Gå til innhold

Får ikke sykemelding pga resterende egenmelding(?!)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke ditt sistenevnte (ganske?) egoistisk, og litt selvmotsigende i fht yrket? Litt satt på spissen, men, ja.. Man sier jo ikke nei til å gi sykemeld når det faktisk er behov, for å "slippe" arbeidet..? Altså, virkelig?😐

TS.

Anonymkode: 3c244...ea2

Selvmotsigende? Jeg kan ikke stå for det andre gjør, men ja. Det høres ut som om noen har tatt en lettvindt løsning ved å si at en kan bruke egenmeldinger først. 

Egenmelding er en rett vi har til å selv vurdere om vi klarer gå på jobb. F.eks. ved migreneanfall, spysjuke og forkjølelse med feber o.l. Tilstander vi har grunn til å tro at går over i løpet av det par dager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legen har ikke noe med om man har brukt egenmeldinger eller ikke.

Anonymkode: 166ff...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke poenget her at du ikke kan få sykemelding før du er 'tom' for egenmeldinger. Men legevakten skal kun gi sykemelding ved tungtveiende grunner og da for en kort periode. Fastlegen skal ha videre oppfølging. Hadde du blitt innlagt eller vært alvorlig syk så ville du fått sykemelding på legevakten, men så lenge du ikke har brukt opp egenmeldingskvoten så nan du altså like gjerne bruke egenmelding og så kontakte fastlege ved behov for forlengelse. Konseptet med å 'spare' egenmeldingene til senere i tilfelle du skulle få bruk for dem er ikke i tråd med ordningens intensjon. De fleste trenger strengt tatt heller ikke fire egenmeldinger i løpet av et år, og skulle du bruke opp kvoten så må du til legen inntil retten til å bruke egenmelding er opparbeidet igjen. Ikke verre enn det.

Anonymkode: f24ab...7d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Medisin noen dager bare for magesår? Ikke noe spesialist involvert,  gastroskopi eller noe? spørs om du ikke kan ha misforstått legen litt...at de sa "mulig det er magesår" eller noe sånt? Det kan jo forklare hvorfor du ikke får sykemelding. 

Anonymkode: 499ad...e0c

Neei, var bare meg og legen. Altså, kanskje feil av meg å skrive påvist, men han sa noe slik som " det er nok bare et magesår. Men vi finner heller ikke noe på prøvene... Jeg gir deg noe betennelsesdempende som også skal fjerne magesyre o.l. Så blir du og magen din fin igjen. To tabletter dagen i 4 dager". Selv har jeg stussa litt på det siden det gikk så fort: han kjente på magen min og tok div prøver. Ikke minst pga vag info, jeg derimot var så sliten og hadde så vondt at jeg bare ville rett hjem.

Samtidig virka han egentlig mer opptatt av å hjelpe en pasienten på gangen siden han løp fra meg og ut til en annen pasient oppi dette. Altså virket det som han hadde to pasienter hvor den andre, i mine øyne, var mer akutt enn meg, men selv hu kunne han ikke hjelpe 😕

Ts

Anonymkode: 3c244...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er vel ikke poenget her at du ikke kan få sykemelding før du er 'tom' for egenmeldinger. Men legevakten skal kun gi sykemelding ved tungtveiende grunner og da for en kort periode. Fastlegen skal ha videre oppfølging. Hadde du blitt innlagt eller vært alvorlig syk så ville du fått sykemelding på legevakten, men så lenge du ikke har brukt opp egenmeldingskvoten så nan du altså like gjerne bruke egenmelding og så kontakte fastlege ved behov for forlengelse. Konseptet med å 'spare' egenmeldingene til senere i tilfelle du skulle få bruk for dem er ikke i tråd med ordningens intensjon. De fleste trenger strengt tatt heller ikke fire egenmeldinger i løpet av et år, og skulle du bruke opp kvoten så må du til legen inntil retten til å bruke egenmelding er opparbeidet igjen. Ikke verre enn det.

Anonymkode: f24ab...7d9

Kan du utdype den der, eller er det bare din personlige mening?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neei, var bare meg og legen. Altså, kanskje feil av meg å skrive påvist, men han sa noe slik som " det er nok bare et magesår. Men vi finner heller ikke noe på prøvene... Jeg gir deg noe betennelsesdempende som også skal fjerne magesyre o.l. Så blir du og magen din fin igjen. To tabletter dagen i 4 dager". Selv har jeg stussa litt på det siden det gikk så fort: han kjente på magen min og tok div prøver. Ikke minst pga vag info, jeg derimot var så sliten og hadde så vondt at jeg bare ville rett hjem.

Samtidig virka han egentlig mer opptatt av å hjelpe en pasienten på gangen siden han løp fra meg og ut til en annen pasient oppi dette. Altså virket det som han hadde to pasienter hvor den andre, i mine øyne, var mer akutt enn meg, men selv hu kunne han ikke hjelpe 😕

Ts

Anonymkode: 3c244...ea2

Ingen av oss har cært tilstede, ingen av oss har overhørt hva som har blitt sagt og gjort, vi har bare ts sin skriftlige redegjørelse og den halter litt. 

TS, du uttaler deg om en annen pasient som om du er i stand til å gjøre medisinske vurderinger av hvem som trenger mest til legens hjelp, er du lege selv? 

Den beskrevne behandlingen og symptomer i forhold til blødende magesår den er langt mer alvorlig og på siden enn at du ikke får sykemelding. 

Sykemelding får du heller ikke over telefon, uten undersøkelse og uten kontakt med legen, når du ikke har vært hos legen kort tid i forveien for samme sykdom. Reglene for sykemelding er og kraftig strammet inn den senere tid.

Jeg tor du skal tenke deg litt om, og prøve å oppsummere en gang til hva som har blitt sagt og gjort, om revurdere om du muligens kan ha misforstått noe. Du er jo i din fulle rett til å skrive en klage til Helsetilsynet på de opplevelsene du har hatt på legevakt og hos fastlege.

Anonymkode: a0da0...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har faktisk fått samme beskjed en gang jeg var syk. Legen spurte om jeg hadde egenmeldinger igjen, og ba meg komme tilbake når jeg heller hadde brukt opp de. Var en rævva lege, byttet etter det. 

En annen gang jeg hadde magekatarr og var helt vanvittig dårlig var det bare så vidt jeg fikk sykemelding, og det var kun fordi jeg mest sannsynlig kom til være dårlig i mer enn tre dager. Fikk ikke sykemelding hos legevakt, måtte ringe fastlegen dagen etter og han gav meg det under sterk tvil. 

Anonymkode: 8e129...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av oss har cært tilstede, ingen av oss har overhørt hva som har blitt sagt og gjort, vi har bare ts sin skriftlige redegjørelse og den halter litt. 

TS, du uttaler deg om en annen pasient som om du er i stand til å gjøre medisinske vurderinger av hvem som trenger mest til legens hjelp, er du lege selv? 

Den beskrevne behandlingen og symptomer i forhold til blødende magesår den er langt mer alvorlig og på siden enn at du ikke får sykemelding. 

Sykemelding får du heller ikke over telefon, uten undersøkelse og uten kontakt med legen, når du ikke har vært hos legen kort tid i forveien for samme sykdom. Reglene for sykemelding er og kraftig strammet inn den senere tid.

Jeg tor du skal tenke deg litt om, og prøve å oppsummere en gang til hva som har blitt sagt og gjort, om revurdere om du muligens kan ha misforstått noe. Du er jo i din fulle rett til å skrive en klage til Helsetilsynet på de opplevelsene du har hatt på legevakt og hos fastlege.

Anonymkode: a0da0...d46

Nei, jeg er absolutt ikke i stand til det. Det jeg er i stand til er å skrive det jeg overhørte og så med egne øyne. Pasient hadde så voldsomme magesmerter at hu blir lagt på tralle, gråt nærmest hysterisk, hu hadde visst tømningsproblemer og ikke spist på mange dager da det bare gikk opp igjen. Altså, jeg trenger ikke være spesialist eller lege for å se at en annen har det vondere enn meg. Legen sa han ikke kunne gjøre noe for henne (noe jeg hørte), men måtte sende vedkommende til fastlegen sin.  Men siden du spør om utdannelse har jeg gått sykepleiestudiet i 1 år. Det er alt jeg har.

Aldri spurt om sykemelding og tenkt at jeg ikke skal undersøkes. Alltid sagt at jeg trenger en time for undersøkelse av noe, og derav også bedt om vurdering for sykemelding. Vet jo at dette er noe legen bestemmer i all hovedsak sånn egentlig.

Kan hende jeg har misforstått noe av det legen egentlig mente, det kan jeg ikke si for sikkert at jeg ikke har.. Har søkt opp legemiddelet han ga og det er for behandling av magesår, og for høy galleproduksjon. Derav har jeg oppfattet at han mente jeg hadde dette. Str på magesåret derimot kan nok diskuteres. Verdens største sår har jeg nok ikke, det finnes nok mange som har verre sår enn jeg har. Om det nå da stemmer...:/

Ts

Anonymkode: 3c244...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor dere reagerer så mye på dette. Egenmeldingene er jo der nettopp for dette, korte sykeperioder hvor man slipper å få det dokumentert av lege. Blir du syk utover disse dagene, får du jo selvsagt en sykmelding. Er det for at dere skal spare på egenmeldingsdagene, eller hva er problemet?

Legekontorene fylles opp av folk som skal ha sykmelding for kortvarige luftveisinfeksjoner, omgangssyke og lignende selvbegrensende lidelser. Det kan godt være legekontoret ditt har lagt seg på en policy hvor de anmoder at de venter til egenmeldingsdagene er brukt (nettopp fordi de fleste ikke trenger mer enn dette), for at de skal kunne ha større kapasitet. Og det har de lov til, jeg synes det er fornuftig. Du har ikke KRAV på en sykmelding i en slik situasjon. Trenger du mer enn egenmeldingsdagene, får du selvsagt en sykmelding. Da må du ha en ny legetime.

Anonymkode: 0393b...03d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Kontormus skrev:

Kan du utdype den der, eller er det bare din personlige mening?

 

Det sier seg jo selv, egenmelding skal benyttes ved kortvarig sykefravær. Det er for å spare samfunnskostnader i de tilfellene der NAV uansett ikke skal dekke sykepengene. Egenmelding skal ikke 'spares' til man selv finner ut at det passer å spandere en egenmelding. Den skal brukes når man er syk. Og har man brukt dem opp så må lege kontaktes.

Anonymkode: f24ab...7d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det sier seg jo selv, egenmelding skal benyttes ved kortvarig sykefravær. Det er for å spare samfunnskostnader i de tilfellene der NAV uansett ikke skal dekke sykepengene. Egenmelding skal ikke 'spares' til man selv finner ut at det passer å spandere en egenmelding. Den skal brukes når man er syk. Og har man brukt dem opp så må lege kontaktes.

Anonymkode: f24ab...7d9

Ok, så det er din personlige mening om hvordan egenmelding skal brukes. Men nei, det er ikke noe krav at en ikke får sykemelding før egenmeldingene er brukt. Hva skulle det tjene til at når en ikke har egenmeldinger igjen må stille på legekontoret på dag 1 for å få sykemelding for noe som kanskje går over samme dag? Og ikke er det alle som kan tilby time samme dag heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kontormus skrev:

Ok, så det er din personlige mening om hvordan egenmelding skal brukes. Men nei, det er ikke noe krav at en ikke får sykemelding før egenmeldingene er brukt. Hva skulle det tjene til at når en ikke har egenmeldinger igjen må stille på legekontoret på dag 1 for å få sykemelding for noe som kanskje går over samme dag? Og ikke er det alle som kan tilby time samme dag heller. 

 

Det er ikke min 'personlige mening' nei. Det står i legevakthåndboka at sykemelding skal gis ved tungtveiende årsaker og da for en kort periode. Det er jo hele poenget med egenmeldingen, å bruke den ved kortvarig sykefravær. Som du ser så skriver jeg jo at det naturligvis ikke er sånn at hun aldri kan få sykemelding fra første fraværsdag dersom hun har egenmelding til gode. Men i dette tilfellet (der legen vurderer at hun antagelig kan gå tilbake i jobb etter egenmeldingsperioden) så er det lite hensiktsmessig å skrive ut en sykemelding. Jeg skjønner virkelig ikke problemet jeg. Hun er syk og har egenmelding hun kan bruke. Trenger hun flere sykedager så kontakter hun fastlege og får videre sykemelding. Den innstillingen om at egenmeldingen skal spares til mindre alvorlige sykdomstilfeller gir ingen mening for meg. De færreste klarer å bruke opp fire egenmeldinger i løpet av et år. Og i verste fall, hvis du ikke får legetime samme dag, så kan legen skrive sykemelding fra første dag det var kontakt mellom lege og pasient, altså den dagen du ringte legen. Denne holdningen syns jeg tyder på at man planlegger å ha noen egenmeldinger å bruke de dagene man ikke riktig orker å dra på jobb men ikke er syk nok til å få sykemelding av lege.

Anonymkode: f24ab...7d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordningen er forøvrig utarbeidet av samfunnskostnadsmessige hensyn og ikke av hensyn til pasienten. Kostnadene ved å alltid skrive ut en sykemelding når pasient har vært i kontakt med lege (for at alle skal ha egenmelding i bakhånd i tilfelle de får omgangssyke) er mye større enn kostnaden ved at de ytterst få som bruker opp egenmeldingene sine må karre seg til legen med influensa og få sykemelding den ene gangen.

Anonymkode: f24ab...7d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært mye syk og derfor mye sykemeldt og har aldri blitt spurt om jeg har noen egenmeldinger igjen, det har INGENTING å si. Det som har noe å si er om legen syns at du trenger å være hjemme og da sykemelder legen deg så du kan spare egenmeldinger til dager du er syk uten å ha vært hos legen fordi det er det egenmeldinger er for. Og selvfølgelig kan man få sykemelding på legevakten, det har jeg fått flere ganger.

Anonymkode: 7b249...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er ikke min 'personlige mening' nei. Det står i legevakthåndboka at sykemelding skal gis ved tungtveiende årsaker og da for en kort periode. Det er jo hele poenget med egenmeldingen, å bruke den ved kortvarig sykefravær. Som du ser så skriver jeg jo at det naturligvis ikke er sånn at hun aldri kan få sykemelding fra første fraværsdag dersom hun har egenmelding til gode. Men i dette tilfellet (der legen vurderer at hun antagelig kan gå tilbake i jobb etter egenmeldingsperioden) så er det lite hensiktsmessig å skrive ut en sykemelding. Jeg skjønner virkelig ikke problemet jeg. Hun er syk og har egenmelding hun kan bruke. Trenger hun flere sykedager så kontakter hun fastlege og får videre sykemelding. Den innstillingen om at egenmeldingen skal spares til mindre alvorlige sykdomstilfeller gir ingen mening for meg. De færreste klarer å bruke opp fire egenmeldinger i løpet av et år. Og i verste fall, hvis du ikke får legetime samme dag, så kan legen skrive sykemelding fra første dag det var kontakt mellom lege og pasient, altså den dagen du ringte legen. Denne holdningen syns jeg tyder på at man planlegger å ha noen egenmeldinger å bruke de dagene man ikke riktig orker å dra på jobb men ikke er syk nok til å få sykemelding av lege.

Anonymkode: f24ab...7d9

For det første, jeg snakker ikke om legevakt. Jeg snakker om fastlege, og som oftest tar oppfølgingen.

Alle har rett til å bruke egenmelding, det er ikke en plikt at den skal brukes ved sykdom hvis sykemelding skrevet av lege er et alternativ. Helt enkelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kontormus skrev:

For det første, jeg snakker ikke om legevakt. Jeg snakker om fastlege, og som oftest tar oppfølgingen.

Alle har rett til å bruke egenmelding, det er ikke en plikt at den skal brukes ved sykdom hvis sykemelding skrevet av lege er et alternativ. Helt enkelt.

Jeg snakker ikke om fastlege, kun legevakt. Fastlegen skal såklart skrive sykemelding ved behov.

Anonymkode: f24ab...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Legevakten "slokker branner" ved å ta i mot akutt syke når fastlege ikke er tilgjengelig. Er det alvorlig eller livstruende, sendes de videre til sykehus. Beinbrudd derimot, fullbehandles de der, og jeg kan da tenke meg at sykemelding skrives av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neei, var bare meg og legen. Altså, kanskje feil av meg å skrive påvist, men han sa noe slik som " det er nok bare et magesår. Men vi finner heller ikke noe på prøvene... Jeg gir deg noe betennelsesdempende som også skal fjerne magesyre o.l. Så blir du og magen din fin igjen. To tabletter dagen i 4 dager". Selv har jeg stussa litt på det siden det gikk så fort: han kjente på magen min og tok div prøver. Ikke minst pga vag info, jeg derimot var så sliten og hadde så vondt at jeg bare ville rett hjem.

Samtidig virka han egentlig mer opptatt av å hjelpe en pasienten på gangen siden han løp fra meg og ut til en annen pasient oppi dette. Altså virket det som han hadde to pasienter hvor den andre, i mine øyne, var mer akutt enn meg, men selv hu kunne han ikke hjelpe 😕

Ts

Anonymkode: 3c244...ea2

Jeg tenker det at legen ikke ser på det her som noe akutt, men mere i samme spekteret som forkjølelse. . Og at det derfor ikke er noe behov for sykemelding siden du har egenmelding. Ergo så regner han med at det er over i løpet av noen få dager.

Anonymkode: 499ad...e0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg er absolutt ikke i stand til det. Det jeg er i stand til er å skrive det jeg overhørte og så med egne øyne. Pasient hadde så voldsomme magesmerter at hu blir lagt på tralle, gråt nærmest hysterisk, hu hadde visst tømningsproblemer og ikke spist på mange dager da det bare gikk opp igjen. Altså, jeg trenger ikke være spesialist eller lege for å se at en annen har det vondere enn meg. Legen sa han ikke kunne gjøre noe for henne (noe jeg hørte), men måtte sende vedkommende til fastlegen sin.  Men siden du spør om utdannelse har jeg gått sykepleiestudiet i 1 år. Det er alt jeg har.

Aldri spurt om sykemelding og tenkt at jeg ikke skal undersøkes. Alltid sagt at jeg trenger en time for undersøkelse av noe, og derav også bedt om vurdering for sykemelding. Vet jo at dette er noe legen bestemmer i all hovedsak sånn egentlig.

Kan hende jeg har misforstått noe av det legen egentlig mente, det kan jeg ikke si for sikkert at jeg ikke har.. Har søkt opp legemiddelet han ga og det er for behandling av magesår, og for høy galleproduksjon. Derav har jeg oppfattet at han mente jeg hadde dette. Str på magesåret derimot kan nok diskuteres. Verdens største sår har jeg nok ikke, det finnes nok mange som har verre sår enn jeg har. Om det nå da stemmer...:/

Ts

Anonymkode: 3c244...ea2

Huff jeg hater sånne tafatte idiotleger. Møtt på dem ja, sadistiske leger som driter i at pasienten hyler av smerte og at noe er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...