Gå til innhold

Redd for å sove - hva gjør vi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en gutt på 18mnd som har fått total sovevegring. Legging har tidligere gått veldig bra, men han har nesten alltid våknet mye på natt. Nå nekter han å legge seg, og gråter til han sovner av utmattelse. Vi har prøvd både å være inne sammen med ham og å gå ut før han sovner. Det samme skjer når han våkner om natta: han står i senga og nekter å legge seg ned. Han vil heller ikke sove om vi tar han over i vår seng, gråter like mye og peker på døra for å signalisere at han vil stå opp. 

Han skyr alt som han forbinder med soving: smokk, koseklut, dyne etc., alt kastes ut av senga i raseri. Tar vi med ham opp på stua så blir han blid som ei sol, dog ganske trøtt...

Jeg mistenker at det skyldes at han vet at vi forsvinner når han sovner. Men hva gjør vi? Vi kan jo ikke legge oss og ta kveld sammen med ham klokka 19...

Anonymkode: 451fd...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For en periode hadde jeg lagt meg på en madrass ved siden av senga hans, for sannsynligvis vil det snart gå over. Å la barnet stå opp ville vært uaktuelt. Ta hver deres kveld og hold ut. Poenget er at barnet må få oppleve leggesituasjonen som trygg.

Anonymkode: ba62a...980

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en periode hadde jeg lagt meg på en madrass ved siden av senga hans, for sannsynligvis vil det snart gå over. Å la barnet stå opp ville vært uaktuelt. Ta hver deres kveld og hold ut. Poenget er at barnet må få oppleve leggesituasjonen som trygg.

Anonymkode: ba62a...980

Takk for råd :) Madrass har vi hatt inne på rommet hans helt siden han fikk eget rom, men vi kan nok bli flinkere til å bruke den ved legging. Vi prøvde en periode nå nylig å konsekvent gå ut før han hadde sovnet, det hjalp veldig i en periode, men så ble det verre. De gangene vi har stått opp har klokka vært "nesten morgen", dvs 04.30 ish. Da har vi rett og slett gitt oss for å skåne naboen som har soverom vegg-i-vegg.

Anonymkode: 451fd...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover han lenge på dagtid? Da datteren vår var rundt samme alder måtte vi kutte ned på dagsøvnen (både total lengde og vekketidspunkt) for å få henne til å sovne på kvelden. 

Anonymkode: 0ddd8...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Husker vår hadde en sånn periode rundt 14 måneder der hun nektet å sove om kvelden og våknet om natta og bare skrek. Sikkert noe utvikling i hodet. Vi prøvde alt og til slutt tok vi henne over i en annen seng på hennes rom og la oss der. Hun klagde, pratet, sang, lekte, hoppet, koste, osv. Vi lå der og prøvde å sove. Til slutt ga hun seg og sovnet igjen etter noen timer. Vi har reglen at fra leggetid til morgen (tidligst kl6 men helst 7) så er hun på rommet sitt enten våken eller sovende. Heldigvis gikk det over og plutselig var det fred i huset igjen. Men det var strevsomme uker. Lykke til. Det går sikkert over men det gjelder å være konsekvent (tror jeg :)). 

Anonymkode: ead20...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sover han lenge på dagtid? Da datteren vår var rundt samme alder måtte vi kutte ned på dagsøvnen (både total lengde og vekketidspunkt) for å få henne til å sovne på kvelden. 

Anonymkode: 0ddd8...1be

Vi har forsøkt både med senere leggetider og mindre dagsoving, men det ender alltid i katastrofe. Fremdeles er det nok sånn at søvn avler søvn hos han her - de nettene han sover best er etter dagene med lengst dupper.

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff. Husker vår hadde en sånn periode rundt 14 måneder der hun nektet å sove om kvelden og våknet om natta og bare skrek. Sikkert noe utvikling i hodet. Vi prøvde alt og til slutt tok vi henne over i en annen seng på hennes rom og la oss der. Hun klagde, pratet, sang, lekte, hoppet, koste, osv. Vi lå der og prøvde å sove. Til slutt ga hun seg og sovnet igjen etter noen timer. Vi har reglen at fra leggetid til morgen (tidligst kl6 men helst 7) så er hun på rommet sitt enten våken eller sovende. Heldigvis gikk det over og plutselig var det fred i huset igjen. Men det var strevsomme uker. Lykke til. Det går sikkert over men det gjelder å være konsekvent (tror jeg :)). 

Anonymkode: ead20...415

Takk for oppmuntring :) Ja, vi må vel finne en plan og holde oss til den, nå har det blitt litt mye frem og tilbake - man blir jo så rådvill.

Anonymkode: 451fd...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er vanlig for barn opp til 10 års alderen å være mørkredd. slå på lyset når de skal sove.

Anonymkode: 87427...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest summesumbi

Kan jo være så mye, og min erfaring er at når ungen ikke vil sove så er det nesten alltid en grunn. En bæsjebleie på tur,  voksesmerter ,  sykdom/tenner... Trøsta er at det går seg til etterhvert. Og noen ganger kan det være verdt å ta opp barnet og la det slappe av litt til sammen med dere istedet for å være helt rigid på at barnet må oppholde seg på soverommet fra klokka 19.00 og resten av kvelden med hyl og skrik. Kan spare dere for stress og. Det er bare snakk om en kort periode. Er barnet stup trøtt klokka 18.00, prøv kveldstell litt før hvis dere har mulighet, kan være overtrøtt og sliten etter barnehage også. Bare slenger ut noen forslag jeg nå altså, så får dere se om noe passer for dere.

Endret av summesumbi
Legge til
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...