Gå til innhold

Kjøpe leilighet eller bo hjemme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 19 år. Til sommeren er jeg ferdig med et årstudim, og har bestemt meg for å flytte hjem å studere noe i samme duren der. Jeg har altså bodd for meg selv i en leilighet jeg leier siden i sommer og trivest egentlig godt med det. Jeg lurer veldig på om jeg skal kjøpe meg min egen leilighet når jeg flytter hjem, i og med at det er over en time å pendle til skolen, eller om jeg skal spare meg pengene å bo alle de tre årene hjemme hos foreldrene mine. Jeg er egentlig veldig usikker på hva som blir best. Jeg vet jeg kommer til å bo der i hvertfall tre år, kanskje flere om jeg velger å studere videre der, eller eventuelt får en jobb. Er det smart å kjøpe en leilighet nå når jeg har studielån? 

Anonymkode: 9ecaf...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med personen over meg, har du mulighet-kjøp leilighet. Det er tøft å flytte til foreldre igjen etter å ha bodd borte uansett hvor godt forhold dere har! Og det vil lønne seg til slutt. Hvis du finner ut at du heller vil bo hos foreldrene dine likevel, går det an å leie ut leiligheten gjerne :)

Anonymkode: 17357...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å svare på om det er smart uten at man vet mer om økonomien din, men du kan jo først søke om finansieringsbevis, så vet du hva mulighetene dine er. Har du noe egenkapital? Kausjonist? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare dyrt å kjøpe bolig; det er også dyrt å selge den igjen. Tommelfingerregelen er at man ikke bør kjøpe med mindre man skal bo der i minst fire år. Om man bare skal bo et sted et par-tre år, kan det svare seg å leie, framfor å kjøpe, og så måtte bruke peng på megler og drit og lort. 

Jeg ville heller leid meg en hybel, om jeg var deg. Det er normalt å bo smått når man studerer, og du kan tjene på å leie en liten hybel framfor å kjøpe en leilighet du skal selge igjen etter bare 3 år. 

Anonymkode: 03e12...e29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er usikkert hva som vil skje i boligmarkedet de neste årene. Det er ingen selvfølge at en bolig vil ha høyere pris om 3 år enn  den har i dag. Prisen kan være høyere, men den kan også være lavere. Det er mange usikkerhetsmomenter. Hvis oljeprisen forblir lav og arbeidsledigheten øker, kan det virke negativt på boligprisene. Det overrasker meg ikke hvis boligprisene får en nedgang på minst 10% de neste årene. På lang sikt har prisene økt, men det har vært perioder med prisnedgang. 

Anonymkode: 75b71...99a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville bodd hjemme hos foreldrene og spart penger ved siden av. Da har du en god sum til egenkapital når de årene er over :) Så sant du ikke må betale leie hos foreldrene dine da. 

Jeg bodde hjemme ett år mens jeg studerte, sparte utrolig mye penger som kom godt med da jeg skulle ha lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare dyrt å kjøpe bolig; det er også dyrt å selge den igjen. Tommelfingerregelen er at man ikke bør kjøpe med mindre man skal bo der i minst fire år. Om man bare skal bo et sted et par-tre år, kan det svare seg å leie, framfor å kjøpe, og så måtte bruke peng på megler og drit og lort. 

Jeg ville heller leid meg en hybel, om jeg var deg. Det er normalt å bo smått når man studerer, og du kan tjene på å leie en liten hybel framfor å kjøpe en leilighet du skal selge igjen etter bare 3 år. 

Anonymkode: 03e12...e29

Leiligheten min har stege 350k i verdi på de to årene jeg har bodd her. Jeg bor også i et borrettslag så jeg hadde ikke noen (store) utgifter med kjøpet. Om jeg hadde flyttet i dag så hadde jeg vel hatt et overskudd på 270k kanskje etter megler og salg..? I tillegg så har jeg betalt ned 100k på lånet, så da sitter jeg igjen med 370k på to år. 

Så jeg har iallfall ikke tapt en krone foreløpig slik boligmarkedet er i dag. 

Anonymkode: a0154...b7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ta med i regnestykket at man går glipp av borteboerstipend på 4 157 kroner i måneden hvis man bor hjemme hos foreldrene.

Anonymkode: 75b71...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Leiligheten min har stege 350k i verdi på de to årene jeg har bodd her. Jeg bor også i et borrettslag så jeg hadde ikke noen (store) utgifter med kjøpet. Om jeg hadde flyttet i dag så hadde jeg vel hatt et overskudd på 270k kanskje etter megler og salg..? I tillegg så har jeg betalt ned 100k på lånet, så da sitter jeg igjen med 370k på to år. 

Så jeg har iallfall ikke tapt en krone foreløpig slik boligmarkedet er i dag. 

Anonymkode: a0154...b7a

Det er da ingen garanti for at det kommer til å gå på samme måten de neste to årene. Ethvert marked som kan stige med 10% i året kan like fint falle med det 3-dobbelte. Boligmarkedet og aksjemarkedet har mer til felles enn mange liker å innrømme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 20 år og har kjøpt, angrer ikke :) men det spørs som sagt helt på økonomien din

Anonymkode: 77284...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har råd så ville jeg gjort det :) Men med råd så mener jeg ikke at du kun skal ha råd til å kjøpe og innrede en leilighet. Men du må ha råd til å betale ned huslån, betale på strøm, betale fellesutgifter, gjerne ha en bufferkonto med sparepenger om noe uforutsett skjer med leiligheten/innventar, kunne betale på innbo og evt boligforsikring, ha råd til mat, ha råd til å betale semesteravgifter osv osv....
Det kommer mange kostnader ved å eie bolig, så tenk over det :) Du bør ha en sikker og fast inntekt mens du studerer isåfall. Og så må du huske på at det koster å selge. Så kjøp kun dersom du vet du kommer til å bo en del år i samme område. Ikke slik at du kjøper nå, bor der mens du studerer og så ønsker å flytte nytt sted rett etter på. Lurt å tenke over hvor stor sjanse det er for at du får arbeid i samme område/by du bor i etter endt utdannelse. Dersom det er fare for at du må flytte til andre deler av landet for å få arbeid, så er det nok ikke lurt å kjøpe noe. Med mindre du har kjempegod økonomi da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 4. februar 2016 at 17.47, prt90 skrev:

Det er da ingen garanti for at det kommer til å gå på samme måten de neste to årene. Ethvert marked som kan stige med 10% i året kan like fint falle med det 3-dobbelte. Boligmarkedet og aksjemarkedet har mer til felles enn mange liker å innrømme.

Hvor skrev jeg at det var en garanti?
Jeg tror ikke at min leilighet kommer til å stige med 350k de neste to årene også. Samtidig så tror jeg heller ikke at den kommer til å falle 30% heller. 
Som oftest så er det de menneskene som sitter å venter på krakket som forblir leietakere ut livet sitt. De som kjøper pleier vel svært sjeldent å angre, så lenge de ikke kjøper mer enn økonomien tillater. En må uansett ha et sted å bo. 

Anonymkode: a0154...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje komme i gang med studiene og være sikker på at du trives med fem? Man bør ha minst 3 års perspektiv på kjøp, og jeg tenker det kommer litt an på hva du får for pengene der du bor. Er det en 25 kvm ettroms eller en 50 kvm toroms du kan bo i noen år. 

Husk at boligkjøp er en stor forpliktelse :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...