Gå til innhold

Får ikke sykemelding pga resterende egenmelding(?!)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Var på legevakta igår pga oppkast av blod, magesmerter v/ inntak av mat (ikke spist noe særlig de siste tre døgn) og dehydrering. Dvs at legevakta ba meg om å komme inn... Alt jeg ville var egentlig bare å få informasjon om tilstanden min så langt det rakk, siden første gang jeg ringte (tidligere i uka )  fikk beskjed om at det hørtes ut som omgangssyka. Aldri hatt det før, og kunne jo ikke føle meg veldig ''trygg'' når jeg ikke kunne innta mat normalt.

Vel, da jeg var ferdig på legevakta fikk jeg til svar etter å spurt om sykemelding : '' jeg kan ikke skrive det ut til deg. Det må legen din gjøre. men kan sende en melding om det''. Javell, rart nok ettersom jeg fikk påvist magesår og de faktisk ba meg om å komme... Jeg ringte legekontoret idag tidlig og fikk til svar: '' har du egenmelding?'', sa at jeg hadde en igjen, men hadde fått beskjed om at legen min skulle gi meg sykemelding fra legevakta . Dama sa '' Nei. du må bruke egenmeldingene dine først. Vi kan ikke gi sykemelding før det''.

En annen gang jeg ringte legevakta , for lenge siden,  lo dama meg ''opp i trynet'' da jeg spurte om sykemelding fordi jeg hadde egenmelding igjen.. Er dette lov/innafor? Kan de ikke gi sykemelding pga resterende egenmeldinger? Prøvd å finne litt på lovdata osv og ser INGENTING som antyder på dette. Står til og med at man kan bruke sykemelding, men ikke egenmelding oppå der igjen selvom man har dette igjen. Altså, man må ikke være tom for egenmelding for å få sykemelding ? Ei venninne som har hatt MYE å gjøre med helsevesenet sier at så lenge de ber deg komme inn og du får en diagnose + medisiner har du faktisk krav/rett på sykemelding av legevakta...

Syntes det er skikkelig fæl oppførsel fra helsevesenet sin side å holde på slik om de lyver...  Om det de sier ikke stemmer, hvordan håndterer man slikt? :/ Hva ville dere gjort?
Om jeg tar feil, kunne dere har linket meg (lovverket) om dette - om dere finner?

 

Takk på forhånd :)

 

 

Anonymkode: 3c244...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der hørtes meget rart ut. De få gangene jeg har blitt sykemeldt, har jeg hatt nesten alle egenmeldingene igjen, da jeg sjelden er syk. Men det har de aldri spurt om. Heller ikke de andre på jobb har gjort det sånn. Og jeg har en kollega som nesten ikke Johan brukt egenmeldinger, men blitt sykemeldt over medium lang tid flere ganger. Merkelig praksis du har vært borti, synes jeg....

Anonymkode: 258c9...fcf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært vant til at egenmelding brukes når du er for syk til å dra på jobb men ikke har behov for å dra til lege eller legevakt (normal omgansskyke f.eks.), mens sykemelding fra lege brukes når noe er alvorlig nok til at du uansett må til legen (eller når egenmeldingene er brukt opp). Jeg har aldri i mitt liv hørt om at det skal være et krav at man må bruke opp egenmeldingsdagene før man kan få sykemelding. 

Anonymkode: 00a65...335

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig å ta egenmelding først, for så å få sykemelding. Mange vil spare egenmeldingsdagene til en gang de er "syk" (dvs trenger fri med ikke er faktisk syk), så derfor ber legen deg først ta ut egenmeldingen. Rent økonomisk har det jo ingen betydning for deg, og det betyr at legekontoret ikke må presse deg inn til time samme dag som du ringer. Dersom du fremdeles ikke trenger å gå på jobb når egenmeldingsdagene er ferdig, så får du sykemelding av fastlegen. Legevakten er også restriktiv med sykmeldinger fordi det er vanskeligere å oppdage misbruk enn om man må via fastlegen.

Anonymkode: 6a5a2...802

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt vanlig å ta egenmelding først, for så å få sykemelding. Mange vil spare egenmeldingsdagene til en gang de er "syk" (dvs trenger fri med ikke er faktisk syk), så derfor ber legen deg først ta ut egenmeldingen. Rent økonomisk har det jo ingen betydning for deg, og det betyr at legekontoret ikke må presse deg inn til time samme dag som du ringer. Dersom du fremdeles ikke trenger å gå på jobb når egenmeldingsdagene er ferdig, så får du sykemelding av fastlegen. Legevakten er også restriktiv med sykmeldinger fordi det er vanskeligere å oppdage misbruk enn om man må via fastlegen.

Anonymkode: 6a5a2...802

Jeg ser poenget i alt du sier, men i mitt tilfelle er jeg jo ikke "syk", jeg er faktisk syk... Man kan vel ikke si at oppkast av blod med påvist magesår, smerter ved matinntak osv blir misbruk? 😐 som du sier taper jeg ingenting her, men synes at når det er et tilfelle som mitt bør det da gå igjennom? ... Eller? 😐

Anonymkode: 3c244...ea2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd å bli tilbudt sykemelding av legevaktslege slik at jeg kunne spare egenmeldingsdager når jeg nå først var der. Det er veldig realt å ha egenmeldingsdager tilgjengelig!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det høres rart ut det du sier, TS.

Det er jo en begrenset tidslengde på en egenmelding, - fordi normale mennesker bruker egenmelding i de tilfellene de har dratt på seg en omgangssyke eller er så nedsauset i forkjølelse eller migrene at det er komplett umulig å krabbe seg på jobb.

Om du blir beordret til å bruke opp egenmeldingene på et blødende magesår (før du får behandling for det), - da må du jo ha hastetime hos fastlegen dersom du plukker opp en 24-timers omgangssyke. 

Nå er det svært mange år siden jeg hadde omgangssyke sist, men status ved omgangssyke er ikke akkurat det man ønsker å forlate toalettet med (hodet i vasken og baken på do samtidig).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mis(s)Understood skrev:

Synes det høres rart ut det du sier, TS.

Det er jo en begrenset tidslengde på en egenmelding, - fordi normale mennesker bruker egenmelding i de tilfellene de har dratt på seg en omgangssyke eller er så nedsauset i forkjølelse eller migrene at det er komplett umulig å krabbe seg på jobb.

Om du blir beordret til å bruke opp egenmeldingene på et blødende magesår (før du får behandling for det), - da må du jo ha hastetime hos fastlegen dersom du plukker opp en 24-timers omgangssyke. 

Nå er det svært mange år siden jeg hadde omgangssyke sist, men status ved omgangssyke er ikke akkurat det man ønsker å forlate toalettet med (hodet i vasken og baken på do samtidig).

Nå fikk jeg medisiner hos legen på legevakta å ta i noen dager pga magesåret. Men synes ikke det er en grunn for å ikke få sykemelding... 😔 ellers er jeg enig i det du sier i innlegget ditt... Fikk beskjed om at hvis det ikke hjalp måtte jeg komme tilbake igjen...

Anonymkode: 3c244...ea2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs vel hvor lenge det er forventet at du er arbeidsufør, tenker jeg. Har opplevd det samme, at legevakten ikke vil gi sykemelding til mannen som hadde knekt to fingre. Han fikk beskjed om å bruke egenmelding først og ta kontakt med fastlege dersom han ikke kunne gå tilbake til jobb etter egenmeldingsperioden. Tror det er ganske vanlig, legevakten er meget restriktive med sykemeldinger.

Endret av LadyBlaBla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om man blir skikkelig syk, så må egenmeldingene brukes opp først. Deretter om man får spysjuka, må man rett og slett komme på jobb å spy på ansattdoen. Sånn satt på spissen.

Hvilken lege gir sykemelding for 1 dag? Og den dagen må man bruke sittende på legevakta mens man spyr og skjiter seg ut?

Vis meg et LOVVERK som tilsier at egenmeldinger skal brukes opp før sykemelding gis. 

Anonymkode: 258c9...fcf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om legevakt skriver sykemeldinger er jeg usikker på. Vil tro det siden enkelte tilstander ikke er forenelig med å oppsøke legekontor i tillegg. Men fastlege kan uansett skrive sykemelding, og det er ikke krav om å bruke opp egenmeldinger først. Om noen har sagt det, er det fordi det er minst brysomt for dem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro om det er noen på legekontoret som kanskje tråkker utenfor sitt mandat?

Jeg tenker på den 'dama' som sa: 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. du må bruke egenmeldingene dine først. Vi kan ikke gi sykemelding før det''.

- er hun legen? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kontormus skrev:

Om legevakt skriver sykemeldinger er jeg usikker på. Vil tro det siden enkelte tilstander ikke er forenelig med å oppsøke legekontor i tillegg. Men fastlege kan uansett skrive sykemelding, og det er ikke krav om å bruke opp egenmeldinger først. Om noen har sagt det, er det fordi det er minst brysomt for dem.

Er ikke ditt sistenevnte (ganske?) egoistisk, og litt selvmotsigende i fht yrket? Litt satt på spissen, men, ja.. Man sier jo ikke nei til å gi sykemeld når det faktisk er behov, for å "slippe" arbeidet..? Altså, virkelig?😐

TS.

Anonymkode: 3c244...ea2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det høres veldig merkelig ut. Selv har jeg sjeldent brukt egenmelding i det hele tatt. Men jeg har vært sykemeldt. Og sykemelding har jeg fått bra både fastlege og legevakt. Egenmelding er hvis man våkner og er syk, men dette er noe forbigående som f.eks omgangssyke eller influensa. Når du er påvist syk av lege, er det normalt at de skriver ut sykemelding til deg. Uavhengig av om det er legevakt eller fastlege. Det er hvert fall min erfaring. Og jeg har aldri en eneste gang fått høre at jeg bør bruke egenmeldingsdager først.

Anonymkode: 5397e...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så om man blir skikkelig syk, så må egenmeldingene brukes opp først. Deretter om man får spysjuka, må man rett og slett komme på jobb å spy på ansattdoen. Sånn satt på spissen.

Hvilken lege gir sykemelding for 1 dag? Og den dagen må man bruke sittende på legevakta mens man spyr og skjiter seg ut?

Vis meg et LOVVERK som tilsier at egenmeldinger skal brukes opp før sykemelding gis. 

Anonymkode: 258c9...fcf

Det er faktisk opp til legen å avgjøre.

Anonymkode: 499ad...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Tro om det er noen på legekontoret som kanskje tråkker utenfor sitt mandat?

Jeg tenker på den 'dama' som sa: 

- er hun legen? 

Nei. Hun sitter i resepsjonen bare, evt er sykepleier i tillegg :/

Ts

Anonymkode: 3c244...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå fikk jeg medisiner hos legen på legevakta å ta i noen dager pga magesåret. Men synes ikke det er en grunn for å ikke få sykemelding... 😔 ellers er jeg enig i det du sier i innlegget ditt... Fikk beskjed om at hvis det ikke hjalp måtte jeg komme tilbake igjen...

Anonymkode: 3c244...ea2

Medisin noen dager bare for magesår? Ikke noe spesialist involvert,  gastroskopi eller noe? spørs om du ikke kan ha misforstått legen litt...at de sa "mulig det er magesår" eller noe sånt? Det kan jo forklare hvorfor du ikke får sykemelding. 

Anonymkode: 499ad...e0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vet du hva, du skal da ha sykemelding! Ring legekontoret på nytt når de åpner, dette skal du ikke finne deg i. Egenmelding er jo for forkjølelse, omgangssyke, migrene osv. Sånt man får plutselig og som går over av seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Hun sitter i resepsjonen bare, evt er sykepleier i tillegg :/

Ts

Anonymkode: 3c244...ea2

Da lurer jeg på om hun ikke var litt utenfor det hun faktisk har hjemmel til. Det sier jeg fordi det er vel legen som har hjemmel til å diagnostisere pasienten og skrive ut sykemelding ved behov.

Mulig det var en veldig enkel måte å unngå en ekstra akuttpasient på, men da burde hun jo ha samtalt med legen etter at legen hadde lest det legevakten skrev til legen? - tenker jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...