Gå til innhold

Tør jeg kjøpe diesel?


stan

Anbefalte innlegg

Er i gang med å finne en passende bruktbil.

Men jeg vet ikke om jeg tør å kjøpe dieselbil.

Siste året har dieselbiler fått mye negativ omtale, og det er snakk om forbud enkelte dager i store byer.

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med tanke på at det kommer flere og flere restriksjoner på diselbiler, ville jeg valgt bensin eller hybrid.

Anonymkode: 4c813...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin/hybrid.

Og kjøp noe annet enn stasjonsvogn, ikke vær en del av saueflokken.

Anonymkode: 3b67f...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt ann på hvor du bor. Jeg bor et stykke fra nermeste storby og "må" skjeldent til byen. Jeg kjører diesel og har ikke tenkt å bytte med det første. Hadde jeg bodd i Oslo hadde jeg nok kjøpt bensin eller hybrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor du i en av storbyene, kjøp noe annet enn diesel. Ellers vil du nok stå fast noen dager hvert år framover, i tillegg til kunne oppleve en del andre utgifter de finner på etterhvert.

Anonymkode: 823b3...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor midt i en av Norges største byer, et steinkast unna en av landets mest forurensa veier. Sannsynligheten for restriksjoner er stor. Jeg tenker og når jeg skal evt. selge bilen om kanskje fem år, da er bilen bortimot uselgelig, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stan skrev:

Jeg bor midt i en av Norges største byer, et steinkast unna en av landets mest forurensa veier. Sannsynligheten for restriksjoner er stor. Jeg tenker og når jeg skal evt. selge bilen om kanskje fem år, da er bilen bortimot uselgelig, kanskje?

Da hadde jeg slått fra meg diesel, ja. 

Anonymkode: 056dc...6f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp byttet diesel i bensin. Har kjørt diesel i 13 år, så det er uvant.

Valgte bensin av to grunner: Verdifall på dieselbiler (har allerede begynt, så du kan kanskje få kjøpt billig?) og muligheten for å ikke få kjøre i sentrum. Dessuten begynte jeg jo med diesel fordi det skulle være bedre miljømessig. Når det ikke er det likevel, ser jeg ingen grunn til å fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, stan skrev:

Jeg bor midt i en av Norges største byer, et steinkast unna en av landets mest forurensa veier. Sannsynligheten for restriksjoner er stor. Jeg tenker og når jeg skal evt. selge bilen om kanskje fem år, da er bilen bortimot uselgelig, kanskje?

Da kjøper du selvsagt ikke diesel i disse tider. Det ville vært mindre smart. 

Anonymkode: 78f8e...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.2.2016 at 17.04, stan skrev:

Er i gang med å finne en passende bruktbil.

Men jeg vet ikke om jeg tør å kjøpe dieselbil.

Siste året har dieselbiler fått mye negativ omtale, og det er snakk om forbud enkelte dager i store byer.

Hva mener du?

Ikke så lurt om du har tenkt å kjøre i byen. På landet er diesel flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.2.2016 at 19.28, AnonymBruker skrev:

Bensin/hybrid.

Og kjøp noe annet enn stasjonsvogn, ikke vær en del av saueflokken.

Anonymkode: 3b67f...420

Dessverre det blir nok stasjonsvogn, helst en 7 seter. Og det kryr av dieselbiler, men det er langt mellom bensinbiler i denne kategorien. 

Så har jeg to som skal ta lappen de neste årene, så det må være manuelt gir, dermed er hybrid vanskelig. Og av samme grunn har jeg ikke lyst til å kjøpe en splitter ny bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville kjøpt diesel fordi det er best, og fordi diesel-panikken brer seg, og du kan gjøre gode kjøp. Dette forutsetter jo veldig klart at du kan droppe bilen 3-4 dager en vintersesong. Media melder at det i Oslo i år hadde vært fire dager til nå hvor et kjøreforbud hadde vært igangsatt, og at det er årevis siden sist. Det er også høyst usikkert hvordan politiet på en fornuftig måte kan håndheve dette. Under disse forutsetninger er fremdeles diesel et bra valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldre hybridbiler er ikke noe å satse på. Det spørs jo her og hvor mye kronar du har. Dieselbiler er der på trappene nye filterordninger på som kommer på nye biler. Om eldre biler er mulig å montere denne teknologien på i ettertid har ikke vært aktuelt her i buset å spørre/undersøke rundt.

Vi har en bensinbil og en dieselbil, samt økonomi til å bytte ut dieselbilen dersom den blir kjøreforbud på. 

Anonymkode: 1fba1...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, stan skrev:

Dessverre det blir nok stasjonsvogn, helst en 7 seter. Og det kryr av dieselbiler, men det er langt mellom bensinbiler i denne kategorien. 

Så har jeg to som skal ta lappen de neste årene, så det må være manuelt gir, dermed er hybrid vanskelig. Og av samme grunn har jeg ikke lyst til å kjøpe en splitter ny bil. 

Då må du velge mellom Volvo Xc 90 T8 eller Toyota Prius +7, viss du skuller hatt ein bensin, hybrid med 7 seter.

Endret av Dodge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hybrid= 200 kg ekstra døvekt å slepe på.

Hybrid uten lademulig = All energien skal komme fra samme fossilmotor

Hybrid på service = Dobbelt så mye motor og flere dyre deler (som batteri) som trenger vedlikehold og flere feilkilder

Hybrid og forbruk = Hvis du ikke lader hele tiden er forbruket alltid høyere enn vanlige fossilbiler (energien må jo komme fra et sted ikke sant?)

Jeg kjører selv 0-utslippsbil. Før jeg gjorde dette hadde jeg god erfaring med både sugebensinmotor og TSI. Min aller siste fossilbil i min bilkarriere var og er 1.4 l TSI til VAG. Den leverte nøyaktig det forbruket som var lovet og var ok ellers. Dvs. 10x kostnader til drivstoff i forhold til elbiler.

Anonymkode: f9f60...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville IKKE ha kjøpt diesel pga kjøreforbud, eventuelle nye avgifter og flere og dyrere slitedeler å skifte ut.

Anonymkode: c2d6f...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.2.2016 at 17.27, AnonymBruker skrev:

Da kjøper du selvsagt ikke diesel i disse tider. Det ville vært mindre smart. 

Anonymkode: 78f8e...2b2

Forskjellen mellom diesel og bensinbil i pris kan gjerne være rundt 50.000. I tillegg er det stor forskjell i forbruk og pris på drivstoff. Kona har bensin og jeg har diesel. Med mitt kjøremønster ville overgang til bensinbil kostet meg ca 10.000 i året.
Over fem års eie av bilen skal bilen gå kraftig ned i verdi om ikke regnestykket skulle gå i fordel av diesel. Nok til mange drosjeturer de få dagene det er restriksjoner.

Elbil derimot ville ha vært en annen sak, så lenge en har lading enten hjemme eller på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du ikke diesel, så ikke kjøp diesel. I hvert fall ikke om du bor i en av Norges større byer.

Jeg kjører selv diesel, men det er kun fordi jeg trenger 4x4 og muligheten for å trekke tyngre tilhengere. Utvalget i bensinbiler blir da ganske dårlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...