Gå til innhold

Jeg trenger en skjult ekstrajobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, BritneyBitch skrev:

Du kan skrive noveller og fra virkeligheten-historier for ukeblader. Eller hva med snømåking, barnepass eller assistent for eldre? Sett inn ei annonse i avisa hvor du søker etter en liten ekstrajobb, er nok mange som er villig til å hjelpe en alenemor i nød.

Både novelleskriving og assistentjobber regnes som "arbeid". All inntekt over 5000,- fra en og samme person regnes også som jobb (skal betales arbeidsgiveravgift og skatt her). 

Ideen om barnepass var noe å tenke på 😊 Takk for den 😊

Anonymkode: 4dae2...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobbe som spåkone/callingsenter hjemme?

Det er bare å si til folk at alt går til helvete så tror de på deg uansett og går det bra så er det ingen som kommer til å skylde på deg:)

Anonymkode: f2058...af1

Hahaha, ja det var jo en ide 😂😂

Men jeg liker ikke tanken på å lure folk for penger...

Anonymkode: 4dae2...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Statens personalhandbok står det som limt inn under. Det betyr at så lenge ikke ekstraarbeid er til hinder for ditt vanlige arbeid eller foregår i arbeidstiden, er det greit. Hvorfor kan du ikke ha annet arbeid? Jeg jobber i statlig virksomhet, og det er ikke lov med annet arbeid som strider habilitetsmessig/konkurrerende virksomhet, men alt annet er greit og skal bare informeres om (og det er ganske vanlig, mange jobber helger, har bistillinger, ekstravakter ved andre instituasjoner osv). Så privat konsulentvirksomhet innen samme felt som du er ansatt i, går ikke, men alt av andre ting går. Hvis det er lederstillingen din som har en slik klausul, at du skal være tilgjengelig for arbeidsplassen og derrfor ikke kan, ville jeg sporenstreks tatt det opp med fagforening, det burde telle STERKT i lønnsforhandlinger, da burde du hatt mer enn "middels lønn" for å kompensere for den åpenbare ulempen det er for deg.

Ellers spørs det jo hva du er god til og kan utføre, kan du drive oversettelsesarbeid, språkvask, skrive freelance for noen? Rene private ting som barnepass, leksehjelp, vask, håndarbeid, kakebaking bør jo gå, men det kan være vanskelig å få noe penger ut av så det monner. Betalte verv? Forretningsfører i sameier, dirigent for skolekorps... Hva ønsker du og har mulighet for? Gå med avisen... Helgejobb i butikk, i omsorgsbolig, jeg kan ikke skjønne at det skulle stride mot noen regler hos arbeidsgiver, hør med fagforeningen asap om det.  Høres imidlertid vanskelig ut med så mange barn, men hva er mulighetene dine?

10.13.3 Ekstraarbeid og annet erverv - Alminnelige bestemmelser

Ekstraarbeid og annet erverv

Spørsmålet om adgangen til å inneha annen offentlig eller privat stilling eller erverv er nærmere omtalt under Hovedtariffavtalen pkt 1.1.4, jf SPH pkt. 7.1.1.4. Se også SPH pkt. 10.14.1 om oppnevning av embets- og tjenestemenn i styrer og råd mv.

Følgende alminnelige bestemmelser gjelder for ekstraarbeid og annet erverv:

a) Arbeidstakere må ikke inneha ekstraerverv, styreverv eller andre lønnede oppdrag som kan hemme eller sinke deres ordinære arbeid med mindre det foreligger særskilt pålegg eller tilllatelse.
b) Arbeid i andre lønnede offentlige eller private stillinger eller verv som ikke faller inn under pkt. 10.14.2 skal i størst mulig utstrekning utføres utenfor den fastsatte arbeidstid. Eventuelt skal arbeidet tas igjen utenfor den fastsatte arbeidstid og uten at det i tilfelle kan beregnes ekstragodtgjøring. Arbeidsgiver kan unntaksvis samtykke i en annen ordning dersom det vanskelig kan la seg gjøre å utføre arbeidet på en effektiv måte utenfor kontortiden eller hvor allmenne hensyn tilsier det.
c) Statstjenestemenn som ved kgl.res. oppnevnes som medlemmer av permanente styrer og råd gis samme godtgjøring som andre medlemmer, dersom det ikke ved lov eller andre spesielle bestemmelser er pålagt vedkommende som plikt å være medlem.
d) Statstjenestemenn som er medlemmer av andre utvalg (koordinasjonsutvalg, forhandlingsutvalg, etatsutvalg mv.) gis i alminnelighet ikke ekstragodtgjøring dersom arbeidet hører inn under vedkommendes tjenesteplikt.

Koordinasjonsutvalg og etatsutvalg er utvalg med representanter fra flere kontorer eller administrasjonsgrener og eventuelt fra integrerte organisasjoner, hvor det arbeid som utføres hører under representantenes ordinære arbeidsområde.

Forhandlingsutvalg er et utvalg hvor det sitter representanter fra staten som representerer det offentlige i forhandlinger av forskjellige slag og hvor forhandlingsspørsmål hører inn under vedkommendes ordinære arbeidsområde.

Godtgjøring - utvalg

Er arbeidet i slike utvalg særlig omfattende og byrdefullt, kan fagdepartementet tilstå godtgjøring. Det gjøres oppmerksom på at de statstjenestemenn som blir oppnevnt som medlemmer av slike utvalg blir gjort kjent med at ekstragodtgjøring vanligvis ikke kan påregnes i slike tilfelle.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Fordi dette er ting som de aller fleste faktisk har bruk for i dagliglivet?

 Det er faktisk ikke alle som bor ett par minutter unna buss eller trikk, som går hvert femte minutt heller!

Anonymkode: 9b4eb...544

Klart det, men er vel snakk om å bo og leve etter evne. Nå kommer det frem av tråden at trådstarter bor rimelig og greit, men av og til bor folk for stort og flott i forhold til lommeboka. Det samme med bil.  

For trådstarter sin del ville jeg sett om det var en lønnsøkning på gang.. eventuelt mulighet for overtid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Juridisk sett kan de det hvis det er en god grunn til dette, og at det er kontraktfestet. I dette tilfelle har jeg dette i min kontrakt med arbeidsgiver.

Anonymkode: 4dae2...f20

Det er vel knyttet til å ikke ha en tilleggsinntekt som kan komme i konflikt med den jobb du har i kommunen?

Kan du fortelle oss hvordan det er beskrevet i kontrakten din? - helst ordrett sitert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Eeemil skrev:

Kan ikke NAV hjelpe?

Nei, for jeg tjener for mye til det. 

Dessuten tror jeg NAV må ha en alvorlig feil i regneprogrammene sine, når de finner ut at en samværsforelder ikke har råd til bidrag når han har samme inntekt som meg, men at jeg har nok til å klare meg når jeg er den som skal forsørge ungene nesten 100 % (bortsett fra kost og losji fra fredag til søndag annen hver helg). 

Anonymkode: 4dae2...f20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo være ett avlastninghjem for ett barn i helgene. Da tjener du jo litt ekstra 😊

Jeg ville uansett snakket med sjefen og sagt det som det er. Kanskje du får lov å ta en ekstrajobb bare det ikke er i konkurrerende firma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiveren din kan da umulig nekte deg ALL annen form for annet arbeid. Jobber du i stat eller komune kan de selvsagt nekte deg å ha mer enn 100% stilling i staten eller den kommunen og jobber du privat kan de selvsagt nekte deg å jobbe i konkurrerende virksomheter etc. Men din arbeidsgiver Jan ikke bestemme at du ikke får lov til å ha NOEN form for ekstra inntekt, så lenge det ikke går ut over nåværende jobb. Det nekter jeg å tro. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lou Salome skrev:

I Statens personalhandbok står det som limt inn under. Det betyr at så lenge ikke ekstraarbeid er til hinder for ditt vanlige arbeid eller foregår i arbeidstiden, er det greit. Hvorfor kan du ikke ha annet arbeid? Jeg jobber i statlig virksomhet, og det er ikke lov med annet arbeid som strider habilitetsmessig/konkurrerende virksomhet, men alt annet er greit og skal bare informeres om (og det er ganske vanlig, mange jobber helger, har bistillinger, ekstravakter ved andre instituasjoner osv). Så privat konsulentvirksomhet innen samme felt som du er ansatt i, går ikke, men alt av andre ting går. Hvis det er lederstillingen din som har en slik klausul, at du skal være tilgjengelig for arbeidsplassen og derrfor ikke kan, ville jeg sporenstreks tatt det opp med fagforening, det burde telle STERKT i lønnsforhandlinger, da burde du hatt mer enn "middels lønn" for å kompensere for den åpenbare ulempen det er for deg.

Ellers spørs det jo hva du er god til og kan utføre, kan du drive oversettelsesarbeid, språkvask, skrive freelance for noen? Rene private ting som barnepass, leksehjelp, vask, håndarbeid, kakebaking bør jo gå, men det kan være vanskelig å få noe penger ut av så det monner. Betalte verv? Forretningsfører i sameier, dirigent for skolekorps... Hva ønsker du og har mulighet for? Gå med avisen... Helgejobb i butikk, i omsorgsbolig, jeg kan ikke skjønne at det skulle stride mot noen regler hos arbeidsgiver, hør med fagforeningen asap om det.  Høres imidlertid vanskelig ut med så mange barn, men hva er mulighetene dine?

10.13.3 Ekstraarbeid og annet erverv - Alminnelige bestemmelser

Ekstraarbeid og annet erverv

Spørsmålet om adgangen til å inneha annen offentlig eller privat stilling eller erverv er nærmere omtalt under Hovedtariffavtalen pkt 1.1.4, jf SPH pkt. 7.1.1.4. Se også SPH pkt. 10.14.1 om oppnevning av embets- og tjenestemenn i styrer og råd mv.

Følgende alminnelige bestemmelser gjelder for ekstraarbeid og annet erverv:

a) Arbeidstakere må ikke inneha ekstraerverv, styreverv eller andre lønnede oppdrag som kan hemme eller sinke deres ordinære arbeid med mindre det foreligger særskilt pålegg eller tilllatelse.
b) Arbeid i andre lønnede offentlige eller private stillinger eller verv som ikke faller inn under pkt. 10.14.2 skal i størst mulig utstrekning utføres utenfor den fastsatte arbeidstid. Eventuelt skal arbeidet tas igjen utenfor den fastsatte arbeidstid og uten at det i tilfelle kan beregnes ekstragodtgjøring. Arbeidsgiver kan unntaksvis samtykke i en annen ordning dersom det vanskelig kan la seg gjøre å utføre arbeidet på en effektiv måte utenfor kontortiden eller hvor allmenne hensyn tilsier det.
c) Statstjenestemenn som ved kgl.res. oppnevnes som medlemmer av permanente styrer og råd gis samme godtgjøring som andre medlemmer, dersom det ikke ved lov eller andre spesielle bestemmelser er pålagt vedkommende som plikt å være medlem.
d) Statstjenestemenn som er medlemmer av andre utvalg (koordinasjonsutvalg, forhandlingsutvalg, etatsutvalg mv.) gis i alminnelighet ikke ekstragodtgjøring dersom arbeidet hører inn under vedkommendes tjenesteplikt.

Koordinasjonsutvalg og etatsutvalg er utvalg med representanter fra flere kontorer eller administrasjonsgrener og eventuelt fra integrerte organisasjoner, hvor det arbeid som utføres hører under representantenes ordinære arbeidsområde.

Forhandlingsutvalg er et utvalg hvor det sitter representanter fra staten som representerer det offentlige i forhandlinger av forskjellige slag og hvor forhandlingsspørsmål hører inn under vedkommendes ordinære arbeidsområde.

Godtgjøring - utvalg

Er arbeidet i slike utvalg særlig omfattende og byrdefullt, kan fagdepartementet tilstå godtgjøring. Det gjøres oppmerksom på at de statstjenestemenn som blir oppnevnt som medlemmer av slike utvalg blir gjort kjent med at ekstragodtgjøring vanligvis ikke kan påregnes i slike tilfelle.

Jeg må være tilgjengelig for jobb dersom det skulle oppstå noe. Dersom jeg reiser bort en helg, så har jeg stedfortreder.

Takk for utfyllende respons på mitt innlegg 😊

Anonymkode: 4dae2...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, EvaLena skrev:

Du kan jo være ett avlastninghjem for ett barn i helgene. Da tjener du jo litt ekstra 😊

Jeg ville uansett snakket med sjefen og sagt det som det er. Kanskje du får lov å ta en ekstrajobb bare det ikke er i konkurrerende firma.

Hun jobber i kommunen.

Anonymkode: 20d68...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ikke har misforstått arbeidsgiver; at du ikke har lov til å ha mer enn 100% stilling i kommunen? Det er vanlig å ikke få til å jobbe mer enn 100% hos samme arbeidsgiver (da må de i prinsippet betale deg 100% overtid fra første time), men at du ikke skal kunne ha en jobb ved siden av synes jeg høres veldig urimelig ut! Ville sjekket med fagforening.

Hva med f.eks å være fosterhjem?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Det er vel knyttet til å ikke ha en tilleggsinntekt som kan komme i konflikt med den jobb du har i kommunen?

Kan du fortelle oss hvordan det er beskrevet i kontrakten din? - helst ordrett sitert.

Det er i hovedsak knyttet til tilgjengelighet for arbeidsgiver. Jeg har ikke kontrakten tilgjengelig nå (ligger vell på loftet en plass 😳), men det har nylig vært gjennomført drøftinger rundt dette på ett høyere plan i kommunen, og tillidsvalgte har også hatt en rolle i forbindelse med disse drøftingen.

Årsaken til at lovverket rundt dette er tatt opp, og at det er sett på dagens ordning, var spørsmål fra meg og to andre ledere. 

Jeg kommer ingen vei her uten å,sette himmel og jord i bevegelse...

Men over her var det ei som ga meg en ide om ett nytt punkt på listen min som skal ligge til grunn for høstens lønnsforhandlinger, så det er jo håp 😊

TS

Anonymkode: 4dae2...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både novelleskriving og assistentjobber regnes som "arbeid". All inntekt over 5000,- fra en og samme person regnes også som jobb (skal betales arbeidsgiveravgift og skatt her). 

Ideen om barnepass var noe å tenke på 😊 Takk for den 😊

Anonymkode: 4dae2...f20

Det viktigste er vel at barna dine har det de trenger. Om du har et par eldre du hjelper litt her og der, kan det være en fin ekstrainntekt, som samlet kan hjelpe deg på vei ut av knipa. Er det virkelig noen som er så forbaska regelryttere i verden at de betaler arbeidsgiveravgift for å få hjelp til snømåking og handling? Det er latterlig. Taket er vel forøvrig også høyere for ting som regnes som hobby, så der er det jo rom for å være kreativ.

Hvis du virkelig er i en vanskelig situasjon, så kommer du jammen ikke langt ved å gjemme deg bak loven og avvise alle forslag du får.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, for jeg tjener for mye til det. 

Dessuten tror jeg NAV må ha en alvorlig feil i regneprogrammene sine, når de finner ut at en samværsforelder ikke har råd til bidrag når han har samme inntekt som meg, men at jeg har nok til å klare meg når jeg er den som skal forsørge ungene nesten 100 % (bortsett fra kost og losji fra fredag til søndag annen hver helg). 

Anonymkode: 4dae2...f20

Sykt at far ikke betaler bidrag, det er klart du får dårlig økonomi når du ikke får hjelp fra han til å forsørge barna. Jeg ville søkt om fastsettelse av bidrag på nytt, ev. klaget eller bedt om et møte der de må begrunne hvorfor du må ta hele den økonomiske byrden alene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må være tilgjengelig for jobb dersom det skulle oppstå noe. Dersom jeg reiser bort en helg, så har jeg stedfortreder.

Takk for utfyllende respons på mitt innlegg 😊

Anonymkode: 4dae2...f20

Men da kan du jobbe med ting hjemmefra da? Som du kan slippe i det du blir innkalt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På tide å se seg om etter ny jobb? Ellers er det jo en del som betaler for f.eks husvask, barnepass, hagearbeid o.l., men da må du skatte om det er over en gitt sum fra samme person. Jeg hadde som student en ekstrajobb der jeg gikk med reklame en dag i uken, dvs la reklame i postkassene i ett gitt område. Det tok hele ettermiddagen med mindre jeg tok med meg en venninne, men det ble ca 4-5000 netto i mnd. Du kan jo forsøke å finne noe lignende, ta med deg ungene og si at det er jobbtrening for dem eller noe i den duren (du skriver ikke alder). Husker dessverre ikke hva firmaet het, men dt kan du sikkert google deg til. Ellers kan det vel være greit å be om ny vurdering av bidrag, evt be far ha ungene mer.

Anonymkode: ae62d...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Klink skrev:

Arbeidsgiver kan da ikke legge seg opp i om du har en ekstrajobb eller ikke? Så lenge du møter på jobb og gjør jobben din. 

Jo, det kan den, og det er en vanlig klausul i mange offentlige stillinger. Men - tar man en samtale med sin nærmeste leder, vil man i 99,9% av tilfellene få fritak for dette, så lenge bijobben ikke er innen samme bransje i det private, vil kunne gå utover hovedjobb på noen måte, eller innen samme kommune (man kan ikke være ansatt mer enn 100% i en kommune).

Anonymkode: f9750...eca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at du skal registrere deg som mystery shopper. Registrer deg hos forskjellige byrå, så får du tilbud om flere oppdrag. Man blir ikke rik av det, men en 500-lapp ekstra i uken kan være en ny vinterjakke og et par votter til et av barna :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, EvaLena skrev:

Du kan jo være ett avlastninghjem for ett barn i helgene. Da tjener du jo litt ekstra 😊

Jeg ville uansett snakket med sjefen og sagt det som det er. Kanskje du får lov å ta en ekstrajobb bare det ikke er i konkurrerende firma.

Hva er dette? Fosterhjem på helgebasis? :O Hva heter dette? Jeg er ikke TS, men ble nysgjerrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...