for en trivelig middag. Neste gang er det min tur :) "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det motsatte av egoistisk. Men det gir ikke et bra inntrykk at du nekter å bli spandert på av en mann hvis du har interesse for han. Da kan det jo virke som du ikke er interessert. Mistenker at du har et stort kontrollbehov.

Anonymkode: e4cd2...894

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som en solid moral det da, men om du ikke er i stand til å bli spandert noe på kan det også bli irriterende etterhvert. Jeg er forsåvidt heldig i at jeg har arvet mye, så jeg betaler stort sett alltid når jeg gjør noe med kjæresten min nå siden vi flyttet sammen, men i starten var det et viktig poeng at det skulle være en noenlunde likevekt og aldri noen forventning om at jeg skulle betale noe for henne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke egoistisk, men det gir uttrykk for personlighetstrekk jeg ville styrt unna. 

Du vil ikke forplikte deg til noe som helst og tar derfor ikke i mot. Men du vil ha kontroll over andre og vil at de skal kunne stå i takknemlighetsgjeld til deg, ved å spandere/gi til andre.  Faresignalene lyser gult. 

 

Anonymkode: ce52a...539

Som kvinne er det visst galt uansett hvordan man gjør det. Hvis man foretrekker at mannen spanderer, så er man en gold digger, og ikke noe å samle på. Er man som TS, så lyser det gult? Jeg skjønner ikke denne kvasipsykologiske teorien du kommer med her. 

Jeg liker ikke å bli spandert på, og betaler helst for meg selv, men det har overhodet ikke noe med kontroll å gjøre. Jeg liker bare ikke å føle at jeg skylder noen noe, og det gjelder ikke bare i mann-kvinnerelasjoner, men generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, EvaLena skrev:

Jeg er en dame som liker å betale for meg selv når jeg er ute og spiser med menn, eller at jeg spanderer på han.

Jeg liker svært lite å ta imot, men elsker å gi.

Har hatt noen diskusjoner med menn og venninner om akkurat dette temaet og vi blir vel aldri enige.

Er det egoistisk av meg å være sånn? Blir dere menn skuffet av damer som ikke vil ta imot? Hvordan er dere andre damer når dere er ute med menn?

Slik er jeg også. Hater å stå i "gjeld" til noen, som jeg ikke er trygg på at jeg kan gjengjelde. 

Derfor prøver jeg å planlegge gratisdater (tur eller møte i en park e.l) som første date. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mythic skrev:

Som kvinne er det visst galt uansett hvordan man gjør det. Hvis man foretrekker at mannen spanderer, så er man en gold digger, og ikke noe å samle på. Er man som TS, så lyser det gult? Jeg skjønner ikke denne kvasipsykologiske teorien du kommer med her. 

Jeg liker ikke å bli spandert på, og betaler helst for meg selv, men det har overhodet ikke noe med kontroll å gjøre. Jeg liker bare ikke å føle at jeg skylder noen noe, og det gjelder ikke bare i mann-kvinnerelasjoner, men generelt.

Jeg tror han mener at når en person gir og gir men vil ikke ta imot noe tilbake, så ender du plutselig opp i en situasjon der dama gjør mye husarbeid, er romantisk, spanderer osv. Og en dag finner dama ut at mannen "gjør jo aldri noe for henne". Så går hun på KG og lager en tråd over hvor lite husarbeid mannen gjør og hvor lite romantisk han er, selv om det er hun som har lagt opp det løpet.

Eller det at hun gjør så mye for han, betyr at når hun ber han om noe eller vil noe spesielt så føler hun at han "burde" gjøre det fordi hun har gjort så mye for han. Dersom han ikke vil, så tar hun martyr-rollen. "jeg har gjort alt det for deg, så du burde gjøre dette for meg"

 

Anonymkode: df00a...f80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror han mener at når en person gir og gir men vil ikke ta imot noe tilbake, så ender du plutselig opp i en situasjon der dama gjør mye husarbeid, er romantisk, spanderer osv. Og en dag finner dama ut at mannen "gjør jo aldri noe for henne". Så går hun på KG og lager en tråd over hvor lite husarbeid mannen gjør og hvor lite romantisk han er, selv om det er hun som har lagt opp det løpet.

Eller det at hun gjør så mye for han, betyr at når hun ber han om noe eller vil noe spesielt så føler hun at han "burde" gjøre det fordi hun har gjort så mye for han. Dersom han ikke vil, så tar hun martyr-rollen. "jeg har gjort alt det for deg, så du burde gjøre dette for meg"

 

Anonymkode: df00a...f80

Du verden, snakk om å overanalysere og overtenke alt som kan potensielt skje, sånn rent hypotetisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe kontrollerende person. Jeg har takket ja til middagsinvitasjoner hjemme hos folk flere ganger og koser meg veldig de gangene. Jeg inviterer folk på middag også uten at jeg vil de skal føle noen takknemlighet til meg.

Jeg har også måttet inngå avtaler med menn om at de skal få betale for meg, men da betaler jeg neste gang.

Jeg jobber med mange menn og etter å ha hørt hvordan de snakker om damer, så blir jeg skremt. Hvis de spanderer middag og kino og forholdet etterhvert blir slutt, så var den dama bare ute etter pengene deres. Jeg ønsker ikke på noen måte å være en av de damene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle burde kunne spandere når de vil. Problemet her er jo forventningene som enkelte har med tanke på kjønn og inntekt. Sånne ting burde være helt individuelt, og ikke regler basert på ytre ting. Å tilby å spandere er hyggelig, å forlange å få gjøre det, eller forlange å bli spandert på, er ganske ufyselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, EvaLena skrev:

Jeg jobber med mange menn og etter å ha hørt hvordan de snakker om damer, så blir jeg skremt. Hvis de spanderer middag og kino og forholdet etterhvert blir slutt, så var den dama bare ute etter pengene deres. Jeg ønsker ikke på noen måte å være en av de damene :)

Men akkurat disse mennene er jo dumme. Ingen damer er vel sammen med en mann for å få gratis middag og kino.

Anonymkode: e4cd2...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...