Gå til innhold

Noen ansatte i PPT/BUP her som kan svare?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Min sønn på 3 år er autist, og går i barnehage. Han har støtteped som ikke er der hver dag,ingen iop eller kordinator, ingen spesefikk trening utenom ting jeg kan gjøre selv. ( Som en i.pad og puslespill )

Er det ikke bedre tilbud til autister? andre med barn som har autisme som får mer hjelp?

 

bekymret mor

Anonymkode: f2214...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det varierer fra kommune til kommune.

Ofte må man stå på kravene ganske mye selv for å få nødvendig hjelp.

Det er vel mer å hente med tiden (alderen) antagelig.

Anonymkode: 4d2f7...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det varierer fra kommune til kommune.

Ofte må man stå på kravene ganske mye selv for å få nødvendig hjelp.

Det er vel mer å hente med tiden (alderen) antagelig.

Anonymkode: 4d2f7...cc5

Så da er det meningen han skal" virre rundt" i barnehagen i 2 år til?

 

Anonymkode: f2214...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Min sønn på 3 år er autist, og går i barnehage. Han har støtteped som ikke er der hver dag,ingen iop eller kordinator, ingen spesefikk trening utenom ting jeg kan gjøre selv. ( Som en i.pad og puslespill )

Er det ikke bedre tilbud til autister? andre med barn som har autisme som får mer hjelp?

 

bekymret mor

Anonymkode: f2214...1ce

Pedagogisk leder skal utarbeide en IUP, og det skal være klare oppgaver, mål og metoder for sønnen din i den IUP`en. Snakk med styrer om dette. Han har støttepedagog, og det er bra, selv om det ikke er hver dag. Dessverre er det blitt sånn at det kuttes i alle bauger og kanter, og veldig mange barn med særskilte behov får ikke det de trenger. Det er brudd på opplæringsloven, og foreldre til disse barna burde lage bråk! 

Der hvor jeg jobber, har vi hatt barn med autisme, og vi utarbeidet selvfølgelig IUP, og fikk veiledning av både PPT og Habiliteringstjenesten. Disse barna hadde spesialpedagog som jobbet med dem noen timer hver dag, og ellers hadde de støttepedagog som fulgte dem hele tiden.

Jeg mener sønnen din har et mangelfullt tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mythic skrev:

Pedagogisk leder skal utarbeide en IUP, og det skal være klare oppgaver, mål og metoder for sønnen din i den IUP`en. Snakk med styrer om dette. Han har støttepedagog, og det er bra, selv om det ikke er hver dag. Dessverre er det blitt sånn at det kuttes i alle bauger og kanter, og veldig mange barn med særskilte behov får ikke det de trenger. Det er brudd på opplæringsloven, og foreldre til disse barna burde lage bråk! 

Der hvor jeg jobber, har vi hatt barn med autisme, og vi utarbeidet selvfølgelig IUP, og fikk veiledning av både PPT og Habiliteringstjenesten. Disse barna hadde spesialpedagog som jobbet med dem noen timer hver dag, og ellers hadde de støttepedagog som fulgte dem hele tiden.

Jeg mener sønnen din har et mangelfullt tilbud.

Autister lærer jo med tidlig intervensjon, har en ped leder riktig kompetanse til å skrive en iop? skal ikke det være utarbeidet en fullstendig kartlegging over hvor han er på spekteret?

med stadige meltdown kan det vel umulig være bra?

Anonymkode: f2214...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Autister lærer jo med tidlig intervensjon, har en ped leder riktig kompetanse til å skrive en iop? skal ikke det være utarbeidet en fullstendig kartlegging over hvor han er på spekteret?

med stadige meltdown kan det vel umulig være bra?

Anonymkode: f2214...1ce

Det er uansett ped.leder som skal skrive IUP ut i fra kartlegginger som er gjort. Og ja, vi har kompetanse. Tidlig innsats er blitt en vits, all den tid det ikke finnes ressurser å hente hos kommunene. Man kan observere, kartlegge, utrede og hele pakka, men det hjelper lite, når man allikevel ikke får de ressursene man trenger. (Ja, jeg er frustrert). 

Hva slags "melt down" snakker du om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Mythic skrev:

Pedagogisk leder skal utarbeide en IUP, og det skal være klare oppgaver, mål og metoder for sønnen din i den IUP`en. Snakk med styrer om dette. Han har støttepedagog, og det er bra, selv om det ikke er hver dag. Dessverre er det blitt sånn at det kuttes i alle bauger og kanter, og veldig mange barn med særskilte behov får ikke det de trenger. Det er brudd på opplæringsloven, og foreldre til disse barna burde lage bråk! 

Der hvor jeg jobber, har vi hatt barn med autisme, og vi utarbeidet selvfølgelig IUP, og fikk veiledning av både PPT og Habiliteringstjenesten. Disse barna hadde spesialpedagog som jobbet med dem noen timer hver dag, og ellers hadde de støttepedagog som fulgte dem hele tiden.

Jeg mener sønnen din har et mangelfullt tilbud.

Autister lærer jo med tidlig intervensjon, har en ped leder riktig kompetanse til å skrive en iop? skal ikke det være utarbeidet en fullstendig kartlegging over hvor han er på spekteret?

med stadige meltdown kan det vel umulig være bra?

Anonymkode: f2214...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mythic skrev:

Det er uansett ped.leder som skal skrive IUP ut i fra kartlegginger som er gjort. Og ja, vi har kompetanse. Tidlig innsats er blitt en vits, all den tid det ikke finnes ressurser å hente hos kommunene. Man kan observere, kartlegge, utrede og hele pakka, men det hjelper lite, når man allikevel ikke får de ressursene man trenger. (Ja, jeg er frustrert). 

Hva slags "melt down" snakker du om? 

Jeg er barnehagelærer, lærte ingenting om autisme på høyskolen. Forstår tankegangen din, og er til dels enig, likevel gir jeg aldri barnet opp, og tenker jeg får lære det selv. Har lest en del om nevroner..synes det høres interessant ut.

Meltdown ved for mye stimuli er lik frustrert høylytt gråting og urolig vandring/ skriking.

Anonymkode: f2214...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er barnehagelærer, lærte ingenting om autisme på høyskolen. Forstår tankegangen din, og er til dels enig, likevel gir jeg aldri barnet opp, og tenker jeg får lære det selv. Har lest en del om nevroner..synes det høres interessant ut.

Meltdown ved for mye stimuli er lik frustrert høylytt gråting og urolig vandring/ skriking.

Anonymkode: f2214...1ce

Jeg har da overhodet ikke sagt at jeg gir opp barnet. Hvor fikk du det fra? Frustrasjonen kommer av manglende ressurser til barn med spesielle behov. Jeg har jobbet som miljøterapeut i flere år, i  forsterket barnehage og skole, og har lært mye om autisme gjennom dette, så du har rett i at det ikke er mye om dette i førskole/barnehagelærerutdanningen.

Stadige melt downs er selvfølgelig ikke bra, og min erfaring er at vi som jobber tett på disse barna, lærer metoder for å unngå det. Utfordringen ligger jo i at man ikke har verken IUP (enkelte steder, ser det ut som), ingen ekstraressurser i form av spesialpedagog eller støttepedagog, slik at det allerede underbemannede personalet må ta den oppgaven. Det går ut over alle de andre barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Mythic skrev:

Jeg har da overhodet ikke sagt at jeg gir opp barnet. Hvor fikk du det fra? Frustrasjonen kommer av manglende ressurser til barn med spesielle behov. Jeg har jobbet som miljøterapeut i flere år, i  forsterket barnehage og skole, og har lært mye om autisme gjennom dette, så du har rett i at det ikke er mye om dette i førskole/barnehagelærerutdanningen.

Stadige melt downs er selvfølgelig ikke bra, og min erfaring er at vi som jobber tett på disse barna, lærer metoder for å unngå det. Utfordringen ligger jo i at man ikke har verken IUP (enkelte steder, ser det ut som), ingen ekstraressurser i form av spesialpedagog eller støttepedagog, slik at det allerede underbemannede personalet må ta den oppgaven. Det går ut over alle de andre barna. 

Nettopp, er veldig enig med deg- jo flere meltdown vi kan unngå jo bedre-dess større plass til læring. Jeg sa at JEG ikke gir opp barn selv om ressursene ikke er på plass, det plager meg faktisk. Mange som ikke bryr seg virker det som.

Takk for svar!

Anonymkode: f2214...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp, er veldig enig med deg- jo flere meltdown vi kan unngå jo bedre-dess større plass til læring. Jeg sa at JEG ikke gir opp barn selv om ressursene ikke er på plass, det plager meg faktisk. Mange som ikke bryr seg virker det som.

Takk for svar!

Anonymkode: f2214...1ce

Det plager meg også, og det bekymrer meg. Det er flere og flere barn som strever med noe, og vi får færre og færre ressurser. Det er bekymringsfullt for framtiden til disse barna. Derfor burde foreldre til barn med klare diagnoser, stå fram og kreve å få det barna har rett på! Alle vi som jobber med disse barna hver dag støtter dere 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Mythic skrev:

Det plager meg også, og det bekymrer meg. Det er flere og flere barn som strever med noe, og vi får færre og færre ressurser. Det er bekymringsfullt for framtiden til disse barna. Derfor burde foreldre til barn med klare diagnoser, stå fram og kreve å få det barna har rett på! Alle vi som jobber med disse barna hver dag støtter dere 100%.

Takk, slike som deg burde det vært mange av:)

Anonymkode: f2214...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, slike som deg burde det vært mange av:)

Anonymkode: f2214...1ce

Tusen takk, nå ble jeg rørt :klem:

Lykke til til deg og sønnen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Mythic skrev:

Tusen takk, nå ble jeg rørt :klem:

Lykke til til deg og sønnen din!

:)

Anonymkode: f2214...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mythic skrev:

Det er uansett ped.leder som skal skrive IUP ut i fra kartlegginger som er gjort. Og ja, vi har kompetanse. Tidlig innsats er blitt en vits, all den tid det ikke finnes ressurser å hente hos kommunene. Man kan observere, kartlegge, utrede og hele pakka, men det hjelper lite, når man allikevel ikke får de ressursene man trenger. (Ja, jeg er frustrert). 

Hva slags "melt down" snakker du om? 

 

Anonymkode: 42c6b...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: 42c6b...986

IUP?? Du mener vel IOP?

Anonymkode: 42c6b...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

IUP?? Du mener vel IOP?

Anonymkode: 42c6b...986

Nei, den nye betegnelsen er IUP. Flere år siden den ble innført. Individuell utviklingsplan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn under opplæringspliktig alder som har et særlig behov for spesialpedagogisk hjelp, har rett til slik hjelp. Spesialpedagogisk hjelp før opplæringspliktig alder er regulert i opplæringsloven § 5-7. 

Jeg jobber som Spesialpedagog under PPT. Barnet ditt har rett på et enkeltvedtak hvis han ikke får tilfredsstillende utbytte av det ordinære barnehagetilbudet. En sakkyndig fra PPT skal vurdere han og det bør bli satt inn oppfølging av spesialpedagog x antall timer i uken. Spesialpedagog skal også veilede assistenten hans i barnehagen og utarbeide en IUP i samarbeid med styrer og pedagogisk leder. Denne planen skal vurderes i en halvårsrapport/årsrapport. Foreldre, barnehage og PPT skal ha et eksemplar av alle IUPer og rapporter. Du som forelder har også rett på jevnlig veiledning av PPT.

Slik er det i hvert fall i min kommune. Sjekk opp i opplæringsloven under rett til spesialpedagogisk hjelp. Og ta kontakt med PPT i den kommunen dere bor. Synes ikke ditt barn får den støtten og oppfølgingen han burde få med en slik diagnose.

Endret av Laleh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Min sønn på 3 år er autist, og går i barnehage. Han har støtteped som ikke er der hver dag,ingen iop eller kordinator, ingen spesefikk trening utenom ting jeg kan gjøre selv. ( Som en i.pad og puslespill )

Er det ikke bedre tilbud til autister? andre med barn som har autisme som får mer hjelp?

 

bekymret mor

Anonymkode: f2214...1ce

Har han sakkyndig vurdering fra PPT og enkelvedtak hvor spes.ped tilbud presiseres? I såfall kan du jo klage dersom dette vedtaket ikke følges opp. Om han ikke har vedtak (antar at han ikke har det iom at han ikke har IOP), bør du be om å få PPT på banen. Har han klassisk autisme eller Asperger? Høyt eller lavtfungerende? Dersom han manglet språk etc, høres tilbudet veldig dårlig ut slik du beskriver det..

Anonymkode: 80f8e...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har han sakkyndig vurdering fra PPT og enkelvedtak hvor spes.ped tilbud presiseres? I såfall kan du jo klage dersom dette vedtaket ikke følges opp. Om han ikke har vedtak (antar at han ikke har det iom at han ikke har IOP), bør du be om å få PPT på banen. Har han klassisk autisme eller Asperger? Høyt eller lavtfungerende? Dersom han manglet språk etc, høres tilbudet veldig dårlig ut slik du beskriver det..

Anonymkode: 80f8e...d20

Mangler språk. 

Kan dessverre ikke si mer av hensyn til min sønn, men takker for svar.

Anonymkode: f2214...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...