Gå til innhold

Espira eller fus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringee med espira og fus? Elsker at barna er så mye ute i fus, og der er de 11 barn (0-2 år)fordelt på 3-4 voksne. Det er totalt 40barn(4 avdelinger). I espira er det 70 barn og 5 avdelinger. Småbarns(0-3)avdelingen er delt i to (9 på hver med 3 voksne pr gruppe). Espira har eget område for de minste(med leker osv)ute, og er ellers adskilt fra de store.  I fus er alle sammen ute.

Hva hadde dere valgt? Vi vil veldig gjerne ha en "utejente" men de er mye ute i espira også

Anonymkode: 166cc...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner best til FUS,har jobbet der i 3 år.

Mye bra,men også fryktelig mye organisatorisk rot. Mange på disp. i Oslo.

Ikke nødvendigvis noe du som forelder vil legge merke til,utover det med folk uten relevant utdannelse. .

 

Hadde tatt meg en tur til begge barnehagene og hilst på. Stol på magefølelsen etterpå.

Lykke til. 

Anonymkode: dcf22...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at det er færre småbarn i Espira. Gå for minst gruppe!

Gull at de deler store og små barn også, det et ikke så lett å være liten ute når alle de store er ute samtidig.

Snakker av erfaring etter 12 år i bhg..

Anonymkode: dcf22...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok veldig individuelt hvor god hver enkelt bhg er. Fordeler og ulemper med begge kjedene. Ville også tatt en tur til de aktuelle barnehagene og se hvilken du får best inntrykk av ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg har vært på besøk, og det virker mer organisert på espira,men jeg hadde "bestemt" meg for fus på forhånd, så jeg ble så usikker..

Anonymkode: 166cc...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått for førsteinntrykk og antall barn i gruppa,definitivt

Anonymkode: dcf22...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde gått for førsteinntrykk og antall barn i gruppa,definitivt

Anonymkode: dcf22...c6a

Det er like mange :( 

Anonymkode: 166cc...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok barna ut av en Espira-barnehage og fikk plass hos FUS. Har ikke angret en dag. Espira tenkte mye mer profitt enn FUS gjør. I hvert fall her vi bor. 

Anonymkode: a9628...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med FUS her jeg bor. De har dyktige ansatte, tydelig pedagogisk opplegg og er mye ute. :-)

De har forresten de små barna adskilt fra resten på uteområdet, så tror kanskje det varierer fra barnehage til barnehage. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare erfaring med Espira, men er storfornøyd med vår barnehage i hvertfall, både for de små og de store. 

Eneste tilfellet på 4,5 år der jeg har opplevd at de tenker "business" var nå i høst, hvor det ikke var nok barn som søkte på de små avdelingene, og de måtte kutte et årsverk. Dette gikk ikke utover barna siden det ikke ble flere barn per voksen pga det (men såklart var det trist at hun sluttet). 

4 avdelinger, 2 for de små, 2 for de store. Adskilt ved at de er på hver sin side av bygget (inne og ute), men ingen fysiske sperrer ute. Lekestativer osv tilpasset små/store, de store får leke hos de små, men det blir uansett ikke like mye herjing på den siden pga bl.a lekestativene, så de små får litt mer ro.

Personalet er veldig stabilt, og ikke verken for ungt eller gammelt. De har noen faste vikarer til fravær, så barna kjenner dem godt. Høy pedagogtetthet (60% hos oss) og de har flere med spesialfelt (musikk og idrett bl.a), som gjør at de får et bredt pedagogisk opplegg.

Fullkost og stort fokus på sunn mat laget fra bunnen, 2-3 varme måltider i uka.

Barna er mye ute, både sommer og vinter, og de finner på mye ute og på tur slik at det ikke bare er frilek. Med mindre det er 20 minus eller det regner vannrett, så er de ute hver dag. På sommeren er de nesten ikke inne når det er fint vær.

Anonymkode: 9c071...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så er det åpen dag i alle Espira-barnehager 9. februar, så du kan jo ta deg en tur til den barnehagen du vurderer, og få sett litt da. :)

Anonymkode: 9c071...650

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...