Gå til innhold

Blir så tørr i luftveiene av den forbanna vifteovnen..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Vi har nylig leid oss ei ny leilighet, ganske liten igrunn. Stue og kjøkken i ett, to soverom som er på hver side av stua og et lite bad. 

Men problemet her er varmen. Det er en panelovn på hvert soverom, men på stua er det bare satt inn en vifteovn.. vifteovner er mareritt, jeg blir så tørr i halsen og synes jeg har vært forkjøla gang på gang siden vi flyttet hit. Er det noe annet alternativ til ovn som ikke er så dyr? Vi kan ikke sette inn en panelovn, siden det er leid.. 

Forslag? Den ovnen må byttes ut :(  det trenger ikke å være mye kraft i den heller siden leiligheten er så liten så skal lite til for å varme opp. 

Svar mottas med stooor takk :klem:

Anonymkode: fec9d...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forøvrig bør du be utleier om å installere panelovner eller varmepumpe. Verken vifteovner eller oljeovner er anbefalt å ha på når man sover/ikke er hjemme, ettersom de er langt mer brannfarlige enn panelovner. 

Anonymkode: 2aa8f...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeovn ja, det har jeg glemt fantes!

Letteste hadde jo vært å fått installert en panelovn på stua, men hele veggen er vindu/skyvdør, og den veggen er eneste som går mot utsiden! Altså, gulv til tak-vindu.. Må ikke panelovner stå under vindu? 

Litt usikker på dette selv, men om det ikke er et krav synes jeg han skal fikse det jeg, ja.. Har stått en peis her før, skjønner ikke hvorfor den er fjernet :P

Anonymkode: fec9d...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oljeovn. 

Anonymkode: 2aa8f...31f

De er brannfarlige og wkal ikke brukes uten tilsyn. 

Det finnes gode ovner til under tusenlappen. Gå en tur på elkjøp eller andre store butikker.  Vifteovn er løsning for rask oppvarming og heller ikke en ovn som skal stå på i timesvis. Forkjøla blir du neppe av vifteovnen. Høres mer ut som om du har et annet problem knyttet til Dårlig inneklima? 

Anonymkode: e35b2...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panelovner må ikke stå under vinduer, nei. Det er faktisk anbefalt at de ikke gjør det, siden mye av varmen de gir vil ut. De kan stå på hvilken som helst vegg, så lenge de har klaring til møbler og gulvlister. 

Anonymkode: 2aa8f...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Panelovner må ikke stå under vinduer, nei. Det er faktisk anbefalt at de ikke gjør det, siden mye av varmen de gir vil ut. De kan stå på hvilken som helst vegg, så lenge de har klaring til møbler og gulvlister. 

Anonymkode: 2aa8f...31f

Det er ganske motsatt av hva du beskriver her... De er faktisk anbefalt å stå under vinduer, nettopp for å unngå kaldraset fra vinduer og derved gir de mer behagelig inneklima.

Anonymkode: b11e9...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Vi har nylig leid oss ei ny leilighet, ganske liten igrunn. Stue og kjøkken i ett, to soverom som er på hver side av stua og et lite bad. 

Men problemet her er varmen. Det er en panelovn på hvert soverom, men på stua er det bare satt inn en vifteovn.. vifteovner er mareritt, jeg blir så tørr i halsen og synes jeg har vært forkjøla gang på gang siden vi flyttet hit. Er det noe annet alternativ til ovn som ikke er så dyr? Vi kan ikke sette inn en panelovn, siden det er leid.. 

Forslag? Den ovnen må byttes ut :(  det trenger ikke å være mye kraft i den heller siden leiligheten er så liten så skal lite til for å varme opp. 

Svar mottas med stooor takk :klem:

Anonymkode: fec9d...390

Sikker på at det ikke er sopp eller annen luftforurensning som er skyld i dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, førstedamen skrev:

Hva med å bare dra å kjøpe en liten luftfukter?

Veldig skummelt med luftfukter før du vet hva problemet er. Mål ihvertfall luftfuktigheten først, luftfukter er nesten aldri løsningen på dårlig inneklima, men ofte årsaken til mugg og fuktproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
37 minutter siden, prt90 skrev:

Veldig skummelt med luftfukter før du vet hva problemet er. Mål ihvertfall luftfuktigheten først, luftfukter er nesten aldri løsningen på dårlig inneklima, men ofte årsaken til mugg og fuktproblemer.

Har to stykker som tillegg til et helt nytt ventilasjonsanlegg med både utsug og innsug flere plasser i hele huset så har fantastisk inneklima uansett. Men bor i finnmark med veldig tørr luft om vinteren og har hund av middelhavsrase så veldig bra for huden at jeg bruker det om vinteren. Men ja du har rett. Man skal jo finne årsaken til dårlig inneklima, men det er jo litt vanskelig spessielt om man f.eks bor i en kjellerleilighet fra 60 tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...