Gå til innhold

Friår etter videregående


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Vi har to som snart er i mål med videregående, ei jente og en gutt, en min og en min samboers, men begge uten forelder nr 2. Begge snakker om å ta et friår for å jobbe etter videregående. Gutten har ingen konkrete mål videre, jenta vil tjene penger for å gå på college i USA. Hun har hatt ett år som utvekslingsstudent fra før. 

Ingen av dem er særlig flinke til å bidra i heimen, men jeg tenker at hvis begge skal jobbe ett år så må vi kreve mer. (Vi har til sammen 5 barn i hus, men ingen felles). Jeg har sluttet å gi jenta "ukepenger" og det meste av det hun trenger må hun stå for selv! Hun er svært aktiv på fritiden,  både med trening og venner, i tillegg jobber hun på et spisested, ved siden av skole.  Gutten jobber to dager i uka og sitter ellers på rommet med pc'n,

Jeg ser med skrekk og gru på at disse to skal bo hjemme uten å ha studier å gå til, og søker noen råd. Min mann og jeg er nok veldig langt fra hverandre i det å oppdra og å sette grenser og gi konsekvenser. Det hadde derfor vært fint å få noen innspill!

 Hva bør vi forvente/kreve av to på 19 år som jobber full tid og ikke har skole ved siden av? 

takknemmelig for alle innspill👍

 

Anonymkode: c6588...9b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om de jobber fulltid og bor hjemme kan de fint betale husleie. (Og om du ikke føler deg komfortabel med det kan jo de pengene settes inn på en sparekonto til de senere. Så har de en egenkapital når de skal kjøpe bolig osv.) På den måten lærer de seg at ikke alt er gratis, og det koster å leve. Til og med hjemme. 

Det bør også være et krav om at de bidrar i hjemmet. Tar oppvasken, lager middag av og til, klesvask osv. 

Om de hadde flyttet ut er dette ting de måtte gjort selv uansett. Like greit å lære at det er slik verden fungerer.

Anonymkode: 50313...dad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honeyblossom

Jeg bor hjemme og jobber uten å ha skole ved siden. Jeg betaler en liten sum hver mnd når jeg får lønning. Hvor mye det er kommer litt ann på hva jeg tjener siden det ikke er en fast jobb jeg har. Kan prøve å forklare "regelen" så godt jeg kan :)

Vi har blitt enige om at dersom jeg tjener 6k eller mindre så får jeg beholde alt selv uten å betale noe. Men dersom jeg skulle tjene mer så skal en tredjedel av det som er over 6k gå til "husleie" og BSU. Si jeg tjener 10k en mnd så blir regnestykket slik

10.000 - 6000 = 4000

4000/3 = 1333

1333/2 = 666,5

Dvs at husleien min den mnd er på 666,5 og i tillegg så skal BSU ha 666,5 kr.

Høres sikkert litt komplisert ut, men jeg syns det funker bra. Det er jo også en fin måte å spare penger i BSU på :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da helt rimelig om ungdommene bidrar når de er ferdig med videregående og har jobb! Hos oss er vi snart i den situasjonen at ungdommen går ut i lære, og vi har allerede begynt å snakke om hvordan vi da skal gjøre det. Jeg regner da ut hvor mange prosent av min inntekt som går til husleie og faste utgifter, og ungdommen kommer til å måtte betale den samme prosentandelen av sin inntekt. Det er helt nødvendig å lære at store deler av det man tjener går til faste utgifter, og jeg tror ingen er tjent med å bli vant til å kunne bruke hele lønna kun som "lommepenger" i ungdomstiden - hva da når man flytter for seg selv?

Det han betaler for å bo hjemme har jeg tenkt å spare på en egen konto. Da har han litt å starte med til senere, og han har lært noe om hvor stor (liten) del av lønna han kan disponere fritt.

Anonymkode: ae87d...6ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...