Gå til innhold

Angre på valpen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men TS, er du alene forresten? Det er viktig at du er hjemme med den en stund. Ta ferie fra jobb. Jeg tok ferie for å være hjemme med min en stund, men ble sykmeldt oppå det, så fikk heldigvis mye tid hjemme med valp før den måtte være alene hjemme. Ble lett å trene på å være alene da, og enda enklere fordi hun er liten og hadde valpegrind. Valpegrinden er et must i dag når hun skal være alene hjemme, da er hun rolig fra vi går til vi er hjemme. 

Veldig dumt å starte med å ha valp være alene i 8 timer fra første dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sykt mye arbeid, men det er så verdt det:) Jeg fikk min første valp for 7 år siden. Vi knyttet umiddelbart kontakt, litt for mye  av det gode, for hun nektet å være noen annen plass enn på fanget når hun ikke skulle leke. Jeg husker jeg våknet opp en morgning av at hun beit meg i øret, hardt og brutalt. Jeg hadde ikke sovet skikkelig på lenge, var utslitt og tenkte; jeg skal aldri få barn, for dette var mer en nok stress. Jeg sleit lenge med alene hjemme treningen, og var redd hunden min hadde separasjonsangst. Men det ordnet seg. Det var også usedvanlig kaldt denne vinteren, så hun tok lengre tid en vanlig med å bli stueren. Mye arbeid, mye kos, mye lek. Og nå er hun det beste jeg har i mitt liv, har gode minner fra valpetiden og ville ikke byttet den ut for noenting, men det er deilig når de blir voksne:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest summesumbi

🐶

Endret av summesumbi
Glemte sitering, men vet ikke hvordan jeg får slettet innlegg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest summesumbi
41 minutter siden, Fiberhusk skrev:

Men TS, er du alene forresten? Det er viktig at du er hjemme med den en stund. Ta ferie fra jobb. Jeg tok ferie for å være hjemme med min en stund, men ble sykmeldt oppå det, så fikk heldigvis mye tid hjemme med valp før den måtte være alene hjemme. Ble lett å trene på å være alene da, og enda enklere fordi hun er liten og hadde valpegrind. Valpegrinden er et must i dag når hun skal være alene hjemme, da er hun rolig fra vi går til vi er hjemme. 

Veldig dumt å starte med å ha valp være alene i 8 timer fra første dag. 

Enig med det her. Lykke til med hunden🐶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fiberhusk skrev:

Men TS, er du alene forresten? Det er viktig at du er hjemme med den en stund. Ta ferie fra jobb. Jeg tok ferie for å være hjemme med min en stund, men ble sykmeldt oppå det, så fikk heldigvis mye tid hjemme med valp før den måtte være alene hjemme. Ble lett å trene på å være alene da, og enda enklere fordi hun er liten og hadde valpegrind. Valpegrinden er et must i dag når hun skal være alene hjemme, da er hun rolig fra vi går til vi er hjemme. 

Veldig dumt å starte med å ha valp være alene i 8 timer fra første dag. 

Jeg er ikke alene nei, men jeg får ansvaret alene da mamma og pappa ikke har tid til hund. Jeg har 8 uker fri fra skolen, så jeg skal være hjemme med den i 8 uker selvfølgelig. Etter det blir den hjemme alene i ca 4t, får lufting og litt kos, også kommer jeg hjem etter ca 3 1/2 t etter det igjen. (3 dager i uka). De to andre skoledagene vil han være hjemme alene i 2t og få lufting, også 3t før jeg kommer hjem. Helgen er jeg jo alltid hjemme, og hvis ikke blir han selvfølgelig med!

 

 

Anonymkode: 16524...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå fikk jeg lyst på valp! Min gamle hund var et HELVETE som valp, virkelig helt ufordragelig, men endte opp som verdens deiligste, snilleste svære kosebamse, og jeg savner henne hver eneste dag. :hjerte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Nå fikk jeg lyst på valp! Min gamle hund var et HELVETE som valp, virkelig helt ufordragelig, men endte opp som verdens deiligste, snilleste svære kosebamse, og jeg savner henne hver eneste dag. :hjerte:

åhh, så kost! Kanskje det blir valp på deg i 2016 også? Klem:hjerte:

Anonymkode: 16524...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir akkurat som å ha barn,  på en måte. Tiden når de er små er tøff og man får lyst til å rive av seg håret i frustrasjon. Men det går over og det blir bedre. Man må bare igjennom en tøff tid først.

Min var super hyper og hørte ikke på noe jeg sa de første månedene,  men det ble bedre etterhvert da han kom over trassalderen. Nå er han 3 år og helt fantastisk :)

Anonymkode: 890d5...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir akkurat som å ha barn,  på en måte. Tiden når de er små er tøff og man får lyst til å rive av seg håret i frustrasjon. Men det går over og det blir bedre. Man må bare igjennom en tøff tid først.

Min var super hyper og hørte ikke på noe jeg sa de første månedene,  men det ble bedre etterhvert da han kom over trassalderen. Nå er han 3 år og helt fantastisk :)

Anonymkode: 890d5...4d0

åh, tusen takk! Nå ble jeg litt roligere iallefall.

Anonymkode: 16524...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke la være å si-  har litt med størrelse og type å gjøre , (jo større jo viktigere)  men det er veldig veldig viktig å la valper hilse på masse andre hunder og mennesker! Dette for å gjøre de trygge og sosiale. 

Anonymkode: f76a0...c74

Det er helt klart! Men vi hadde kanskje ikke trengt å hilse på alt som gikk forbi. For han har nå en forventning til at ALT skal hilses på, og hyler og skriker om han ikke får gå bort og hilse :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hectine skrev:

Det er helt klart! Men vi hadde kanskje ikke trengt å hilse på alt som gikk forbi. For han har nå en forventning til at ALT skal hilses på, og hyler og skriker om han ikke får gå bort og hilse :tongue:

Hahah, uff!

Anonymkode: 16524...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytter litt jeg, setter pris på flere svar!

Anonymkode: 16524...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer faktisk veldig fra hund til hund! Jeg har to hunder fra samme oppdrett, med samme far, og de er totalt forskjellige. Både under valpetiden og som voksen.
Hund nr. 1 var veldig grei og enkel. Hun var veldig snill og leken, utadvendt, modig, flink til å lære triks og var flink til det meste.. bortsett fra å si ifra om når hun måtte på do. Det tok faktisk 3 år før jeg klarte å få henne helt stueren! Om natten sov hun veldig fint også. Vi hadde henne i bur, og i begynnelsen våknet hun ca hver fjerde time fordi hun måtte på do (nesten som en baby som våkner og vil ha mat :p) Utenom det hadde vi litt problemer med å lære henne å gå fint i bånd, men etter noen uker med daglig øving så gikk det bra, og nå går hun veldig fint i bånd og drar aldri eller noe slikt. 
Hun er derimot ikke så veldig flink på innkalling og slike ting, og selv om hun kan veldig mange triks og er veldig smart så har hun litt sånn at hun gjør det kun når hun gidder, eller når hun vet hun får noe for det.

Hun nr. 2 var en del vanskeligere, mest fordi han var så SINNSYKT mammadalt. Mens nr 1. hadde sovet fint i buret sitt allerede etter andre natten var hund nr. 2 så redd for å være alene at det tok flere måneder før jeg fikk sove om natten. Han lå bare og gråt og gråt om han ikke fikk ligge inntil meg. Løsningen ble at jeg begynte med å ha buret hans i sengen med meg om natten, med åpen luke, for så å lukke luken, så gradvis flytte buret lenger og lenger vekk. 
I tillegg til dette var han veldig fæl på å markere inne på alt av møbler og alt av vesker, sko og hva som helst annet som lå på gulvet. Han var heller ikke leken og utadvent/eventyrlysten som sin søster, han ville bare ligge på fanget hele tiden, og gråt MYE når han måtte være på gulvet. Jeg angret faktsik så mye på at jeg fikk han at jeg var veldig nær med å levere han tilbake til oppretter. Men jeg holdt det ut, og nå er han den aboslutt beste hunden jeg kunne hatt <3 Når jeg har folk som har passet de forteller de meg alltid hvor enkel og snill han er og at de aldri har hatt det så enkelt når de passet hund.
Han er fremdeles mammadalt som bare juling og vil aller helst være hos meg hele tiden, og han er dum som et brød og tar VELDIG lang tid på å lære triks og kommandoer, men utenom det er han veldig flink og lydig. Han kommer alltid på innkalling, har gått fint i bånd fra begynnelsen og har vært mye enklere å få stueren.

Så det er helt umulig å si hvordan valpetiden din kommer til å bli, det kan være et mareritt og det kan være veldig enkelt. Det viktigeste er i hvertfall at du får sosialisert den mye, tar den med ut og lar den møte mange typer forskjellige mennesker og situasjoner. Jeg har en liten rase selv og vet at de lett kan bli engstelige, så det er lurt å begynne tidlig for å få en trygg hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.2.2016 at 23.24, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Om en liten stund vil jeg ha en valp (for første gang), men jeg har fått en slags "angst" for å ikke klar det. Alle rundt meg forteller at det er mye mer jobb enn jeg tror, at jeg bør tenke meg om flere ganger og sånt. Noen som vil dele både gode og vonde valpeminner? Er så livredd jeg ikke vil klare det, så nå har jeg nesten begynt å grue meg til å få valpen, mer enn jeg gleder meg

Anonymkode: 16524...76a

Først og fremst, mye idiotisk som blir skrevet rundt omkring, mye idiotisk som blir sagt, men mye som også er sant!

Jeg skal prøve og berolige deg på en konstruktiv måte. 

Fikk vår labrador valp for 2 uker siden, Henne er nesten stueren :)  Jeg brukte 2-3 uker før valpen kom til og forberede meg mentalt på hva slags trening jeg skulle legge som grunnlag for hunden. Selv om jeg har hatt hund før så har man bare valp i noen mnd, det er en tid mange glemmer raskt. 

Først så bestemte jeg meg for hva slags matfar jeg skulle være. Det finnes 100 vis forskjellige måter å oppdra en valp på, men jeg valgte en måte som gir meg god kommunikasjon med hunden. Jeg føler selv at det har gjort prosessen veldig mye enklere.

Jeg skjønner at du gruer deg! Du kan jo aldri dra på ferie, feste, eller sove en hel natt igjen! det er komplett umulig! Pffff mye idiotisk man skal høre..

Med rett trening og tålmodighet så er det ikke noen problem.  Det er 100% glede fra den er stueren og ikke biter lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Labbis skrev:

Først og fremst, mye idiotisk som blir skrevet rundt omkring, mye idiotisk som blir sagt, men mye som også er sant!

Jeg skal prøve og berolige deg på en konstruktiv måte. 

Fikk vår labrador valp for 2 uker siden, Henne er nesten stueren :)  Jeg brukte 2-3 uker før valpen kom til og forberede meg mentalt på hva slags trening jeg skulle legge som grunnlag for hunden. Selv om jeg har hatt hund før så har man bare valp i noen mnd, det er en tid mange glemmer raskt. 

Først så bestemte jeg meg for hva slags matfar jeg skulle være. Det finnes 100 vis forskjellige måter å oppdra en valp på, men jeg valgte en måte som gir meg god kommunikasjon med hunden. Jeg føler selv at det har gjort prosessen veldig mye enklere.

Jeg skjønner at du gruer deg! Du kan jo aldri dra på ferie, feste, eller sove en hel natt igjen! det er komplett umulig! Pffff mye idiotisk man skal høre..

Med rett trening og tålmodighet så er det ikke noen problem.  Det er 100% glede fra den er stueren og ikke biter lenger :)

Tusen takk for et så bra svar, nå ble jeg faktisk ganske beroliget! Masse lykke til med det nye familiemedlemmet fremover.:rodmer:

Anonymkode: 16524...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å ha en valp er koselig, slitsomt, frustrerende, morsomt, forferdelig og ikke minst ekstremt slitsomt! Du kommer til å rive deg i håret av frustrasjon og ha angre på avgjørelsen mer enn en gang. Så går det litt tid og du får verdens beste og mest trofaste bestevenn og du er så ufattelig glad for at du ikke ga opp den lille bølla 😍 Lykke til TS! Dette klarer du helt fint :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

min var vanskelig, fikk valp på vinteren noe som ikke var et sjakktrekk. Han syns ikke noe om kulde og snø noe som gjorde det å få ham husren vanskelig. Var ute en gng i timen, og så fire ganger på natten i begynnelsen, men tok ca 6 mnd og få ham ordentlig husren. Seperasjonsangst til tusen og ulte bare jeg gikk til postkassa rett utenfor døra. Jobbet hardt og så endelig satt det hele, snill og hyggelig og enkel, i to mnd, da slo puberteten inn og han var ikke husrein lenger, tilbake til seperasjonsangst og uling, tissing i møbler tygging på møbler om han var løs, laget grind til ham, da spiste han dørlister istedet, i tillegg til at han begynte å bjeffe og flekke tenner til alt og alle, inkludert skygger og støvkaniner.

TO ÅR tok det før hunden endelig landet og ble trygg og jovial. Men nå er han seks og alt er fint og flott så angrer ikke lenger nå. Men de to årene, herlighet, masse jobb og masse tårer og kurs og bøker. Men det gikk. Bare ha tålmodighet.

Anonymkode: 982ba...7f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

min var vanskelig, fikk valp på vinteren noe som ikke var et sjakktrekk. Han syns ikke noe om kulde og snø noe som gjorde det å få ham husren vanskelig. Var ute en gng i timen, og så fire ganger på natten i begynnelsen, men tok ca 6 mnd og få ham ordentlig husren. Seperasjonsangst til tusen og ulte bare jeg gikk til postkassa rett utenfor døra. Jobbet hardt og så endelig satt det hele, snill og hyggelig og enkel, i to mnd, da slo puberteten inn og han var ikke husrein lenger, tilbake til seperasjonsangst og uling, tissing i møbler tygging på møbler om han var løs, laget grind til ham, da spiste han dørlister istedet, i tillegg til at han begynte å bjeffe og flekke tenner til alt og alle, inkludert skygger og støvkaniner.

TO ÅR tok det før hunden endelig landet og ble trygg og jovial. Men nå er han seks og alt er fint og flott så angrer ikke lenger nå. Men de to årene, herlighet, masse jobb og masse tårer og kurs og bøker. Men det gikk. Bare ha tålmodighet.

Anonymkode: 982ba...7f7

Vinter, sommer, høst eller vår. Det er ikke noen unnskyldning for å ikke klare å oppdra en hund.  separasjonsangst kommer mest sannsynlig fordi du gikk fra valpen i for lange perioder i starten..   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for et så bra svar, nå ble jeg faktisk ganske beroliget! Masse lykke til med det nye familiemedlemmet fremover.:rodmer:

Anonymkode: 16524...76a

Godt å høre at du ble litt roligere. Husk: en sliten hund er en rolig hund! gi valpen en del mosjon før du trener den, da kommer den garantert til å være mer fokusert, pluss at du gjør dette rett før mat så den har motivasjon med godbiter :)

Endret av Labbis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...