Gå til innhold

Jobbe på barneskole/SFO, erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg holder på å utdanne meg som barne- og ungdomsarbeider, og har jobbet på småbarnsavdelingen i en barnehage ei god stund nå. Her trives jeg kjempegodt og jeg liker å jobbe med så små barn, mye pga det er så mye leik. Også er det veldig koselig også da :)

Om noen mnd må jeg bytte plass, og da skal jeg på barneskole/SFO. Er det noen som jobber innen dette eller vet litt om hvilke arbeidsoppgaver jeg kan få som lærling? Kjenner at jeg er veldig spent og litt utrygg på hvordan dette blir, da jeg trives så utrolig godt med små barn, samtidig som jeg ikke har peiling på hvordan det er å jobbe med større barn. Derfor vil jeg gjerne høre litt fra folk med erfaring! :)

Anonymkode: cda10...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har jobbet på barneskole/sfo. Jeg synes det er mye bedre enn i barnehage. Barna er større, klarer seg selv og du kan tulle litt mer med de. Har jobbet med en del lærlinger og de har gjort stortsett det samme som alle andre. Passe på barna, lage mat, være ute med barna, av og til må de ha noen undervisningstimer med barna, dere reiser på turer og er med på gym/svømming. Du kommer fort inn i det og det er ingen ting å være redd for! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv SFO leder og ansvarlig for lærlingene hos oss. 

Du kommer helt sikkert til å trives godt med større unger også. Mange av lærlingene som jeg har veiledet har vært nervøse for at det blir større forhold, flere barn å ha kontroll på og at barna er eldre. Likevel har samtlige lærlinger etter en liten stund sagt at de trives vel så godt i skole/ SFO som i barnehage. 

Det vil nok variere hvor mye ansvar og hva slags oppgaver du får, mye avhenger av hvem som blir din veileder, hvor store barn du skal jobbe med (stor forskjell på 1. trinn og 7. trinn) og hva du selv er komfortabel med. Hos oss får lærlingene raskt mye ansvar, både for å gjennomføre aktiviteter, gå vakter, hjelpe med enkeltelever osv. De aller fleste lærlingene trives godt med det, da føler de ikke at de går "på topp" og er "i veien". Det varierer likevel fra person til person, noen trenger lenger tid på å bli trygge i rollen sin som en voksen rundt eldre barn. 

 

Lykke til, det kommer sikkert til å gå kjempefint! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...