Gå til innhold

Må nyrestein gjøre uutholdelig vondt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en skarp smerte på ett bestemt punkt i siden, rett under ribbeina. Kom som kastet på meg i forrige uke, og var såpass vondt at jeg ikke klarte å sitte stille, ble svett og hadde smerter i store deler av magen. Ble bedre over natten, men smerten i siden har murret helt siden da, og i dag kom den tilbake som lyn fra klar himmel. Kan dette være nyrestein? Har liksom bare hørt at det er så grusomt som det får blitt, men selv om det er veldig vondt så dauer jeg ikke akkurat...

Tenkte å bøtte nedpå vann for å se om det kan hjelpe, er det andre triks jeg kan prøve hjemme for å se om det blir bedre?

Anonymkode: d518a...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt nyresteinsanfall mange ganger og det har utartet seg forskjellig. Alt fra murringer (kjennes ut som luftsmerter) rundt ribbeina til skarp smerte over nyren til smerte ned mot hoften. På det verste så har jeg kastet opp og krabbet rundt på gulvet. 

Anonymkode: 7fb48...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det en gang. Det var ekstremt vondt. Klarte ikke sove, og hele natta lå jeg å grein, satt meg opp i senga, la meg ned, reiste meg opp på gulvet, la meg ned igjen, satt meg opp, osvvvv. Klarte ikke ligge stille, for det var så vondt! Fikk ca 40 i feber også. Men har hørt det er helt forjævlig å tisse den ut. Det merket ikke jeg noe til. Det gikk bare bort etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Taklampe skrev:

Jeg hadde det en gang. Det var ekstremt vondt. Klarte ikke sove, og hele natta lå jeg å grein, satt meg opp i senga, la meg ned, reiste meg opp på gulvet, la meg ned igjen, satt meg opp, osvvvv. Klarte ikke ligge stille, for det var så vondt! Fikk ca 40 i feber også. Men har hørt det er helt forjævlig å tisse den ut. Det merket ikke jeg noe til. Det gikk bare bort etterhvert

Er det vanlig at urinen blir mørk også? Nærmest brunlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt nyresteinsanfall mange ganger og det har utartet seg forskjellig. Alt fra murringer (kjennes ut som luftsmerter) rundt ribbeina til skarp smerte over nyren til smerte ned mot hoften. På det verste så har jeg kastet opp og krabbet rundt på gulvet. 

Anonymkode: 7fb48...4e1

Høres veldig likt ut. Første gangen anfallet kom holdt jeg på å kaste opp, men de mest intense smertene ga seg etter hvert. Og selv om det gjør vondt i dag også er det ikke like ille. Går det alltid over av seg selv når du får dette?

 

6 minutter siden, Taklampe skrev:

Jeg hadde det en gang. Det var ekstremt vondt. Klarte ikke sove, og hele natta lå jeg å grein, satt meg opp i senga, la meg ned, reiste meg opp på gulvet, la meg ned igjen, satt meg opp, osvvvv. Klarte ikke ligge stille, for det var så vondt! Fikk ca 40 i feber også. Men har hørt det er helt forjævlig å tisse den ut. Det merket ikke jeg noe til. Det gikk bare bort etterhvert

Er nettopp sånn jeg har hørt at det er. Og så ille er det ikke med meg. 

TS

Anonymkode: d518a...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres veldig likt ut. Første gangen anfallet kom holdt jeg på å kaste opp, men de mest intense smertene ga seg etter hvert. Og selv om det gjør vondt i dag også er det ikke like ille. Går det alltid over av seg selv når du får dette?

TS

Anonymkode: d518a...9cf

Ja det har gått over av seg selv hver gang. Har fått smertestillende hos legen en gang, Voltaren injeksjon, det hjalp svært lite. Var hos lege første og andre gang siden jeg var usikker på hva det var. Men etter det så har jeg tatt smertestillende hjemme. Nå er det heldigvis 8 år siden sist anfall. 

Jeg har aldri tisset ut noen stein, ihvertfall ikke merket det og jeg tisset på glass i mange dager for å få tak i steinen for legen ville sjekke hva den inneholdt, for da kunne jeg holde meg unna det den var laget av fikk jeg beskjed om. Så regner med at min stein(er) fortsatt ligger i nyren eller så sneik den seg ut ;) 

Det er veldig vanlig at det er blod i urinen før under og etter et slik anfall. 

Anonymkode: 7fb48...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det har gått over av seg selv hver gang. Har fått smertestillende hos legen en gang, Voltaren injeksjon, det hjalp svært lite. Var hos lege første og andre gang siden jeg var usikker på hva det var. Men etter det så har jeg tatt smertestillende hjemme. Nå er det heldigvis 8 år siden sist anfall. 

Jeg har aldri tisset ut noen stein, ihvertfall ikke merket det og jeg tisset på glass i mange dager for å få tak i steinen for legen ville sjekke hva den inneholdt, for da kunne jeg holde meg unna det den var laget av fikk jeg beskjed om. Så regner med at min stein(er) fortsatt ligger i nyren eller så sneik den seg ut ;) 

Det er veldig vanlig at det er blod i urinen før under og etter et slik anfall. 

Anonymkode: 7fb48...4e1

Alt som kan gå over av seg selv er fint, hehe:-) Får dra meg til lege hvis det vedvarer, i tilfelle selvdiagnostiseringen min er feil, men prøver masse vann og eventuelt smertestillende først. 

TS

Anonymkode: d518a...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en skarp smerte på ett bestemt punkt i siden, rett under ribbeina. Kom som kastet på meg i forrige uke, og var såpass vondt at jeg ikke klarte å sitte stille, ble svett og hadde smerter i store deler av magen. Ble bedre over natten, men smerten i siden har murret helt siden da, og i dag kom den tilbake som lyn fra klar himmel. Kan dette være nyrestein? Har liksom bare hørt at det er så grusomt som det får blitt, men selv om det er veldig vondt så dauer jeg ikke akkurat...

Tenkte å bøtte nedpå vann for å se om det kan hjelpe, er det andre triks jeg kan prøve hjemme for å se om det blir bedre?

Anonymkode: d518a...9cf

Har du vært hos lege, hvis ikke er det på høy tid. Har du nyrestein så er dette vondt fordi steinen vil ut, og veien ut er for trang. De fleste må behandles enten med knusing eller operasjon når de har nyrestein ellers kan steinen skade. Kom deg til lege....

Anonymkode: a50ae...c55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du vært hos lege, hvis ikke er det på høy tid. Har du nyrestein så er dette vondt fordi steinen vil ut, og veien ut er for trang. De fleste må behandles enten med knusing eller operasjon når de har nyrestein ellers kan steinen skade. Kom deg til lege....

Anonymkode: a50ae...c55

Steinen må være en viss str før de knuser den. Er "store" før de gjøre det. Operasjon er sjelden i dag. De aller fleste steiner kommer ut av seg selv eller blir liggende i nyrebekkenet. 

Men enig at man bør få en lege til å diagnosere det. 

Anonymkode: 7fb48...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.2.2016 at 21.20, Frida skrev:

Er det vanlig at urinen blir mørk også? Nærmest brunlig?

Vet ikke. Jeg hadde ikke det ihvertfall o.O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.2.2016 at 21.21, AnonymBruker skrev:

Høres veldig likt ut. Første gangen anfallet kom holdt jeg på å kaste opp, men de mest intense smertene ga seg etter hvert. Og selv om det gjør vondt i dag også er det ikke like ille. Går det alltid over av seg selv når du får dette?

 

Er nettopp sånn jeg har hørt at det er. Og så ille er det ikke med meg. 

TS

Anonymkode: d518a...9cf

Kanskje steinen er liten? Om det har noe å si. Er noen sager siden jeg har vært inne her nå. Hvordan går det med deg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg fikk beskjed om så viste prøvene mine at jeg hadde nyrestein pga høye blodverdier i urinen.Men jeg kom dit for en UVI. Og da var urinen svært mørk, ettersom det var blod i den. Nesten brun. 

Anonymkode: 42862...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Taklampe skrev:

Kanskje steinen er liten? Om det har noe å si. Er noen sager siden jeg har vært inne her nå. Hvordan går det med deg nå?

Det går bra, takk som spør!:-)

Smertene kommer og går, enkelte dager har jeg bare en svak murring, andre dager er smertene kraftigere. Men det går som regel over i løpet av noen timer/natten. Spørs nok om jeg bare må bite i det sure eplet og bestille en legetime, bare for å få bekreftet at det ikke er noe annet. 

TS

Anonymkode: d518a...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde samme symptomer og legen mente det var nyregrus, altså veldig små nyrestein. Jeg ble ikke utredet videre pga graviditet, men det gikk over av seg selv etterhvert. Så er ikke smertene helt ekstreme er steinene antagelig veldig små. 

Anonymkode: c3db3...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.2.2016 at 7.53, AnonymBruker skrev:

Det går bra, takk som spør!:-)

Smertene kommer og går, enkelte dager har jeg bare en svak murring, andre dager er smertene kraftigere. Men det går som regel over i løpet av noen timer/natten. Spørs nok om jeg bare må bite i det sure eplet og bestille en legetime, bare for å få bekreftet at det ikke er noe annet. 

TS

Anonymkode: d518a...9cf

Det høres lurt ut! God bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...