Gå til innhold

Hvor langt ned bør man gå i knebøy?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid gått 90 graderer ned og føler da jeg har god kontroll. Nå har jeg begynt med en PT somsier jeg må helt med med rompa i bakken om det skal telles. Hva er riktig? Når jeg tar vanlige 90 graders knebøy tar jeg 20 kilo på hver side ( i tilleg til stang på 20 kilo) skal jeg ned til rompeballenei bakken knebøy så kan jeg ikke legge på noe...

Anonymkode: 7cd3f...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det handler bare om at det er tyngre jo lengre ned du går, og dermed får du bedre trening. 

Anonymkode: 3f59b...207

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knebøy blir både tyngre og mer teknisk utfordrende når du går dypere enn 90-grader. Men, når du allerede har tilgang på en PT som kan veilede deg når du prøver å gå dypere, synes jeg du skal prøve å gå dypere. Selv går jeg ikke dypere enn 90-grader og får selvsagt tyn av mer hardcore folk, men mine lår vokser og jeg har god fremgang så jeg bryr meg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paralell er iallfall godkjent om du hadde drevet med styrke konkurranse. Du må absolutt ikke ha rumpa i gulvet (ass to the grass). Det som er litt av problemet er at din PT burde også forstå at knebøy i all hovedsak også er en øvelse der det handler om å være mobil eller myk særlig i hoftene/hoftebøyeren. Han eller hun kan ikke bare melde at du skal med rumpa i gulvet. Det er også slik at folk sin bøy vil se annerledes ut utifra lengde på ben/overkropp samt hvor myke de er.

Det er naturligvis tyngre jo lengere ned du går fordi løfte banen / banen stangen må bevege seg fra bunn til topp blir lenger og du vil naturligvis måtte løfte lettere vekter. PT-en din høres forresten noe kunnskapsløs / bastant ut i det du fremstiller personen som her. Selv varierer jeg, noen ganger kjører jeg veldig lett og dype bøy hvor jeg også blir sittende i 10 sek, andre ganger har jeg en boks under som jeg typ setter meg på (box squats) andre ganger kjører jeg normale bøy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går så langt ned at hoftene er nedafor knæra, merker jo at om jeg hadde stoppa i 90 grader så ville jeg tatt en del mer kg, men for min del handler det ikke om å ta mest mulig kg, for de kommer. Jeg velger heller en tyngre teknikk for å få mer ut av treninga (for min egen del). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Charmander Hofta må bikke 90 grader for å være godkjent i styrkeløft.

ts; Ass to grass er det eneste som gjelder, sålenge teknikken din er braFor å komme dypt nok må man 1. Være myk nok (mobil) 2. Finne ut om du står best smalt eller bredt 

Hvis du får buttwink i dyp knebøy er det bare å la være. Stopp heller før hofta bikker under.

Hilsen styrkeløfter

Anonymkode: cfe02...779

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid gått 90 graderer ned og føler da jeg har god kontroll. Nå har jeg begynt med en PT somsier jeg må helt med med rompa i bakken om det skal telles. Hva er riktig? Når jeg tar vanlige 90 graders knebøy tar jeg 20 kilo på hver side ( i tilleg til stang på 20 kilo) skal jeg ned til rompeballenei bakken knebøy så kan jeg ikke legge på noe...

Anonymkode: 7cd3f...b82

Så langt ned man kan, mens man samtidig holder spennet i ryggen. Svært få er mobile nok for skikkelig ass to the grass, så det er så utrolig typisk PT-er å si til alle, enten de er turnere i 20-årene eller en 75-åring. 

Ha kontroll på vekten, og godt spenn i ryggen. Kommer du under 90 grader er det bra, så kan man gjøre diverse øvelser for å øke mobilitet, og dermed kunne holde spennet enda dypere i bevegelsen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MiniMjau skrev:

Buttwink? Hva er det? 

Høyre

Anonymkode: b1815...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Jeg føler rett og slett jeg mister kontrollen når jeg går så langt ned. Jeg kommer meg fint dypere en. 90 grader, men ikke så langt ned at baken møter Helen liksom... Da føler jeg at jeg har 0 kontroll, selv helt uten vekter og stang...

 

ts

Anonymkode: 7cd3f...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå så langt ned du klarer. Typisk at en pt sier at du MÅ ha rumpa nedi gulvet for å få noe effekt. Jeg tar 90 grader og har hatt god effekt av det :)

Anonymkode: 1c423...af6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt ned, kommer an på hvorfor du trener knebøy. Knebøy er ikke noe noen MÅ. Men, skal du bli supersterk i knebøy, og konkurrere på høyt nivå, er det sikkert lurt å trene mot ass to the gras. Men, først må du bli fleksibel nok til å kunne gjøre det, og så må du begynne å trene deg opp fra bunn.

Hvis ikke den der pt'n din hadde noe opplegg for hvordan du skulle komme dit, så er jeg ikke helt sikker på om han er verdt så mange kronene. Det finnes faktisk pt'r som ikke er flinke i jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går under parallell (styrkeløftgodkjent) er det godt nok. Men mest sannsynlig gjør du ikke det, og derfor sier PT-en du skal gå dypere. Veldig få der jeg trener går dypt nok, og man går ofte mindre dypt enn man tror selv. 

Jeg tar selv veldig dype, og løfter derfor ikke mer enn 60-70 kg. 

Anonymkode: 66c74...e47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Pinkee skrev:

Hvor langt ned, kommer an på hvorfor du trener knebøy. Knebøy er ikke noe noen MÅ. Men, skal du bli supersterk i knebøy, og konkurrere på høyt nivå, er det sikkert lurt å trene mot ass to the gras. Men, først må du bli fleksibel nok til å kunne gjøre det, og så må du begynne å trene deg opp fra bunn.

Hvis ikke den der pt'n din hadde noe opplegg for hvordan du skulle komme dit, så er jeg ikke helt sikker på om han er verdt så mange kronene. Det finnes faktisk pt'r som ikke er flinke i jobben sin.

Altså jeg greier jo å gå helt ned, men føler jeg mister kontrollen.  Hun hadde ikke noe opplegg for å få meg dit nei, bortsett fra å be meg gå dypere...Jeg kan gå dypere enn 90 grader også uten å miste kontrollen, men ikke helt til baken treffer helen liksom...

 

TS

Anonymkode: 7cd3f...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du absolutt vil helt ned,( jeg ser ikke den helt store vitsen med det), så må du vel bare trene på det. Av med vekten og bøy. Men, jeg hadde spurt neste gang om tips til hvordan oppnå det. For det er det en pt skal kunne, hvordan komme dit man vil, eller pt'n vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil gå mer utbytte av treningen hvis du går litt dypere. Du trenger ikke å ha ræva i bakken. Gå så dypt som du klarer og fortsatt føler at du har kontroll. 

Anonymkode: 7bb4f...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ass to the grass trodde jeg de fleste anså som unødvendig. Men bare 90 grader var ikke så mye akkurat.

Ville satset på iaf forbi denne, da du da kopler inn rumpemuskulaturen som er en stor og viktig muskel! Trener du 90 grader eller mindre så er det hovedsaklig lårmuskulaturen som trenes.

 

Jeg for min del trener akkurat nå ikke knebøy da jeg har for dårlig teknikk og lite kontroll på bekkenet. Må trene opp lår og ikke minst rumpa først, for å få en stabil bøy.

 

http://fitnessbloggen.no/perfekt-kneboy/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"90 grader" hører ikke hjemme noe sted; har du faktisk 90 graders vinkel i kneleddet er du langt over parallell, som er det som gjelder.

Selv bøyer jeg til et godt stykke under parallell, bare for sikkerhets skyld, men gidder normalt ikke gå helt ATG. (Er greit over gjennomsnittet utstyrt fra naturens side hva gjelder mobilitet, spesielt for en mann i min alder- og vektklasse -- dette skyldes nok delvis genetikk og delvis mange år med kampsport.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan eventuelt prøve å bygge opp under helene hvis du føler du ikke har nok kontroll. Jeg har to små runde vekter (som egentlig brukes på stangen) som jeg legger under. De er vell 1-2 cm tykk om jeg ikke tar feil. Jeg er ikke så mobil, og mens jeg jobber med å bli mindre stiv anbefalte en pt meg å bygge opp bittelitt. Det hjalp utrolig mye på både teknikk og at jeg kom meg lavere og fortsatt hadde kontroll. 

Anonymkode: efc44...fb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...