Gå til innhold

Angre på valpen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Labbis skrev:

Vinter, sommer, høst eller vår. Det er ikke noen unnskyldning for å ikke klare å oppdra en hund.  separasjonsangst kommer mest sannsynlig fordi du gikk fra valpen i for lange perioder i starten..   

Er vanskeligere å få en liten valp til å være ute lenge nok til å gjøre fra seg i 25 minus og blåsevær enn når det er sol og plussgrader. Og han var aldri alene lenge av gangen, vi jobbet med alene hjemme trening rimelig fort, hadde hundevakt de gangene jeg måtte være borte lenger enn vi hadde øvd på. Hadde tett kommunikasjon med hundetrenerne våre hele veien, fikk privattimer. Og med en gang ungdomsnykkene var over ble han en ny hund. Veloppdratt og lydig og god og trygg, så ingen fare med fyren. Jeg gjorde mere enn de fleste med urolig hund gjør spør du meg.

Anonymkode: 982ba...7f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er verre å ha valp enn baby, bare for å gi en liten sammenligning ;) Og jeg har angret tusen ganger hver gang jeg har hatt valp, og tenkt hva i alle dager jeg gjorde da jeg skaffet en til! Så for meg så er de første to årene et lite helvete, som man må gjennom bare. :P 

Anonymkode: 69104...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er vanskeligere å få en liten valp til å være ute lenge nok til å gjøre fra seg i 25 minus og blåsevær enn når det er sol og plussgrader. Og han var aldri alene lenge av gangen, vi jobbet med alene hjemme trening rimelig fort, hadde hundevakt de gangene jeg måtte være borte lenger enn vi hadde øvd på. Hadde tett kommunikasjon med hundetrenerne våre hele veien, fikk privattimer. Og med en gang ungdomsnykkene var over ble han en ny hund. Veloppdratt og lydig og god og trygg, så ingen fare med fyren. Jeg gjorde mere enn de fleste med urolig hund gjør spør du meg.

Anonymkode: 982ba...7f7

Hva slags rase var dette? Jeg hadde sparket den hundetreneren fort som svint.  Kanskje problemet var at dere startet med alene trening alt for tidlig, man bør vente minst 1 uke før valpen er trygg i sitt nye hjem

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge må man minst regne med å ta fri fra jobb når man får valp i hus om man bor alene?:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Eneleh skrev:

Hvor lenge må man minst regne med å ta fri fra jobb når man får valp i hus om man bor alene?:) 

Jeg har 8 uker fri til å være med valpen, men hva man minst må regne med er vel opp til hver og en etter hvordan hunden er, tror jeg? Ville iallefall tatt minst 2 uker fri, om ikke mer.

Anonymkode: 16524...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert fått mange gode svar allerede, og jeg orker ikke lese gjennom alle. Men:

Jeg var forberedt på at det skulle være superslitsomt å ha valp - og ble positivt overrasket. Vi måtte tilpasse oss, ja, men det er ikke i nærheten så slitsomt som alle skulle ha det til. Kanskje valpen min var veldig grei, jeg synes han var enkel hvertfall. Det er mye mer å holde fingrene i nå som han er unghund ;)

Mitt beste tips er:

valper som har fått nok aktivitet ute, er rolige inne. Ikke vær redd for å aktivisere valpen din ute. La den kose seg og slite seg ut. Gi den masse inntrykk. Du skal selvsagt ikke overbelaste den, det skal jo være tilpasset en valp. Men det er så mange som gir tips om at valper skal ha så fryktelig korte turer og lite av ditt og datt. Drit i det, se an valpen. Ikke vær redd for å ta den med på ting og turer. Mange valper får ikke kjørt seg ut nok ute, og da spinner de rundt spisebordet og er et helvete å ha med å gjøre. Så ta den med ut og finn på ting :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde det ville bli mye mer jobb, enn det det faktisk ble... mye pga at andre sa at det ble utrolig slitsomt. Det var en del valpebiting, og litt styr med å få hunden husren... men ble så glad i valpen at det gjorde liksom ingenting. 

Anonymkode: 54725...3c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrer hver gang (har oppdratt 4 valper), men det går alltid bra! Det er et godt tegn at du bekymrer deg, da gjør du en god jobb. :)

Kleinspitz er en bitteliten rase, så du må regne med at den ikke greier å holde seg like lenge som større raser. Du må ut ofte. Og så må du jobbe med bjeffing helt fra start, for det er mye lyd i dem. Ellers er det bare å kose seg med å gi nurket masse kjærlighet, og skape en god relasjon. Prøv å ha det arti og ikke ta alt så seriøst. Du kommer ikke til å ødelegge valpen! ;)

Og tren mye kontakt hele veien, det får du så mye igjen for senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du bor sammen med dine foreldre gjør det litt mer enkelt når valpen er aktiv inne. Men pass på at de ikke skjemmer den bort. Likevel, hunder lærer raskt hvem som gir etter og hvem som ikke gjør det. En fare ved å få en liten hund er at mange behandler de som babyer. Lykke til, tror ikke du vil angre.

Anonymkode: dad3d...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

Selv var jeg ikke bekymret før eller når jeg hentet min hund, som veier 45-50 kg er canecorso bulldog blanding og nå er to år. 

Var noen ganger når han var 6 mnd til 1 år hvor jeg sa til samboer at jeg ikke orket mer, men det gikk over og siden har jeg ikke engang vurdert å gi opp, eller gi han bort. 

Men det er bra du vegrer deg, for det burde man faktisk.

Jeg ble overvelmet av ansvaret og hadde jeg vært en annen plass i livet er det ikke sikkert jeg hadde klart det, og da kunne jo Neo blitt både aggressiv eller annet. 

Så tenk deg nøye om. Og vær klar over hvor mye arbeid hundeoppdragelse faktisk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, førstedamen skrev:

Selv var jeg ikke bekymret før eller når jeg hentet min hund, som veier 45-50 kg er canecorso bulldog blanding og nå er to år. 

Var noen ganger når han var 6 mnd til 1 år hvor jeg sa til samboer at jeg ikke orket mer, men det gikk over og siden har jeg ikke engang vurdert å gi opp, eller gi han bort. 

Men det er bra du vegrer deg, for det burde man faktisk.

Jeg ble overvelmet av ansvaret og hadde jeg vært en annen plass i livet er det ikke sikkert jeg hadde klart det, og da kunne jo Neo blitt både aggressiv eller annet. 

Så tenk deg nøye om. Og vær klar over hvor mye arbeid hundeoppdragelse faktisk er.

To år ja, da er det bare å stålsette seg for den 2. puberteten. Den verste.:ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
6 minutter siden, palamina skrev:

To år ja, da er det bare å stålsette seg for den 2. puberteten. Den verste.:ph34r:

Jepp det har du helt rett i. Han er 2 år og 3 mnd, og vi er midt i en periode nå. Spesielt plagsomt siden jeg er skikkelig syk for tiden og ikke orker lange turer og trening. Men sånn er det å ha valp og jeg angrer ikke et sekund. Men det er jo fordi jeg bruker tid på oppdragelse siden han er så stor. Hadde jeg ikke gjort det hadde han nok ikke vært i live da både faren hans og søsken er avlivet grunnet dårlig hundehold og oppdragelse, desverre. En hund krever mye mer enn jeg trodde før jeg fikk en selv hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, palamina skrev:

To år ja, da er det bare å stålsette seg for den 2. puberteten. Den verste.:ph34r:

Ikke alle hunder blir spinnville "tenåringer". De to siste hundene jeg har hatt, har ikke vært spesielt vanskelige i den perioden. Faktisk så har jeg knapt merket noen endring i den perioden i det hele tatt.

Det viktigste å huske på når man får valp i huset, er å være tålmodig, rolig (ikke stress deg opp for alt mulig, da blir valpen stresset), la valpen hvile når den trenger det, gi den tid til å bli kjent med dere og bli trygg, jobb med å få den husren, og legg ned mye jobb i kontakttrening. Den innsatsen man legger ned det første året, får man igjen for i fullt monn resten av hundens liv. Meld deg på valpekurs, det er veldig nyttig.

Lykke til med valpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eldste hunden bekymra jeg meg kjempemye, var supernøye på alt, alt skulle være riktig, alt ble gjort 100% etter boka. Men vi koste oss for det. Såklart, det er noe dritt når du for tredje gang må stå opp den natta fordi kreket må ut og drite (tror han, han skal såklart ikke), eller du kommer hjem til maltraktert bok fordi du for en gangs skyld glemte den på en hylle lavere enn du vanlig la de. Men det blir jo hva man gjør det til. Rutiner er viktig når de er små for å få litt sunn fornuft inni dyret og seg selv :D

 

Med yngste så var ting litt roligere. Brukte blant annet tissematte inne istedenfor å gå ut hver time, han var vant til å bruke den fra oppdretter så når han tuslet mot den var det bare å rusle videre ut døra for å tisse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...