Gå til innhold

Dårlig samvittighet for ammeslutt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må slutte å amme, da jeg skal begynne på medisiner. Disse medisinene er kun for eget egoistisk bruk ( iso mot acne), da jeg skal gifte meg til sommeren og ønsker å være kvisefri til det.

Men så var det denne samvittigheten da. WHO anbefaler jo å amme til de små er 2 år. Gutten min er 15 mnd nå. Han er fremdeles glad i pupp, og jeg føler det er dårlig gjort å ta fra han den nå. Det er nesten så jeg vurderer å bare kansellere hele behandlingen og utsette bryllupet. 

Noen tanker? Ville dere ha sluttet med god samvittighet?

Anonymkode: fef67...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden han er 15 mnd. synes jeg ikke det gjør noe. Da kan han jo spise "vanlig" mat som han sikkert gjør allerede i tillegg til morsmelken. Måtte selv slutte å amme litt brått pga. at jeg plutselig fikk innvilget brystreduksjon, husker jeg syntes det var trist. Men, sønnen min var 17 mnd. da så det var jo i grunn på tide å trappe ned uansett. 

Anonymkode: c7014...c52

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å amme da bollen var 5 mnd, fordi jeg mista melka. Hadde ikke så dårlig samvittighet, var mer trist pga. å miste kosen ved å ha ham så nærme. 

At du har ammet i 15 måneder synes jeg er kjempeflott! :-) og vil du slutte for din egen del pga akne og medisiner, så gjør du det. Dårlig samvittighet skal du i hvert fall ikke ha.

 

Anonymkode: 716cf...088

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva årsaken til at du vil slutte er, synes jeg 15 mnd er lenge å amme jeg. ) Synes du bør være fornøyd med å ha ammet så lenge! Det er iallefall min mening:-)

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de andre her, og blir veldig overrasket om noen skulle finne på å si at du må utsette medikasjon og bryllup fordi du må amme din lille venn noen måneder til! WHO tenker nok ikke mest på barna i vår del av verden når de sier 2 år, for våre barn er det jo bare en bonus og noen ekstra antistoffer. Ernæringsmessig gjør det ikke noe om du kutter nå. Så sats på å bli kvisefri og fabulous til bryllupet ditt! :bryllup: Ikke ha dårlig samvittighet :hjerte:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trapp ned ammingen, sånn at han vennes til å ikke få pupp. Og ikke ha dårlig samvittighet, jeg kuttet ut amminga da Vesla var 13 måneder, da grunnet studier og at jeg måtte reise vekk fra henne et par dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet mindre enn to uker da han ikke ville ha pupp. Da snakker vi dårlig samvittighet.

Du har ingenting å ha dårlig samvittighet for. 

Anonymkode: 8172f...99b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du kan trappe ned med god samvittighet. Han er jo 15 mnd, så vil nok ikke lide noen nød. WHOs anbefaling fram til 2 år er nok mest myntet på barn i utviklingsland og ikke her hvor vi har muligheter til svært godt og variert kosthold.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt flott å gi seg! Min gav seg selv da han var 8 mnd, og da jeg tik det opp med HS, sa hun at barnet ikke trengte mm lenger, og at det var helt ok å gi seg. Han er sunn og frisk:) og du har ammet dobbelt så lenge! Nei, på tide å tenke på deg selv;) bli kvisefri og fin til sommeren, feir dere selv og nyt bryllupet:)

Anonymkode: c3b0e...d5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte slutte å amme da barnet mitt var 8 mndr, pga medisiner. Nesten så jeg er litt usikker på om du tuller her, det gjelder jo et barn på over året, som ikke har matbehov fra puppen lenger. 

Anonymkode: f3744...d0e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i Ammegruppen på fb, så får du mange gode råd for en trygg og okei måte å avvenne på :) Gruppa anbefales!

Anonymkode: 3f2c5...b9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innsats! Kos med ham på andre måter og bli vakker brud til sommeren med god samvittighet :) 

Mine har gitt seg ved 9 mnd, avvente nr to ved 15 mnd og minste nå håper jeg amme til 15-16 mnd som jeg personlig syns er akkurat passe tid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En skal ikke ha dårlig samvittighet om man slutter å amme. Hver og en har sin årsak til at det etterhvert velges bort, og noen av oss (meg) får ikke til ammingen engang.

Det er vel fåtallet som ammer til barnet er to år?? Og du har jo holdt det gående i 15 mnd, så du skal ha veldig god samvittighet! 

 

Start med medisinen din, og lykke til med bryllupsplanleggingen 😃

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all respekt, dette blir såpass rart at jeg tror det er tull.

Det FantasDick sier om bakgrunn for rådene stemmer, og anbefalingene gjelder ikke helsemessig for vestlige barn. 

Anonymkode: 25b36...9df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner godt det med den dårlige samvittigheten, jeg kjente til og med på den når min jente sluttet av seg selv før hun var ett år (jepp, irrasjonelt, men sånn er det med mye). 

Men du har gjort en kjempejobb og trenger virkelig ikke ha dårlig samvittighet nå. Du har gitt barnet en best mulig start, og nå trenger du å tenke litt på deg selv. Gjør det! Masse lykke til med både ammeslutt og bryllup! :) 

Anonymkode: 61630...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Splitterpine

Har ingen mening om avslutting av amming, men ville selv aldri startet på ISO i forkant av bryllup. Dette pga av egen erfaring. Jeg starter selv i sept, og er værre nå enn noen gang. Ble værre ved oppstart, som er normalt. Men ble aldri bedre. Siden jeg starter har jeg til en hver tid hatt rundt 15 kviser i ansiktet. Det er mye :( Hudlegen sier jeg må smøre meg med god tålmodighet, så jeg holder ut dritten. Giftet meg selv i fjor sommer før kur. Hadde da litt kviser, men klarte fint å dekke til med sminke.  Min hud er ofte bedre om sommeren da. 

Sier ikke dette for å skremme. Men greit å være bevisst det, ettersom kuren kan ta lang tid dersom kvisene er vanskelig å knekke.

 

lykke til med bryllup! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må slutte å amme, da jeg skal begynne på medisiner. Disse medisinene er kun for eget egoistisk bruk ( iso mot acne), da jeg skal gifte meg til sommeren og ønsker å være kvisefri til det.

Men så var det denne samvittigheten da. WHO anbefaler jo å amme til de små er 2 år. Gutten min er 15 mnd nå. Han er fremdeles glad i pupp, og jeg føler det er dårlig gjort å ta fra han den nå. Det er nesten så jeg vurderer å bare kansellere hele behandlingen og utsette bryllupet. 

Noen tanker? Ville dere ha sluttet med god samvittighet?

Anonymkode: fef67...6aa

15 mnd er da over ett år. Syns ikke du trenger å ha dårlig samvittighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Jeg fryktet jeg kom til å få mye negative svar, men dere har tatt dere tid til å skrive konstruktive og støttende svar:-) Til dere som tror det er tull, det er det ikke. Før jeg fikk barn selv syntes jeg det var rart med dem som ammet barna når de var over ett år, men nå føltes det plutselig feil å slutte. Tar til meg det dere sier, og gjennomfører kur og bryllup. Så får vi håpe at kuren slår positivt ut for min del. Har ingenting å tape, huden kan ikke bli så mye verre:PHan har sålangt ikke fått en dråpe mme, og  i tillegg er ryggen ganske ødelagt etter mye sittende nattamming. Så da klapper jeg meg selv på skulderen og prøver å skyve vekk den lille stemmen som sier at nå er jeg egoistisk.

Anonymkode: fef67...6aa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...