Gå til innhold

Hvilke bøker kan du åpnings-setningen i?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det må da være flere boknerder der ute som kan åpningssetningen på noen minneverdige bøker utenat? Jeg kan tre:

"It was a pleasure to burn."

"Last night I dreamt I went to Manderley again."

"The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed."

Hvordan åpner din favorittbok? Kjenner du igjen mine? De to førstnevnte kunne jeg faktisk lenge før jeg leste bøkene, men det gikk ikke opp for meg før jeg tilfeldigvis skulle lese bøkene at det det var derfra sitatene kom. Nr. 1 begynte jeg på akkurat nå, og er spent på hvordan jeg kommer til å like resten av boken.

Anonymkode: b4ee2...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Mr. and Mrs. Dursley of number four, Privet Drive, were proud to say that they were perfectly normal, thank you very much."

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer, det er jo starten! Den skal jeg huske fra nå av :)

Anonymkode: b4ee2...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

"Det var i den tid jeg gikk omkring og sultet i Kristiania, denne forunderlige by som ingen forlater før han har fått merker av den..."

Knut Hamsun - Sult.

En av de aller første romaner jeg leste på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sult har jeg faktisk ikke lest. Anbefaler du å gjøre det?

Anonymkode: b4ee2...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

"Den lange, lange sti over myrene og ind i skogene hvem har trakket op den? Manden, mennesket, den første som var her. Det var ingen sti før ham"

Knut Hamsun- Markens grøde.

---

Jeg kan anbefale Sult på det sterkeste. Sjelsettende bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Citronella
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sult har jeg faktisk ikke lest. Anbefaler du å gjøre det?

Anonymkode: b4ee2...09e

Ja. Vakkert språk. Og for meg som ikke har norsk morsmål, så må jeg si at det er en av de beste norske romaner skrevet noensinnne. Den er av den art at den ikke kun er norsk, men den favner vidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Tror jeg kommer til å bomme litt: 

"It is a truth that every man with a good fortune is in search of a wife." (Sjekket helt korrekt, den var: "It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune, must be in want of a good wife.".)

"For hjertet er livet enkelt, det slår så lenge det kan. Så stopper det." 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In a hole in the ground there lived a hobbit.

Anonymkode: 3907d...f7a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rainstorm skrev:

Tror jeg kommer til å bomme litt: 

"It is a truth that every man with a good fortune is in search of a wife." (Sjekket helt korrekt, den var: "It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune, must be in want of a good wife.".)

"For hjertet er livet enkelt, det slår så lenge det kan. Så stopper det." 

 

Den første kjente jeg til, men den andre var helt ny for meg. Fengende!
 

8 timer siden, Citronella skrev:

.

 

9 timer siden, Fuju skrev:

.

Da skal jeg skrive Hamsun på leselisten - i det minste Sult, og kanskje Markens grøde. Takk :)

Anonymkode: b4ee2...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul tråd, Manderley sitatet kan jeg men aner ikke hvor det er fra. Mine (sikkert ikke ordrett :P )

"Ten days after the war my sister drove her car off a bridge"

"When Mr Bilbo Baggins of Bag's end announced that he would soon be celebrating his eleventyfirst birthday with a party there was much talk and excitement"

"He was an old man who fished alone in a boat(?) in the Gulf stream, and he had gone 84 days without catching a fish."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Bare Sult, tror jeg. Det er fordi det er en så kjent åpningssetning. Jeg har lest den, men fikk ikke med meg all verden (leste den for et universitetsfag).

Også kan jeg introverset som er et slags forord til Lord Byron's "Don Juan" 

I would to heaven that I were so much clay
as I am blood, bone, marrow, passion, feeling
because at least the past were passed away
and to the future! but I write this reeling,
having got drunk exceedingly today
so that I seem to stand upon the ceiling
I say, the future is a serious matter
and so, for God's sake, hock and soda water

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. Jorden var øde og tom, mørke lå over dypet og Guds ånd svevde over vannet. Bibelen

Jeg hadde en farm i Afrika ved foten av fjellet Ngong.  Karen Blixen "Den afrikanske farm"

Den gamle kølkjører gikk foran hesten og støtte i isen med sin lange, blakke enerstav. Johan Falkberget "Den fjerde nattevakt"

(husker det i kursiv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lady Mondegreen

For et morsomt spørsmål! Alt er helt sikkert ikke ordrett, men her er i alle fall de jeg kommer på i farten:

  • Alle lykkelige familier er like, alle ulykkelige familier er ulykkelige på hver sin måte (Tolstoj, Anna Karenina)
  • Enhver mann higer av natur etter å vite (Aristoteles, Metafysikken)
  • It was the best of times, it was the worst of times (Dickens, A tale of two cities)
  • Det var på den tiden jeg gikk rundt og sultet i Christiania, denne forunderlige byen som ikke forlater før han har fått merker av den (Hamsun, Sult)
  • Noen må ha baktalt Josef K., for en morgen ble han arrestert uten å ha gjort noe galt (Kafka, Prosessen)
  • Syng, gudinne, om vreden som rammet peleiden Akhillevs (Homer, Iliaden)
  • It is a truth universally acknowledged that a man in possession of a fortune must be in want of a wife (Austen, Pride and prejudice)
  • Call me Ishmael (Melville, Moby Dick)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...